pruvodce

Radnice chce zakázat koloběžky a jednokolky v centru Brna. Zlepšení nenastalo, stěžují si radní

Elektrické koloběžky Bolt. Foto: BoltElektrické koloběžky Bolt. Foto: Bolt

Bolt chce s městskou částí ještě jednat o návrhu řešení problémů.

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Centrum ma byt jen pro pesi, s kolobezkama at si jezdi po silnicich.

Gryf

Jakto, že v Brně to evidují jako přestupek, a třeba tady v Reichenbergu/Liberci jediný čeho se dočkám, je vyjádření MP že se nikde nic neeviduje, že to neřeší a stejně by pochůzkář koloběžkáře ani nedoběhl.. jestli pak není řešením omezit rychlost aspoň třeba na 4-5km/h, aby tyhle výmluvy přestaly 🙂

Pravda, bylo to už loni a předloni. Letos jsem na koloběžce ještě nikoho jet neviděl, ale překážejí všude – v chodníku, na zastávkách, v silnici..

Gunduľ neubiješ

Uff, jako jezdec na koloběžce jsem se lekl. Pak jsem si přečetl článek a jedná se o elektrické motocykly z půjčovny, nikoliv koloběžky. Pak je to OK a nelze než si přát, aby to bylo co nejdříve.

Frantík

Není v centru pěší zóna? 20 kmh, nesmí ohrožovat chodce, odložit jenom na vyhrazeném parkovišti. To všechno v zákoně je, teď to jenom vymáhat.

Pavel

Nevim jak v Brně, ale v Praze na tom z 90% jezdí cizinci – bezohledně hlava nehlava, chodník nechodník. Po setmění samozřejmě polovina ožralá. Pešáci plní roli branek. V Paříži a Madridu to zatrhnout jde, ale našemu Hřibovi se to líbí – prý je to ta správná cesta jak být součástí západní Evropy.

Yoss

Určitě mne za ten názor sežerete zaživa (a předně říkám, že taky chápu obavy z bezpečnosti). Ale ten zákaz přichází jen a pouze proto, že město totálně sere na mikromobilitu a nebuduje odpovídající infrastrukturu. Lidi přejdou na kola a e-biky a problém to bude dál. Neexistuje konzistentní cyklostezka centrem města, buď se kličkuje mezi auty (nebezpečí pro kolobky) nebo mezi lidmi (nebezpečí pro chodce). Krom toho jak znám MP Brno, tak si reálně nemyslím, že to bude někdo vymáhat. Není to vzkaz návštěvníkům centra „Zakazujeme je, abychom dbali o vaši bezpečnost“. Spíš „Sereme na vaši bezpečnost, nevíme co s tím,… Číst vice »

Otansiho

Naprosty souhlas, presne toto mi nejvice na Brnu vadi. Pritom roste automobilova doprava. Pokud by byla odpovidajici infrastruktura pro cyklisty, rozhodne by cast presla na kola.

Michal Bartoníček

Souhlasím.

Radek

Přesně tak, bohužel. Radní si neplní svoje domácí úkoly a tak sáhnou po tom jediném, co dokáží. Plošný zákaz.

mgr.pavel

Pročminusovat za pravdu 🙂

V článku zaznělo několik oprávněných problémů, které ale lze všechny řešit: nebezpečí jízdy lze snížit omezením maximální rychlosti v koloběžce když je v centru města. Neznalost uživatelů dopravních předpisů lze zlepšit bannery třeba v Appce „pozor, řídíte dopravní prostředek, nemůžete na chodník!“. Tiché koloběžky lze upravit přidáním mírného zdroje zvuku – stejně jako se děje u elektroaut.

U elektroaut se problém s tichostí taky vyřešil, nikdo elektroauta kvůli tomu nezakázal. Stačí chtít..

Petr K.

A to snížení rychlosti mohou „půjčovníci“ naprogramovat také sami (a mohli udělat už dááávno), netřeba kvůli tomu vyvolávat „konstruktivní diskuzi“ a plýtvat časem svým i pánů (a paní) radních

Paja

A nainstalovat zjednodušenou verzi antikolizního systému taky. Oboje je nepopulární, radši budeme hledat řešení jinde.

Otansiho

Holt se vsichni rozvozari vrati ke starymu dobrymu kolu a budou muset slapat.

mgr.pavel

Vlak je moc nebezpečný, raději jej zakážeme. Holt se všichni cestující budou muset vrátit do dostavníků a trávit na cestách delší dobu..

Žádné novoty zde v Česku nechceme, přece.

(sarkasmus, pro jistotu)

Petr

Do centra a na chodníky tady tyto blbosti nepatří. Ale abych jenom nekřivdil, když nám v Catanii odlétalo letadlo v 7 hodin ráno, elektrokoloběžky od Lime se hodily.

Michal

No tak holt restaurace z těch postižených míst rozvážet jídlo nebudou, a pokud jim klesnou zisky tak by to měl asi zaplatit magistrát ne, nebo přímo doslova ti radní kteří to nechtějí.
Ohleduplnost chybí všem a všude nejenom lidí na koloběžkách ale i chodců jako takových.
Nevím kde poslední dobou chodci berou přesvědčení že mají vždy přednost za všech okolností, i klidně při chůzi po přechodu na červenou.
Asi to chce víc policistů a rozdávat pokuty a ne jenom ty pokuty za 200 Kč !!!

Kebab

Stačilo by i za 100,-Kč, ovšem skutečně to hlídat a vymáhat. Důležitá je primárně pravděpodobnost postihu, ne jeho výše.

Ten Ten Ten

Ani kdyby si Bolt otevřel výchovně-vzdělávací oddělení pro zákazníky, lidi se nepřestanou chovat jak hovada.
Wolt může své piráty silnic a chodníků vyházet.

Michal Bartoníček

To s tím chováním je opravdu smutné.

Petr

Wolt, ale i další rozvážečí jsou nebezpeční sami sobě, a ten pro koho rozváží tomu to je zřejmě jedno.Podvečer šero, deštivo a najednou neosvětlený wolt, zatím jsem to ubrzdil, ale nechci abych měl kvůli těm pitomečkum zkažený život, a musel jsem žít s pocitem že jsem toho blbečka přejel…

Radek

Bizár. Projdete centrum a najdete pravděpodobně i těch 22 přestupků špatně parkujících aut. Ale to zjevně nikomu nevadí.

Kebab

Špatně parkující auto nikoho nesestřelí na chodníku a následně neujede.

Radek

Zaparkované ne, parkující už může. A zaparkované může způsobit nepřehlednou situaci vedoucí k podobným výsledkům. A jinak auta jsou pro chodci nejnebezpečnější obecně, způsobují nejvíce smrtelných zranění i těžkých úrazů (i při započítání přepravní práce). A přesto je nikdo zakazovat nehodlá. Dokonce pouhé otevření diskuze o možném snížení rychlosti ve městě tady vyvolalo neskutečné nářky o potlačování svobody apod. Ale vy prostě ten dvojí metr nechcete vidět, tak jej neuvidíte no.

Tomáš Gottschalk

Kvůli 22 přestupkům za 8 měsíců paušální zákaz všem. Vypadá to, že moc nejvíc chutná nejnižším komunálním politikům.

filkra

Naopak, to spíš ukazuje, jak mizerně se v Brně přestupky na koloběžkách hlídají.

Jackub

„Zlepšení nenastalo…“ No to je vskutku divné. „Jsme přesvědčeni, že existuje řada možností, jak zvýšit bezpečnost a zlepšit parkování v pěší zóně při vzájemné spolupráci. Mezi naše návrhy patří například snížení rychlosti v určitých úsecích nebo časech během dne…“ Opět divné. Kdo by řekl, že se provozovatel, kterému z toho plyne zajímavý zisk, bude všemožně bránit? A ten už všude a věčně omílaný „dialog“ někdy k něčemu vedl? „Může se tím prodloužit čas doručení jídla k zákazníkovi.“ No vskutku hrůza hrůz, naprosto netuším, jak se s tímto jako společnost vyrovnáme…

mgr.pavel

Hele a proběhl ten dialog? Nebo radnice zkrátka tupě zakáže cokoliv, kde vidí nějaký problém?

Touto logikou by měla zakázat auta. Parkují na chodnících, sráží chodce na přechodech, jezdí moc rychle, přestupků mají nesrovnatelně víc než těch 22,.. – že je to blbost? Že je lepší auta nezakazovat a víc vymáhat pravidla či nějak zlepšit infrastrukturu, vzdělat řidiče apod.?

Tak proč se stejně nepostupuje i u jiných druhů dopravy?

Petr K.

Tyjo aspoň si přečti ten článek ty MGR…

Cituji z článku: „Se zástupci poskytovatelů (sdílených koloběžek) jsme o situaci jednali naposledy loni o prázdninách. Zlepšení nepřicházelo,“ dodal místostarosta.

Hele takže asi ten dialog proběhl a ho. NIC

Infrastruktura na pěší zóně netřeba, řidiče má vzdělávat autoškola…

Co tam máš dál?

mlp

Narozdíl od segvejů, kde ten zákaz pomohl, tady to podle mě nepomůže. Z prostého důvodu. Takový segvej stojí asi jako auto nebo motorka, kdo má takové peníze, koupí si radši právě motorku nebo auto (nepomohla ani masivní propagace, domů si to prostě nikdo nekupuje). Taková elektrokoloběžka je celkem levná (na úrovni ceny jízdního kola) a může si ji koupit kdokoliv. Takže i když nebudou ty nájemní koloběžky (od firem jako nexbike nebo bolt) tak lidi budou dále jezdit a to na svém. Ostatně potkávám celkem běžně elektrické koloběžky, které nepatří žádné firmě (v našem městě nic takového nemáme, máme akorát… Číst vice »

Kebab

Svoji koloběžku takhle nikdo válet nenechá, takže by to pomoci částečně mohlo.

Paja

Akorát se nesmí večer válet tak, že zabírá kus cyklostezky. To je potom problém úplně jinde než v samotném nadávání.

Petr K.

Prosím vysvětlete mi někdo, proč se PŮJČOVNA KOLOBĚŽEK/BICYKLŮ neustále nazývá „sdílením“??? Přeci když něco „sdílím“, tak mi to patří a pouze když to právě neužívám, „půjčím“ to někomu jinému (ať to nezahálí/ať si to nemusíme pořizovat oba) – třeba motorovou pilu… Pokud nakoupím 100 motorových pil… tak už jsem přeci půjčovna!!! To samé „sdílená autodoprava“… Kruci, když si někoho objednám, ten pro mě přijede a někam mě odveze tak je to přeci VOBYČEJNEJ TAXIKÁŘ, ne? I s aplikací je to taxikář! Nazve se to „sdílením“ a hned to získá punc něčeho „moderního“ a dozajista i „ekologického“ a „chytrého“ a TO… Číst vice »

mlp

To mě taky léta vrtá v hlavě. Sdílení by to bylo, pokud by se majitelé koloběžek domluvili na nějaké spolupráci mezi sebou nebo třeba i mezi nemajiteli. Každý by měl nějakou tu koloběžku, asi by nemuselo nutně být koloběžek tolik co lidí (nejezdí přece 24 hodin denně), někdo by třeba přispíval jinak, třeba servisem a údržbou.
Ale je to prostě úplně normální pronájem od firmy, která se tím živí (tedy neni to věcí nějaké komunity), bere za to peníze, firma, které ty dopravní prostředky patří atd. Prostě normální pronájem nebo půjčovna.

Petr

Ja to vidim tak, ze v pujcovne dostanu predmet vypujcky na typicky na den nebo vic a behem teto doby ho vyuzivam jenom ja – kdyz ho nekde necham pul dne lezet, tak ho nepouziva nikdo jiny (je mi porad k dispozici).
Ale nechci vam brat prilezitost citit se pohorsene.

nedulezite

Je to stále jen půjčovna, díky tomu, co dnes umožňují technologie, se změnila flexibilita výpůjčního modelu

123

A od toho pseudosdílení se to liší jako jak? Dokud platíte, můžete ten vergl … jakýkoli … využívat, a to pouze vy sám (nebo někdo s vaším svolením).
Rozdíl je pouze v tom, že délka té doby není předem pevně dána, i když většina poskytovatelů poskytuje nějaké výhodné balíčky na pevně danou dobu a/nebo počet km, stejně jako není pevně dáno, kde danou věc můžete začít využívat a kde ji musíte odevzdat.
Prostě je to půjčovna jak vyšitá, jen podmínky jsou více flexibilní, a se sdílením to nemá společného krom toho slova vůbec nic.

PetrK

a co se tím změní, pokud tomu dáš jiné jméno? tedy kromě toho, že pár troubů se bude cítit zmateně a rozčileně

Petr K.

Ano, jsem trouba co se cíti zmateně ALE HLAVNĚ ROZČILENĚ až nas*aně…
(třeba se další trouba do vámi zmíněného páru ještě přihlásí)

…ale hlavně například nechci zažít to, že „někdo“ nazve třeba nevěstinec (jsem slušný) třeba „sdílené kamarádky“ a pokusí se být „trestně nepostihnutelný“ !!!

A pokud Vás pojmenuji třeba usuir, tak se také nic nezmění, třeba se teď jen budete cítit zmateně.
A pak rozčileně

mgr.pavel

Nic se tím nezmění, tupost zákazu koloběžek, protože radní chtějí autíčka a nic jiného, tupost zákazu se tím nezmění.

Petr K.

Já snad sním 🙂 🙂 🙂
Když si tento výkřik: (Cit) „Nic se tím nezmění, tupost zákazu koloběžek, protože radní chtějí autíčka a nic jiného, tupost zákazu se tím nezmění.“ představím jak někdo říká na pódiu, jakobych slyšel „motýle“…
😀

Martin Grill

Jediný, komu zákaz koloběžek uškodí, bude jejich provozovatel, takže je jasné, že udělá cokoli, aby návrhu zabránil. Za mě je v centru Brna nejen mnoho neukázněných koloběžkářů, cyklistů, večerníčků (jednokolkařů) a skateboardistů, ale rovněž stále příliš mnoho automobilů.

L.

Zapomněl jste na příliš mnoho chodců 😀

Jiří Kocurek

A na tramvaje. Kdosi totiž tvrdil, že zavedením pěší zóny se chodec konečně nebude muset rozhlížet a bude moci svobodně přecházet kdekoliv: Pryč s auty, ať se nemusíme rozhlížet a nastane ráááááá… zvonící tramvaj.

Martin Grill

Tramvaje jsou samozřejmě v pořádku, coby prostředek ekologické hromadné dopravy. Frekvence by klidně mohla být vyšší.

Martin Grill

Chodci nevadí, ale nevadí ani to, že jste to nepochopil 🙂

L.

Právě, že pochopil.

mgr.pavel

Ti už jsou aspoň na Mendláku odsunuti do „správných“ mezí pomocí extra fungl dlouhých zábradlí 😀

Paja

Ono by stačilo trvat na požadavku antikolizního systému na sdílené koloběžky.

mgr.pavel

Touto logikou (něčeho je moc a jsou s tím problémy) by radnice měla zakázat všechny druhy dopravy 🙂

Proč tedy zakazuje jen koloběžky?

Klidně ať se zavedou drakonické pokuty, změní pravidla (třeba maximálka v pěší zóně 5kmh), ale zákaz..? To je dost v nesouladu s ostatními druhy dopravy.

Petr K.

Maximálku 5km/h mohou (mohli už dávno) půjčovatelé do svých elektroskůtrů bez sedačky naprogramovat. Netřeba kvůli tomu vyhlašovat nějaká pravidla

filkra

Dle mého názoru by nejlepší řešení bylo spíš než zakazovat vjezd, tak paušálně omzeit rychlost v centru na 10 km/h pro všechno co má kola (včetně aut, když tam náhodou mají povolený vjezd) a velmi tvrdě to vymáhat a pokutovat. Ale nedovedu si představit technické řešení, kterým by šlo spolehlivě zajistit.

Sněhulák

Super další zákaz, který nikdo nebude vymáhat. Tím ničemu nepomůžete.

David

Jo, ty obecný zákazy jsou super, výborně to třeba funguje s pejskari a úklidem, že jo?

Michal Bartoníček

Takže zákazy podle vás nemají smysl? Asi ne, řidiči zákazy porušují běžně.

David

Ne, zakazy co nikdo nebude kontrolovat a vymáhat nemají smysl.

Michal Bartoníček

Třeba zákaz kouření na nádražích nikdo nevymáhá ani nekontroluje. Má se zrušit?

Ten Ten Ten

Ne, má se začít vymáhat.

Michal Bartoníček

Taky si to myslím, ale asi se do toho nikomu nechce.

BND30

David píše o psech a jejich páníčcích a Vy hned s řidiči…. nějaká obsese, trauma ?

Michal Bartoníček

O vašich traumatech nic nevím. Že byste se jako potrefená husa ozval? 😄
Jde o zákazy obecně. Zkuste si místo toho představit třeba odhazování odpadků nebo kouření.

BND30

Snažíte se to otočit, ale ne moc chytře. Také mohu napsat, že cyklisté porušují často předpisy. Ale protože jste známý tím, že Vám auta leží v žaludku a nejste nakloněn argumentům, proč je pro někoho zajímavé je používat, tak ten Váš argument u psů vyzněl poněkud legračně.
Skoro by jednoho napadlo, že jste měl kdysi dávno přítelkyni, jezdil s ní všude na kole a ona už teď jezdí s jiným v oktávce…ale to vám samozřejmě nepřeji.

Michal Bartoníček

Porušují. A měli by se trestat i oni.
Ne, milý příteli 😄. To jste si něco jako obvykle špatně vyložil, což vyznívá poněkud legračně. Jsem proti masovému automobilismu, jejich protežování a výjimkám ze zákazů, které porušují. A protože trend jde směrem omezování IAD, těžko to můžete dávat za vinu mně a vyčítat mi něco, na co nemám vliv. 😄
Zatím to napadlo vás a chápu, že takový primitivní závěr internetové nuly vydedukují, ale není tomu tak. 🙂 Ale klidně vás v té iluzi nechám, nijak mi na tom nezáleží.

BND30

Internetové jedničky potřebují nás, internetové nuly…

mgr.pavel

Obecný zákazy vám vadí, ano?

Takže vám bude vadit obecný zákaz koloběžek v celém centru města, že?

Michal Bartoníček

Tramvaj taky?

Tomáš

Na Karlově mostě minulý týden nějaký neuvědomělec jezdil v noci na zelené koloběžce. Natrefil na strážníka, ten ho sesadil. Chvíli koloběžku vedl a pak ji (za trest) hodil do Vltavy vedle Bradáče.
Chudinka si tam ještě ze dna svítila…

mlp

To bude za 20 let až se zase bude čistit dno dobrý archeologický nález.

Chleba Nakup

Omezte rychlost těch přibližovadel na 5km/h a je po problému.

Gajda

V 5 km/h už se ti nebude nejlíp držet rovnováha. Ono i 10 místo 25 je už velkej rozdíl a těch 10 je asi kompromis pro obě strany.

Michal Bartoníček

Nebo na takovou rychlost, jakou běžný člověk dosáhne při běhu.

Dusmor

Takže těch 25 km/h.

Chleba Nakup

Však píšu, že bude po problému.

jva

Přístup k restauracím… A je nutné omezovat (ba ohrožovat) chodce kvůli tomu, že někdo je líný si dojít na jídlo (a pokud nestíhá, kafe v termosce a chleba ze špekem je staletá trvalka)?

Nose Peak

Otevřte si na Svoboďáku fastfood Chleba&Špek. Vyděláte majlant…

Petr K.

A jsme zase u toho překrucování…
„přístup k restauracím“ nikdo neomezuje, nikdo okolo „netahá ostnatý drát“!
Pěšky tam může přistoupit kdokoli, pouze PŘÍJEZD se omezí/zakáže… 😀
Půjčovníci koloběžek (bez kamenné půjčovny, tu mají na pozemcích města) se užitím slova „přístup“ místo správného „příjezd“ snaží vyvolat dojem diskriminace restaurací (ze strany radnice)
Stejně tak už mohli dááávno omezit rychlost svých „koloNEBĚŽEK“ třeba na těch zmiňovaných 5-10 km/h, netřeba o tom jednat s radními

A proč se tomu krámu vlastně říká koloBĚŽKA ??? když se kvůli jízdě nemusíte ANI JEDNOU odrazit nohou??? Je to prostě elektroskútr pro stojícího řidiče a basta

Nose Peak

To je mi dojemná péče…co takhle opravit tu autama rozježděnou dlažbu, aby na Svoboďáku nehrozila zlomenina kotníku?

janikk

tohle mě napadá kdykoli jdu kobližnou na maliňák, proč nikdo neřeší rozlámanou dlažbu. nedávno jsem na té krátké cestě potkal velká popelářské auta tří různých firem. kolik má takové auto, 15, 20 tun?

Michal Bartoníček

Koncepce elektrických koloběžek a jednokolek a jejich sdílení není sama o sobě špatná. Ale problém jsou lidi. Tohle je jen logické vyústění jejich scestného a nebezpečného chování.
Provozovatel společně s vedením města by měli nastavit pevná pravidla a vymáhat je. Několikrát totiž okolo mě čtyřicítkou profrčel týpek na jednokolce s příšernou hlasitou hudbou.

hroch.obojzivelny

Socialismus byl taky super myšlenka, až na ty lidi… :-/

Jakub P

Bohužel nevidím moc možností, jak to reálně řešit jinak, než zákazem. Zdá se, že jakmile to má plyn a jezdí to samo, svádí to moc velkou část lidí k jízdě na hraně bezohledně k okolí. U sdílených ještě podpořeno tím, že je většinou nezajímá dojezd, nemusí šetřit baterku, atd. V tomto považuju za skvělé rozhodnutí toho, kdo definoval požadavky na e-kola v EU tak, aby byla považována za kola. Ta absence plynové páky a nutnost šlapat není samozřejmě všespásná, idiot může jezdit nebezpečně a bezohledně i na e-kole (tím spíš, pokud ho má načipované na dopomoc nad povolených 25 km/h… Číst vice »

Nose Peak

Kdo ten zákaz bude vymáhat?

Michal Bartoníček

Ten, kdo vymáhá ostatní už platné zákazy.

Nose Peak

Velmi správně, nikdo.