Půlrok na českých linkách: FlixBus bojuje zatím hlavně cenou. Jezdí levněji, než na začátku
Společnost FlixBus oslavila půl roku existence na vnitrostátních linkách v Česku. Po několika měsících firma seškrtala jízdní řády a s
Společnost FlixBus oslavila půl roku existence na vnitrostátních linkách v Česku. Po několika měsících firma seškrtala jízdní řády a s největším konkurentem, společností RegioJet, bojuje zatím hlavně cenou. Firma chce přidat další spoje i zastávky během března.
„Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší zelené sítě celou Českou republiku,“ řekl loni při startu Pavel Prouza, ředitel společnosti FlixBus pro Česko a Slovensko.
To se mu zatím příliš nedaří: firma od listopadu na řadě linek proškrtala jízdní řády. O zákazníky tak bojuje nyní hlavně cenou. Například na trase Praha – Liberec začínala na 79 korunách, postupně cena klesla na 49 korun za nejlevnější jízdenku. Cena ale může být ještě nižší: firma pravidelně pořádá různé marketingové akce, naposledy například prodávala slevové kupóny přes Slevomat. Šéf konkurenčního RegioJetu Radim Jančura už dříve tento způsob označil za zákopovou válku. Například na trase z Prahy do Liberce má ale RegioJet i s vyšší cenou stále plné autobusy i v časy, kdy jezdí FlixBus.
Šéf českého Flixbusu mluví o podnikání s minimální marží, ta ale při cenách jízdenek v Česku nemůže být ani kladná a nemůže zcela zaplatit náklady. „Ziskovosti společnost FlixBus dosáhla za loňský rok v rámci celé skupiny. Na českém trhu s vnitrostátní dopravou jsme teprve krátce, soustředíme se na růst a rozšiřování povědomí o našich službách,“ řekla mluvčí FlixBusu Martina Čmielová.
I když firma přirovnává svůj rezervační systém k nízkonákladovým aerolinkám, kdy se mění cena jízdenek podle vyprodanosti autobusů, ne vždy je to pravda. Například na toto pondělí pro jízdenky z Liberce do Prahy ukazoval rezervační systém u jednoho spoje pět posledních volných míst, ale stále nejnižší cenu 49 korun. „Ve výjimečných případech a cenových kampaních máme akční slevy na jízdné nebo propagační ceny, které jsou ovšem časově a kapacitně omezené. Toho se týká i zmíněný případ,“ řekla Čmielová.
Firma podle ní nabízí kromě atraktivní ceny zákazníkovi mírně odlišný typ služeb v autobusové dopravě. „Zaměřujeme se na to, aby v zelených autobusech měl zákazník vše, co skutečně potřebuje pro pohodlnou cestu – dostupné WC, dostatek místa, připojení do zásuvky a kvalitní, funkční LTE Wi-Fi připojení. Pracujeme také na vývoji naší mobilní aplikace, abychom zákazníkovi cestování co nejvíce usnadnili. Brzy tak bude možné například sledovat aktuální polohu konkrétního autobusu,“ dodala Čmielová.
Konkurence na českých silnicích přinesla zatím největší výhody cestujícím: RegioJetu v reakci na FlixBus například změnil podmínky storna jízdenky, začal vylepšovat wifi připojení, z prvního autobusy vymontoval čtyři sedačky, aby měli cestující více místa. Na hlavní trase Praha – Brno Regiojet ustupuje cíleně: zredukoval počty spojů, aby nalákal více lidí do svých vlaků.
FlixBus chce se změnou jízdního řádu v březnu přidat některé spoje na stávajících linkách. „Máme v plánu navýšit některá stávající vnistrostátní spojení. Během jara a začátku léta bychom chtěli přidat nové zastávky v rámci ČR na vnitrostátních i mezinárodních linkách,“ dodala Čmielová.