Půlnoční metra se už po covidu nevrátí. Linky jsou moc dlouhé, nestíhá se noční údržba
Podle Ropidu by naopak pomohlo, kdyby se noční provoz ještě více zkrátil. Chybí totiž řidiči návazných autobusů.
Když se od prvního června zkrátily intervaly metra mezi 21. a 22. hodinou na předcovidové hodnoty, komentoval to organizátor pražské dopravy Ropid jako poslední krok „normalizace“ MHD do časů před pandemií.
Čtenáři Zdopravy.cz však upozornili na to, že k úplnému návratu chybí ještě jedna drobnost: návrat posledních dvou večerních spojů metra, které na všech linkách vyjížděly o půlnoci z konečné.
„Chybí dva poslední spoje. Momentálně poslední metro odjíždí o 20 minut dřív,“ všiml si jeden ze čtenářů. „Podle mě opravdu není co slavit, dokud nedojde k plnému obnovení stavu před covidem,“ konstatoval další.
Poslední soupravy nyní vyjíždějí z konečných na lince A ve 23:53 respektive 23:51, na lince B ve 23:40 a 23:45 a na lince C ve 23:44. Jízda trvá od 30 minut na zelené trase po 40 minut na nejdelší, žluté.
Nevrátí se
Podle náměstka ředitele Ropid pro městskou dopravu Martina Šubrta se však tyto půlnoční spoje už nevrátí. S jejich koncem se totiž počítalo bez ohledu na příchod pandemie v roce 2020. Ta ho jen urychlila.
„Zkrácení provozu metra o 10 až 20 minut podle linky bylo původně k zavedení naplánováno již kolem roku 2010. Realizováno bylo ale nakonec až v okamžiku, kdy v souvislosti s covidem19 docházelo k častým změnám rozsahu provozu metra,“ uvedl pro Zdopravy.cz Šubrt.
Dodal, že opatření je trvalé a hlavním důvodem byla skutečnost, že v souvislosti s prodlužováním linek metra a se současnými žádostmi městských částí o zřízení návazností autobusové dopravy od posledního metra téměř všemi směry vedlo postupně k provozně neudržitelné situaci.
Denní provoz 5–24
Pravidlo odjezdu posledního metra z konečné o půlnoci bylo nastaveno v 80. letech. Spoje metra na opačné konečné dojížděly kolem 0:20 hodin a od těchto spojů odjíždělo jen několik málo autobusů do nejbližšího okolí metra. V zásadě tak platilo, že denní doprava jezdila od 5 do 24 hodin.
„S prodlužováním linek metra, a zejména s požadavky na stále hustší návaznou autobusovou dopravu na poslední i první metro, se ovšem rozsah provozu metra i denních linek povrchové dopravy stále posunoval,“ vysvětluje náměstek.
V metru oficiálně skončil covid. Večer bude jezdit častěji, na přestupy se však zapomnělo
Poslední metra začala na konečné dojíždět až těsně před časem 0:45 hodin a teprve od nich byly žádány poslední denní návazné autobusové spoje. Současně první metro z Hájů začalo odjíždět do centra již ve 4:34.
„Takové časy znamenaly, že řada autobusů denních linek zajížděla do garáží až po čase 1:30, přičemž jiné autobusy vyjížděly z garáží již okolo času 3:30 hodin. To je pro řadu autobusů třeba 22,5 hodiny v ulicích, které by v zásadě měli pokrývat nikoli dva, ale již spíše tři řidiči,” uvádí Šubrt.
Ještě více krátit?
Tolik řidičů ale podle něj k dispozici není, a tak se délky denních směn staly jedním z důvodů, proč je řidičů tak málo.
„Pokud má denní doprava jezdit od 5 do 24 hodin, je prostě problémem, když mnoho desítek autobusů vyjíždí ve 3:30 a končí před druhou hodinou v noci. Každé zkrácení těchto směn, byť třeba o 20–30 minut, tak přispívá k dlouhodobější udržitelnosti provozu MHD, jak jej dnes známe,“ argumentuje.
Buď sprint, nebo čekání. Ropid vysvětluje, proč se nedaří vyřešit návaznosti autobusů na metro
Dodává že s ohledem na řidiče i udržitelnost provozu MHD by naopak bylo potřeba rozsah večerního provozu i délky denních směn řidičů ještě více zkracovat. „I po dílčím zkrácení provozu metra je řada směn řidičů stále nepřiměřeně dlouhá,“ říká Šubrt z Ropid.
Údržba metra se nestíhala
Rozhodnutí o zkrácení provozu metra o 10 minut na lince A a o 20 minut na linkách B a C mělo však ještě druhý důvod.
S prodlužováním linek metra a delšími dojezdy na konečné se po průjezdu služebních vlaků často dařilo ukončit provoz metra až okolo času 1:30, přičemž ve 3:50 je nutné hlásit připravenost k zahájení provozu metra na další den.
„Jelikož je metro staré už 50 let a trvale v něm musí probíhat nejen čištění tunelů, údržba kolejnic a drobné opravy, ale také musí jezdit pracovní vlaky od stanic, kde se vyměňují eskalátory, nebo se tam staví výtah, nebo se někde mění pražce apod., činností, které je v noci třeba udělat, stále přibývá,“ vypočítává Šubrt.
A času, který na to začal zbývat, bylo pak podle něj naopak stále méně. Konkrétně prý denně nebylo k dispozici ani 2,5 hodiny času.
„Za tu dobu uděláte sotva něco zásadního, a tak pak roste tlak na počet výluk prováděných během dne. Ten ostatně se stářím metra poroste vždy, jen by při kratší noční pauze rostl ještě více,“ říká náměstek.
Podle něj je snahou mít výluk v metru co nejméně, což obnáší mít v noci alespoň tříhodinové přestávky provozu.
Co vše se v noci v metru děje, jsme popsali v reportáži zde:
Myčka tunelů, obří vysavač, pochůzkáři a pikovači. Podívejte se, co se děje v metru přes noc