lot
Letecké společnosti Letectví

17 800 kilometrů bez mezipřistání. Qantas testuje mezi Londýnem a Sydney další ultradálkový let

Boeing 787-9 Dreamliner ve speciálním nátěru ke 100. výročí od založení letecké společnosti Qantas. Foto: Qantas
Boeing 787-9 Dreamliner ve speciálním nátěru ke 100. výročí od založení letecké společnosti Qantas. Foto: Qantas

Letecká společnost Qantas začala s dalším testovacím  letem,  v kterém chce ověřit, jak posádka i cestující zvládnou pobyt v letadle bez mezipřistání kolem 20 hodin. Nový boeing 787-9 odstartoval dnes v 7:09 středoevropského času z londýnského letiště Heathrow a po necelých dvaceti hodinách by měl přistát v Sydney. V budoucnu chce na takové trase létat jako komerční linka.

Průběh letu můžete sledovat na Flightradar24.com. Let má označení QF7879, na palubě letadla registrace VH-ZNJ pojmenovaném po městě Longreach v Queenslandu jsou čtyři piloti a další dva ještě jako záložní. S největší pravděpodobností se let vyhne českému vzdušnému prostoru, firma počítá s trasování přes Nizozemsko, Německo, Polsko, Bělorusko, Rusko, Kazachstán, Čínu, Filipíny a Indonésii. Na Boeing 787-9 čeká 17 800 kilometrů dlouhá, očekávaná doba letu je 19 hodin a 30 minut. I když je trasa o 1500 kilometrů delší než z New Yorku do Sydney, let by neměl trvat o moc déle než z New Yorku. Důvodem je směr proudění větrů.

Qantas během středy přelétl s novým letadlem s nápisy připomínající 100 let australské aerolinky z Los Angeles do Londýna, odkud má vzlétnout v 7 hodin středoevropského času. Podobně jako u nedávného letu z New Yorku do Sydney cestuje speciálním letadlem jen pár cestujících, kteří navíc budou mít komfort sedaček v byznys třídě.

Aerolinky si od celkem tří testovacích letů slibují, že dostatečně prozkoumají, zda jsou lidé tak dlouhý pobyt v letadle schopni zvládnout a jak uzpůsobit například palubní menu nebo cvičení během pobytu v letadle.

Plán na zavedení ultradálkových letů firma nazvala jako Project Sunrise, do konce roku se má uskutečnit ještě třetí let, ten proběhne opět z New Yorku. Pro Qantas jde současně o dokonalý marketing, první let firmě zajistil publicitu po celém světě. Firma zatím neví, jaké letadlo pro pravidelný provoz nasadí a zda vůbec projekt zcela rozběhne. Rozhodnout se chce do konce letošního roku. Qantas věří, že bude dostatečná poptávka od cestujících, kteří raději ušetří zhruba dvě až tři hodiny v porovnání s letem s přestupem.

Při prvním letu se aerolinky pokusily kvůli redukci takzvaného jetlagu (označovaný také jako pásmová nemoc) navodit cestujícím atmosféru toho, že od startu jsou už v časovém pásmu v Sydney, proto dlouho nechala posádka zapnutá osvětlení kabiny. Teď bude novinkou to, že i když z Londýna vyletí ráno, jako první jídlo dostanou cestující večeři. Chtějí tak dosáhnout toho, aby už v 10 hodin cestující spali a aklimatizovali se na čas v Sydney.

Let se uskuteční téměř na den přesně sto let od prvního letu mezi Londýnem a Austrálií. Tehdy trval 28 dní. Firma už jednou přímo z britské metropole do největšího australského města letěla, v roce 1989 s téměř prázdným boeingem 747-400. Tehdy jumbo letělo 20 hodin a 9 minut.

 

Plánovaná trasa přímého letu z Londýna do Sydney
Plánovaná trasa přímého letu z Londýna do Sydney
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.L.

Je 21:30 CET: Letadlo je kdesi nad Indonézií, letí pouze rychlostí jen cca 870 km/h a máš už cca hodinu zpoždění na příletu. Let tedy bude trvat téměř 20h.

Martin V.

Na SkyVectoru nebo na windy.com se dají zobrazit výškové větry. Zatím letěli spíš kolmo k větru, ale nad Kazachstánem a Čínou by mohli na chvíli chytit slušný zadní vítr.

Petr

20 hodin v letadle, to je moje noční můra. Jak to leze přes 6 hodin, tak už koukám po letu s přestupem.

Dáda

Nejdál jsem letěl do Ňú Jorku a bylo to už z amoje hranice. Nevěděl jsem kam jít na procházku a jak si sednout. Tak dlouhý let bych přežil leda v narkóze.

Y.K.

Takže do Austrálie se dvěma či třemi přestupy? No nevím, to mi připadá spíše horší.

Jen tak

ja treba do australie taky jedine s prestupy 🙂

Y.K.

Z Prahy je to tutovka. 🙂

Jen tak

pomud odletaji rano, tak tim, ze cestujicim podani veceri opravdu toho, ze budou v deset spat, fakt nedocili 🙂

tedy pokud jim tam nepridaji rohypnol

RHood

Je něco, čemu v letectví nerozumite? Vás bych doma nebo v práci nechtěl za nic.

Jen tak

tak hlavne ze ty tomu rozumis 😀

Zbyněk

V prvním odstavci se píše o 787-10 a v předposledním o 787-9, které letadlo to prosím bude? Děkuji

Jen tak

je to 787-9.

TGm

A na palubě bude tentokrát mezi cestujícími i Sam Chui a dnes přislíbil na YouTube vlog.

Nekdo

Taky bych tam rad byl 😉

Adam H

Poslední dobou má jeden zajímavější vlog než druhý 🙂