Půl bilionu korun do železnice do roku 2029. Rakousko oznámilo nový plán na drážní investice
![Budování úpatního tunelu Semmering. Foto: ÖBB Infrastruktur](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/66a1fcaf2a5c9a2904b2c804b18d93cd.jpg)
Některé projekty začnou později včetně modernizace trati do Česka, klíčové stavby běží podle harmonogramu.
Rakouská vláda a spolkové dráhy ÖBB chtějí dál udržet velký objem investic do železnice. Nově schválený plán do roku 2029 počítá s investicemi ve výši 21,1 miliardy eur (513 miliard korun). Investice mají přinést ještě větší objem přepravených lidí a zboží po železnici.
„Jsou to nezbytné investice pro další přesun dopravy ze silnic na železnici. Nová nádraží, moderní tratě a rychlejší spojení jsou nezbytné pro to, aby se tak skutečně stalo,“ řekla ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewesslerová.
Rakouské dráhy měly zatím svůj rámcový plán do roku 2028, nyní ho o další rok posunují. „Podařilo se nám zajistit financování dosavadních projektů,“ potvrdil generální ředitel ÖBB Andreas Matthä.
Nově schválený plán počítá s úpravami některých harmonogramů stávajících projektů, stejně tak i nákladů. Velké stavby – tunel Semmering, Koralmbahn a tunel pod Brennerem, běží podle plánu. Větší důraz bude Rakousko klást na investice do kolejové dopravy v metropolitních oblastech a elektrifikaci regionálních tratí. Velký význam bude mít i další rozšiřování infrastruktury pro nákladní dopravu.
Další čtyřkolejky
V seznamu investice je rozšiřování kapacity na stávajících koridorech. Na hlavní trase Vídeň – Salzburg dojde k vybudování čtvrté koleje v úseku Köstendorf – Salzburg. Dojde také ke zdvoukolejnění trati Werndorf – Hügel jako důležitého úseku směrem do jihovýchodní Evropy a přístavu Koper (tzv. Südbahn z Grazu na Maribor) a zdvoukolejnění Pyhrnbahn v úseku Nettingsdorf – Rohr-Bad Hall. Na této trase dochází k posunutí o tři roky dříve i pro modernizaci úseku Hinterstoder – Pießling-Vorderstoder.
81 miliard korun do železnice. Rakousko pokračuje v obřích drážních investicích
V seznamu investic je rozšiřování obnovitelných zdrojů energie, ÖBB chtějí pro provoz využívat více své větrné a solární elektrárny. Kromě 21,1 miliardy eur na investice je na stejné období vyčleněno 4,7 miliardy eur na údržbu.
V rámcovém plánu jsou také poprvé uvedeny infrastrukturní projekty Graz-Köflacher-Bahn (GKB) s ohledem na nadcházející integraci s ÖBB. Nový plán přináší ale i zpoždění pro některé stavby. O dva roky později začne například modernizace Franz-Josefs-Bahn, tedy trati k českým hranicím (Gmünd/České Velenice). Dráhy to vysvětluje složitejším povolovacím procesem.
Kompletní plán je na stránkách ÖBB.