Ptejte se na budoucnost plzeňské Škody Zdeňka Sváty
Akutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhy

Zdeněk Sváta nastoupil do Škody krátce po studiu.
Zdeněk Sváta nastoupil do Škody krátce po studiu.
Redakce, slo by zvazit pozvani pro Vratislava Fillera, Bary Soukup nebo nekoho jineho z tohoto oboru (cyklistika jako doprava)?
Zdravím do redakce.
Zajímalo by mě, jak to vypadá s realizací a dodávkou elektrických jednotkek pro Uzbekistán.
Proslýchá se (JPP), že v tichosti došlo ke zrušení této zakázky.
Děkuji
JB
Dobrý den chtěl bych se zeptat zda má v plánu škodovka někdy ještě vyrábět a vyvíjet vlastní lokomotivy.
Dobrý den,
zajímalo by mě jak na tom Škodovka je po ekonomické stránce.
Bývalý SEO p.Pfleger byl potichu odejit. Celý pokus s francouzským vedením ala Alstom skončil zřejmě neúspěchem a zajímalo by mě jakou finanční zkázu to Škodovce přineslo.
Proslýchá se o vyšších stovkách milionů až miliardě, projekty na západ od ČR jsou ztrátové, přičemž spousta dosazeného managementu ve Škodovce stále zůstala.
Jak dlouho myslíte, že Škodovka ještě bude fungovat?
Nesouvisí právo používat stávající značku do roku 2029 s celkovým prodejem?
Děkuji
Tomáš
Dobrý den,
1) Jak do strategie škodovky zapadají nákupy menších firem jako například belgické Singnaling Company a rakouské firmy Molinari?
2) Lze předpokládat že trh pro jednotky Panter se blíží vyčerpání, životnost této modelové řady v krátkodobém výhledu prodlouží BEMU jendotky na této platformě. Jaký výrobní program Škodovka předpokládá, že tyto vlaky nahradí?
Plánuje Škoda rozšíření o další dopravní prostředky, třeba o lanové dráhy, nebo autonomní nadzemní soupravy?
Dobrý den, Škoda má široké portfolio, přesto v něm vnímám díry. Tedy lokomotivy a samostatné železniční vozy. Vnímám, že Siemens má v tomto monopol, přesto mě zajímá, jaké jsou další možnosti rozšíření portfolia? Dočkáme se třeba osobních vozů, lokomotiv nebo dokonce vysokorychlostních vlaků? Předpokládám, že jednání s Talgem byly i kvůli možnosti rozšíření protfólia a hlavně značky.
1. Dobrý den, co vás vedlo k tomu, že jste zahodili řešení interiéru od Cegelecu, které mělo smysl a nabízelo 5 míst k sezení, místo toho, abyste se spokojili s vaším zbytečně špatným řešením s nulovými místy? To vám opravdu přijde jako krok vpřed, nebo jde jen o to, co je pro vás pohodlnější? 2. Odkoupení Cegelecu – opravdu jen kvůli zlikvidování konkurence, nebo se za tím skrývá něco jiného? A pokud máte nějaké plány, které by mohly opravdu něco změnit, tak jaké? Nebo to bylo jen o tom, jak se zbavit každého, kdo vám stojí v cestě? 3. Proč… Číst vice »
Dobrý den, mé dotazy zní: 1. Tramvaje Škoda 15T se již pomalu blíží k polovině své životnosti, k tomu se dosud u nich nevyřešily mnohé jejich potenciálně napravitelné nedostatky. S tímto typem tramvají Praha počítá i do budoucna. Probíhají na straně společnosti Škoda Transportation přípravy na pravděpodobnou modernizaci vozů 15T, včetně napravení co největšího množství dosud se vyskytujících nedostatků? 2. Již přinejmenším několik let se u nás řeší otázka, čím nahradit motorové vozy 810 – aby kapacitně odpovídaly, a nebyly na provoz příliš drahé (jako třeba vozy 840 a 841). Jak se touto problematikou zabývá skupina Škoda Group z pozice… Číst vice »
Dobrý den.
1. Je opravdu nutné, aby svislý tlumič podvozku vyčníval přes skříň vozu, viz např. jednotky Moravia? Nevypadá to pěkně a na konkurenčních jednotkách toto není.
2. S ohledem na chystané VRT bych měl dotaz, je celkově levnější (pořizovací cena + provoz/km) provozovat ucelené jednotky nebo konvenční jednotky ComfortJet?
Díky.
Dobrý den, rád bych se zeptal na budoucnost vozů metra na trase A i B. Pokud platí smlouva mezi Škodou a DPP na fullservis do roku 2040 a některé díly na soupravách jsou na hranici životnosti, některé už přes, jak udržíte životnost a disponibilitu souprav do konce smlouvy s DPP. Děkuji za odpověď
Opravdu bylo nutné napařit ČD to penále při nákupu 380? Bez penále se dnes mohlo prohánět po ČR spousta messerschmittů místo vectronů.
Na arbitráži trvalo tehdejší vedení ČD. Je to dost ošemetná věc, kdyby se chovali rozumně a přijali nabízenou dohodu, nemuselo to být pro ČD tak ztrátové. Ale zas naopak by se mohli vystavit stíhání, že nejednali s péčí řádného hospodáře. A body pro Škodovku, případ, kdy zákazník ČD neodebral objednané, vyvinuté a vyrobené lokomotivy zas nebyl ojedinělý. Nebyli v tom sami, tak se v devadesátkách chovaly i jiné státní podniky a procházelo jim to.
Hlavně ČD naprosto nesmyslně zastavily platby, bez dořešení sporu. Tam je zakopaný pes. Kdyby se zeptali čerstvého absolventa práv ze ZČU, co to celé vystudoval za týden, poradil by jim, aby to nedělali… Tím ČD vůbec neupírám právo se domáhat odškodného za pozdní dodání, když už si ho „zapomněli“ dát do smlouvy… Akorát to měli dělat standardně a né takovou partizánštinu. Nechápu, že za takovou škodu, díky tak primitivně hloupému rozhodnutí nebyl někdo stíhaný. Co se týká Škodovky vlastně si myslím, že po vyhrání arbitráže už nemohla penále nijak prominout. Je to akciovka a jakýkoliv akcionář by to mohl dát… Číst vice »
Souhlas, nicméně bych poznamenal, že ŠTRN není veřejně obchodovaná společnost a akcionáři jsou (alespoň pravděpodobně) sami manažeři. Tím pádem je snadno představitelné, že by se „akcionáři“ mezi sebou dohodli na odpuštění penále v rámci dobrých vztahů.
Proč to neudělali a jestli si tím dlouhodobě více neuškodili se už nikdy nedozvíme.
Dobrý den, neuvažuje Škodovka o možnosti vlakotramvaje i u nás v doma? Třeba na trati v Bechyni nebo třeba zkusit tady v Plzni třeba jak se uvažovalo o testování na trati mezi Plzní a Přešticemi? Nebo ještě líp třeba na trati mezi Plzní a obcí Pňovany?Tam by to bylo asi nejlepší hlavně v létě kdy by se mohlo jet z Plzně až na Hracholusky? Díky za odpověď Vašek
S trakčním vedením 25 kV střídavých by se to neobešlo bez trakčního transformátoru, měničů a střídačů. A to už je na vlakotramvaj příliš komplikovaná trakční výzbroj.
Kolik % obratu Skoda Group tvoří kolejová vozidla? Jaký segment vozidel je v horizontu 5-10 let pro profitabilitu společnosti zásadní? Předpokládám, že tramvaje, které jsou z mého pohledu technologicky nejblíže konkurenci ze Stadleru / Alstomu / Siemensu.
Chtěl bych se zeptat, kdy je tedy definitivně plánováno dodání zbylých BEMU jednotek pro MSK? Někde jsem zaslechl, že se to do tohoto prosince nestihne, přitom obyvatelé např. Nového Jičína už netrpělivě na tuto změnu čekají.
Jaké jsou plány se společností ex Cegelec, budou její produkty dostupnější i pro třetí strany a bude se nějak rozvíjet ?
Dobrý den,
jaká je pozice Škody v rámci výroby železničních jednotek v Evropě, případně jestli máte i celosvětové srovnání? Jak to dnes vypadá s proslulými škodováckými trhy z minulého století nyní?
Díky za odpověď!
CM
Dobrý den
Zajímalo by mě, zda se bude škodovka podílet na konstrukci, případně výrobě vysokorychlostních jednotek.
A za druhé, jestli by nestálo za zvážení opět vyrábět elektrické lokomotivy, přece jen se ESům krátí životnost.
Dobrý den, je do budoucna nějaká možnost, že se Škoda pokusí vyrobit novou řadu lokomotiv či případné pokračování řady 380 (byť o tom, vzhledem k minulosti, pochybuji), případně zda-li je definitivně vyloučeno, že by Škoda v budoucnu vůbec vyráběla lokomotivy a věnovala se spíše výrobě ostatních typů jednotek a vozidel?
Dobrý den, poptává Škoda u svého dodavatele trolejbusových karoserií SOR změnu vzhledu přední masky? Alespoň tzv. facelift? Když vezmeme v úvahu, že přední maska SORu je poměrně přežitá, světla jsou designově v úrovni roku 2014 a moderní designový trend u konkurence v roce 2025 vypadá jinak?
Vemte prosím v potaz, že mnoho negativních emocí, které se od veřejnosti snášejí na Škodu, plynou právě z kritiky karoserie SORu. Což je Škodě na škodu.
Dobrý den, bydlím v Plzni. Dvě věci jsou jisté: že zase od lidí co tam pracují uslyším, že Škodovka v Plzni krachuje a nekonečnost vesmíru (u toho druhého si ovšem nejsem tak jistý). Tak jsem se chtěl zeptat, kdy vyhlásíte bankrot a jestli to plánujete ještě letos. 🤓
A teď vážně: kde vidíte největší díry v rozpočtu plzeňské Škodovky. Slyšel jsem, že Škodovka platí velké penále za zpožděné projekty.
Jaké poznatky a zkušenosti si Škoda odnáší z výroby lokomotiv 380 potažmo NIM Express a jejich krátkého provozního cyklu? V čem byla chyba a chce Škoda v tomto segmentu dále pokračovat?
Proc kratkeho provozniho cyklu?
Provozní cyklus se počítá na kilometry a těch to má najeto dost. Snad výrobního cyklu.
Jak se ta firma vlastně bude jmenovat, když jméno Škoda se defacto prodalo.
Dobrý den, plánuje Škoda vývoj nové řady vlastních lokomotiv pro rychlost 200 km/h+?
Zdravím, chtěl bych se zeptat, budete ve anodě vyvíjet vlastní vysokorychlostní jednotky pro rychlost nad 300km/h, které by mohly konkurovat Siemens Velaro, nebo Alstom Avelia (případně dvoupatrové Euroduplexy) ? Plánujete pustit se do vlastního vysokorychlostního know-how?
Ve škodě mělo být 😅 ale třeba by byla Anoda skvělý název pro českou vysokorychlostní jednotku 🤷🏻😅
RegioSnail (/InterŠnek) je volný
To už rovnou můžeme použít název Anekdota, to by mě taky strašně pobavilo
Zaměstnanci Škodovky na toto na tomto webu již opakovaně odpovídali, mnohokrát. Neuvažovali a neuvažují.
Změní se někdy project-driven přístup ve skutečný vývoj (kdy jsou lidé a peníze alokováni na celých 5 a více let místo “bastlíme na koleně” minimum, které nám zákazník zaplatí a 30 let se topíme v kusových sériích)?
Poté, co neklapl vstup do Talga, jak vypadají vaše plány na expanzi do západní Evropy na poli železnice?
Hovořilo se, že by s Talgem i přesto mohla být nějaká spolupráce co se týče nedostatečné kapacity Talga, to by všechny zajímalo.
Zkusite vyrobit nahradu za 380?
Zkusite vyrobit ucelene jednotky pro rychlost 230 a vice ?
Nechcete se postavit proti Talgu, Alstomu ci Siemensu kvalitou vyrobku, nebo se budete soustredit pro stredni a vychodni Evropu?
nechcete si opravit tu zeď u fabriky? 😂
Dva dotazy:
1. Dobrý den pane Sváto, vaše společnost Transtech vyrábí vagony pro širokorozchodné tratě a společně se Siemensem zas vyrábítě jednotky InterJet a ConfortJet pro ČD. Nemáte v plánu tyto zkušenosti využít a přijít s vlastními vozy nebo vozovými jednotkami i pro tratě s normálním rozchodem?
2. Škoda aktuálně nevyrábí žádné lokomotivy. Před několika lety to zdůvodnila velkou konkurencí, ale přitom trh s lokomotivami v tuto chvíli nabízí v podstatě jen Vectron a Traxx. Změnil v tomto nějak váš postoj?
Spíš, začít jestli neuvažují konkurovat severním sousedům, nebo se zachvili začneme pořádně divit, co všechno jsou schopni vyrobit. Např. Lokomotiva Newag Griffin 200 nevypadá špatně, od PKP už mají na ně docela velkou objednávku.
Proč Škoda nevyužije po odkoupení Ekovy karosérii Ekova Electron pro výrobu vlastních trolejbusů a elektrobusů a spoléhá se stále na jiné výrobce karosérií?
Je to výhodnější, než rozvíjet prakticky od nuly malosériovou výrobu. Spíš bych čekal, že s úpadkem klasických autobusů výhledově koupí nějakého existujícího výrobce v lepším stavu, než byla Temsa.
Spíš by mě zajímalo, proč zahodili výzbroj koupenou s Cegelecem, která umožňuje lepší řešení interiéru trolejbusů.
Je projekt dvoupodlažních jednotek (NIM/Ostravsko) mrtvý nebo ho budete nějak rozvíjet i třeba v rámci dodání reakce?
*trakce
Dobrý den,
vzhledem k boomu jednotek BEMU a prudkému poklesu ceny bateriových článků, lze očekávat, že se trakční baterie stane standardní výbavou elektrických jednotek?
Máte v plánu opět vyrábět elektrické lokomotivy?
Jako strojvedoucí vnímám silnou pozici Siemensu – jejich lokomotivy jsou dobré, ale mají velmi drahý servis a jakoby cílili na dopravce, ne na strojvedoucího.
Škodovka má lépe propracované pracoviště strojvedoucího, ale pořád se za naše pracoviště stydím před pracovišti moderních traktorů, nákladních vozidel atd.
Dočkáme se hybridních lokomotiv trakce/baterie?
Děkuji
Honza K.
Dobrý den,
chci se zeptat na několik otázek:
1) jak to vypadá s certifikací ETCS od dceřiné společnosti The Signaling company a kdy by se potencionálně mohlo dané zařízení objevit v produktech Škody?
2) jaká je vytíženost výroby a zda-li se daří dodávat zákazníkům produkty v termínech dle smluv (například vliv povodní na Ostravsku)
3) uvažuje Škoda o vývoji vlastních jednopodlazních vagónů, vzhledem k poptávce po nočních vlacích a obnově vagónů u dopravců, nebo to bude na bázi spolupráci s jiným výrobcem (viz. Interjety, Comfortjety)?
Jak se bude podnik jmenovat, až nebude smět používat ochranné známky (jméno, logo,…) co prodal?
To určitě jen tak v rozhovoru prozradí… Talgo nevyšlo, tak by mohli využít Transtech. Ale očekávám spíš nějaký bezvýznamový novotvar.
Ake ambicie ma ST so spolupracou na Comfortjetoch so spolocnostou Siemens? Ktore vlakove sucasti zabezpecila ST? Ma ST buducu viziu sa rozsirit do segmentu dialkovych vlakov/elektrickych jednotiek nad magickych 189kmh, ktorymi prave jazdi NIM express?
Já bych měl dvě otázky. První je, proč Škoda aktivně neřešila vzájemnou kompatibilitu mezi jednotlivými Pantery, připadá mi nesmyslné, že v Rakousku spolu komunikuje moderní Vectron se starou 1144 a Škoda není ochotna sama od sebe zařídit, aby se domluvil Interpanter s Regiopanterem (o schopnosti komunikovat s Elefanty ani neuvažuji). Druhou otázkou je, jestli si Škoda nechce zařídit nějakou stínovou firmu, aby nevypadala výběrová řízení na tramvaje v ČR tak trapně, hlavně v Ostravě, kde koupili za velmi zajímavých okolností dílny v Martinově.
Podobně je to se vzájemnou komunikací u tramvají, nemohla by Škoda nějak otevřít nebo definovat komunikační protokoly mezi vozidly ?
Není-li to tajné, jak hodlá firma řešit svou identitu po prodeji známky a loga Škoda automobilce ?
Jak to vypadá s ETCS mobilkou The signaling company pro ČR.
Má Škoda nějaké plány a strategii na zahraniční expanzi po neúspěšných akvizicích západních firem ?
No hlavně neumí komunikovat ani RegioPanter s RegioPanterem, když je to jiná generace. Doufám, že alespoň BaterioPanter umí mluvit s normálním panterem stejné generace…
Jak to vypadá s další generací Panterů a zejména s novou bateriovou platformou?