Půlnoční metra se už po covidu nevrátí. Linky jsou moc dlouhé, nestíhá se noční údržba
Poslední souprava metra vjíždí do stanice. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Podle Ropidu by naopak pomohlo, kdyby se noční provoz ještě více zkrátil. Chybí totiž řidiči návazných autobusů.
Hřib přece zdražoval jízdné, aby zůstal zachován rozsah spojů, ne? Asi nezbylo dost pro kamarády…
Není všechno špatně, systém PID se velmi rozšířil a přestože cestování MHD (pokud nejedete cca jen 3 stanice apod.) na spoustě míst není žádný med, tak spousta věcí se zlepšila. Bylo by nefér jen kritizovat. Metro je ale páteř a každý nemá možnost večer sedět v papucich u TV. Oni si prostě myslí že poté co lidem vnutí cestování MHD tak začnou cpát i svůj styl života. To je ale chyba, Praha je metropole, musí žít a fungovat. Aby mohly fungovat i různé podniky apod.
Bacha na šílenou Andulu, aby nezacala hlasit i metro🙂
Metro potřebuje čas na údržbu, v noci, při zastaveném provozu. Jak dělají údržbu ve městech, kde metro jezdí bez přestávky i v noci (např. Berlin)?
Noční výluky.
BTW: „Metro jezdí stejně jako S-Bahn od 4:30 do 0:30, před nepracovním dnem celou noc v intervalu 15 minut s výjimkou krátké linky U4, která v noci nejezdí nikdy“
A ono se od covidu nekde prodluzovalo metro? A jaktoze jina mesta to zvladaji mnohem dyl, klidne nonstop?
Rád bych znovu zdůraznil, že nějaké výrazné prodlužování stávajících tras metra už není vůbec dobré – toto je jeden z důvodů.
Může se na dané straně obracet dřív. Pořád by ale celodenní provoz třeba od 6 do 23 ušetřil náklady.
nj, jedno depo na konci trate, neni uplne moznost vlaky ukoncit nna vice mistech na trati,… kdyby byla moznost udrzbu zacinat ze dvou mist, a vlaky ukoncit na vice mistech, bylo by vice casu… takto se ceka az vlaky dojezdi do depa (az na vyjimky) a ceka se az z depa na druhy konec trate dojede udrzba… Tunely jsou stavene tak na prosil vlaku bez sirsiho chodniku… Asi by o vzdy nepomohlo, ale ve spuste pripadu urcite ano, pokud by se postavili mensi „depa“ na druhych koncich trati, treba prodlouzeni acka k depu Zlicin, a na Cernem Moste prodlouzeni koleje… Číst vice »
Celkem dost vlaků končí na opačných konečných, aby ráno zahájily provoz z protější strany, ale často jsou ještě poté potřeba nějaké přejezdy, služební jízdy, vlaky na céčku se po určité době otáčejí ve Zličíně kvůli rovnoměrnému opotřebení, tj. ta půlhodina po posledním vlaku ještě často k dispozici pro opravy není.
ano ja vim, proto me napada reseni jako na zeleznici, proste v na opacnych koncich mit mala depa, stacilo by na Acku mit jednu kolej protazenou z Motola do Zlicina, na Becku protahnout jednu odstavnou kolej nekam k prumyslove zone v Pocernicich pobliz PO a Novopacke a zrifit male depo, na Cecku je to slozitejsi, ale asi u Tupolevovy ci Mladoboleslavske… pomohlo by to cast udrzby deponovat na druhych koncich trati a udrzba (myti, mereni, zavoz materialu) by pak probihala zaroven ze dvou smeru…Bohuzel je metro v podzemi a neuvazovalo se s nocnim ci prodlouzenym provozem, ani s delkou trati,… Číst vice »
A ony nezůstávají nějaké soupravy “uprostřed” trati? Typicky Ladvi, (Letnany), Holesovice, Ceskomoravska, , myslím ze i Dejvicka má odstavné koleje
Metro je i dezert/sladkost a nic nebrání tomu si ho dát i o té půlnoci. Nebo ať Ropid udělá nejakou akci/kampan (ve stylu musime to opravit/udrzovat k Vaší spokojenosti) kde rano k novinám rozdá cestujícím vzorek dezertu metro. A je to.
Tak ja si vezmu vytisk novin metro a postavím se přesně ve 24.00 hod. před nekterou stanici metra. A bude “ půlnoční metro“. Anebo poslat tu tramvaj s vyzdobou ve stylu metra (o půlnoci) po nějaké trase která bude zčásti nebo větší části kopirovat nekterou z linek metra. A bude půlnoční metro. My to nějak z té země prostě vydupeme 🙂Ⓜ🚊
Možná by stačilo řidiče slušně zaplatit a bylo by jich dost.. Přijde jeden covid a vše se změní už trvale.. Tomu říkám výmluvy..
Lákají resp.lakali cca na 50 tis.hrubého. (v Praze) To mi nepřijde málo.
Ono co to je 50k s tím, že jednou končíte o půlnoci a jindy začínáte ve 3 ráno…
Podle toho co je na webu dp je cca hodinová mzdy 242 plus 10%. , takže musíte odjezdit 190 hodin, abyste měl 50k
Závodní kantyna?Obědy za symboliku? Stravenky? Šeky poukázky na různé služby, nebo možnost jak travit volný čas? Závodní zdravotní péče? Podniková rekreace? Určitě něco z toho DPP nabízí.
Oni maní řidiči metra nějaký volný čas?
závodní kantýna pro řidiče utopie, stravenky ano nějaké ty Flexipassy ano , jeden čas byl týden v lázních
Ty lázně jsou pořád – po pouhých 20 letech na ně má nárok každý. 😀
No podle mě je to spíš běžný průměr Pražského platu za volantem čehokoli. Mám u DPP odjeto na HP skoro 20 roků a jezdili jsme za daleko menší peníze dělali jsme mraky přesčasů aby jsme domů donesli lepší peníze ale co z toho většina z nás má ? Rozbité rodiny zdraví dobité. Kdo má to štěstí že mu rodina vydržela a zdraví mu slouží a má děti odrostlé a má to štěstí že má vnoučata tak si chce užívat aspoň ty vnoučata takže se nedivím chlapům že nechtějí jezdit přesčasy a že spousty z nich nejen že skončí ke dni… Číst vice »
Každá práce má něco. Ale vstávat před 3 hod. ráno a pak celý den jezdit to musi být něco.
Ani mne nepřekvapuje, že se vám 50 tisíc hrubého zdá jako hodně.
Mel jsem jednou i 58 tis hrubého. Ale to byly mimořádné prémie. Docela jsem zíral na ty odvody,kolik mi strhli.
Ne že by si řidiči MHD nezasloužili dokonce víc protože je to práce neskutečně náročná. Ale v Praze mají aktuálně v průměru o cca 10 000 měsíčně víc než drtivá většina vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v dopravě, lidí, co dokonce projektují, berou více než řada učitelů, vysokoškolských pedagogů, asistentů, vědců… Navíc řidiči si již dnes více váží svého volného času. Protože berou přece jen více, už nemusí tolik bojovat o každou korunu ježděním přesčasů. Snaží se být také doma, nemít ten život rozbouranej tolik. Takže více peněz znamená paradoxně méně řidičů, protože přesčasy jich pak vezme mnohem méně.
To zdražení jízdného taky mělo být kvůli zvýšeným nákladům a menším tržbám při kovidu a přesto se na původní ceny dosud nevrátilo.
No, na to sme teraz doplatili … som bol zvyknutý, že kúsok po polnoci ide posledný spoj lebo vychádza o 24:00 z východzej stanice. A teraz sme boli po dlhšom čase do noci v meste a pár minút po polnoci sme sa už do metra nedostali … takže skoro hodinu sme čakali na nočnú električku (a keďže masaryčka zavretá, tak sme okrúžili polku mesta) ….
Jo, proč vlastně hodinu?
Teď mne napadlo jaká je max. rychlost tramvaji o rozchodu 1000 mm. Např. Bratislava. Jestli z toho jde vytahnout alespoň 50 km/hod.
Já taky škudlím a myslím že je to tak správně, ale v takové situaci bych si objednal nějaké Liftago a jel domů se krásně vyspat, než šaškovat třeba hodinu a půl po městě… Čas má také nějakou cenu ne?
A vy máte na Slovensku Metro?
Docela by mě zajímalo, jestli třeba už konečně někoho z „kompetentních“ (od ROPIDu přes DPP až na MHMP) napadlo, že by noční pauzu v provozu metra bylo možno posunout a místo likvidace posledních dvou večerních spojů zrušit první dva ranní spoje: ty doby, kdy největší nápor na MHD byl v pracovní dny mezi 5. a 6. hodinou ranní (a kdyby v tu dobu nedej Bůh „nejela Sokolovská“, šel by hned Lacek na koberec ke Kapkovi) už jsou naštěstí dávno pryč a i přechod z noční dopravy na denní je (a ostatně i vždycky byl) proti tomu opačnému (= z denní… Číst vice »
Někdy se to dělá tak, ze večerní/poslední spoje denních linek už jezdí řidiči nočních linek. Tak v rámci možností pokud by to šlo to zkusit udělat tak, aby odjezdili prvnir ranni spoje.
V dávné minulosti (za „hlubokého bolševika“) ještě v době provozu starých vozů existovala i minimálně jedna světlá výjimka, kdy se řidiči střídali ráno u Anděla a nějaká noční, tuším, devítka přecházela na, myslím, nějaké denní šejdrové pořadí – ale znám to jen náhledů na jízdní řády a na detaily už si nevzpomínám. Řešit „větší pohodlí“ řidičů střídáním na ose i ráno, aby nemuseli oba jezdit daleko do vozovny a zpět a přístavbu k údržbě udělat až po ranní špičce by asi možné bylo, ale „nikdy se to tak nedělalo“, takže „to nejde“ – a kdo by při střídání zajišťoval kontrolu… Číst vice »
Taky to je dost nahouby, kdyz ty posledni denni poradi tim padem jedou solo T3 a casto jsou precpany. Takze pres ranni spicku fakt ne, tam by sola byly nanic. Mozna jedno ranni poradi na par linkach, ale to bude tak maximum.
Dneska je spíš problém s oběhem vozů. Není vyjímkou, že je vůz i 25hod. v kuse venku. Krom toho, v noci jezdí sola, přes den soupravy, takže vozy z noci do vozovny musí, protože se tam zkuplují a do hodiny zase jedou ven. A večer po zatažení se zase rozpojí a jedou na noc. Stihne se v nich akorát vytřít a nějaká drobnější oprava, stává se běžně, že večer vyjíždí řidič ještě s mokrým vozem, nebo ráno čeká, až mu tramvaj zatáhne a spojí se, aby měl s čím jet.
Stát se může cokoliv, technická zavada, porucha, nehoda ne ceste, spadlý strom na trati. Nekdo Vám zavolá nekoho potkate apod. Každý není ranní ptace, nekteri pracuji od odpoledne/do noci. Myslenka typu “ ráno vyrazím dříve abych se nemusel stresovat zda stihnu poslední spoj“ – obávám se že takhle asi nebude úplně fungovat.
Zjevně jste nepochopil: to ranní přizpůsobení jízdním řádům při cestě z domova je zcela jinýá situace než návrat večer domů a vůbec to není vzájemně nutně nijak provázáno.
Chtěl jste posouvat spoje. Proto jsem.reagoval.
V Praze to pujde cca az k 1,5 milionu lidi vc.cizinců. Pokud Praha chce preferovat MHD tak ji to bude něco stát. Bude resp. je to výzva udržet MHD tak aby fungovala dobře. Možností jak tomu napomoci je ale mnohem vic a záleží i na ochotě magistrátu a DP komunikovat a neco do toho investovat. Situaci bych neviděl zas tak černě.
Těch 1,5 mil. bude asi z toho průzkumu před pár lety, co zachycoval jenom mobilní telefony (tedy bez menších dětí aj.)
V roce 2022 bylo 1,3 mil. hlášených, 1,6 mil. reálně bydlících a 1,8 mil. včetně dojíždějících. Od té doby to zas trochu narostlo a turisté budou oproti 2022 ještě navíc.
No vida. Původně mi.přišlo srovnávání s Vidni a Budapeští prilis odvážné. No a my za chvíli od toho nebudeme daleko aby se tu pohybovalo cca 1,8 milionu lidí apod.
Je potřeba se připravit na to, že za pár desítek let (není to tak moc – srovnejte s délkou budování trasy metra, nebo i jen s délkou kupování nové série tramvají) se bude Praha potýkat s 2,3 mil. obyvatel Tedy pokud se formálně nerozroste.
V takovém případě bude okružní linka metra nutností aby to doprava byla zvladatelna
Okružní linka metra, nebo aspoň její jižní polovina je nutná, ale zdaleka nestačí. Do ulic se víc aut prostě nevejde a posilování dopravy v ulicích už jde dělat jen tak, že se pruhy uberou inividuálním autům a dají jako vyhrazené busům a tramvajím – tedy další úbytek možností pro auta. Čili když v Praze přibude dejme tomu 30 %, individuální automobilová doprava musí klesnout a všechno pobrat hromadná. To je pro ni téměř zdvojnásobení. Na povrchu naprosto neřešitelný úkol a budování dalších a dalších tras metra pražského typu nebo jejich prodlužování už to kvůli rozloze Prahy nezachrání. Jediná rozumná možnost… Číst vice »
To co by Praze skutečně odlehčilo by bylo přímé železniční spojení Vrsovic a Smichova. Jenže u té jednokolejne (asi jen manipulační spojky odbocky) se staví nové baraky. Navic stav mostu n a Vytoni neni dobrý. To je úplně v troubě všechno
Pokud by šlo z hlediska dopravy „do tuhého“ tak přímé železniční spojení Vrsovice – Smichov uvrati pres Hlavni nádraží. Bylo by to rychlejší než auto a ostatní druhy dopravy.
Plus by neskodilo konecne zacit uvazovat o cyklodoprave a prijemnosti pesi chuze. Zatim bohuzel akce DPP jdou primo proti tomu. Takze kohokoli, kdo potrebuje individualni dopravu, mesto zene do auta, i kdyby nechtel. Jo, muze se pak chlubit vysokym podilem MHD. Ale za jakou cenu…
Dokud bude Praha (vcetne MHD) organizovana tak, ze bude vsemozne podporovat dlouhy cesty na ukor tech kratsich, sebelepsi (realne mozna) MHD to nevyresi…
Já to černě vidím, protože magistrátu resp. politikům obecně se do MHD dlouhodobě moc investovat nechce. Tedy pokud z toho nekouká nějaký přestřihávání pásky, nebo jiná politická sebeprezentace. Což nutný, leč „neviditelný“ provozní náklady nejsou.
Oni už se vyprezentovali otevírání m úseků do Slivence a Libuše.
Jasně, a proto za posledních 10 let vzrostly provozní peníze do MHD nejvíce v historii, stejně jako platy řidičů a MHD aktuálně spolkne 23 miliard ročně.
Stouply, protože musely, aby se vůbec zachoval provoz, 15T za cenu T3 fakt provozovat nejde, to je jak chtít provozovat oktávku za cenu stopětky. Jenže to jsou právě jen a pouze peníze nutný k tomu, aby se vůbec nějak jezdilo a víc se investovat nechce, spíš je snaha šetřit, kde se dá. Viz různý poloprázdniny až bůhví dokdy, nenápadné omezování provozu všude možně, např. Lazarská už v 0:15 (kdy ovšem některý noční busy ještě nejedou, např. 911, co má jinak čekačku s 94+96). Nebo třeba v článku zmíněné odstřelení posledního metra. Jistě, nejsou lidi. Jenže proč nejsou lidi? To není… Číst vice »
Potkal jsem v metru i lidi o kterych jsem si myslel že zásadně jezdí autem
Souhlas, ale bylo by potreba hlavne vecer spustit nocku v kratsich intervalech. I treba rano pred patou.
Jasně, ale zajištěnou kým?
Denními oběhy.
Tak aspon delsimi vozidly. Solo T3 jsou na rade spoju v podstate smesne.
To víte, že napadlo. Ale ono to má základní rozdíl. O půlnoci jede drtivá většina cestujících ze zábavy/kultury/volna, ráno jede drtivá většina do práce. A je to naopak. Je mnohem horší si s ohledem na pracovní dobu přizpůsobit odjezd ráno, než si to uzpůsobit večer. Možná se Vám to nezdá, ale před šestou musí být nevyhnutelně v práci velká spousta lidí. Proto jsou první metra velice plná a proto se dokonce ani za covidu na začátek provozu sáhnout nepodařilo. Navíc v tuto dobu jsou také velice plné poslední noční spoje, některé až přeplněné. Bývalo pravidlo, že denní linka musela zahájit… Číst vice »
A ma DPP kadrovat duvody cesty? Nema to pro nej byt proste prepravni poptavka? Jsou opravdu cesty do/z prace tak vujimecny, aby se jim celej system prizpusoboval, a to i tem nesmyslne dlouhejm a na ukor kratsich cest z jinych duvodu?
Zdá se že veřejná doprava narazila na svoje limity. Cili se nedostanete „kdykoli a kamkoli“ jak potrebujete a nejedná se tedy (ani nemůže se jednat) o plnohodnotnou nahradu (kritizovane) individuální dopravy. Jak je casto lidem prezentovano a vnucovano. Nema tedy smysl klast další překážky lidem kteří využívají IAD/auto
Nejde o překážky. Ale o zlom dějin, kdy s nástupem robotů bude nadále neudržitelné amorálně danit nejvíc ze všech věcí až 50% tu nejužitečnější věc vůbec práci zaměstnanců. A budou se muset prachy na chod státu vybírat jinak, třeba právě od těch, co mají dost času a peněz na to zabírat místa na silnicích v obřích drahých plechovkách, a převážet v ní svou jednu zadnici.
Snaha natlacit co nejvice lidí do MHD je jen snahou ziskat jen další vyhody pro sebe a uvolnit si silnice pro sebe
Zijeme.v něčem co se nazývá kapitalismus. Musíte si zajistit vsechno sám, nikdo Vám nic nedá. A Vy teď chcete po lidech aby se vzdali aut a stlali se závislými na MHD. Aby se vzdali své samostatnosti a byli odkázáni na nekoho jiného. Je to tak dobře? Ten kdo má auto, kupuje zdanene PHM, 2/3 z ceny PHM si bere stat, platí pojištění, nakupuje náhradní díly, pneumatiky, oleje, zarovky. Živí celý jeden sektor ekonomiky. Kdyby tohle zmizelo státu budou chybět peníze (i na tu Vaši MHD).
Ale prd. Na 2/3 se nemůžete dostat, to by benzín na pumpě musel stát 26 korun. https://www.kurzy.cz/kalkulacka/spotrebni-dan-benzin-nafta/
Když nekupuju auta, kupuju zas jiné věci.
IAD je i pres to zdaneni erarem dotovana jeste vic nez MHD. Bohuzel, jeji naklady jsou tak velke.
Je to dopravní infrastruktura kterou vyuzivaji slozky IZS i samotná MHD, zásobování atd.
Dostanete se všude, jen ne tak luxusně, jak jste byl zvyklý. Což asi bude jaksi dáno tím, že jako dospělý platíte za stav MHD v roce 1999 a jako student za její podobu z roku 1994.
Jenže IAD v Praze také naráží na vé limity. Jde s tím ještě něco dělat (zahnat parkování z povrchu do garáží a uvolnit tak krajní pruh), ale narozdíl od MHD už ne moc zásadního. Jen ekonomicky regulovat – mýto, zdražení parkovného.
Jenomže když se má stavět parkovací dům nebo záchytné parkoviště tam město ucukne. Viz např parkoviště u Depa Zličín. Prý moc velké a moc drahé. Tak se to muselo zmenšovat cca o polovinu. To je bohužel druhá strana mince. A pak přijdou, chtějí nasazovat psí hlavu a jak se má regulovat, zakazovat což nic neřeší a nakonec se to vrátí jako bumerang
imho to klidně zkrátit během týdne a v zimě, ale přes léto se to hodilo natáhnout do půlnoci a o víkendech v létě klidně až do jedné ráno
metro má sloužit pro lidi, ne jen udržovat nic moc stav – možná by bylo záhodno se inspirovat v Japonsku, kde dokáží provádět údržbu v centru zatímco ještě dojíždí poslední vlak na okraji
Není třeba, děti bez výdrže mají být do půlnoci doma. A dospělí, co chtějí opravdu pořádně zapařit, si to v létě protáhnou do toho východu slunce 🙂
To je jedna věc, v sousedních zemích jezdí běžné o víkendu do jedné ráno (Mnichov) nebo nonstop (Vídeň). Údržba se snad nemusí dělat denně, ne?
Druhá věc je lpění na denním provozu od páté ranní i o víkendech jak za za dob Františka Josefa, který vstával brzo, tak vstávala brzo i monarchie. Mimochodem posunutím víkendového zahájení provozu denních linek na 7 v Brně armagedon nenastal (byť ho někteří prorokovali). Mit v neděli metro od páté ranní co 10 minut je za mne už přežitek (delší interval v době Idosu by mohl být snesitelný).
Neustále masirka vsude mozne o tom jak lidé se mají vzdat individuální dopravy a ideálně vsichni se nacpat do dost casto jiz nacpane MHD. A ted to najednou nestihaji? Ne, žádné zkracování.
Hm kolik podle vás jezdi aut po Praze v časech 24.00-4.00 ?
V nekterych usecich byste mozna byl překvapen
V jakých úsecích?
Na spoustě mist to tak je. Treba nekdo bydlí jen par kilometrů za Prahou kam v noci nic nejezdí a treba jede z práce apod.
No v souvislosti s dopravou metrem po půlnoci se ptám , ono někam pár kilometrů za Prahu jezdí metro ? Vy uvádíte lidi kteří stejně tím metrem v zásadě stejně nejedou…
Od toho metra jede navazna doprava. Metro je napajec.
Překvapte nás. Ale konkrétně.
Tak se vydejte v noci do města a uvidite to b a vlastní oči
Mraky. Hlavně v centru. Noční int. je půl hodiny a zavolat si nějaký Bolt je tak snadné. Podle toho to pak taky vypadá. Národní třída, Karlovy lázně apod v noci kolikrát horší, než přes den.
dobře, to je ovšem jiný způsob dopravy který stejně nemá souvislost s metrem, navíc to není čistá IAD o které mluví pan Marek.
Jenže to je, obávám se, úplně fuk. Ta auta fyzicky překáží stejně, ať už jde o čistou IAD, taxi, Bolt, Foodoru či jiné. Ve výsledku je jedno, jestli člověk jede autem svým, nebo pronajatým, to auto na té ulici kvůli němu prostě je. A je otázka, zdali by to auto, jakékoli, přesto použil, pokud by měl lepší/příjemnější spojení MHD.
Není to jedno.Taxi/Bolt potřebuje jen zlomek parkovacího místa na stejný přepravní výkon. Průměrné auto nějakých 95–98 % času parkuje, jen ten malý zbytek času jede.
Řeč byla o tom, kolik aut jezdí. O parkovacích místech nikoli, navíc ta v tom prakticky nehrají roli. Protože případná ne/dostupnost parkovacích míst má vliv tak akorát na to, jestli člověk pojede autem svým, či pronajatým. Nikoli na to jestli pojede autem, nebo MHD.
Pořád se sahá jen na zkrácení provozu před půlnocí. Proč ale raději neposunout ranní provoz a začít ho až po půl šesté?
A znáte obsazenost s skladbu cestujících prvních spojů?
Možná byste se divil, kolik lidí v tu dobu jezdi do práce. Na rozdíl od těch posledních (byť i těmi se jezdi rovnou z práce).
On je nejaky zakon, ze se do prace nesmi nocnimi spoji?
Na to snad nepotřebujete zákon, to snad dá zdravý rozum, že je mnohem prospěšnější dopřát pohodlnou cestu pracujícím spíš než chlastajícím.
Jako že jestli má bus na sobě ceduli 9xx tak mění jeho využitelnost oproti stavu, kdy jede tentýž bus pod číslem 1yy ?
Nemění, akorát jedete do práce třeba 2x déle. Za covidu vyzkoušeno při konci metra ve 22:00. Jenže na 22 se často jezdí na tzv. třetí směny a z podnětů bylo jasně vidět, že využití nočních linek prodlužuje cesty do práce 2-3x. Což prostě ráno nikdo neuvítá, když bude místo ve 4 muset vstávat ve 3. Čistě proto, že místo metra 4:34 z Hájů a dojezdu do práce na Černém Mostě v 5:45 bude muset na noční bus před čtvrtou z Petrovic a tramvaj v Lazarské a ještě jeden noční bus a pak pěšky… Opravdu nepodceňujte, kolik lidí využívá první metro… Číst vice »
To ale přece není o dopravním prostředku (nebo jen marginálně a může být i více či méně kompenzováno přímým spojem namísto přestupu na metro). To je o absenci spojení v nějakém směru (typicky různé tangenty). No a jestli z Hájů na Čerňák budeme jako „důkaz potřeby metra“ brát kombinaci nočních spojů přes centrum, no tak to je tak trochu slaměný panák, že. A mimochodem, ona v Praze platí nějaká nárokovost na zajištění spojení odkudkoli kamkoli kdykoli, jakmile se dodá kouzelná formulka „do práce“? Takže třeba když někdo bydlí v Radotíně, má nárok dostat se na šestou ranní (po 22. večerní)… Číst vice »
Nejde o nějakou nárokovost, jako spíš o to, že pokud se nechce, aby lidi jezdili po městě autem, tak je potřeba jim nabídnout nějakou alespoň trochu přijatelnou alternativu v podobě MHD. Jinak tím autem prostě pojedou, jedno jestli vlastním, nebo pronajatým.
V delších intervalech večer přestává fungovat i síť denních linek, přestupy se v tak velké síti nedají zařídit. A noční tangenty mimo centrum mají naprostý zlomek cestujících. Pokud je noční doprava vytížená, musí jet z centra, nebo přes centrum. Tj. pokud nejde najednou využít metro, cesta přes město je v noci strašně komplikovaná, ale zlepšit jí v zásadě nelze, protože to by pak vznikaly linky s nákladem na jednoho cestujícího násobným taxíku. Pokud mezi Háji a Černým mostem pojede v noci linka 4x tam a zpět, tak v ní bude v průměru 1 cestující. Protože bohužel v noci potřebuje téměř… Číst vice »
Tangenty mimo centrum prazska MHD neumi ani ve dne. Lidi si zvykli a jezdej je autama. Jen nechapu ten udiv, ze pak ty auta blokujou MHD. Od tech, kdo ten system nastavujou…
Řeč nebyla o celé noci, ale brzce ranní cestě do práce. Konkrétně u toho Jižního Města by to tedy mohlo být tak, že metro pojede od já nevím 5:15, zatímco busové (denní) tangenty vyjedou již kolem 4:40. Do centra tou dobou ale ještě pořád bude fungovat 911 (a spol), na které se přidají spoje pro postupný přechod z půlhodiny na 8 min. (hodnoty ilustrativní) pomocí busů, které pak přejdou na šejdry ranní špičky. Výsledek = nižší náklady, dopravní obslužnost zajištěna, pauza v metru delší.
Večer kolem 23:30 (určitě neříkám již po 22 hod) „zrcadlově“.
Přiznám se, že by mě docela zajímalo, jak tohle funguje v některých metropolích na západ od nás (speciálně nemyslím Vídeň). Protože velká část Prahy se už dostává do západního režimu = žije v normálním čase, ale manuálně pracující jsou pořád v našem bývalém režimu = pracují 6 až 14. A jinak máte pravdu v jiném příspěvku, že i za covidu tohle byl problém – jezdíval jsem do práce metrem C na Florenc na cca devátou ráno a míval jsem vůz pro sebe. A 2 x týdně jsem jezdil kolem 14-té hodiny z Budějovické na Florenc a metro byla „narvané“.
Protože dost lidí potřebuje být v práci na šestou…
Jsem kdysi delal od 6:00 hod. Těch spojů po 5:00 hod. zase tolik nejezdí, špička začíná v Praze později. Musel jsem brzo vstávat jenom proto abyc v součtu prostál dost času na zastávkách. Intervaly jsou delší
Naprostý souhlas: síť noční povrchové MHD je hustá a ráno funguje ještě i v době, kdy už směrem do centra vyjíždějí i první denní spoje (protože skoro všechny vozovny jsou na okrajích), takže posun zahájení denního provozu „doprava“ by bolel určitě méně než zkrácení toho večerního.
Teda to muselo dát práce vypotit takových důvodů, proč nejde to, co šlo celá léta. Asi nejlepší je argument, že MČ požadují návaznost na poslední metro, tak radši zrušíme i to. Nenapadlo pana náměstka třeba ukončovat provoz postupně, stejně jako se postupně rozjíždí, tedy že poslední metro např na B skončí na Českomoravské a Smíchovském nádraží, předposlední na Nových Butovicích? Nemusely by se pak v těchto stanicích vyklápět lidé ne konci odpolední špičky. Kromě toho mi přijde neuvěřitelné že denní provoz se sice zkrátil, ale noční neprodloužil, takže největší díra ve spojení je zpravidla mezi posledním metrem a první noční… Číst vice »
Souhlas. Poslední spojení Zličín/Řepy – Stodůlky/Luka/Lužiny je ve 23:50/0:00 (do té doby 3x-4x za hodinu) následující 1:15/1:10 a potom 2x za hodinu. Ale mezi je díra hodinu a čtvrt.
Na druhou stranu nocni Bus ktery koncil cca na Stodulkach se prodluzoval pres Zlicin do Rep.
Podobné problémy byly i s dopravou na Suchdol, a tím zkrácením provozu metra se jen posunuly na dobu o minimálně 10 minut dřívější, takže to negativně dopadá na situaci daleko více lidí než dřív: kdo nestíhá poslední spoj metra, cestuje rázem o minimálně půlhodinu, ale většinou spíše o hodinu déle než kdyby jel metrem – pokud mu tedy vůbec nějaká noční doprava do jeho cíle cesty jezdí.
Chápu, že večer nejsou žádný kolony a IAD zase takový problémy neděla. Jen teda díky nárazovým policejním policejnim akci se chytne dost lidí pod vlivem.
To uz dneska nema smysl sedat za volant pod vlivem. Existovaly ruzne odvozove sluzby ze Vam odvezou auto apod Ja sam jsem si nikdy nedal ani pivo pred jizdou.
BINGO !!! Něco velmi podobného jsem ovšem tvrdil už dávno, ještě dávno v dobách, kdy jezdily ty popůlnoční spoje metra – a to zkrácení provozu metra ten problém ještě zvýraznilo, protože to teď postihuje daleko víc lidí.
Naprosty souhlas, usetril jste mi hodne tukani do tabletu. 🙂
Noční provoz se samozřejmě prodloužil. Metro z centra odjíždí krátce po čase 0:00 a první rozjezd nočních tramvají z Lazarské je už v 0:15. A první noční busy na sever a jih odjíždějí třeba z Hlavního nádraží okolo 0:20. Asi bohužel nedává smysl, aby vlaky metra končily na Smíchovském nádraží či Butovicích před půlnocí, když stejně musí jet do depa ve Zličíně. Jediný vlak na konci špičky odstupuje a končí v Butovicích, ale proto, že odstup z intervalu necelé 3 minuty na konci špičky je nejméně bolestivý. Je stále nejblíže další spoj. Stejně tak se odstupuje na Kačerově logicky na… Číst vice »
Tak to je trochu o filozofii, „kdo má mít na co nárok“. Myslím, že přístup „po půlnoci z centra kamkoli, nejlépe až do regionu“ není správný. Spíš bych definoval dobu, ve kterou nejpozději se zajistí dojezd domů – a odjezd z centra si tomu bude muset každý přizpůsobit. Kdo bydlí blízko, tak bude mít spojení ještě v 0:20, kdo daleko, tak třeba ve 23:50.
Teď mají tento čas definovaný cca všichni, je to v 0:00 odjezd metra z centra. A v zásadě na tato metra je žádán odvoz do okolí města. Za covidu byl odjezd do příměsta definován jeden čas časem 23:00 hodin a přijato to nebylo. Vždyť metro jezdí ještě déle. Tj. rozdělit ty skupiny je těžké, protože ty spoje později prostě vytvářejí dotazy, proč oni a ještě ne i my… Bývaly doby, kdy se lidé přizpůsobovali MHD, ale nyní se to otočilo, u MHD je vyžadováno, aby stále víc byla skoro taxíkem, aby jela vždy tak, jak konkrétní člověk potřebuje, přičemž těch… Číst vice »
Mozna si priznat, ze posledni mile hromadne doprave proste nejde a hledat zpusoby funkcniho provazani s cyklodopravou, ktera naopak ma posledni mili jako idealni vyuziti, namisto toho, aby MHD s cyklodopravou valcila a potirala ji coby nenavidenou konkurenci? V NL tohle pochopili, delaj u uzlu hromadny dopravy bezpecny parkovani kol a roste jim diky tomu vyuziti obojiho. U nas jako by tahle kombinace byla prasiva…
Vy budete hlava, O půl jedné v noci je tak někdo zvědavý jet domů od metra na kole.
No dobře, „je žádán“. Problém ale je, že se tomu vyhovuje (pokud tím pak opravdu nikdo nejede).
Já Vám dost rozumím, ostatně jsem na podobné pozici chvíli byl (jakkoli s Prahou je to nesrovnatelné), ale prostě tady je potřeba vysvětlit politikům držícím kasu, že je třeba postupovat tak a tak, jinak to bude mít ony a ony důsledky. Což je uznávám občas dost těžké. 🙂
Děkuji za odpověď. Je pravda, že teď už je ta díra menší – někdy krátce po covidu mě to vypeklo a od té doby si dávám pozor, abych to poslední metro stihnul. Nemáte tak docela pravdu, jedno metro ráno a jedno odpoledne končí i na Smíchovském nádraží. Ukončení posledních vlaků dříve by bylo analogické k ránu a také k postupnému rozjezdu nočních linek (třeba první 904 začíná na Andělu a IMHO by tam měla navazovat na poslední metro, stejně jako poslední ranní 904 na Andělu navazuje na první metro jedoucí ze Smíchovského nádraží). Byla by to cesta, jak vyhovět alespoň… Číst vice »
To je prosím čo za nezmysel? Obce chceli prípoje na posledné vlaky metra, tak sme tie posledné vlaky zrušili a tým pádom už problém neexistuje? WTF?
Ak problém sú len tie busy tak rovnaký efekt by sa dosiahol tým že by sa zrušili len tie busy (ktoré sa zrušili aj tak), bez toho aby tým boli postihnuté aj vnútropražské cesty.
Spousta lidí ale nejezdí jenom metrem, některé Busy jsou trasovane tak ze spojuji tramvaj, metro a dalsi tramvaj.
Aby těch návazných spojů od posledního metra mohlo být víc, ale dostali se jejich řidiči do garáží v nějaký lidský čas. Myslíte, že by bylo lepší, aby dojelo poslední metro na konečnou a od něj už nejelo nic, protože poslední návazné denní busy odjely o 20 minut dříve? Mimochodem to bylo vyzkoušené za covidu, kdy prostě nešlo změnit JŘ návazných linek na povrchu tak rychle, jako se vyvíjela situace v metru. A to opravdu nechceme opakovat. Byly žádosti od politiků i městských částí, že přece nevadí, když metro pojede déle, ale nic na nej nebude navazovat, že to ocení ti,… Číst vice »
Tak z nějaké překotné situace bych mnoho nevyvozoval. Myslím, že kdyby se jednalo o dlouhodobě stabilní stav, tak se do toho IDOSu koukat prostě všichni naučí.
To je i o důvěře v to, že pokud někdo nasedne /využije MHD tak že ten systém bude nějak fungovat.
Áno, bolo by to lepšie, pretože časť ľudí na tie nadväzné linky neprestupuje, prípadne majú prípoj v podobe niektorej nočnej linky. Nevidím dôvod rušiť vlaky metra len preto že k ním už nechceme zabezpečovať nadväzné autobusy.
Okej, možno by bolo potom bolo na debatu či má ten posledný vlak ísť napr. až na Háje a nie len po nejakú skoršiu stanicu. Ale redukovať vlaky metro v centrálnej oblasti Prahy kvôli absencii prípoju niekde na perifériu je veľmi zvláštny prístup.
Jenže ono se tohle vyzkoušelo už za covidu. Byť to byla mimořádná situace, tak lidé nepochopili, že od nějakého metra už návaznost není a byly z toho strašé hejty. A bylo to proto, že metro dokázalo prodloužit provoz dříve než se zpracovaly JŘ povrchové dopravy.
V době mezi ukončením provozu s cestujícími a zahájením provozu je tzv. „výluka“, kdy se provádí údržba a opravy. Čas cca 1:05 – 3:50 hod. Čas vychází od vypnutí napájení přívodní kolejnice. Do té doby nemohou do kolejiště vstoupit zaměstnanci, až na ty, kteří mohou vstoupit do kolejiště “ pod napětím“. Trasa (celá síť metra) se vypíná najednou. Min. 5 min. po dojezdu poslední soupravy s cestujícími. Je to „blbuvzdorné“. Za posledním vlakem (s cestujícími) již vyjíždí z dep služební vlaky a samozřejmě jim nějakou dobu trvá než se dostanou na pracovní místo. Pokud je již „vypnuto“ mohou zahájit zaměstnanci… Číst vice »
Ne nepatri. Patri mezi nejpouzivanejsi. Tendence vydavat pouzivanost za kvalitu je casta, ale je to nesmysl.
Jestli ten nedostatek řidičů a zaměstnanců nebude spojen s neochotou je adekvátně odměnit a nabídnout volno výrazně nad ramec zákona, on kdyby pan Witovsky nebral tak nehorázné vyplaty a lidé kolem to samé, hned by bylo více peněz pro zaměstnance díky kterým vůbec plat nějaký mají.
To neni reseni, lidi je malo a bude hur.
Ono by se na to to musely najít peníze. A to v situaci, kdy se politik bojí zdražit lítačku nad 10kč/den jaksi nejde. Kydy typu „ti nahoře berou“ jsou jen populismus, těch pár platů v poměru k počtu řidičů je fakt plivnutí do moře (a žádat v této zemi, kde stále platí „kdo nekrade, okrádá rodinu“, morálku vrchnosti, když usvědčeného zloděje stále volíme, je pokrytectví)
Nedostatek ridicu nemusel nastat. Kdyz jsem jim za Covidu nabizel dodatecnou ochranu ridicu tak zvedli nos nahoru a zablokovali pristup k prednim dverim a kabine ridice. To, ze to nic neresilo a bylo to k nicemu je vec druha. Chteli jen pokutovat a posilat lidi do exekuci. Spousta ridicu mohla prezit ve zdravi. A mohli dnes jezdit. Za tohle vsechno si DPP a magistrat Hl.mesta Prahy muze sam. A ted hudruji ze nemaji lidi, i kdyz k tomu sami příspeli.
Co to bylo ta zázračná dodatečná ochrana? Roztok mleté křídy?
Nedostatek řidičů byl i před covidem a souvisí s ním asi tak jako nedostatek lidí v dalších profesích..
Možná byste zíral s otevrenou pusou. Protože kromě toho že by to asi fungovalo tak Praha by byla prvním mestem na světě kde by se neci takového zkouselo. Nechteli. Jejich problém. Pak už jsem se o to.nezajímal, měl jsem jiné starosti. Spolupracovat to ne, ale vyzobavat napady to jo. Tak si namahejte hlavinku/mozecek, treba neco vymyslite a na neco prijdete.
Tak to bylo zcela nekonkrétní. Tedy i zcela nedůvěryhodné.
Tím lépe. Když už“z toho nemit vubec nic“ přestože to člověk vymyslel tak ať je to alespoň se vším všudy a ne to někde vypisovat aby to někdo okopíroval a pak se sám vydaval se za autora.
Byl by jich dnes k dispozici víc. A propad by nebyl takový ze by se nemuselo neco rusit omezovat apod.
Hmmm. To je výmluv, že to snad není možné. Místo hledání kompromisů a případných řešení se vše svede na fakt, že máme staré metro. Metro v Londýně je také staré a ejhle, zvládá i 24 hodinový provoz. Naše metro naopak potřebuje alespoň květen – srpen provoz do 1 do rána. No a co, tak budou párkrát do roka večerní/víkendové výluky, zcela běžná provozní věc. Raději funkční metro, než udržovaný skanzen. Na západě se uklízecí čety pohybují v kolejišti za plného provozu metra a bez snížené rychlosti. A co na tom, že na poslední metro nebude navazující autobus? Když bydlím daleko… Číst vice »
Jo a ještě jeden poznatek. Takže čím více se metro bude prodlužovat (rozšiřovat), tím dříve bude provoz končit? Tedy alespoň dle argumentace ROPIDu… Není tedy čas na změnu přístupu?
Když vyjede metro z konečné, proč už nemůže začít se udržovat tam?
Možná že do té konečné ještě přijede to poslední metro z konečné na opačném konci?
Ale je fakt, že pokud jde o nějakou údržbu přímo v tunelu metra, tak tam by už začít mohli, protože ta souprava z opačného konce přijede do druhého tunelu. Ale možná jim jde i o údržbu stanic – třeba nějaké čištění podlah a podobně – a to asi chtějí dělat až když už tam nejsou žádní cestující…
Pracovní vlaky do tunelu vyrážejí už chvilku za poslední soupravou. Když přijedu posledním metrem z centra na Luka, už je tam potkám.
To asi musí být oddělené to se nemůže dělat v podzemí.
Protože by byly dvojnásobné náklady (dvě depa na jedné trase). Těch souprav není zas tolik a systém metra není zas tak velký aby se to oživilo/vyplatilo.
Navrhuji metro udrzovat za jizdy nez dojede do depa ☺🙂😀 (pokus o vtip)
Logický je určit čas posledního „rozjezdu“ v centru,takže jo, na delší trase dřív vyjedu z konečné a později na ni přijedu.
Pořád mi to přijde smysluplnější,než stav 90kach/00kach,kdy poslední A jelo v centru o 10-20 minut dřív,protože bylo krátké..
No, metro v Londýně bych zrovna jako příklad neuváděl, protože tam se často zavírají celé úseky na víkend.
Tak že bychom zkusili třeba Vídeň? Z dob společného císařství by nám mhla být jako vzor bližší …
Ve Vídni byly takové starší soupravy na takovou mechanickou páku za kterou jste musel zátahnout aby se dveře otevrely. A pritom to bylo uz tenkrát dražší. Vídeň bych úplně nekopiroval.
Myslíte jako u nás Céčko?
Jen Central, Victoria, Jubilee, Northern a Piccadilly line a to pouze v pátek a v sobotu
Vtipné. Takže ten kdo chce využívat MHD má v noci vyvolávat pritele na telefonu? Nebo odvolávat taxislužby? Do některých okrajových částí Prahy světě div se Vám taxi v noci nepřijede. Prostě reknou že nemají volné auto nebo to naoko přijmou a po 20 minutách čekání na objednané taxi Vám operatorka zavolá a omluví se že taxi nepřijede. Takže to co radite nefunguje.
které části máte na mysli ?
Na to už nechci vzpomínat. Daleko to nebylo od metra.
Můžete mi prozradit části Prahy, kam přeprava nedojede?
Využívám Bolt, Uber i taxi přes Liftago a ještě by se nestalo, že bych od nás nic nesehnal (byť někdy to trvá a člověk si může počkat i 15 minut).
Jih Prahy, kousek od D0.
A co takhle to osekat podle nočního klidu, tedy provoz denních spojů od 06:00 do 22:00 a v čase od 22:00 do 06:00 noční provoz
To můžete dělat nekde na malomeste kde v noci chcipul pes, ne v Praze.
Aneb „brnizace Prahy“ = konec denního provozu před 23. hodinou a pak už jen „noční rozjezdy“ (do půlnoci po půlhodině a pak po hodině) – to by snad někdo v Praze chtěl?
Jen to ne. To co je v Brně ať zůstane v Brně.
Pro me by to treba bylo vyhodnejsi. 😉 Teda pokud by ta nocka taky mela interval 10 min.
To uplne nejde, doprava se musi prizpusobit lidem a jejich potrebam.
Pracovnici ve smennem provozu zacinaji v 6, je potreba pro ne mit nejakou rozumnou dopravu, tzn. denni provoz uz pred sestou.
Po desate vecer opet konci pracovnici ve smennem provozu + navstevnici ruznych kulturnich akci se potrebuji dostat rozume domu.
To jsem měl celou dobu na mysli. Směnný provoz. Vy jste na to kapnul.
To se v metru opravdu musí něco údržbovat každou noc? V New Yorku metro jezdí non-stop. Nebylo by lepší dvakrát do měsíce udělat noční výluku (ukončení provozu po osmé večer) a udělat toho víc najednou?
Ano, tam to jezdí non-stop. Za mě je to ale celkem vidět, a podle článků které jsem četl od provozních zaměstnanců je to metro v dost špatném stavu. Je pravda že nevím jestli to co navrhujete je lepší model, ale rozhodně přerušení provozu jim dává víc času na údržbu.
To bych netvrdil že je v dost špatném stavu. Právě díky systematické údržbě bych řek že jsou jednotlivé úseky ve stavu přiměřeném jejich stáří. Podle mého názoru jsou na tom nejhůře stanice, na kterých je to chátrání ve veřejných prostorech bohužel vidět. Paradoxně zrovna údržba stanic přepravní výluku ovlivňuje minimálně.
Ano, každou noc se v metru něco udržuje, v každém tunelu mezi stanicemi se samozřejmě každou noc nemusí dělat. Konfigurace kolejiště v pražském metru neumožňuje vyloučit jednu kolej a provoz s cestujícími vést obousměrně po souběžné koleji s delším intervalem, to v jiných drahách typu metro možné je. Kolejové spojky zde téměř nemáme a i úseky mezi stanicemi s kolejovým rozvětvením jsou poměrně dlouhé. Přesto je snaha při výlukách udržet provoz metra v co největším rozsahu i za cenu přestupů jako třeba při výluce na Florenci se přestupuje do metra na opačné koleji na Pavláku a Holešovicích. Nejsem si jistý… Číst vice »
Ano musí pusťte si na YouTube dokument 24 hodin pražského metra, další odpovědí je zákon 266/1994 SB. Zákon o drahách a přidružené zákony, vyhlášky a předpisy
V New Yorku mají většinu důležitých úseků čtyřkolejných, takže můžou udělat výluku dvou kolejí a jezdit po zbylých dvou.
To mě napadá, zda v rámci PID někdy dojde k návratu víkendových „vlaků pro flamendry“?
Tam s údržbou problém nebude, to je spíš otázka financí.
To byly ty noční S linky, které jezdily v intervalu 30 minut. Nebo si to pletu?
Ne, to byly dotované vlaky pro ožralý, do Prahy to jelo prázdný, zpátky poloprázdný. Nevím, proč bychom měli dotovat takovou zhovadilost.
Čili zpátky byla půlka sedadel obsazená.
Železniční žargon obsazenosti vlaku:
-narvané: někdo stál
– plné: na každé dvojsedacce člověk (nemůžu sedět sám)
-obsazené na sedačky: na každé ctyrsedacce člověk (pořád nemůžu sedět sám)
-slusne obsažené: 5-10 lidí na vagón
-vyuzivane/má potenciál: 5 lidí ve vlaku
-poloprazdne: 1-4 lidi ve vlaku
-prazdné: vlaky nikdy nejezdí prázdné!
Jednou se nacpali lidi cekajici na City Elefant ktery nedorazil z duvodu zpoždění nebiporuchy troleje nebo neceho takoveho do motoroveho vlaku o dvou klasickych velkoprostorovych vagonech (kupe tam nebyla) To bylo jak v tramvaji to stani mezi sedadly. Jako sardinky. Ale dojeli jsme.
Tak ty prvni tri odrazky jsou ovsem z hlediska „vnimaneho pohodli“ rozhodne pravda, a sedi to i u nesotousu.
Pokud to tak bylo tak z toho rovnou měli udelat pojizdnou hospodu
To byl sjezd a rozjezd vlaků okolo 2:30 o víkendových nocích. S ožraly v nočních spojích PID jsem narozdíl od qěcy nikdy problém neměl.
Doufám, že nikdy.
Nestrašte !!!!
Otázka pro Středočeský kraj, který se rozhodl je neobjednávat. Vlaky do Radotína, Běchovic apod. jen po Praze pak z hlediska oběhu té soupravy nedávaly smysl a na všechna daná místa jede jiná noční pražská MHD.