Qantas končí s jumby, místo nich objednává další dreamlinery
Australské aerolinky Qantas jsou dalším dopravcem, který definitivně vyřadí ze své flotily letadla Boeing 747. Poslední let s nimi uskuteční
Australské aerolinky Qantas jsou dalším dopravcem, který definitivně vyřadí ze své flotily letadla Boeing 747. Poslední let s nimi uskuteční na konci roku 2020.
Qantas oznámil jejich konec současně se zprávou o nákupu dalších 6 boeingů 787-9. Do konce roku 2020 tak bude mít ve flotile celkem 14 těchto letadel, které nyní nasazuje na dálkové lety včetně například nové linky mezi Perthem a Londýnem.
Qantas s jumby létá od roku 1971. „Je to konec jedné éry. Jumbo bylo páteří dálkových letů Qantas International více než čtyřicet let a létali jsme prakticky se všemi typy, které Boeing vyrobil. Jejich konec ve flotile bude v souběhu s naším stoletým výročím v roce 2020,“ řekl šéf Qantas Allan Joyce.
Qantas má aktuálně deset letadel 747-400, postupně je bude vyřazovat. Poslední jumbo firma koupila v roce 2003.
Joyce uvedl, že každá nová verze jumba umožnila aerolinkám létat dále. To samé jim teď umožňuje dreamliner. „787 má lepší ekonomiku provozu a delší dolet. S větší flotilou dreamlinerů se díváme po dalších destinacích v Americe, Asii, Jižní Africe a Evropě,“ dodal Joyce. Do roku 2020 chce Qantas také modernizovat interiér svých A380.
Nové dreamlinery jsou kapacitně menší, než jumba: vejde se do nich 236 cestujících oproti 364 pasažérům v 747. Podle Qantasu ale bude celkový dopad na kapacitu dopravce zanedbatelný, protože dreamlinery mají delší servisní interval. Jinými slovy, nemusí být tak často mimo provoz v hangáru na údržbě, než dosud jumba.
S boeingem 747 končí postupně i jiní dopravci, loni ho vyřadily z flotily například americké společnosti United či Delta. Výroba letadel dál běží, poptávku zatím drží nákladní dopravci.