Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Qantas prodělal v přepočtu přes 30 miliard, stroje A380 nechá v poušti nejméně tři roky

Boeing 787-9 přistává v Sydney po 19 hodinách a 19 minutách letu z Londýna. Foto: Qantas
Boeing 787-9 společnosti Qantas přistává v Sydney. Foto: Qantas

Největší australská letecká společnost Qantas prodělala vlivem pandemie za letošní fiskální rok, který skončil v červnu, bezmála dvě miliardy australských dolarů (31,6 miliardy Kč). Předpokládá přitom, že do půlky roku 2022 obnoví jen zhruba polovinu svého mezinárodního provozu. V předcházejícím finančním roce společnost vykázala čistý zisk 840 milionů australských dolarů (13,3 miliardy Kč).

Flotila 12 letadel Airbus A380 tak zůstane dle současných vyhlídek nejméně tři roky mimo provoz. Stroje jsou odstavené v Mohavské poušti v Kalifornii. V rozhovoru pro byznysový web CNBC to uvedl šéf Qantasu Alan Joyce. „Letadla A380 budou zřejmě poslední, která pošleme do vzduchu. Jsou příliš velká a my si vzhledem k poptávce nemyslíme, že budou nejméně tři další roky potřeba,“ řekl Joyce. Dodal, že firma má velkou opravárenskou základnu v Los Angeles, takže stroje jsou pod dohledem firemních mechaniků. Firma zatím uzemnila 79 letadel, včetně 11 Dreamlinerů, 47 strojů zůstalo v provozu. Kromě největších airbusů chce mít všechny stroje připravené k operativnímu nasazení. „Před úderem pandemie jsme směřovali k zisku přesahujícímu jednu miliardu australských dolarů,“ doplnil Joyce.

Konstatoval, že podmínky na trhu jsou nyní nejhorší za 100 let historie společnosti. Oživení vnitrostátních letů podle něj komplikují cestovní omezení mezi jednotlivými australskými státy a vyzývá proto k jasnějšímu nastavení pravidel. Smysl podle něj omezení mají v případě státu Viktorie, který na kontinentě vykazuje nejvíce nových případů nákazy koronavirem. Oproti tomu zákaz cestování mezi státy Západní a Jižní Austrálie podle něj smysl nedává, protože ty případy komunitního přenosu vůbec nehlásí.

Vnitrostátní lety Qantasu jsou nyní na pětině pro srpen obvyklého provozu. Podle Joyce se mohou zvýšit na 75 procent, pokud se hranice mezi jednotlivými australskými státy otevřou dříve než ty mezinárodní.

„Většina mezinárodních letů nebude obnovena dříve, než bude k dispozici obecně dostupná vakcína proti nemoci covid-19,“ doplnil Joyce. To podle něj nastane od poloviny do konce roku 2021. Jako první počítá s obnovení provozu v rámci Oceánie, především na Nový Zéland.

Společnost už dříve avizovala, že kvůli dopadům pandemie propustí kolem pětiny svých zaměstnanců, tedy kolem 6000 lidí.

Zdopravy.cz s využitím ČTK

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Domácí Rus

Rad bych se zeptal, pokud je nekdo ze ctenaru pilotem. Bude s tim mit vubec kdo pak letat, az se to rozhodnou zprovoznit? Jak se udrzuje kvalifikace na uzemneny typ letadla? U B38/9M predpokladam, ze naprosta vetsina mela zaroven kvalifikaci na NGcko respejtive zrejme automaticky take, ale A388 asi nema zamenny typ. Predpokladam, ze vsechny posadky A388 Qantasu jsou ted bez prace…nebo si drzi jednu, ktera je obcas proleti a zaroven si tim udrzi kvalifikaci nejen papirove, ale radne navyky atd? Dekuji predem, jestli nekdo vite.

Lukino

3x přistání a vzlet během 90 dní. Stačí to na simulátoru. Nedávno psali, že Asiana díky tomu, že nemá simulátor, tak musí posílat A380 do vzduchu s piloty.

Viki

To je blbost.
Kazdý rok musi byt obnova typu a to na simulatoru, na letadle nenatrénuješ, požár atp. On toho každej v běhu napíše…..
Hlavně nechápu, proč odpovídáš hned jako první když o tom víš starou bačkoru.

Analytik

Formality stranou

Y.K.

Není to pravda. To je nejkratší omezení pro nelétající osobu a nemá vliv na platnost licence. Pro platnost licence je tuším potřeba:
Licence proficiency check (LPC) = 12 měsíců (sim)
Operator proficiency check (OPC) = 6 měsíců (sim)
Line check = 12 měsíců (let s cestujícími)

kulhán

Jo jo, ale jen pokud jsi nékde zaměstanej.
Pokud ne, tak stačí obnova jednou ročně na simu.

Y.K.

Chápu, udržení ratingu, ostatní věci vlastně neběží.

kulhán

3 vzlety a přistání nejsou vůbec směrodatné, to někdo ze SW pustil do éteru a neználkové se toho chytli jako hovno košile.
Jo kluci chodili na to na sim, ale není to potřeba když bys letěl s CPT který je i TRI nebo TRE.
Ale to by bylo složitý při plánování tak si to dali kluci na simu no.

Viki

Tak ono jim to neuškodilo jít na sim.
Po té bezletové době (která ještě trvá a trvat bude) se toho kniplu drží stejně každej jak vožralej zábradlí 🙂

kanafasik

Nesmysl. …pokud nějaká společnost nemá simulátor typu letadla, který provozuje, tak se létá udělat si lety namsimulátoru někam, kde ho mají. normální business. Do Prahy létají na simulátor A319 pilotirůzných společností z východu.není tu simulátor na ATR, piloti létají tedy do AMS, HEL apod. Dle volných kapacit