Půl milionu zaplaceno na místě. Nadměrný náklad se snažil projet Česko bez povolení, dostal rekordní kauci

Vysoké kauce se začaly nově udělovat kvůli zahraničním dopravcům.
Inspektoři nové dopravní inspekce INSID udělili v úterý zatím rekordní kauci, kterou musí vedle pokuty zaplatit řidiči jako zálohu pro pokutování v následném správním řízení.
5. srpna zastavili inspektoři na kontrolním stanovišti na D1 u Dolní Lutyně dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele. Ani jedno z vozidel nemělo podle INSID povolení ke zvláštnímu užívání komunikace v Česku – takzvanou povolenku na nadměr.
„Přestože pro Slovinsko, Rakousko i Polsko řidiči potřebné doklady měli, Českem se pokusili projet bez nich,“ uvedl INSID.
Oběma řidičům byly na místě uloženy pokuty po 15 000 korunách. Dopravce navíc obdržel kauce v souhrnné výši 430 000 korun. Zahrnovaly i sankce za porušení sociálních předpisů u jednoho vozidla.
Řidič se vysmál novým inspektorům a odjel. Dostihla ho policie, hrozí mu pokuta 200 tisíc
Maximální výše kauce se od července zvýšila na 200 tisíc korun. V tomto případě byla vozidla dvě a navíc se připočetla kauce za nedodržení přestávky v řízení, což inspektoři vyčetli z tachografu.
Inspektoři náklaďákům odebrali registrační značky. Vrátili jim je až po zaplacení pokut a kauce. Dopravce si pak potřebné povolení obstaral zpětně, dostal ho během 12 hodin.
„Nadměrný náklad je větší nebo těžší, než na jaký jsou běžné silnice stavěné. Povolení je nutné proto, aby se určila trasa, po které může projet, aniž by ohrožoval infrastrukturu nebo bezpečnost ostatních,” popsali inspektoři důvod pro vyžadování rekordní kauce.
Kauce fungují jako záloha na pokuty, které vymáhají samosprávy v rámci správního řízení. Jejich výše je obecně podobná, jako následná pokuta.
Podle informací z inspekce se zatím ještě nestalo, že by samospráva udělila pokutu menší. Peníze za vybrané kauze míří obratem na účet samosprávy v místě kontroly, které pak pokutu řeší přímo s dopravcem či provozovatelem vozidla.
Ke zvýšení kaucí došlo hlavně kvůli zahraničním dopravcům, kteří v minulosti správní řízení často ignorovali a vymáhání nefungovalo.
INSID zahájila samostatné kontroly 1. července. Vznikla z bývalého Centra služeb pro silniční dopravu, má ale rozsáhlejší pravomoci. Inspektory už nemusejí doprovázet policisté a celníci a mohou sami zastavovat auta a pokutovat řidiče. Zaměřuje se například na přetížené kamiony nebo na dodržování povinných přestávek.