Letecké společnosti Letectví

Další aerolinka končí definitivně se 747 v osobní dopravě. China Airlines se s jumby rozloučily vyhlídkovým letem

Boeing 747-400 společnosti China Airlines v Kantonu. Foto: byenagel / Flickr.com
Boeing 747-400 společnosti China Airlines v Kantonu. Foto: byenagel / Flickr.com
Tchajwanský dopravce si ještě ponechá letouny 747 v nákladní verzi.

Tchajwanská letecká společnost China Airlines je další aerolinkou, která ze své flotily definitivně vyřadila letadla Boeing 747 v osobní verzi.

Patnáct let starý letoun Boeing 747-400 registrace B-18215 se dnes vydal na svoji poslední cestu, která má svůj začátek i konec na letišti v Tchaj-peji. Šlo o speciální vyhlídkový let, během kterého stroj zamířil nad Japonsko a proletěl se okolo Mt. Fuji. Průběh letu je na stránkách Flightradar24.com. Původně měla akce proběhnout už v únoru, dopravce ji posunul až na dnešní den.

Nasazený letoun je posledním vyrobeným Boeingem 747-400 v osobní verzi. China Airlines ho převzaly v roce 2005. Dopravce dál bude létat s nákladními jumby, postupně je ale nahradí novými Boeingy 777F.

China Airlines oznámila postupný odklon od Boeingů 747 v osobní dopravě už v roce 2014, letadla nahrazuje Boeingy 777 a především Airbusy A350.
Boeingy 747 postupně vyřazuje z osobní dopravy většina dopravců, ústup letadel ještě urychlila pandemie koronaviru.

Výroba letadel 747 běží už jen v nákladní verzi. Boeingu zbývá vyrobit poslední čtyři kusy, příští rok pak jejich produkci po více než půl století skončí.

Odebírat
Upozornit na
guest
5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Ekonomické zákony jsou neúprosné, a covidová krize to ještě více zazdila. Létání s čtyřmotoráky mají své kouzlo, ať šlo o B-747 nebo A380 – škoda, že příležitostí se s nimi proletět bude rychle ubývat.

Zetor

Je si autor jistý těmi posledními 4 kusy? Já myslím, že to je více. Jen 4 kusy má dostat Atlas Air, a dle wiki UPS obdrží dalších 7 kusů, tedy 11 zbývá… A to tvrzení o náhradě nákladních 747ček letadly Boeing 777F je také odvážné. Mají objednané 3 777čky, ve flotile ale mají 18 747ček. I když dříve či později tomu tak skutečně bude…

mrondy

Je to těžké správně posoudit, jelikož to chce poměrně hodně hledání, jestliže si letadlo objednal přepravce A v průběhu výroby zkrachoval a ve skutečnosti si ho přebere přepravce B. Nicméně podle stránek Boeingu si v roce 2018 objednala 4x B747-8F Volga-Dnepr UK Ltd., dále 14x UPS, v roce 2020 si pak UPS objednala ještě jeden kus. V roce 2021 je jedna objednávka od Unidentified Customer a 4x od Atlasu. Dohromady tedy mezi roky 2018 a 2021 bylo objednáno celkem 23 letadel B747-8F. Dodáno bylo v roce 2018, 2019 a 2020 celkem 17 B747-8F pro UPS a v roce 2019 1… Číst vice »

Zetor

Tak stačí využít zmíněné stránky Boeingu. Evidují dokonce 13 objednaných a nedodaných letadel Boeing 747. 8 kusů pro UPS, což ale v realitě bude skutečně jen 7, protože N626UP bylo dodáno 9.března 2021 a Boeing tuším aktualizuje cca druhý týden v měsíci. 4 kusy pro Atlas a 1 civilní pro neidentifikovaného zákazníka. To poslední je patrně pořadové číslo 1435, což bylo letadlo původně pro Lufthansu (D-ABYE), která jej neodebrala a od té doby bylo v poušti. Pravděpodobně z něho bude soukromé nebo vládní letadlo, ale necháme se překvapit.

kulhán

Už nejsou vyrobené žádné další trupy 747, linka se dala do šrotu nebo někam pryč, zabírala místo.
Už se to avizovalo dávno, kdo měl požadavek tak v termínu objednal. Teď už nelze objednat žádné Jumbo.