Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví

Rakouská tunelářská dcera Metrostavu postaví stanici metra v Hamburku

Stavba metra v Karlsruhe společností BeMo Tunneling. Pramen: Metrostav
Stavba metra v Karlsruhe společností BeMo Tunneling. Pramen: Metrostav
Firma BeMo Tunneling se po dostavbě metra v Karlsruhe bude podílet i na prodloužení metra v Hamburku.

Tuzemská stavební skupina Metrostav se bude po prodloužení metra v Karlsruhe podílet i na budování metra v Hamburku. Rakouská dceřiná společnost BeMo Tunneling, kterou Metrostav koupil v roce 2013, získala v Hamburku zakázku na výstavbu hloubené stanice.

BeMo Tunnelling se posledních šest let věnovala mimo jiné ražbě metra v Karlsruhe, kde na sklonku loňského roku prováděla už jen dokončovací práce na povrchu. V Karlsruhe se stavělo pomocí razicího štítu. Nyní firma buduje realizační tým a zahajuje technickou přípravu na prodloužení metra v Hamburku.

Za úkol bude mít výstavbu hloubené stanice Horner Rennbahn s železobetonovou konstrukcí. Zakázka má hodnotu 100 milionů eur (cca 2,7 miliardy Kč). Hamburk přitom leží, podobně jako Karlsruhe, na písčitém geologickém podloží. Podle firmy tak bude „velkou výzvou“ speciální zakládání stavby. „V rámci BeMo Tunnelling dokonce vzniklo vlastní oddělení speciálního zakládání, které těžilo ze spolupráce s kolegy z Prahy,“ uvedl Robert Dostál z útvaru zahraničního podnikání společnosti Metrostav a člen dozorčí rady BeMo.

Společnost BeMo Tunnelling v posledních letech vybudovala (či stále buduje) řadu infrastrukturních staveb v Německu a Rakousku. Jde například o tunely Herrschaftsbuck, Spitzenberg a Bertoldshofen, přívodní tunel vodní elektrárny Argenbach ve Vorarlbersku či mosty Volmarstein a Hengstey v Severním Porýní.

Ve spolupráci se sesterskou Subterrou buduje firma aktuálně i 3609 metrů dlouhý jednotubusový tunel Kramer v Bavorsku. Úsek je součástí dálnice B23, která tvoří severozápadní obchvat alpského střediska Garmisch-Partenkirchen. Metrostav se mimo jiné podílel i na stavbě metra v Helsinkách.

Ražba tunelu firmou BeMo Tunneling. Pramen: Metrostav
Ražba tunelu firmou BeMo Tunneling. Pramen: Metrostav
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chronosphere

Tunelářská dcera tunelářské matky. To nevymyslíš.

Bmo

Hlavně ať tam nezapomenou postavit také eskalátory!

Tomáš B.

Tak počítám, žetam mají lepší projekční kanceláře než Metroprojekt.

Bmo

Hlavně ať tam nezapomneou postavit také eskalátory!

Tomáš B.

Tak počítám, žetam mají lepší projekční kanceláře než Metroprojekt.

xyz

„dostavbě metra v Karlsruhe“
To není přesný údaj – ve skutečnosti jde o podzemní tramvajové úseky v centru města.

Mimochodem otevřeny budou až v prosinci tohoto roku, tzn. reálně dostavěny ještě nejsou (nicméně O. K., z pohledu náplně práce Metrostavu – tzn. ražba tunelů – již jeho práce dokončena byla).

Karel

Diky za info, zrovna jsem premyslel o tom, ze v Karlsruhe metro neni a jezdi tam vlakotramvaje 🙂

Daniel

Když nám se tady v české kotlině plete podpovrchová tramvaj a metro už přes padesát let, aneb oblíbený kvíz pro děti: „Proč má stanice Hlavní nádraží koleje uprostřed a ne na krajích?“ 🙂

inženýr dláto

Ten ilustrační snímek k článku, to bude asi nějaká veselá historka, že? O co přesně šlo?

Lkprak

Asi Vás zklamu, ale o žádnou veselou historku nešlo. Velmi zjednodušeně řečeno jde o metodu tunelování, kdy proti razícímu štítu se tlačí hornina vodou a ta hornina je pak pevnější. Na konci pak razící štít „skončí“ právě v té jámě naplněné vodou. Jestli se nepletu, tak zrovna tato metoda byla použita v Karlshure.

erik

TUNELOVAT BY NÁM ŠLO.