Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Rakouské aerolinky Lauda ve Vídni končí, zanikne přes 300 míst

Laudamotion a jeho A320. Foto: Laudamotion
Laudamotion a jeho A320. Foto: Laudamotion

Rakouské aerolinky Lauda, které jsou dceřinou firmou irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair, zavřou k 29. květnu centrálu na letišti ve Vídni. Zanikne tak více než 300 pracovních míst. Firma, kterou založil bývalý závodník formule 1 Niki Lauda, dnes oznámila, že se nedohodla s odbory na nové tarifní smlouvě.

Odbory Vida nesouhlasily s návrhem aerolinek, který počítal s výrazným snížením mezd některých zaměstnanců. Vídeň je pro aerolinky Lauda zdaleka největší základnou, firma nyní disponuje 26 letadly, uvedla agentura DPA. Letadla ale teď musejí kvůli pandemii způsobené koronavirem zůstávat na zemi.

Ředitelé rakouského podniku Andreas Gruber a David O’Brien dnes odbory obvinili, že svou neochotou dohodnout se „zničily přes 300 dobře placených pracovních míst“. Odborová organizace dříve označila Ryanair a rakouskou hospodářskou komoru (WKÖ) za „hrobaře mezd, z nichž se dá žít“. Komora se přitom vyjádřila pro podpis nové pracovní smlouvy.

Podle nové smlouvy měl začínající člen palubního personálu ročně vydělávat 24.450 eur (asi 667.000 Kč) a pilot zhruba 117.000 eur (3,2 milionu Kč), uvedla letecká společnost.

Ryanair koupil firmu Lauda v roce 2018. Šéf irského podniku Michael O’Leary uvedl, že zbylé letecké základny Laudy ve Stuttgartu, Düsseldorfu a v Palmě de Mallorca plánuje ponechat v provozu.

ČTK

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mám dojem

Šance pro Brno….

Jan

Kdo z Vidně bude jezdit do Brna…..Aha, fǒr 🙂 pardon

Nekdo

Jako Brnka rikam, ze realisticky nikoliv, ac bych si to pral. Jestli neco v blizkem okoli, tak BTS nebo BUD…

Adam H

Vůbec bych se nedivil, kdyby to rozlétal z BTS. Hlavně nebude zatížen zamýšlenou rakouskou daní na letenky.

Nicky

Přesně tak, každý konec je nový začátek.

Tomas

ach ti snilci ….

Bilbo

BTS je základna Ryanairu. Nemá smysl tam přesouvat dceřinou společnost.

GPGP

V Německu existuje Česká firma co dělá design kočárků značky Cybex, a tam si lidi dobrovolně sami snížili platy a i ofevzdávali služební auta.
Je to o přístupu, jestli budou radši rak. stevardi brát podporu nebo prodávat na benzince je jejich věc.
Ale ten plat pilotů je nějak moc vysoký, tolik berou u Lufthansy.
Jestli stevardi TVS umí německy, tak by to třeba vzali. 🙂

Jirka

A zrovna u těch kočárků to smysl nedává. Ty krize tolik neovlivní.

Lada

Tak schválně, jak dlouho to potrvá, než Niki Lauda založí další aerolinky…

Tomas

Asi dlouho, když je mrtvý.

Pe.tr

Tak to už asi nestihne . A to byl hodně rychlej ………..

Nicky

A kdo Laudu ve Vídni nahradí? Přece Ryanair – nic se nestalo, létat se bude dál.

Honza

Ale jasně že Ryan, když byli jeho dcerou. O to přeci Ryanu šlo…

Gajda

No defakto spíš další dcera – Buzz, ta je ekonomicky nejzajímavější z pohledu vedení, tedy nejlevnější

Jan

Hnus, když odboráři takhle potopí vlastní firmu… 🙁

Marty-t2

Je sice pravda, že dle průzkumu by 95 pct pilotů a 70pct. letušek Laudy s novou kolektivní smouvou souhlasilo. Raději než být na podpoře. Na druhou stranu by juniorní letuška brala nově míň (cca 850 EUR čistého) než je životní minimum ve Vídni (917 EUR), daleko míň než je tamní hranice chudoby – 1256 EUR. Jasně – pro nás z ČR to jsou pořád velké peníze, zvlášť při současném kurzu koruny… Ale ve Vídni se za to fakt moc dobře žít nedá. Navíc prosakovaly již dříve zprávy o systematickém tlaku na zaměstnance aby šetřili kde to jen jde. Prý i… Číst vice »

Jan Pytela

Ani ne 1800€ měsíčně (14 platů) hrubého. To je hodinová mzda jako za libovolnou nekvalifikovanou práci…

Lukáš

1800e teraz ci to je v cistom alebo v hrubom? Ak je 1800e hruba mzda tak v rakusku to je cca 1400v cistom a za to rakusan nevstane ani z postele, v hoteloch alebo na pumpe zarobi viac. Keby to je aj 1800e v cistom, to je velmi slabe

Tomas

já bych jen poznamenal že velká část CC u Laudy nejsou rakušané, značná část jsou Italové, Rumuni atp. Ten plat ani předtím nebyl takový, aby se tam rakušané hrnuli. Hlavně kdo uměl německy, šel k Eurowings nebo Austrianu…

Nicky

Přesně tak je to aerolinka kde pracují gastarbeitři a létají s nimi také gastarbeitři. Vídeňák letí raději s Austrianem…

Honza

A proto ho všichni chceme v Praze

Nicky

Přesně, alespoň nebudu muset tak často do Vídně – žere to čas a prodraží se to.

Honza

Tak teď už tomu rozumím… zatímco tady prskáš na všechny okolo, tak seš klika Ryanu…

Nicky

Já neprskám na nikoho, jen si myslím, že by si miliardáři měli své firmy financovat sami.

Petrs

A pujcka RYR v prepoctu cca 18mld. Od britske vlady je OK? O’leary neni miliardar?

Nicky

Pokud chce britská vláda ručit Smartwings tak nejsem proti.

Nicky

Půlka je čínská, má dalších X dceřiných firem v okolních zemích a přes zimu létají v Kanadě a v SAE. Tak ať si zajistí finance tam.

Petrs

Alespon zamestnava vetsinu ceskych obcanu a plati dane tady, narozdil od RYR, ktery dane socialni pojisteni obchazi jak to jen jde a zamestnava desitek narodnostni, stejne mu britska vlada pujci….

Petr

„Většinu českých občanů“ To asi ne. 🙂 A Ryanair je nechává dělat na sebe, nebo-li létat na „živnostenský list“ – Schwarzsystem. Takže pojištění si milí zaměstnanci musí platit sami a to jak zdravotní tak sociální.

Tomas

To není tak úplně pravda, záleží na bázi. U Laudy byly standartni rakouské pracovní smlouvy.

Kyblík_2

Petrs
Naivní chlapče, na jak velkou částku jste vypsal složenku a poslal jí Smartwingsu, když jste jejich tak velký fanda a podporovatel?
Nebo sbíráte víčka od PETek?

Tomas

je videt, ze jsi ekonomicky expert.

z plzne

Tomáš Gottschalk

Jestli raději poletíš od cajzlů, tak jsi teda moc rozumu nepobral.

Nekdo

VIE je nejblizsi a nejlepsi letiste pro vetsi cast CR. Pak dalsi casti maji sve letiste v MUC, LEJ, DRS, KTW, KRK nebo KRK. Viklef Hejvl je vyhodny akorat pro prazaky a stredocesky kraj, jinak je to nezajimave regionalni letiste. Takze at si tam klidne delaji co chteji…

Tomas

2000€ za měsíc, co by za to dali stevardi u Travelu… čekal sem teda, že šlo o větší škrty.

Lukas

Spravne, skoda sice Laudy ale nech si Ryanair nemysli, ze sa z nich vsetci a vsade po****.
Rakusania nebudu robit za almuznu a to je biznis model Ryanairu, co najviac osklbat zakaznika a co najmenej platit zamestnancom.
Raz som ziadal refundaciu od Ryanu za zruseny let a iny sa mi nehodil, cize som chcel s5 peniaze, no to bola polrocna tortura a tolko vyhovorie preco nemam narok na peniaze och :/

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO