17 800 kilometrů bez mezipřistání. Qantas testuje mezi Londýnem a Sydney další ultradálkový let

Boeing 787-9 Dreamliner ve speciálním nátěru ke 100. výročí od založení letecké společnosti Qantas. Foto: QantasBoeing 787-9 Dreamliner ve speciálním nátěru ke 100. výročí od založení letecké společnosti Qantas. Foto: Qantas

Letecká společnost Qantas začala s dalším testovacím  letem,  v kterém chce ověřit, jak posádka i cestující zvládnou pobyt v letadle

Letecká společnost Qantas začala s dalším testovacím  letem,  v kterém chce ověřit, jak posádka i cestující zvládnou pobyt v letadle bez mezipřistání kolem 20 hodin. Nový boeing 787-9 odstartoval dnes v 7:09 středoevropského času z londýnského letiště Heathrow a po necelých dvaceti hodinách by měl přistát v Sydney. V budoucnu chce na takové trase létat jako komerční linka.

Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com. Let má označení QF7879, na palubě letadla registrace VH-ZNJ pojmenovaném po městě Longreach v Queenslandu jsou čtyři piloti a další dva ještě jako záložní. S největší pravděpodobností se let vyhne českému vzdušnému prostoru, firma počítá s trasování přes Nizozemsko, Německo, Polsko, Bělorusko, Rusko, Kazachstán, Čínu, Filipíny a Indonésii. Na Boeing 787-9 čeká 17 800 kilometrů dlouhá, očekávaná doba letu je 19 hodin a 30 minut. I když je trasa o 1500 kilometrů delší než z New Yorku do Sydney, let by neměl trvat o moc déle než z New Yorku. Důvodem je směr proudění větrů.

Qantas během středy přelétl s novým letadlem s nápisy připomínající 100 let australské aerolinky z Los Angeles do Londýna, odkud má vzlétnout v 7 hodin středoevropského času. Podobně jako u nedávného letu z New Yorku do Sydney cestuje speciálním letadlem jen pár cestujících, kteří navíc budou mít komfort sedaček v byznys třídě.

Aerolinky si od celkem tří testovacích letů slibují, že dostatečně prozkoumají, zda jsou lidé tak dlouhý pobyt v letadle schopni zvládnout a jak uzpůsobit například palubní menu nebo cvičení během pobytu v letadle.

Plán na zavedení ultradálkových letů firma nazvala jako Project Sunrise, do konce roku se má uskutečnit ještě třetí let, ten proběhne opět z New Yorku. Pro Qantas jde současně o dokonalý marketing, první let firmě zajistil publicitu po celém světě. Firma zatím neví, jaké letadlo pro pravidelný provoz nasadí a zda vůbec projekt zcela rozběhne. Rozhodnout se chce do konce letošního roku. Qantas věří, že bude dostatečná poptávka od cestujících, kteří raději ušetří zhruba dvě až tři hodiny v porovnání s letem s přestupem.

Při prvním letu se aerolinky pokusily kvůli redukci takzvaného jetlagu (označovaný také jako pásmová nemoc) navodit cestujícím atmosféru toho, že od startu jsou už v časovém pásmu v Sydney, proto dlouho nechala posádka zapnutá osvětlení kabiny. Teď bude novinkou to, že i když z Londýna vyletí ráno, jako první jídlo dostanou cestující večeři. Chtějí tak dosáhnout toho, aby už v 10 hodin cestující spali a aklimatizovali se na čas v Sydney.

Let se uskuteční téměř na den přesně sto let od prvního letu mezi Londýnem a Austrálií. Tehdy trval 28 dní. Firma už jednou přímo z britské metropole do největšího australského města letěla, v roce 1989 s téměř prázdným boeingem 747-400. Tehdy jumbo letělo 20 hodin a 9 minut.

 

Plánovaná trasa přímého letu z Londýna do Sydney

Plánovaná trasa přímého letu z Londýna do Sydney

Tagy Project Sunrise Qantas Top Ultradálkové lety
16 komentářů