Půl miliardy do nových sypačů. ŘSD chystá jejich rekordní obnovu
Technicky dosluhující stroje už trpí hloubkovou korozí, také korozí kabiny nebo elektroinstalace.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo předběžnou tržní konzultaci na nákup téměř 80 sypačů. Půjde o jejich historicky nejrozsáhlejší obnovu, vyjde na víc než půl miliardy korun. ŘSD na ně nedostane žádnou speciální státní dotaci, stroje nakoupí z peněz určených na opravy a údržbu silnic a dálnic.
„Potřebujeme modernizovat technologie a postupy při výkonu zimní údržby. Předpokládáme, že první nové sypače využijeme nejpozději v zimní sezoně 2026 až 2027. Pokud vezmeme v potaz součet financí v jednotlivých výběrových řízeních, tak se jedná o nejrozsáhlejší, rekordně velkou obnovu sypačů v historii Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Akvizice bude rozdělena do šesti veřejných zakázek. Předmětem tendrů bude kromě 78 sypačů jedna samostatná nástavba a jedna samostatná radlice. Půjde o stroje primárně s podvozkem 6 × 4 v kombinaci s nástavbou classic nebo combi a s teleskopickými nebo sklopnými radlicemi.
Současnou flotilu tvoří 196 sypačů, některé jsou staré přes 20 let
„Budeme je vyměňovat kvůli opotřebení. Technicky dosluhující stroje už trpí hloubkovou korozí, také korozí kabiny nebo elektroinstalace. Některé sypače, které nyní ŘSD využívá, jsou staré přes 20 let,“ vysvětlil Rýdl.
Mezi 78 sypači bude 21 strojů určených pro nově budovaná Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD). ŘSD aktuálně staví SSÚD Borek v jižních Čechách na dálnici D3 a SSÚD Poruba ve Zlínském kraji na tahu I/35. V různých fázích přípravy je dalších 20 těchto středisek po celém území ČR. ŘSD převezme nové stroje do konce roku 2026, termíny budou s ohledem na předpokládanou dobu zprovoznění nových SSÚD upřesňovány v jednotlivých tendrech.
Aktuálně disponuje ŘSD 196 sypači. V zimě využívá všechny, a to jak kvůli zimní údržbě, tak pro kontrolní jízdy. Sypače používá ŘSD rovněž v létě. Některé vozy mají výměnnou nástavbu, na kterou lze dát i něco jiného než kontejnery na sůl či solanku. Některá starší těžká auta zase slouží přes léto jako podpora u krátkodobých staveb na dálnici nebo když pracovníci ŘSD sečou trávu. Taková místa se označují šipkami, jež jsou připevněny k vozíkům, které se připojují k sypačům.