Qantas si pro ultradálkové lety vybral Airbus. Zatím ale žádné letadlo neobjednal, jedná s piloty
Airbus porazil v boji o zakázku na letadlo s mimořádně dlouhým doletem Boeing. Australský dopravce Qantas oznámil, že si jako
Airbus porazil v boji o zakázku na letadlo s mimořádně dlouhým doletem Boeing. Australský dopravce Qantas oznámil, že si jako letadlo pro chystané ultradálkové lety vybral stroj A350-1000 od Airbusu. Aerolinky ale zatím závazně žádné letadlo neobjednaly, jednají s piloty.
Boeing nabízel verzi 777X s prodlouženým doletem, Qantas se ale podle tiskové zprávy rozhodl pro model A350-1000. Celé oznámení je ale stále v podmiňovacím způsobu: Qantas dosud definitivně nerozhodl, zda se do projektu spojení ze Sydney do Londýna či New Yorku bez mezipřistání opravdu pustí. „Neobjednali jsme zatím žádné letadlo, ale budeme velmi úzce spolupracovat s Airbusem na přípravě podmínek smlouvy pro objednávku až 12 letadel,“ uvedl Qantas v tiskové zprávě.
Letadlo má být poháněné motory Rolls Royce Trent XWB. Airbus do letadla přidá další palivovou nádrž a mírně zvýší maximální vzletovou hmotnost. Airbus podle Qantasu souhlasí s posunem závazné objednávky do března příštího roku.
Qantas čeká v rozhodování ještě jedna zásadní překážka: dohoda s piloty. Odborové organizace se už vyjádřily značně proti takovému plánu na mimořádně dlouhé lety. Dopravce jim nabízí navýšení mezd.
Qantas už provedl dva testovací lety v rámci ultradálkových letů New Yorku a Londýna do Sydney, u kterých cestoval vliv dlouhého letu na posádku i cestující. Třetí a poslední let provede 17. prosince z New Yorku do Sydney. Využívá k tomu nová letadla Boeing 787-9 Dreamliner při jejich jinak prázdném přeletu od Boeingu.
Data z letů chce využít i pro diskuzi s leteckými úřady, aby mohli povolit delší limity služby pro piloty. Australský úřad pro bezpečnost letectví CASA už podle Qantasu předběžně souhlasí s tím, že nevidí legislativní překážky pro spuštění ultradálkových letů.