Půl milionu zaplaceno na místě. Nadměrný náklad se snažil projet Česko bez povolení, dostal rekordní kauci
Nadměrný náklad musel zaplatit kauci 430 tisíc. Foto: INSID

Vysoké kauce se začaly nově udělovat kvůli zahraničním dopravcům.
Samosprávy nerozhodují o vině a trestu, jak se snaží inspekce naznačit, jedná se o výkon státní správy…
Jestli se nepletu, tak české povolení je jen poplatkem, alespoň před pár lety to tak ještě bylo. Dopravce si musí v případě nadměrné přepravy zjistit vše sám, zvolit optimální trasu. Stát jen vybere poplatek, zatímco v Německu dostanu jako dopravce přesnou trasu s vyznačením všech problémových úseků včetně zúžení a jak je projet. V případě výškového nadměru i přesné vyznačení mostů a v jakem pruhu jimi projet. To v Česku neexistuje. Jak je to v jiných zemích nevím, ale asi podobně, protože tam si povolení vyřídili. V Česku to neřešili, protože by místo povolení dostali prakticky jen potvrzení o úhradě… Číst vice »
Hm, možná je to i tak jak říkáte, ale proč si potom nevyřídit aspoň to „potvrzení o zaplacení poplatku“? Proč to nemít v klidu a podle předpisů? Proč riskovat pokutu??
Vážně by mě zajímal skutečný důvod, proč povolení neměli. Je zvláštní, že ČR vynechali a na Polsko, Rakousko i Slovinsko si jej obstarali. Napadá mě: – Považují vymahatelnost v ČR oproti jiným zemím tak nízko, že to riskli. Moc mi to nesedí, ale možné to je. – Omyl někoho z kanceláře. Ale tak to neměl řidič vyrazit. – Povolení v ČR je výrazně dražší. – Povolení nejde získat tak rychle. Vím, že v článku se uvádí 12 hodin. Ale jak rychle to trvá běžně? – Věděli, že by součástí povolení byla jiná trasa nebo časové omezení. Při pohledu do mapy… Číst vice »
Prostě to zkusili, protože vědí, že tady projde skoro všechno.
Dopravce asi ví, že tady se dá na vše kašlat a doufat, že ho nechytí.
Povolení u nás nelze získat za 12 hodin. Běžně to trvá týdny. Spíše to vypadá, že řidič neměl povolení u sebe, i když vystaveno bylo
Podezření, že nová inspekce se chce předvést a ukládá proto drakonické sankce za drobné přestupky je celkem rozšířené
Toto by bylo dobré „dotáhnout“ (informaci o tom zda povolení bylo/nebylo získáno předem/dodatečně). Jinak teda i za „organizační“ chyby se platí… (obvykle míň).
Na Česko asi zapoměli.
Vzhledem k tomu, že u sebe měli hotovst k zaplacení kauce, bych i tvrdil, že se rozhodli pro kalkulovaný risk.
Proč se strop kauce nezvýšil třeba na milion, mi hlava nebere.
Anebo třebáá…na deset miliónů.
Dodržování předpisů je nepochybně nutné,ale pohybujeme se v oblasti přestupků,a ne trestních činů.
Oni si to ti Chorvati z Čechů vyberou zase zpátky,nebojte.
Jestli titulní fotka patří k případu, tak to vypadá na rozměrový nadměrný náklad a měli na šířku zhruba o 1 m navíc. To na dálnici nikomu škodu neudělá.
Porušili pravidla, byli chyceni, dostanou pokutu. Není potřeba je lynčovat.
Může zas nekdo fňukat jak auta vše dodržují…je to přesně naopak. Jsou levné neboť na vše kašlou. Viz Lutyně.
Je to dobře, ale proč se nefungující Policie řeší zřízením dalšího útvaru. Tak to Mi fakt hlava nebere. Přitom stačí vyhodit neschopné šéfy Dopravní Policie a Dálniční Policie a zvýšit kontrolu činnosti těchto složek Ministerstva vnitra..
Třeba proto protože ten útvar vznikl přejmenováním již předtím existujícího jiného?
Máte to i napsané v článku. Četl jste ho vůbec?
Přesně tak, když tým 10ti lidí s lopatama maká pomalu, tak se to musí vyřešit znásobením počtu lidí. Začne se najmutím člověka do „lidských zdrojů“, pak se restrukturalizuje segment vedení na výcevrství, doplní se 3-4 vedoucí pracovnící a rozšítí se kontrolní segment a samozřejmě nesmíte zapomenout také na oddělení bezpečnosti práce.
Tím se 10ti lidem s lopatama výrazně ulehčí práce – protože jsi přece najal dalších 10lidí… 😉
Ne v nedostatečném řízení a kontrole bych problém efektivity policie asi nehledal.
Jo přesně ještě dodat že pak ti vedoucí optimalizují výkon tech s lopatama tzn zvýší jim normy pak jich třetinu vyhodí dík optimalizaci.
Končí to jedním u lopaty, dvouma vedoucíma tymem podpory a BOZP, ředitelem a zástupcem každý sekretářka.
Jestli ale třeba není jednodušší z důvodu používané techniky/technologie (datově připojení (tutové), terminály, váhy, certifikace, specialisti) to mít centralizované? Stejně jsou týmy natolik mobilní že i z jednoho místa pokryjí (skoro?) všechny naše dálnice…
Přiznám že nevím jak je územně organizovaná Dálniční policie. Ale tuším že tam je to nejmíň tucet stanic…
Nevíte prosím někdo,kolik asi stojí to povolení ? Tak nějak předpokládám,že jel od Bohumína směr Mikulov. Jestli se mu to za 2-3 krát třeba vyplatí risknout bez.
Proto od symbolických pokut přešli k drakonickým.
Pokud je překročen rozměr vozidla bylo to pár stovek Kč, nejdražší povolení je hmotnostní a i tak je to pakatel oproti pokutě….
Co nechápu je, proč se to řeší s řidičem. To je ten poslední chudák, který o své vůli rozhodne přetížený nebo bez přestávek jet nechtěl. Děláme si z těch lidi v podstatě rukojmí, přičemž zejména (a zdaleka nejen) někde na Balkáně věc stojí skoro jistě tak, že buď budeš držet hubu nebo jsi bez práce. A ještě to povede ke zvyku dávat jim hmotnou odpovědnost za “hotovost na kauce”, což v některých oblastech může být taky celkem sranda… Pěkně řidiče ubytovat v nějakém slušném hotelu a/nebo mu koupit jízdenku domu, auto i s nákladem odstavit a ať si pro něj… Číst vice »
Tak snad řidič ručí za náklad ne? To že z něj dopravce dělá vola je věc druhá. Už jen to že všude povolení má al v CZ ne. A i za to snad ručí řidič. To je jak kdybych jel bez řidičáku jen proto že mě někdo nutí
No a tohle všechno (až na ten řidičák) je podle mě nelogické, a motivované jen snahou policie a dalších složek si zjednodušit práci. On by jistě mnohem radši všechna povoleni měl v pořádku, ušetřit se rozhodl někdo jiný, který zároveň má nad řidičem moc.
Na jednu stranu pokutujete provozovatele (za to že jejich řidiči porušují s/bez vědomím zaměstnavatele zákon) na druhou znepříjemnujete řidičům život u firmy která je do toho pobízí. Obojí může situaci zlepšit. (firmě se to možná nevyplatí, nebo pro ni nebude chtít nikdo jezdit) Ten řidič tam není jen „točvolant“, nájemnému vrahovy take moc u soudu nepomůže argument, že „on jen dělal za co mu zaplatili“…
A když šoférovi odstaví Auto a seberou značky, myslíte že to Segera zajímá? A řízení půjde za šoférem? Určitě ne. Stíhat se bude firma které kauce propadne v pokutu
No a s tou pokutou by mě to právě zajímalo. V článku se píše, že je vymáhají samosprávy a že v minulosti byly pokuty nižší a firmy to ignorovaly. To mi teda řekněte, jak pomůže zvýšení pokut?
Řidič je zodpovědný za vozidlo. Vymlouvat se na to, že by přišel o práci je liché.
Naopak, pokud řidič vozidlo bez papírů převezme a vyjede, je spolupachatel trestného činu a postih pro něj je naprosto v pořádku.
řidiči dostali každej po 15 tisících za nedodržení přestávek, tam bych jim klidně napařil každýmu po stovce. Následně jim sebrali značky a čekali, až jim dopravce pošle peníze na kauce. Nikdo z těch řidičů chudáky nedělal…
Za nedodržení přestávek určitě ne po stovce, jste se zbláznil ne? Většina těch vrahů v kamionech co zachrápou jsou právě podvodníci s tachem a ti co přetahují… Drakonické pokuty i pro ně jsou zcela na místě.
S řidičem se to řeší proto, že je první na ráně a že si na něj orgán veřejné moci snadno došlápne jakožto na slabšího.
Ještě jsem neslyšel, že by strojvedoucího tahali po úřadech za přetížený vagón v soupravě, za drogy v kontejneru a pod., takže nějaká obecná danost, že za náklad odpovídá ten, kdo řídí v obecné legislativě není, je to specifikum silnice.
Nejdřív se nauč předpisy, a pak mudruj 😉
Tak jinak, chytráku, předpisy to prostě hodily na řidiče, bez ohledu na to, co řidič reálně může či nemůže ovlivnit.
ten řidič to dělá vědomě, prober se kámo
A jakou má reálně možnost to ovlivnit…?
Řidič je zaměstnanec společnosti – dopravce. Odpovědná osoba. Taky nemůžu v práci dost věcí ovlivnit a předpisy to nezajímá.
Pokud hledáte paralely k železnici, tak tady je to spíše podobné případu, kdy by strojvedoucí neměl postavenou cestu (kamion neměl povolení a vytyčenou trasu). A šéf by mu přikázal vyrazit s tím, že to projede a nikdo si nevšimne. Pro lepší srovnání na málo vytížené trati (protože u kamionu je pravděpodobnost nehody stále nízká, i když vyjede bez papíru). V tu chvíli za vlak odpovídá vlakvedoucí a nikoho nebude zajímat, co chtěl šéf.
Když se v nákladu najdou drogy, tak není automaticky odpovědný řidič. Ale prošetří se i jeho možný podíl na trestném činu.
Jasně, fíru na dráze za přetížený náklad rozhodně nikdo „nezadrží“ nicméně to neznamená že mu dovolí pokračovat dál aniž by se to napřed neuvedlo do pořádku že?
Ale tato možnost snad existuje? NEMUSÍ to (doufám) řešit řidič, pokud „opustí“ náklad tak snad není zadržený, snad může odjet? Snad jedině co bych od něj vyžadoval je odstavení vozidla na bezpečném místě (kde může zůstat řádově dny aniž by ohrožovalo provoz) protože jinak by to buď muselo zůstat na nebezpečném místě, anebo by „s tím“ musel jet nějaký policista/inspektor což si nikdo nelajzne nebo snad odtah (to by byla asi monstrakce u nadměru)…
Jde vám Tomáši primárně o „ochranu řidiče“? No možná by to stálo za úvahu, žeby něco jako „limit pro hotovostní operace“ v řádu 100 000Kč? Ale to by pak bylo správné zařídit linku/účet pro maximálně jednoduché „bleskové“ převody peněz na pokuty/kauce… (příchod peněz na účet aby byl po ověření považován za ekvivalent platby v hotovosti)…
Anebo vám jde principiálně o jakékoliv znevýhodnění silniční dopravy?
Proč šly peníze na účet samosprávy v místě kontroly? Dálnice jsou financovány a udržovány ministerstvem dopravy. Kdyby ho vylapili na okresce v Dolní Lutyni, tak je to něco jiného.
Protože šlo o přestupek a přestupky řeší místně příslušné obecní/městské úřady obcí s rozšířenou působností. Takže ty peníze vybere obec. Kde potom skončí už je otázka jiná. Měly by být příjmem státního rozpočtu.
Rozumím tomu dobře, že náklad bez papíru ohrožuje infrastrukturu i její ostatní uživatele, zatímco ten samý náklad se správným papírem v přihrádce neohružuje ani infrastrukturu ani její uživatele?
Proč ten kouzelný papír nedáváme i přetíženým náklaďákům? Vyšlo by to levnéji, než opravovat silnice….
Chápeš to blbě. Náklad s papírem má vytyčenou trasu, kde infrastrukturu poškodí co nejméně. Náklad bez papíru toto nemá a může omylem zajet tam, kde infrastrukturu poškodí.
S ohledem na to, že ten papír obratem dostali, tak asi měli cestu naplánovanou dobře.
Dovolil bych si také zpochybnit jistotu, že když má řidič papír, neudělá omylem něco špatně. Hákovnice v síti SŽ jsou toho důkazem.
Tak jako tak, je to prostě daň.
To jsou všechno zajímavé myšlenky, ale jaký vyvozujete závěr? Že se máme na „papír“ vykašlat (a povolit průjezd čehokoliv kudykoliv)? Anebo že se máme soustředit na bleskové vydávání papíru ihned poté co dorazí peníze na účet?
Zřejmě dopravce předpokládal, že pokutování nadrozměru u nás porbíhá stejně efetivně jako přetížených náklaďáků, tak to risknul bez povolení pro ČR.
Jojo, proc se trápit s povoleními když šlendrián českých blbečků je tak stoprocentní. Všichni si s nàmi vytírali řiť a my platili opravy silnic jak mourovatí.
Jako dobrý, ale ty pokuty by měly jít do sfdi. Hotovo.
Taky že jdou. Pokuta se rozděluje mezi více příjemců v určitém poměru. Proč toto autor článku neuvede, těžko říct.
Ty pravidla jsou úsměvné, třeba pokuty z radarů jdou zas obcím s rozšířenou působností, ať už se nacházejí kdekoliv v jejich obvodu. To dává ještě menší smysl.
Já vím, např.měření v tunelu Valík na D5 jde do Přeštic, protože na výběr pokud musí být zřízena městská policie 😁 jinak obec vybírat nemůže. Toto je tak absurdní jako např. Do nedávná ‚potravinářský průkaz ‚ nebo nutná evidenční kontrola při přepisu auta (max měsíc stará).
Na výběr pokut nemusí být MP, stačí pověřený úředník….
Nedává to smysl, třeba když chtělo RSD na Červenohorském sedle radar tak z toho původně sešlo, protože město Šumperk řeklo ne. Ve většině případů pak záleží, jestli se ten radar „zaplatí“, bezpečnost provozu je druhořadá.
Vážně jsi napsal výběr pokud? To jsem si myslel, že jsem v prznění jazyka českého viděl už vše…
o kousek výše někdo píše o „vrahovy“…
Moje osobní zkušenost je že na klávesnici napíšu hrubky (dost hrozné) které bych jinak neudělal… Pak už záleží jen na tom kolik si člověk udělá času to po sobě před odesláním znovu přečíst.
Důvod, proč u nás u sousedů nezavedli vybírací, ale jen informativní radar.
Nevím ale, proč pak se právě nedohodli nějak s ORP, že jim část z toho právě zafinancuje, když si na tom vydělá.
§ 43 odst. 3 zákona č. 13/1997 Sb.: „Příjem z pokut uložených za přestupky podle § 42a odst. 1 písm. r) nebo § 42b odst. 1 písm. u) je ze 40 % příjmem vlastníka pozemní komunikace, na níž bylo kontrolní vážení provedeno, v případě pozemní komunikace ve vlastnictví státu je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury, ze 30 % příjmem kraje, v jehož územním obvodu bylo kontrolní vážení provedeno, a z 30 % příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost orgánu, který pokutu uložil.“