Pryč s hnědou. Navigačními obelisky je už osázena ucelená trasa z Václaváku na Výstaviště

Dosavadní směrovky byly nejednotné, neestetické, a navíc jen v češtině.
Nové pražské pěší značení už pokrývá souvislou čtyři kilometry dlouhou trasu Václavské náměstí – Staroměstské náměstí – Letenské náměstí – Výstaviště. Celkem se na ní počítá s instalací 23 prvků, z toho jde o 15 obelisků a 8 směrovek, které nahrazují dosavadní hnědé turistické směrovky.
Navigace nese jméno Pražský chodec a je součástí projektu Čitelná Praha. Kromě usnadnění orientace by měla podle Ropidu, TSK či IPRu také kultivovat veřejný prostor. Dosavadní orientační prvky byly podle autorů projektu nejednotné, neestetické, a navíc jen v češtině.
Po testování ho nyní město představilo v ucelené podobě na vytížené pěší trase. Obsahuje mapy orientované vždy ve směru pohledu diváka, grafické zpracování se sjednocuje s tím v metru nebo na zastávkách MHD.
„Pomocí chytré pěší navigace Pražský chodec budeme umět turisty lépe rozprostřít po městě. Dnes totiž zbytečně přetěžují nejznámější pěší trasy, protože o těch dalších nevědí,“ domnívá se ředitel Ropidu Petr Tomčík s tím, že lidé nebudou odkázáni na mobily.
Obelisky zobrazují hlavní turistické cíle zvýrazněné zlatou barvou a doplněné siluetami významných památek. Součástí map je také značení linek metra, tramvajových tratí a zastávek MHD. Na obeliscích je i rejstřík ulic, který umožňuje vyhledání konkrétních lokalit. Pomocí kružnic v mapě znázorňuje pěti a patnáctiminutovou docházkovou vzdálenost.
Stejné mapy jako na obeliscích se objeví také ve stanicích metra nebo v nových vitrínách v zastávkových přístřešcích MHD. Na některých místech byly použity zúžené varianty obelisků, aby neomezovaly prostupnost chodníků.
Dalších 8 prvků tvoří textové směrovky instalované převážně na stávající sloupy veřejného osvětlení. U jednotlivých cílů je i přibližný docházkový čas k nim.
Inspirace Londýnem
Projekt Čitelná Praha se názvem a provedením inspiroval v Londýně, který má už dlouhé roky propracovaný systém pěší navigace Legible London. Po jeho zavedení se podle autorů podíl pěší dopravy zvýšil o 5 %, zatímco podíl lidí, kteří se cítí ztraceni, klesl o 60 %.
V průběhu příštího roku plánuje Praha instalovat minimálně dalších 50 prvků v okolí Václavského náměstí, náměstí Republiky, Masarykova a Hlavního nádraží, Pražského hradu či na Letné.
Dosud bylo kromě nejnovější pěší trasy postupně do roku 2023 instalováno 20 prvků nové pěší navigace v okolí Štvanické lávky, Palmovky, ulice Dukelských hrdinů, na Václavském náměstí či v oblasti Edenu nebo vlakových nádraží Rajská zahrada a Dolní Počernice.












