Ptejte se na budoucnost plzeňské Škody Zdeňka Sváty

Akutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhyAkutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhy

Zdeněk Sváta nastoupil do Škody krátce po studiu.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude Zdeněk Sváta, člen představenstva Škoda Group. Plzeňská Škoda patří mezi největší strojírenské firmy v Česku a je zároveň největším výrobcem kolejových vozidel u nás.

Právě teď se v ulicích Prahy testuje nová tramvaj 52T pro hlavní město, v Plzni ale vzniká i nejdelší tramvaj světa pro Německo, mají tu rozpracované tramvaje také pro Brno, Plzeň nebo německý Bonn.

V byznys plánu pro letošní rok má Škoda výrobu kolem 120 tramvají a k tomu je potřeba připočítat ještě zakázky na elektrobusy, trolejbusy, nové vlaky nebo vývoj vlastního antikolizního systému.

Zatímco dodávky RegioPanterů pro ČD už Škoda po mnoha letech definitivně dokončila, dál pracuje na bateriových vlacích pro Moravskoslezský kraj. Ale také na své aktuálně největší železniční zakázce na elektrické jednotky pro RegioJet v Ústeckém kraji nebo třeba na elektrických jednotkách vycházejících z typu RegioPanter pro Bulharsko.

Zdeněk Sváta studoval na Západočeské univerzitě v Plzni na fakultě elektrotechnické, kde získal nejprve titul inženýra a následně i doktorský titul. Do Škodovky nastoupil krátce po studiu, začínal na pozici projektového manažera, kdy měl na starosti jednotlivé výrobní projekty, v současnosti působí na pozici, která nese oficiální označení COO and Executive Member of Škoda Group (zjednodušeně přeloženo jako provozní ředitel a výkonný ředitel).

Zůstal jí tak věrný celý svůj dosavadní profesní život.

Jaká je tedy budoucnost Škody? Jak organizuje v Česku výrobu? Kolik peněz a sil dává skupina do vývoje a inovací? Na jakých projektech právě teď její inženýři pracují ve vývoji? Jak se Škodě daří udržet na uzdě náklady na velmi energeticky náročnou výrobu? Které technické profese teď do svých závodů hledají? Jaké díly si vyrábí sama, a kde je výhodnější sáhnout po externích dodavatelích? A jak se vlastně vyrábí tramvaje pro Prahu nebo RegioPantery pro RegioJet?

Své otázky pište Zdeňku Svátovi i vy. Vzhledem k velmi nabitému diáři našeho hosta tento díl podcastu předtáčíme s dvoutýdenním předstihem. Dotazy proto můžete psát zde v diskusi.

Tagy podcast Cesty Zdopravy.cz Škoda Group Zdeněk Sváta
32 komentářů