Dopravci Železnice

Radní v Libereckém kraji schválili smlouvu pro České dráhy i Arrivu. Na kolejích přibudou desira, „rakve“ čeká přesun

Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Radní Libereckého kraje schválili necelé dva týdny před startem nového jízdního řádu smlouvy s Českými drahami a společností Arriva vlaky na provoz vlaků v závazku kraje. Cestující se mají s novým kontraktem dočkat pohodlnějšího cestování na více tratích díky nasazení nízkopodlažních jednotek.

Komfort, ze kterého se těší cestující na známé Jizerskohorské železnici a ve vlacích Trilexu, se rozšíří i do dalších částí Libereckého kraje. V Turnově a v Semilech se pasažéři nově svezou v klimatizovaných nízkopodlažních vozidlech Siemens Desiro,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Arriva vlaky převezme od 15. prosince provoz na linkách L3 Liberec – Turnov – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou a L31 Tanvald – Železný Brod. Podle mluvčího Arrivy Martina Faráře chce firma vyjet od začátku s co nejvíce nízkopodlažními jednotkami Siemens Desiro. „Bude jich určitě většina z požadovaného počtu 7 jednotek,“ řekl Farář. Pokud nebude mít firma všechna desira k dispozici, zbytek nahradí jednotkami řady 845. K podpisu smlouvy má dojít příští týden.

Na lince L3 dosud jezdí motorové vozy 843 s přípojnými vozy, mezi Tanvaldem a Železným Brodem nejčastěji nízkopodlažní Stadlery RS1 a Regionova. Podle nových smluv (vyjma Tanvaldska a Frýdlantska – již dříve vysoutěžený provoz Jizerskohorské železnice) bude čekat na cestující v každém vlaku průvodčí, který jim kromě prodeje jízdenek poskytne veškeré informace o krajské integrované dopravě. Ta v sobě pod značkou IDOL zahrnuje též příměstské autobusy a MHD. Již deset let je tak možné na jedinou jízdenku IDOL na krajské kartě Opuscard cestovat vlaky i navazujícími autobusy či tramvajemi. V důležitých stanicích zůstanou cestujícím i nadále k dispozici informační místa IDOLu s prodejem jízdenek a dalšími službami.

Liberecký kraj začal jednat s Arrivou loni poté, co se nespokojil s nabídkou Českých drah. Jednání provázely značné emoce i kvůli personálnímu propojení Arrivy a krajského objednatele, společnosti Korid LK. Oba nakonec své podíly převedli.

„Chtěli jsme zachovat stávající smluvní podmínky na další dva roky, protože v roce 2021 skončí smlouva i v sousedním Královéhradeckém kraji. Obsazení mnoha linek plánujeme projednat společně. Nabídka, kterou nám České dráhy zpožděním původně doručily, znamenala asi třetinové zdražení bez jakéhokoli zlepšení kvality služeb. Proto jsme se rozhodli oslovit další dopravce. U nejdůležitějších linek jsme poptávali a požadovali kvalitnější vozidla,“ objasnil Jan Sviták postup Libereckého kraje. V Libereckém kraji tak budou jezdit tři dopravce, kromě ČD a Arrivy dlouhodobě působí na trati z Liberce do Žitavy a Rybniště Die Länderbahn.

České dráhy budou mít zhruba 70 % všech výkonů. Vozy řady 843, v tiskové zprávě označené jako „na cestování příjemné starší motorové vozy“, se přesunou na linku L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Vyšší výkon vozů vybavených zdvíhací plošinou pro cestující s invalidním vozíkem by měl přispět ke zlepšení přesnosti jízdních řádů na Českolipsku. V letní turistické sezoně se k motorovým vozům 843 připojí ještě přívěsný vůz s osmdesáti sedadly a dalším prostorem pro kočárky a jízdní kola.

Smlouvy jsou uzavírané na jednotlivé provozní soubory, kraj spolupracoval při uzavírání nových dohod se sousedními kraji. „Například jedna z našich nových smluv s názvem Severojižní železnice doplňuje spoje, které neobjednalo ministerstvo dopravy,“ doplnil Sviták. Rychlíky z Kolína do Rumburku ministerstvo dopravy od 15. prosince 2019 objednává pouze po Nový Bor. „Těší mě, že se nám společně s Ústeckým krajem podařilo doplatit chybějící úsek. Na trati mezi Novým Borem a Rumburkem bude jezdit podstatně více spojů a bude zde téměř celodenní hodinový interval,“ upozornil Jan Sviták na hlavní změnu v novém jízdním řádu. „Podobným způsobem objednává Liberecký kraj podstatnou část rychlíků mezi Turnovem a Tanvaldem,“ doplnil. Rychlíky bude provozovat Arriva.

 

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Riki

Co se týče mne, tak staré Desira jsou za prvé vizuelně hezká, uspořádání sedaček a interier jak má být a jízda je v nich tichá a pohodlná.
Oproti mladším a dle mne nepovedeným Stadlerům RS1 je Desiro báječné. Stadler bych tak srovnal z Regionovou 🙂
Takže ač už je to letitý už nevyráběný typ, pořád patří mezi to lepší co na kolejích motorově jezdí.
Jediný co se v motoráku vyrovná Desiru je nový PESA Link II – Žralok. Ten je taky v pohodě. Ale to je můj názor 🙂

Aldik

Škoda, že vzhledem k plánované elektrifikaci se asi nedočkáme v brzké době obnovení vozového parku na trase Ostrava- FM – Frenštát – Val Mez. Brejlovec je fajn, ale ty vozy už by potřebovali vyměnit, naopak když tam jede ta motorová jednotka tak je to fajn, ty bych neměnil.

Milan

Pro tuto trasu se snad soutěžily tzv. netrakční jednotky osobních vozů, aby je nyní mohly tahat (resp. jedním směrem tlačit) prvně motorové lokomotivy a po eletrifikaci tratě lokomotivy elektrické. Nebo ta soutěž byla zrušena?

Hrebicek

Nebyla, push pully vyjedou za rok.

Aldik

Netuším. Já vím jen, že v plánu je elektrifikace, ale jelikož jsme v Česku tak to bude trvat po odhadem 10 let než se vůbec začne stavět 😀😂

Hans

Bravo zástupcům libereckého kraje. Jen tak dál, ČD takovou dresuru potrebuji! Zrovna dnes jsem jel vlakem do slavné Tatra Kopřivnice a na VŠECH spojích jezdily zase ty strašné chcipaky 810 a s uspořádáním interiéru stejně otřesným jako před 45lety!!! Prostě kde to je jen možné, budou nám je pořád ty ostudy vnucovat. Dokud nebudou mít všechny vozy z doby komunismu SESROTOVANE, měli by všichni pracovníci ČD na manažerských postech dostávat mzdu na zákonem stanovene minimální úrovni, aby si konečně uvědomili, že zákazník je to nejdůležitější!!!

Josef

Já bych byl všemi deseti pro ať 810 na takovýchto výkonech již nejezdí. Ale MS kraj si je přímo vyžádal, mají projít nějakou modernizací, tak uvidíme jak to bude vypadat. 810 v modernizovaném stavu asi něco jak 816 GWTR na lokálce kolem 20 km mě neuráží a chápu, že bez nich nastane konec těchto cancourků. Ale nasazovat tyto hrůzy na rameno 60 km je fakt úlet, za to by neměli cestující platit, ale dostat kompenzaci, že tím vůbec jedou.

Tronda

No jo, ale když matka dráha na ramena 60 km nic lepšího nemá, přece tam nebude dávat ojeté desiro šroty z Německa.

Zrzek

Protože řady 842 a 843 se vyrobilo jen pár kousků. Zasílání jsem turnovský 842 a pokusy s privesakama, snad nejhorší co bylo víc po modernizaci. 854 je taky jen pár a rekonstrukce vagónů k nim. Pěkný pohodlný jen ten hluk mi přijde větší než před rekonstrukcí. Regiozazrak, když vynecháme konstrukcí podvozků, ještě ujdou lepší než 810. Jsem zvědavý na Arrivu a její rychlíky do Tanvaldu. Teď to jezdí 854 s 1 nebo 2 vagóny, o víkendu zamračená s 3 a služebákem nebo speciálem na kola. Nevím jak to chtějí řešit o víkendech, když bude větší poptávka+kola. To i ten malý… Číst vice »

xyz

„Protože řady 842 a 843 se vyrobilo jen pár kousků.“
Pro upřesnění – „kvater“ řady 842 se vyrobilo celkem 37 (842.001 – 842.037).

Martin1

Kolik jezdí v Libereckém kraji Hansi 810?

kix

jezdí a jezdit budou dál:) protože tohle se jich netýká

Zdeněk

Měl jsem tu čest vychutnat si před časem komfort cestování vlakem Trilexu. Bylo to v zimě, venku bylo -11st. Souprava Trilexu připomínala pojízdnou mrazničku, uvnitř šla cestujícím pára od úst. WC bylo uzamčeno, neb bylo dle vyjádření průvodčí zamrzlé. Pod okénkem chyběla nádobka na odpadky, i malý stolek nad ní, což známe z našich osobních vozů a pokládáme za samozřejmost. Po rozjezdu a po celou dobu jízdy se od gumových spojovacích měchů ozývaly příšerné vrzavé pazvuky, intenzitou převyšující hlasitý hovor. Jak rád jsem v Liberci na hlavním nádraží přestoupil do motorového rychlíku ČD směr Pardubice, sice obstarožního vzezření, ale vytopeného,… Číst vice »

Petr

Nejvíce jezdím po trati Praha směr Ostrava kde pokud mohu preferuji RJ , výjimečně pendolino , nicméně letos jsem měl tu čest jet opakovaně právě tímto motorovým vlakem „Liberec – Hradec“ . Z HK , možná už z Jaroměře , jezdí panter a ten je v poho . Ale tu neelektrifikovanou a dost dlouhou část jsem absolvoval asi tou , Vámi opěvovanou , uřvanou klepající se kraksnou . O vzorně čistém WC nemůže být rozhodně řeč , možná máme jen rozdílné představy o čistotě .Trilex neznám ale nechce se mi věřit , že může být něco horšího než tento typ… Číst vice »

Petr

Ještě sem si vzpoměl . Měl sem to štěstí že jsem jednu z jízd absolvoval s nějakými fanoušky železnice , co volný čas tráví camcáním piva ve vlaku a snad celodenním projížděním se vlakem . Podle toho jak komunikovali s obsluhou asi jezdili z bůhdarma linku často a ti si to kodrcání užívali až měl sem pocit , že tu mašinu milovali . Těm bych doporučil jízdu ne v závazku ale nějaké vzpomínkovo veteránské povyražení někde mimo platící cestující .

Zrzek

O čistotě WC taky vypovídá, jaký materiál si nastoupí. Stačí, aby první uživatel by prase a potom se to vozí dokud se vůz nedostane do depa na úklid.

Jan pesina

Taky tím rád jezdím Liberec pardubice záchody funkční ne jak kolikrát v trilexu a taky radši stoleček s košem a otvíracím oknem a vzadnich vagónech je menší hluk a taky teplo tam je a ta příroda to je taky paráda pak dorazíš na koridor a samej pr*ser

Pavel

Arriva si opět půjčí od DB ty šroty 642? Pokud ano, tak to není dobrá zpráva. Jsou velice poruchové a servis v Drážďanech je na úrovni garáže od matchboxu, měl bych velké obavy.

Pavel

Minusi za co? Na těch šrotech jezdím a zkušenosti mám víc než dost.

S49

A máte samozřejmě pravdu: v Praze vydrželo jejich provozování na ML-S49 jen něco přes půl roku, a naposledy jezdil už jen jediný někdy v září t.r., pak odjel do Drážďan a už se nevrátil …

Pepa

Možná kvůli tomu, že byla také smlouva na zapůjčení jen na nějakou dobu, ale to vy u ČD nemůžete vědět… Nehledě na to že tam dle smlouvy mají být jednotky 845, takže tam jezdil „nadstandard“ dost dlouho…

S49

Mýlíte se, já nejsem u ČD – to jsou informace z úplně jiných zdrojů.

Tronda

Hlavně, že z nasazování desetiletí prověřenými šroty 810 a jejich reinkarnacemi obavy nemáte.

Samuel Novák

Tak když si ten marketingový blábol přeložím do normální řeči, tak to zní zajímavě a mírně jinak. . Kraj tvrdí – moderní, nízkopodlažní jednotky, požadavek sedm kusů jednotek. Dopravce, ze sedmi kusů jich bude většina nízkopodlažní, ale týden před oficiálním zahájením vůbec netuší kolik jich vlastně bude. Jediná jistota je, že vyjedou oprášené šroty vytažené z německých kopřiv, které nejsou nízkopodlažní. Pokrok pro běžného cestujícího veškerý žádný. Vítejte na kocourkovské liberalizované železnici.

Jimbo Jones

Povinnost nízkopodlažnosti je ve smlouvě s Arrivou od prosince 2020. Pokrok pro běžného cestujícího je prozatím vyšší podíl nízkopodlažních vozidel než dosud (> 0%), včetně garance některých spojů v NP soupravách už dnes.

Vena

Tak ony i ty „oprášené šroty vytažené z německých kopřiv“ nabizej mnohem lepsi svezeni nez 843, tak proc ne… 🙂

Tronda

Ale nemají tu správnou barvu.

Petr

oprášené šroty vytažené z německých kopřiv“ nabizej mnohem lepsi svezeni nez 843

To by mě zajímalo , kdo tady dává mínusy a za co . Co na této větě není pravda . Možná učitelka za psaní , nemá kam napsat pětku tak šup tam mínus .…..

Tronda

Problém je akorát v tom, že v 843 si někteří nemusí kupovat jízdenku, to je všechno.

Petr

Teď to budou zkoušet u Brna , zda ty vlaky budou jezdit i když budou lidi platit

kix

jak v čem, mě třeba osobně jízda v 843/043/943 přijde lepší jak v desiru, ale nevlez bych do velkého oddílu 843 tam je v létě vedro a šílenej kravál, díky přenosu výkonu bohužel při jízdě do kopce naprosto monotonní a nepříjemný, ostatní části vlaku jsou v pohodě a přijdou mi útulnější jak desiro i sedačky jsou lepší, ale desiro je zase na druhou stranu nízkopodlažní a má klimatazici, což osobně na 030 jsem s vedrem nikdy problém neměl, ale chápu, že někomu jsou otevřená okna nepříjemná, u mě osobně to je naopak plus pro 843, ačkoliv např. v autě jezdím… Číst vice »

Vena

… a furt to roste… 🙃 Jo, to by mě taky zajímalo. Holt jsem asi podcenil oblíbenost tech generátorů kraválu běžnými cestujícími. 🙂 Nebo že by to bylo jinak?………

dopravák

Už jsem to napsal v reakci na příspěvek Petra: nejdřív si to pořádně vyzkoušejte a pak teprve něco pište.

dopravák

To jsem zvědav, jestli se aspoň zastydíte za ten svůj žvást, až si to vyzkoušíte v praxi – jsem přesvědčen, že názor na „rakve“ rychle změníte, jen to nebudete chtít dát najevo tak vehementně, jak je teď (zbytečně) kritizujete. Jistě, 843 v dnešní době už žádný zázrak není, ale to, co je nahradí, o nic lepší nebude, a je úplně jedno, v jakém nátěru a s jakým logem to bude jezdit.

Vena

845 mám nejednou vyzkoušenou, stejne jako rakve. Takže porovnávat můžu. A názor měnit nehodlám. Minusum navzdory… 🙂 Nezastydim se, proc bych měl? Jsem rád za to, že se kolem Liberce zas o něco zvýší komfort cestování. A to jentak mimochodem nemám vubec nic proti ČD, naopak, takove modre Stadlery RS1 mam ze vseho co jezdi kolem LBC nejradsi. Ale 843 se svym extrémně hlucnym a stisnenym interierem proste patri na nějaké okrajové osobakove vykony, ne na dulezite rychliky nebo osobaky.

55p

Smlouva s Arrivou je taky jen do roku 2021, jak chtěl kraj po ČD?

Jimbo Jones

Po ČD chtěl naprosto ty samé podmínky jako po Arrivě a všech ostatních, kteří se o zakázku zajímali. ČD nabídly horší vozidla za vyšší cenu, následně nedokázaly „podskočit“ Arrivu ani v jakémsi druhém kole, kdy už znaly její cenovou nabídku.

Filemon44

Ono pokud si spočítám nějakou „svojí“ nejnižší cenu a dopředu vím,že níž jít nemohu,tak jí těžko budu „podskakovat“.

Petr

To před deseti lety odborníci ČD počítali takto cenu i na OV pendolinem a za ranec s doplatkem státu prodělávali a chtěli víc . Před časem to spočítali znova a vyšlo jim , že dotaci nepotřebují , cena stačí třetinová a vydělává víc než dost. A to je top vlak. Za ty jízdy po lokálkách by měli platit 🙂

55p

No a dostala Arriva tedy smlouvu jen na dva roky, nebo na víc? Třeba tady: https://www.libereckezpravy.cz/pro-trat-do-stare-paky-vybral-liberecky-kraj-znovu-arriva-vlaky-doprava/ se píše o desetileté smlouvě.

55p

Díky.

kix

stejné podmínky dostaly čd až v druhém kole, kde nabídly 844 a dokonce asi o 1kč nižší cenu..ale arriva musela zvítězit za každou cenu

Jenda

Zapomněl jste uvést i ty Regionovy, které kraj nechtěl, ale kterými ČD podmiňovaly ty 844. To je taková ta typická šmejdovina na zákazníka, kdy se udělá naoko hezký balíček, ale dovnitř se přidá laciný šrot.

S49

A jel jste už vůbec někdy ojetým „desirem“ (nejlépe se zavazadly většími než aktovka, kterou udržíte na klíně), že je pokládáte za lepší a pohodlnější než „regiokřápy“? Ano, v Praze na ML-S49 je „desiro“ vcelku dobře použitelné vozidlo (pokud ovšem zrovna „nelehne“), protože je nízkopodlažní a docela živé (fungují-li oba motory) a desetiminutovou cestu přežijete i bez stolků pod okny a bez použití polic na batohy (jsou velmi vysoko), ale v těch horách tam bude v zimě velká zima, protože interiér je vysoký a okna obrovská, takže je to při častém zastavování pořádně nevytopitelné (nástupní prostory nejsou odděleny dveřmi). A… Číst vice »

kix

regionova byla jako záloha a pak na Tanvald-Brod,kde je smlouva na kratší dobu, s ohledem na trať bych tam problém s reginovou neviděl, trať by teď měla být celkem srovnaná, takže největší nevýhoda, že to skáče jak koza, by tam těch pár let nebyla a jinak mi regionova na takovouhle krátkou trasu, kde je ta frekvence navíc rozkouskovaná na kratké úseky, zas tak špatná nepřijde, ale to že kraj nechtěl regionovu je přesným příkladem jak se řešil výběr dopravce..prostě si necháme udělat nějaké nabídky bez jasného zadání a pak si z toho něco vybereme.. takhle si výber dopravce zrovna nepředstavuji,… Číst vice »

Petr Nick

Karta IDOL je super , ale existuje dost početná skupina cestujících ( tzv turisté), kteří si po 15.12. nejen připlatí, ale budou se při přestupech mezi dopravci muset nepohodlně starat o další jízdenky.. Snad jim to diplomaticky vysvětlí ten /ta průvodčí, který/rá na ně, podle textu článku bude čekat v každém vlaku. Držme palce všem, kteří jsou na VDO v kraji ( i existenčně )závislí

Ferenc Futurista

IDOL nemá jednotlivé jízdenky?

Martin

Papírová jízdenka IDOL je nepřestupní. Takže více jízdenek budou cestující kupovat i při přestupy např z Arrivy na Ariivu. Např pro jízdy Turnov-ŽB-Tanvald,, třeba Sp 1289 Turnov 13:56 – Železný Brod 14:12 / Os 26210 Železný Brod 14:14 – Tanvald 14:41 si musí cestující zakoupit 2 jízdenky 🙁

Josef Petrák

To by minimálně online mohlo jít na jeden nákup a jednu cenu. Sice se to bude tvářit jako dva lístky, ale to jen proto, že to interně současný systém rozsekává podle přestupů pro odbavení. Uvidím za pár dní, až se vyladí implementace.

kix

idol online nelze vůbec..takže asi těžko..

Petr Nick

o tom je mé povídání, je nutné prosadit co nejdříve v ČR jednotnou jízdenku ( z pozice síly, tedy, přesněji , nejvyšší autority )

Jenda

Bohužel ta nejvyšší autorita tu přípravu totálně zaspala, takže z pozice síly můžou bouchnout do stolu a říct „makáme na tom skoro jako na dotacích pro čapí hnízdo“ 🙂

Josef Petrák

Jednotnou jízdenku už neuspěcháte. Dávno je rozpracovaná, běží implementace, je naplánovaný pilotní provoz, aby se vše ozkoušelo. Dopravci sami deklarovali, že potřebují až 10 měsíců na implementaci, ale naštěstí se na tom dělá souběžně s vývojem samotného SJT. Bude to postupně mezi červnem a prosincem 2020. A ani kdybysme měli tel. číslo na Nejvyššího pana železničáře(tm), tak se to už neurychlí.

pamětník

A kolik že bylo ministrů dopravy od poloviny 90. let minulého století, kteří se (včetně jejich dobře placených podřízených náměstků a ředitelů odborů) vykašlali na všechna upozornění, že tou českou pseudoliberalizací VHD tak, jak ji chtějí realizovat (= bez pravidel vytvářejících aspoň základní podmínky pro zachování výhod síťového systému VHD), jenom „stavějí dům od střechy“? Kde-kdo nejen tady nadává na Ťoka, ale teprve za jeho působení se v tomto směru začalo konečně trochu víc dít něco v řešení těch záležitostí, které měly být vyřešeny jako první už někdy na přelomu století, nejpozději ve chvíli, kdy se vnutil Jančura i na… Číst vice »

Jan pesina

Taky mohou použít po Libereckém kraji euronisu ticket jednodenní za 160pro jednoho nebo za 320 pro pět lidí lze použít na veškerou HD zasahuje i do ústeckého kraje do Německa i do Polska používám často

Lemmy

na cestování příjemné starší motorové vozy

Ještě že tam nenapsali „dieselová lokomotiva středního výkonu s možností přepravy cestujících“ 🙂

Lubir

anebo by to šlo také pane/í Lemmy nazvat jednodušeji: „KRABICE OD BOT NA KOLEČKÁCH“ – a to možná i šmajdavých kolečkách. Mimo jiné jsem byl upozorněn – „až do toho polezeš dej si pozor ať pod tebou nepraskne podlaha“. Vzhledem k vysoce kvalifikované obsluze – strojvedoucí, se předem stevarda poptám „kde že to má záchrannou brzdu a zda tato funguje“. Předpokládám totiž od strojvedoucího vysokou znalost návěstidel, ovládání stroje, poznání tratě apod. – po pětiměsíčním školení – autoškola trvá déle!!! Jak dlouho trvá vyškolení strojvedoucího ČD než ho pustí samotného na trať a ještě s lidmi – napřed posun, potom… Číst vice »

55p

Od kdy autoškola trvá déle, než 5 měsíců? Když jsem si před lety dělal autoškolu, tak jsem začal v září a zkoušky dělal v listopadu téhož roku. A pocitvě jsem odjezdil zákonem daný počet jízd.

Lubir

…a podle toho to také na silnic vypadá – já když jsem dělal autoškolu někde v šedesátých letech – III.tř., trvala cca 6-8 měsíců a pak jsem projel celý aktivní život včetně T-111 bez nehody!!

AAA

Jasně a tráva byla zelenější, deset deka salámu to bylo nějakýho salámu a člověk se do schodů nezadejchal! Nevím jak v šedesatých, ale v osmdesatých a devadesátých letech to vyžadovalo 28 hodin jízd (max 2 denně) a to platí doteď. Tedy zcela legálně se dala za komančů a dá i teď udělat za tři týdny.

Ivan

No právě to je problém dnešních cest

Modré zábradlí

No jo, ale vy jste ji udělal napoprvé 😉

Lubir

ano, napoprve. Ale byli i takový, kteří opakovali mopeda. A zkušební komisař z DI seděl při praktické zkoušce s námi v autě, protože se nebál tak jako dnes, kdy jede druhým autem za žákem. V údržbě jsem „jen tak“ musel prakticky předvést, jak si počínat kdybych měl u Tatry píchlé přední kolo vč. celkové demontáže a montáže kola. To kolo mělo tehdy komplet nějakých 120 kg a v mých 18 letech místo abych já cvičil s kolem, kolo cvičilo se mnou. Ale o takovéto zkoušce se dnes mladým ani nezdá omylem

Zrzek

Známý fíra, když v roce 2008 začínal na ČD, učení, zkoušky, práce v depu, posuny v depu, poté odstavné nádraží a řazení Ov na trať se dostal po více než roce.

Lubir

…a to v sedmdesátých letech požadovali na firovi od elektriky železniřní průmyslovku a byli i tzv. mimotřídní stanice, kde chtěli po výpravčím dokonce vysokou

Zrzek

No on kolem roku 90 dělal železniční učňák a chvíli jezdil jako pomocník. A maturitu si dodělával jinak by ho nevzali.

Rakusanka426

Ano, taková byla praxe, můj kolega mi to potvrdil, že se musel připravovat celý rok, aby mohl jezdit jako fira. Jezdil na začátku 90. let 7 let. Soukromí dopravci zkrátili výcvik pro firy na pouhých 6 měsiců.

Liboslav

Dnes vyškolení jsou tzv. rychlokvašky a výcvik je opravdu pouze o tom, naučit je rozjezd a zastavení. Dříve absolventi odborných škol s maturitou museli projít i dílnou, kde se seznámili v praxi s celou problematikou konstrukce a servisu železničních vozidel. Poté jezdili na stanovištích se staršími kolegy jako pomocníci strojvedoucích a teprve poté nastoupili na tzv. pravou stranu. Celý tento zrod strojvedoucího trval většinou několik let.
Takový strojvedoucí si potom své práce vážil a pokud splňoval stále zdravotní způsobilost většinou zůstával v této profesi celý svůj aktivní život.

Partneři

Škoda transportation