Radar, který „nemá tátu“. Měření v Liberci zabralo, počet přestupků prudce klesl
Podle kritiků jde o měření na přehledném a bezpečném úseku.
Ještě v březnu velká část lidí v Liberci ani netušila, kde ulice s názvem Dubice je, i když jí často projížděli. Od umístění radarů na úsekové měření rychlosti se z ní stala nejznámější ulice v krajském městě. Nové zařízení tu naměřilo za jediný měsíc přes 14 tisíc přestupků a řidičům začaly chodit informace o udělené pokutě.
Od té doby vypukly na sociálních sítích diskuze o smyslu měření právě v této lokalitě. Kdo je vlastně autorem myšlenky umístění radarů, není jasné. Jisté že, že přibývá řidičů, kteří zde dodržují rychlost. Ještě v dubnu zařízení naměřilo denně v průměru 479 přestupků, od 1. do 12. května to bylo v průměru 140 přestupků, vyplývá z dat libereckého magistrátu.
Nasazení radarů na tento úsek kritizuje nejen skupina internetových odborníků na vše na sociálních sítích, ale i například projektanti z liberecké společnosti Valbek, která se zabývá dopravními stavbami. „Pro osazení úsekového měření zde není žádný důvod z hlediska zvýšení bezpečnosti provozu,“ říká Karel Dusbaba z Valbeku.
Připomíná přitom statistiky policie. Podle nich se zde staly za pět let jen dvě nehody. Jedna kvůli nesprávnému otáčení, jedna kvůli nevěnování se řízení. „Na měřeném úseku není žádné zařízení, které by generovalo pohyb zranitelných účastníků provozu (škola, školka, domov důchodců, zdravotnické zařízení apod.). Na většině úseku (0,5 km z 0,7 km) je chodník od komunikace oddělen zeleným pásem,“ dodal Dusbaba. To, že chodník není příliš využívaný, ukazuje i skutečnost, že je částečně zarostlý.
Problém udržet rychlost
Řidiči tu mají i další problém. Podélný sklon je 6 %, i při podřazení auto může zrychlovat. „Osazení úsekového měření vede k tomu, že řidič se při snaze udržet rychlost nebude věnovat pozornost provozu, takže hrozí zvýšené riziko vzniku nehodové situace,“ dodal.
Deník Zdopravy.cz se pokoušel zjistit, koho napadlo umístit měřicí radary právě sem na frekventovanou silnici k Ještědu, po které denně podle sčítání dopravy projedou čtyři tisíce aut. Problematika spadá pod náměstka primátora Jiřího Šolce (ANO 2011). „To nemá žádného ‚tátu‘, který by píchl prst do mapy a řekl ‚tady to chci‘. Vedení města se rozhoduje na základě expertních doporučení městské policie, Policie České republiky a odboru dopravy. Takových míst vhodných pro umístění měření je celá řada a ve vedení města byla shoda pokračovat dál,“ řekl Šolc.
Na opakovaný dotaz, kdo byl tím, kdo vybral právě toto místo, odpověděl: „Chápu, že by to bylo čtivé a velmi, velmi zjednodušující, ale takto to není. Samotná papírová příprava celého ‚prvního radaru‘ trvala přes dva roky a kdo stál na začátku zrovna s tímto místem si nepamatuji. Asi to musel být někdo, kdo vyhodnotil potenciál rizik možné nehody chodec x rychlé auto na přechodu Dubice.“
Pokuta od rychlosti 51 km/h
Řadu lidí rozčílila i nízká tolerance při překročení rychlosti. Primátor města Jaroslav Zámečník uvedl, že město zvažuje větší shovívavost. Dosud dostávají pokutu ti, co jedou úsekem již od 51 kilometrů za hodinu a více. Drtivá většina přestupků je překročení rychlosti do deseti kilometrů v hodině.
„Do budoucna už jsem zadal úkol panu řediteli městské policie pracovat s možností různých nastavování detekce podle denní doby, podle situace, tak, aby to bylo pro lidi vstřícnější,“ uvedl primátor na dotaz ČTK.
Do budoucna by měřicích radarů mělo být v Liberci více. Od městské policie má radnice vytipovaných deset problematických míst. Jde o silnice v blízkosti škol, Švermovu či Hejnickou ulici. Na některá další místa chce radnice dát i informativní radary. Podle primátora by jich brzy chtěli po Liberci rozmístit deset.
(V textu bylo původně uvedeno, že pokuta se uděluje za jízdu přes 54 km/h, v praxi dostávají výzvu k zaplacení i řidiči, kteří jedou 51 km/h. Za chybu se omlouváme)