Qantas si pro ultradálkové lety vybral Airbus. Zatím ale žádné letadlo neobjednal, jedná s piloty

A350-1000 v barvách Qantas. Foto: AirbusA350-1000 v barvách Qantas. Foto: Airbus

Airbus porazil v boji o zakázku na letadlo s mimořádně dlouhým doletem Boeing. Australský dopravce Qantas oznámil, že si jako

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tony

Pokud to rozjedou a bude to ekonomicky výhodné, tak bude zajímavé sledovat jestli se k tomu neodhodlají třeba takové BA.

Petr Whatever

Mě zaráží, že Austrálie, která i s Novým Zélandem nemá ani 30 milionů obyvatel je schopná vygenerovat takovou poptávku po ultradálkových letech.

G700

Já bych si tipnul, že to bude tím, že z Austrálie je to všude ultra daleko :-).

Juraj

Silná moderná ekonomika, jazyková a kultúrna blízkosť k Západu, dlhodobé historické a rodinné väzby… to všetko hrá svoju rolu, nie je to len o počtoch obyvateľov. Austrália – UK a Austrália – USA sú dopravne určite zaujímavejšie trhy, než spojenie do mnohých častí Ázie.

LiborV

Již to tu psali jiní, třeba Juraj. Austrálii s Británií pojí silné pouto již po desetiletí. Austrálie je součástí Britského společenství. Mnoho firem z Británie je činná v Austrálii. Dost Britů má v Austrálii své kořeny. A to táhne poptávku. Příkladem může být denní rotace téměř plným letadlem na lince Erbíl – Vídeň. Rakousko není veliký trh a ani tato část Iráku nepatří k nejbohatším, jenže… Mnoho kurdských rodin žije v Rakousku. Rodiny usazené v Rakousku podporují své blízké finančně a současně je pravidelně navštěvují. Drží při sobě. A dokáží zaplnit a zaplatit plné letadlo střední velikosti každý den. Vzhledem… Číst vice »

Petr Whatever

Asi by mohla. Jo, ty rodinné vazby a kulturní blizkost budiu asi ty hlavní faktory

Martin KK

Zase nějakÿ úplatek!

Lukas

Airbus tento roka poraza boeing skoro na vsetkych frontoch 😉
Chcelo by to este verziu A350-800/900F lebo A330F zatial nic moc a na dialkove cargo si dopravcovia radsej vyberaju B777F

G700

Problém je naprosto zásadní a to vidím v normách pilotů. Jako opravdu nechají někoho 18 hodin „čučet“ do obrazovek, aby pak v nejkritičtější fázi letu byl gumovej jako medvídek? Protože 2 sady posádek jsou schopny se na takovém letu vystřídat, aby splnili aktuální normy (na těch testovacích letech byla i třetí, ale jen jako záloha a vůbec se neúčastnila „směny“), takže jedná-li se o prodloužení norem, předpokládám, že jde o to, aby letadlo mohla operovat celou dobu jedna posádka… Mno.. Jestli to povolí, tak do prvního průseru.

GPGP

Ne tam budou 2 posádky, tzn. 4 piloti a snad jeden nehradni….
Pilot nemusí furt koukat do monitoru, jen průběžně kontroluje stav, laicky řečeno jsou na vše 2, tzn. o vše se podělí, jeden ale musí vždy sedět za kniplem 🙂

Jen tak

Zásadní problém nastává, když odborné téma komentuje někdo, kdo o něm netuší naprosto nic. A je naprosto mimo.

LiborV

Vážený Jen tak. Zdá se, že jste tu jeden z mála, který by nám mohl odpovědět na, některé otázky.
Jde o:toho plánovaného pro
– Jak se liší personální zajištění testovacích ultra dlouhých letů Quantasu od toho plánovaného pro komerční provoz?
– Jaká rizika pro personál takto dlouhé lety způsobují a jak je možné tato rizika ošetřit/ snížit na přijatelnou úroveň?
– Jsou nějaké požadavky odborové organizace pilotů Quantasu, které si kladou jako podmínku ke spuštění ultra dlouhých letů?
– Bude pracovní prostředí posádky pro tyto extrémně dlouhé lety nějak upraveno?

Děkuji za odpovědi

Bart

LiborV: A já mám ještě jednu otázku: Proč Qantasu říkáte Quantas? už to nemůžu ani slyšet!

pzag

Největší posádky jaké se používají jsou 4 piloti. U některých dvě dvojice, dva kapitáni, dva FO. U Qantasu prý používají ještě SO, second officer, něco jako druhý pilot, ale podle zkušeností a platově níž. Oni nejsou jediní, kdo to používá, ale některé společnosti to nemají. Jenomže posádky 4/x se používají už na mnohem kratší lety. Bez ohledu na normy by se jim mohlo stát, že přiletí do JFK, tam bude špička, počasí na houby, k tomu únava nebude úplně nejlepší kombinace. Celkově se objevují spekulace, že budou požadovat možná jiné kombinace (dvě plnohodnoté posádky, nebo dva kapitány,…) nebo ještě větší… Číst vice »

LiborV

Děkuji za množství zajímavých informací.

Martin V.

Mě by spíš zajímalo, jestli si ta druhá (neaktivní) posádka má šanci během letu kvalitně odpočinout. Nebo jestli si přes dostatečně dlouhý čas ve spací kóji budou po probuzení připadat jako praštění polenem. A jet lag na ten den (dva?) bych se snažil nekorigovat – žít v noci, spát ve dne. Pak se stejně budou vracet zpátky.

pzag

Tak jet lag se nekoriguje. Dokonce je předepsáno, jak by měl člověk spát. Což je ovšem někdy chaos, protože jde o to, aby se před letem správně vyspal. Jenomže máte-li volno 24 hodin (teoreticky) a začínáte unavený, tak se to dělá docela těžko. Člověk nemůže jít spát hned, protože by se vyspal, po 10 hodinách by byl ok, ale za 14 hodin by měl letěl. A to je hloupost. Je třeba to sekat, nebo vydržet atd. Takže je sice člověk na „placeném výletě“ a naladit to tělo na nějaké fungování není úplně snadné. Na kvalitu spánku existují různé studie. Záleží… Číst vice »

G700

Co Vám na mém názoru přijde nesrozumitelné? Z toho článku vyplývá, že chtějí snížit počet posádek. LHR-SYD mělo Qantas na palubě 2 kompletní posádky, co se střídaly + jedna letěla jako „záloha“ – jen se vezla, kdyby náhodou. Jestli se v článku píše o úpravě norem, aby mohli redukovat posádky, logicky mi z toho vyplývá, že chtějí, aby za řízením celou dobu seděla jedna dvojice… Proto jsem se divil a psal, že to je do prvního průseru… Btw. Tématice rozumím, obchodní letecká doprava mě živí :-)….

Y.K.

To není „kdyby náhodou“ nebo „záloha“, ty posádky se během letu střídají tak, aby na každého vyšel spánek. Do letu nad 13 h se žádná dvoupilotní posádka nevejde maximálními povolenými hodinami. Snížení limitů bych neviděl na dva, ale spíše na 4, protože s lety nad 17h se zatím moc nepočítá a na kratší se čtyřčlenné posádky běžně používají. Jako 5 – 6 pilotů to už by byla darda, všichni cestují trasu, co je totálně rozstřelí, víc pilotů se tam v jeden čas nudí a pěstuje si jetlag než je aktivních za řízením, odpočinek mají v „kumbálu“, což je sice lepší… Číst vice »

Martin V.

A jak by se točili? 10 + 10 hodin, a nebo první posádka 5 hodin za kniplem, pak 10 hodin odpočinek a zase 5 hodin, kdežto druhá posádka spaní na začátku a na konci a aktivní jen 10 h uprostřed letu?

G700

Přečtěte si prosím mé reakce ještě jednou, a třeba pochopíte o čem mluvím. Pak si nastudujte něco o těch ultra letech co Qantas testuje a třeba Vám to dojde. Pokud ne, doporučil bych novinky.cz ;-).

Y.K.

O těch letech Qantasu jsem si přečetl dost a co má být? Jsou to zkušební lety, s komerčním provozem na linkách podle aktuálně platných předpisů to nemá nic společného.

LiborV

V článku se opravdu píše: „Data z letů chce využít i pro diskuzi s leteckými úřady, aby mohli povolit delší limity služby pro piloty.“ Z této jedné věty však není poznat, jak by ta úprava měla vypadat a, že to zrovna musí znamenat jen jednu posádku na palubě. Vy jste to prosím vyčetl z té věty jak? Je pravděpodobné (a potvrzuje to i tento článek) i to, že do návrhu budou mluvit také odbory.

G700

No vyčetl jsem to tak, že ten ultra dlouhý let letěly 2 posádky. Pokud chtějí natahnout normy, dle mého úsudku to znamená pokusit se to nasunout na jednu posádku. Což si z pohledu posádky představuji asi tak jako plavat v bahně smíchaným s asfaltem.

Y.K.

Nevím co sem pořád tlačíte tuhle představu o jedné posádce. To prostě není možné. Autoritami schválená maximální doba ztrávená aktivně v kokpitu (13 h) je hluboko pod tím co trvá ultradlouhý let, takže tam musí být takový počet lidí, aby se do hodin vešli.

notorický spáč

Díky za dotaz ze široké čtenářské obce. Kamrlíky a lůžka pro celou druhou posádku jsou už dávno např v 777-200, 777-300, v nízkém horním patře pod střechou, podobně tak spí posádky v A380. Fotky těchto prostor nejsou moc známé, ale na netu je jistě vygůglíte. Vygůglíte i články, jak se posádka střídá, když se letí třeba současná linka 16h nonstop ze Sydney do Dallasu (A380) nebo jiné ultradálkovky.

Y.K.

Už dnes na long haulech létá třetí střídací pilot či celá posádka a vzájemně si prohazují role. Tříčlenná posádka může vykonávat let až 13 h, čtyřčlenná až 17 h tuším (nevím jak řeší ty ultradlouhé Qantasu co jsou přes 17 h). Znamená to, že vždy někdo může spát k tomu určené buňce.