Qantas vyřadí všechny jumba, A380 zůstanou na zemi tři roky. Propustí šest tisíc lidí
Třetí nejstarší aerolinky na světě nevidí návrat letecké dopravy k normálu zdaleka tak pozitivně jako jiní dopravci. Australský Qantas dnes
Třetí nejstarší aerolinky na světě nevidí návrat letecké dopravy k normálu zdaleka tak pozitivně jako jiní dopravci. Australský Qantas dnes oznámil, že propustí šest tisíc lidí, předčasně vyřadí všechna letadla Boeing 747 a nejméně tři roky nechá na zemi všechny Airbusy A380.
Vyplývá to z dnes představené tříleté strategie aerolinek. Podle ní zůstane na zemi celkem sto letadel, protože nejsou potřeba. Létání omezí firma na vnitrostátní spoje a linky na Nový Zéland.
Nejde o překvapivou zprávu: Qantas už dlouhodobě vysílal signály, že není zdaleka tak optimistický ohledně zlepšení situace. Například většina dálkových letů zůstane mimo provoz nejméně do července příštího roku. Právě dálková doprava je celosvětově pandemií koronaviru zasažena nejvíce.
„Necháme odstavená všechna letadla A380 nejméně po dobu tří let,“ uvedl dnes šéf Qantas Alan Joyce. Firma přitom provádí jejich nákladnou modernizaci interiéru v saských Drážďanech. Pro současnou poptávku jsou ale příliš velké. Všech dvanáct A380 přesune do Mohavské pouště v Kalifornii, oblíbené místo pro skladování letadel díky nízké vlhkosti.
Představený plán firmy počítá s tím, že teprve příští nebo přespříští rok se dostane kapacita Qantas u mezinárodních linek na polovinu dřívější kapacity. Podle Joyce bude stačit na dálkové lety nasadit menší Boeingy 787 a Airbusy A330. Firma se rozloučí o půl roku dříve i se všemi zbývajícími letadly Boeing 747. Poslední let vykonalo jumbo už na konci března.
Představená tříletá strategie počítá rovněž s velkým propouštěním. Firmu má opustit šest tisíc zaměstnanců, dalších 15 tisíc lidí zůstane doma na nucené dovolené.
Firma se také dohodla s Boeingem a Airbusem na odložení dodávek nových strojů. Stále se nevzdává projektu ultradálkových letů, jeho start ale o několik let posune.