RailJety slaví 10 let v Česku. Na trase Praha – Vídeň za tu dobu zrychlily o 13 minut

Oslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Výročí se v pondělí oslavuje v Praze i ve Vídni. Vlaky nyní vozí o 40 procent více cestujících.

Malou slavností začaly v pondělí ráno v kavárně nově opravené části Fantovy budovy pražského hlavního nádraží oslavy 10 let provozu vlaků RailJet. Po proslovech a slavnostním přípitku se část hostů přesunula do jednoho z oslavovaných vlaků rj 257 Vindobona a odjeli do Vídně, kde budou oslavy pokračovat.

Nepatrně je zkalily ranní komplikace s trakčním vedením v České Třebové, které způsobily obrovská zpoždění na klíčové spojce Čech a Moravy. Hlavní nádraží tak bylo plné nespokojených cestujících a dokola ohlašovaných hodinových zpoždění.

Za 10 let se podařilo zrychlit spoj o 13 minut. Přinesl novou kvalitu do dopravních služeb střední Evropy, železniční doprava má být její hlavní osou a Vindobona je symbolickou spojnicí Česka a Rakouska,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Obrazem: Nová generace railjetů vyjíždí. ÖBB v nich vzkřísily kupé, objednaly dalších 19 souprav

Generální ředitel Český drah Michal Krapinec dodal, že jen českých sedm souprav RailJet najelo za tu dobu 25 milionu kilometrů a svezlo 22 milionů lidí. „Zainvestovali jsme mohutně do vozového parku, postupně RailJety na této lince doplní a vystřídají ComfortJety, které nabízejí o 100 míst k sezení více,“ nastínil Krapinec.

Osm procent je stále velmi málo

Členka představenstva rakouských drah ÖBB Sabine Stock na slavnosti podotkla, že se za oněch 10 let podařilo navýšit počet cestujících mezi Prahou a Vídní o 40 procent. „Je to důkaz, že komfortní nabídka má schopnost přilákat lidi, aby přešli ze silnic na železnici. Je to nutné, protože i přes nárůst tvoří železnice jen osm procent přeshraničního provozu, zbytek je silnice,“ podotkla manažerka.

Oslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRailjet nové generace v Innsbrucku. Foto: ÖBB

Doplnila, že ÖBB se nyní chystají investovat do nových vozů miliardy eur. Modernizací projde i rakouská část RailJetů, ve kterých se podle ní budou lidé cítit jako v nových vlacích.

Railjet jezdí z Prahy do Vídně a dál do Grazu ve dvouhodinovém intervalu až osmkrát denně. Na trase jezdí společně červené Railjety ÖBB a modré Railjety ČD. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína.

Zázrak modernity

První Railjety začaly jezdit mezi Prahou, Vídní a Vídeňským Novým Městem v červnu 2014. První prezentační jízda pro veřejnost se však konala už 19. dubna a dokázala do okolí trati, kde projížděla, i do samotného vlaku přitáhnout stovky železničních nadšenců.

Soupravy od vagonky Siemens tehdy působily na českých kolejích jako zázrak modernity. Nabídly klimatizaci, restaurační vůz, palubní wi-fi, zásuvky a USB konektory či dětské kino.

Sto let po rozpadu Rakouska-Uherska by se mohly všechny jeho metropole spojit prostřednictvím unikátních vlaků RailJet,“ zasnil se tehdy během slavnostního projevu tehdejší generální ředitel drah Petr Žaluda.

První prezentační jízda soupravy RailJet v Česku v dubnu 2014. Foto: Jan NevyhoštěnýPrvní prezentační jízda soupravy RailJet v Česku v dubnu 2014. Foto: Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Unikátní? Je to v podstatě jen běžný nový vlak, akorát že na českých kolejích působí i to jako zjevení z budoucnosti,“ glosoval to tehdy jeden z naslouchajících železničních fandů. V Rakousku jezdily soupravy Siemens Viaggio Comfort už od roku 2011.

Cesta trvá stále přes čtyři hodiny

Nová linka Praha – Vídeň – Graz pak byla zavedena v prosinci 2014 s dvouhodinovým intervalem v rozsahu sedmi párů vlaků. V jízdním řádu 2018 byla rozšířena nabidka o další pár vlaků.

Jízdní doba na trase Praha – Vídeň je aktuálně 4:05 hodin, z Prahy do Grazu je to 6:49 hodin a z Brna lze dojet do Vídně za 1:27 hodin. Soupravy zastavují také v Pardubicích, České třebové a v Břeclavi.

Vedle spojení Railjety nabízejí ČD a ÖBB další spojení s Vídní přes Jihočeský kraj a oblast Waldviertel. Z Prahy jezdí dvakrát denně přímé vlaky přes Tábor a Gmünd (NÖ) na nádraži Wien FJB.

Tagy Martin Kupka Michal Krapinec ÖBB railjet Siemens Viaggio Comfort
157 komentářů