Radní v Libereckém kraji schválili smlouvu pro České dráhy i Arrivu. Na kolejích přibudou desira, „rakve“ čeká přesun

Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMotorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Radní Libereckého kraje schválili necelé dva týdny před startem nového jízdního řádu smlouvy s Českými drahami a společností Arriva vlaky

Radní Libereckého kraje schválili necelé dva týdny před startem nového jízdního řádu smlouvy s Českými drahami a společností Arriva vlaky na provoz vlaků v závazku kraje. Cestující se mají s novým kontraktem dočkat pohodlnějšího cestování na více tratích díky nasazení nízkopodlažních jednotek.

Komfort, ze kterého se těší cestující na známé Jizerskohorské železnici a ve vlacích Trilexu, se rozšíří i do dalších částí Libereckého kraje. V Turnově a v Semilech se pasažéři nově svezou v klimatizovaných nízkopodlažních vozidlech Siemens Desiro,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Arriva vlaky převezme od 15. prosince provoz na linkách L3 Liberec – Turnov – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou a L31 Tanvald – Železný Brod. Podle mluvčího Arrivy Martina Faráře chce firma vyjet od začátku s co nejvíce nízkopodlažními jednotkami Siemens Desiro. „Bude jich určitě většina z požadovaného počtu 7 jednotek,“ řekl Farář. Pokud nebude mít firma všechna desira k dispozici, zbytek nahradí jednotkami řady 845. K podpisu smlouvy má dojít příští týden.

Na lince L3 dosud jezdí motorové vozy 843 s přípojnými vozy, mezi Tanvaldem a Železným Brodem nejčastěji nízkopodlažní Stadlery RS1 a Regionova. Podle nových smluv (vyjma Tanvaldska a Frýdlantska – již dříve vysoutěžený provoz Jizerskohorské železnice) bude čekat na cestující v každém vlaku průvodčí, který jim kromě prodeje jízdenek poskytne veškeré informace o krajské integrované dopravě. Ta v sobě pod značkou IDOL zahrnuje též příměstské autobusy a MHD. Již deset let je tak možné na jedinou jízdenku IDOL na krajské kartě Opuscard cestovat vlaky i navazujícími autobusy či tramvajemi. V důležitých stanicích zůstanou cestujícím i nadále k dispozici informační místa IDOLu s prodejem jízdenek a dalšími službami.

Liberecký kraj začal jednat s Arrivou loni poté, co se nespokojil s nabídkou Českých drah. Jednání provázely značné emoce i kvůli personálnímu propojení Arrivy a krajského objednatele, společnosti Korid LK. Oba nakonec své podíly převedli.

„Chtěli jsme zachovat stávající smluvní podmínky na další dva roky, protože v roce 2021 skončí smlouva i v sousedním Královéhradeckém kraji. Obsazení mnoha linek plánujeme projednat společně. Nabídka, kterou nám České dráhy zpožděním původně doručily, znamenala asi třetinové zdražení bez jakéhokoli zlepšení kvality služeb. Proto jsme se rozhodli oslovit další dopravce. U nejdůležitějších linek jsme poptávali a požadovali kvalitnější vozidla,“ objasnil Jan Sviták postup Libereckého kraje. V Libereckém kraji tak budou jezdit tři dopravce, kromě ČD a Arrivy dlouhodobě působí na trati z Liberce do Žitavy a Rybniště Die Länderbahn.

České dráhy budou mít zhruba 70 % všech výkonů. Vozy řady 843, v tiskové zprávě označené jako „na cestování příjemné starší motorové vozy“, se přesunou na linku L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Vyšší výkon vozů vybavených zdvíhací plošinou pro cestující s invalidním vozíkem by měl přispět ke zlepšení přesnosti jízdních řádů na Českolipsku. V letní turistické sezoně se k motorovým vozům 843 připojí ještě přívěsný vůz s osmdesáti sedadly a dalším prostorem pro kočárky a jízdní kola.

Smlouvy jsou uzavírané na jednotlivé provozní soubory, kraj spolupracoval při uzavírání nových dohod se sousedními kraji. „Například jedna z našich nových smluv s názvem Severojižní železnice doplňuje spoje, které neobjednalo ministerstvo dopravy,“ doplnil Sviták. Rychlíky z Kolína do Rumburku ministerstvo dopravy od 15. prosince 2019 objednává pouze po Nový Bor. „Těší mě, že se nám společně s Ústeckým krajem podařilo doplatit chybějící úsek. Na trati mezi Novým Borem a Rumburkem bude jezdit podstatně více spojů a bude zde téměř celodenní hodinový interval,“ upozornil Jan Sviták na hlavní změnu v novém jízdním řádu. „Podobným způsobem objednává Liberecký kraj podstatnou část rychlíků mezi Turnovem a Tanvaldem,“ doplnil. Rychlíky bude provozovat Arriva.

 

Tagy Arriva vlaky České dráhy Liberecký kraj linka L3 Liberec - Turnov - Stará Paka linka L31 Železný Brod - Tanvald Top zajištění dopravní obslužnosti Libereckého kraje
69 komentářů