Letecké společnosti Letectví

17 800 kilometrů bez mezipřistání. Qantas testuje mezi Londýnem a Sydney další ultradálkový let

Boeing 787-9 Dreamliner ve speciálním nátěru ke 100. výročí od založení letecké společnosti Qantas. Foto: Qantas
Boeing 787-9 Dreamliner ve speciálním nátěru ke 100. výročí od založení letecké společnosti Qantas. Foto: Qantas

Letecká společnost Qantas začala s dalším testovacím  letem,  v kterém chce ověřit, jak posádka i cestující zvládnou pobyt v letadle bez mezipřistání kolem 20 hodin. Nový boeing 787-9 odstartoval dnes v 7:09 středoevropského času z londýnského letiště Heathrow a po necelých dvaceti hodinách by měl přistát v Sydney. V budoucnu chce na takové trase létat jako komerční linka.

Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com. Let má označení QF7879, na palubě letadla registrace VH-ZNJ pojmenovaném po městě Longreach v Queenslandu jsou čtyři piloti a další dva ještě jako záložní. S největší pravděpodobností se let vyhne českému vzdušnému prostoru, firma počítá s trasování přes Nizozemsko, Německo, Polsko, Bělorusko, Rusko, Kazachstán, Čínu, Filipíny a Indonésii. Na Boeing 787-9 čeká 17 800 kilometrů dlouhá, očekávaná doba letu je 19 hodin a 30 minut. I když je trasa o 1500 kilometrů delší než z New Yorku do Sydney, let by neměl trvat o moc déle než z New Yorku. Důvodem je směr proudění větrů.

Qantas během středy přelétl s novým letadlem s nápisy připomínající 100 let australské aerolinky z Los Angeles do Londýna, odkud má vzlétnout v 7 hodin středoevropského času. Podobně jako u nedávného letu z New Yorku do Sydney cestuje speciálním letadlem jen pár cestujících, kteří navíc budou mít komfort sedaček v byznys třídě.

Aerolinky si od celkem tří testovacích letů slibují, že dostatečně prozkoumají, zda jsou lidé tak dlouhý pobyt v letadle schopni zvládnout a jak uzpůsobit například palubní menu nebo cvičení během pobytu v letadle.

Plán na zavedení ultradálkových letů firma nazvala jako Project Sunrise, do konce roku se má uskutečnit ještě třetí let, ten proběhne opět z New Yorku. Pro Qantas jde současně o dokonalý marketing, první let firmě zajistil publicitu po celém světě. Firma zatím neví, jaké letadlo pro pravidelný provoz nasadí a zda vůbec projekt zcela rozběhne. Rozhodnout se chce do konce letošního roku. Qantas věří, že bude dostatečná poptávka od cestujících, kteří raději ušetří zhruba dvě až tři hodiny v porovnání s letem s přestupem.

Při prvním letu se aerolinky pokusily kvůli redukci takzvaného jetlagu (označovaný také jako pásmová nemoc) navodit cestujícím atmosféru toho, že od startu jsou už v časovém pásmu v Sydney, proto dlouho nechala posádka zapnutá osvětlení kabiny. Teď bude novinkou to, že i když z Londýna vyletí ráno, jako první jídlo dostanou cestující večeři. Chtějí tak dosáhnout toho, aby už v 10 hodin cestující spali a aklimatizovali se na čas v Sydney.

Let se uskuteční téměř na den přesně sto let od prvního letu mezi Londýnem a Austrálií. Tehdy trval 28 dní. Firma už jednou přímo z britské metropole do největšího australského města letěla, v roce 1989 s téměř prázdným boeingem 747-400. Tehdy jumbo letělo 20 hodin a 9 minut.

 

Plánovaná trasa přímého letu z Londýna do Sydney
Plánovaná trasa přímého letu z Londýna do Sydney

16
Diskuze

avatar
6 Komentáře
10 Reakce na komentáře
10 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
J.L.Y.K.Adam HMartin V.Jen tak Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
J.L.
Host
J.L.

Je 21:30 CET: Letadlo je kdesi nad Indonézií, letí pouze rychlostí jen cca 870 km/h a máš už cca hodinu zpoždění na příletu. Let tedy bude trvat téměř 20h.

Martin V.
Host
Martin V.

Na SkyVectoru nebo na windy.com se dají zobrazit výškové větry. Zatím letěli spíš kolmo k větru, ale nad Kazachstánem a Čínou by mohli na chvíli chytit slušný zadní vítr.

Petr
Host
Petr

20 hodin v letadle, to je moje noční můra. Jak to leze přes 6 hodin, tak už koukám po letu s přestupem.

Dáda
Host
Dáda

Nejdál jsem letěl do Ňú Jorku a bylo to už z amoje hranice. Nevěděl jsem kam jít na procházku a jak si sednout. Tak dlouhý let bych přežil leda v narkóze.

Y.K.
Host
Y.K.

Takže do Austrálie se dvěma či třemi přestupy? No nevím, to mi připadá spíše horší.

Jen tak
Host
Jen tak

ja treba do australie taky jedine s prestupy 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Z Prahy je to tutovka. 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

pomud odletaji rano, tak tim, ze cestujicim podani veceri opravdu toho, ze budou v deset spat, fakt nedocili 🙂

tedy pokud jim tam nepridaji rohypnol

RHood
Host
RHood

Je něco, čemu v letectví nerozumite? Vás bych doma nebo v práci nechtěl za nic.

Jen tak
Host
Jen tak

tak hlavne ze ty tomu rozumis 😀

Zbyněk
Host
Zbyněk

V prvním odstavci se píše o 787-10 a v předposledním o 787-9, které letadlo to prosím bude? Děkuji

Jen tak
Host
Jen tak

je to 787-9.

TGm
Host
TGm

A na palubě bude tentokrát mezi cestujícími i Sam Chui a dnes přislíbil na YouTube vlog.

Nekdo
Host
Nekdo

Taky bych tam rad byl 😉

Adam H
Host
Adam H

Poslední dobou má jeden zajímavější vlog než druhý 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince