Pryč s hnědou. Navigačními obelisky je už osázena ucelená trasa z Václaváku na Výstaviště
Obelisk nové nové komplexní pěší navigace v centru. Foto: PID

Dosavadní směrovky byly nejednotné, neestetické, a navíc jen v češtině.
Takže díky přidání dvou anglických slov „Prague Walker“ a „Help“ je navigaci hned líp rozumět, zato kde je Haštalská a Vojtěšská čtvrť si přeloží turisté sami. 😂
Hrib neví co s penězi?
Reakce na:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/10/463606092_829203792736069_8195617933560173505_n.jpg
Kde je na Staromestskem namesti videt tramvaj takhle blizko?
On je to výřez z tohoto:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/10/463833586_829203746069407_6140655609688405328_n.jpg
Ten název náměstí tam nicméně „visí“ opravdu dost nešikovně.
To je ten minimalistický design. Text se tam válí skoro bez ladu a skladu, občas je přerušen vodorovnou čárou, ale jinak není moc patrné co k čemu patří. Hlavně že ty směrové šipky jsou tak tenké.
Ošklivé, nepřehledné, špatně čitelné, zbytečné, prostě IPR.
Za mě super. Jen bych přehodnotil „Pražský chodec“ a i pokud ten termín zůstane, tak by to chtělo sjednotit, zda je překlad vedle nebo pod českým nápisem, a zda jsou oba allcaps nebo ne 🙂
Takže místo celostátně jednotného systému kompatibilního s dopravním značením (IS 24 dle vyhl. 294/2015) zase nějaké nevkusné IPRovské exhibice. Příznačné.
Při vší úctě, pokud tohle považujete za nevkusné, měl byste si doplnit základní estetické vzdělání. Je zcela jisté, že se valná jej nedostala ani minuta.
Poslední věta měla být:
Je zcela jisté, že se vám jej nedostala ani minuta.
Vše má svá pozitiva i negativa. Nicméně všechny mapové aplikace, které znám, dokážou orientaci měnit podle směru, kam zrovna telefon namířím. Já ty totemy zv reálu nikdy neviděl, v Praze mám nachozeny už asi nízké desítky tisíc kilometrů a přestože je mi už přes šedesát, jsem zavilý onlinista, tudíž si takovýchto věcí nevšimnu. Ale před lety, ještě v dobách předonlinových, jsem procestoval značnou část Evropy a musím konstatovat, že v neznámém prostředí je přirozená orientace mapky v městském orientačním systému mnohonásobně přínosnější než rigidní přístup. A v dobách onlinových je takový orientační totem nejrychlejší a nejpohodlnější způsob, jak se zorientovat.… Číst vice »
Je to nevkusné tou černou barvou. Ta je fakt hnusná a ve městě nemá co dělat.
Cerna je nevkusna? Tak to je hodne zvlastni tvrzeni, rekl bych. A vite, ze tmavy byl i puvodni design Rathouskeho v metru?
Pokud si chcete rozsirit obzory o grafickem designu, Rathousky ma vystavu v Brne: https://moravska-galerie.cz/vystavy/jiri-rathousky/
Bohužel si na nových cedulích prosadili podle mě dost nepraktickou věc – udávání vzdáleností (pouze) v minutách chůze.
Super věc do hor, zbytečnost do Prahy 🙁
Pro běžného člověka je to asi lepší než kilometrická vzdálenost. Zvlášť pokud to bere v úvahu i různá čekání u semaforů na přechodech, která se mohou dost výrazně podepsat na čase stráveném přesunem někam.
No ale oni to jenom vzali jako vzdušnou vzdálenost a podělili rychlostí chůze.
Nikoli, je to brané tak, kam se dá za tu dobu reálně dojít. Samozřejmě je to přibližné, aby to vytvořil o kružnici, ale počítá se s tím, že nemůžete jít „vzdušnou čarou“, ale musíte se klikatit ulicemi.
Já vím jak rychle se dostanu do jaké vzdálenosti, takže s tím můžu počítat. U časového údaje ani nevím jak a pro koho je definovaný a s čekáním na přechodech určitě nikdo nepočítal.
Většina lidí ovšem neví, jak rychle ujdou jakou konkrétní vzdálenost. Neznám metodiku pro výpočet toho času, ale předpokládám něco jako aritmetický průměr nebo medián běžné populace při normální chůzi (tedy ne při spěchu nebo při kochání se). Většina lidí se bude pohybovat blízko této hodnoty.
A víte to, i když vám někdo ten čas udá v mílích? Jen abyste měl představu, jak užitečná by byla informace v kilometrech třeba pro Američany.
Ano, vím. V hlavě si to přepočítám na km a z nich na čas. Určitě bych raději viděl ceduli v mílích než v minutách.
Mně to připadá mnohem užitečnější do Prahy než do hor – v horách budou daleko větší rozdíly v rychlosti chůze různých lidí. Navíc ten čas je jen velmi orientační – abyste věděl, zda je to kousek, středně daleko nebo ještě dál.
V horách je to mnohem důležitější, protože se až násobně liší rychlost chůze od terénu (hlavně sklon). Variace mezi lidmi je v horách a ve městě podobná.
Jenže stejně násobně se v horách liší rychlost chůze člověk od člověka. Na rozdíl od města, kde ty rozdíly nejsou tak výrazné.
Rozložit turisty do širší oblasti, aby tak šíleně nepřetěžovali Královskou cestu a pár bodů v jejjm bezprostředním okolí by bylo fajn, ale opravdu to nezařídí navigace. Pokud by to Praha opravdu chtěla, musí v první řadě upravit ulice a spol. v té širší oblasti tak, aby byly pro turisty lákavé. Když město s lidmi jdoucími pěšky zachází kdekoli mimo tu nejprofláklejší trasu „s maximálním pohrdáním“ těžko je mimo ni lákat… Podobně MHD dělaná prakticky jen na radiální cesty z okrajů do centra a zpět logicky podporuje přetížení centra. Tyhle věci prostě fungujou tak, jak je město reálně navrhováno, stavěno a… Číst vice »
1) Proč není na směrových cedulích angličtina?
2) To uchycení na pásky vypadá hrozně lacině, je to jenom dočasné?
3) Důvod naprosto zbytečného nápisu Pražský chodec? Stačil by pouze panáček.
4) Aspoň Staroměstské náměstí, Václavské nám. nebo Staré / Nové město by mohla mít překlad do angličtiny.
Jinak samozřejmě tomuto projektu fandím.
Čemu říkáte „uchycení na pásky“? Jenom panáček by byl zaměnitelný s jinými panáčky – když je tam místo, je lepší tam dát celý nápis. S angličtinou souhlas.
https://pid.cz/wp-content/uploads/2025/01/11.jpg
Překládat vlastní jména je pitomost, a pro negramotné a nepřizpůsobivé stačí piktogramy. Anglické názvy náměstí a čtvrtí cizinci v mapě nenajdou.
V jaké mapě je nenajdou? Viděl jste jejich mapy?
Některé názvy míst nebo staveb v Praze se běžně překládají. Ty by i v navigačním systému přeložené bát měly.
Co je to za nesmysl? Jasne ze najdou https://whc.unesco.org/en/list/616/
Jak jinak byste to chtěl přidělat? Nerezové pásky jsou trvanlivé a rozhodně nejsou laciné.
Ty pásky ovšem tento kvalitní design bolestivě degradují.
Tak aspoň aby byly v barvě toho sloupu. A navíc ještě poškozují antikorozní ochranu…
Tak sloupy po Praze jsou v ruznych barvach, jak to budete chtit sladit? Co je na nerez pruhu urazliveho?
Výhledově budou všechny „městské“ sloupy v Praze černé.
Kdo se v dnešní době orientuje podle nějakých obelisků?
Turisti?
Jakože turisti nemají Google Maps?
Zrovna Google Maps jsou pro pohyb pěšky dost nevhodné. Jsou to mapy dělané vysloveně pro auta.
Google Maps jsou šíleně nepřehledné. Nic lepšího než Mapy.com není. Jejich mapu mohli použít na obelisky…
Pro mě je základem mapa s orientačními body, kterou si předem vytisknu. Poslední dobou používám toolbox mercatormap do latexu. Jinak Google maps je asi to nejhorší na pohyb po městě. Openstreet map nebo tucet jiných jsou na orientaci ve městě daleko lepší . Mapy na nástěnkách (vitrínách nebo jak tomu chceme říkat) mají hlavní nevýhodu, že na ně člověk nikdy nenarazí, pokud je zrovna potřebuje. A potom trvá, než se v nich zorientuje, tedy ten nápad neorientovat mapu na sever, ale podle pohledu zní rozumně (ovšem nesmí se zapomenout nakterlit tam, kde je sever, aby si to turista mohl ztotožnit… Číst vice »
Obelix ? 🙂 Jinak souhlas, už ty staré hnědé šipky byl mor první kategorie a teď se to vylepšuje o tyto náhrobky, navíc s mapou neorientovanou klasicky ale “ dle pohledu“ ( prý výsledek průzkumů, asi party dezorientiků?) . Pokaždé když potkám takovou mapu, třeba v Klánovickém lese, tak mám pocit, že ji někdo otočil proti vší logice kterou mám zažitou od mládí . Prostě mi to přijde v době, kdy 75 procent turistů čumí do mapy na mobilu a 25 procent pochoduje v houfu za anténou s deštníkem tak nějak zbytečné. Představa, že to nějak “ rozloží proud“ turistů… Číst vice »
Jj,, čím dál víc lidí není narozdíl od vás od dětství zvyklejch na mapu „severem nahoru“, ale je z těch mobilů a navigací zvyklejch na mapu orientovanou „dle pohledu“. ´Vám a pár dalším staromilcům to možná přijde divný, ale většina populace už to má holt nejspíš jinak.
A proč myslíte, že je to většina populace? Já se za tak starého nepovažuji a v různých mobilních aplikacích, kde to jde, si taky nastavuji režim „sever nahoře“…
Staromilec, jak milé…
Lidé jsou dnes z mobilů zvyklí na přirozenou orientaci map. Dogmatické setrvávání na přežilých konceptech u veřejné služby je kontraproduktivní.
Ale to znamená, že na každé straně sloupku musí být jinak orientovaná mapa. A nestačí mapu jen natočit, ale misí se také změnit nápisym, aby byly čitelné a nebyly vtzhůru nohama.
Navíc mapa na ležícím sloupku (nebo na otočeném) Vám nic neřekne, protože nevíte jak byl namontovaný původně. Takže zoriantovat mapu je první úkol, podle mne, vždy.
Zorientovaná mapa umožní správně se orientovat. Najděte v okolí výrazné body viditelné na mapě (např. kostel, křižovatku, řeku). Aby to, co vidíte vpravo na mapě, bylo i ve skutečnosti vpravo od vás a aby cesta na mapě odpovídala směru, kterým jdete.
To natočení mapy se udělá jednou při její výrobě. Pak už si to nemusí v duchu otáčet tisíce chodců denně, kteří se na tu mapu dívají. Kolikrát jste potkal ležící sloup Pražského chodce? Zorientovat mapu ve městě nemusí být vůbec snadné, třeba když stojíte u křižovatky a kolem vás jsou jen samé vysoké baráky a žádný výrazný bod. Také dost záleží na tom, zda je světlo nebo tma, zda není mlha, zda ta mapa používá symboly a značení, na které jste zvyklý. Já si zorientovat mapu umím, pro turistiku používám i v mobilu mapu s orientací „sever nahoře“, ale pro… Číst vice »
Jaký je problém že byli jen v češtině? Když přijedu do Německa tak tak je všechno německy.
Německý a rakouský šovinismu je neskutečná pakárna.Mnohdy nemají přeložené do angličtiny ani základní věci.
V Paříži jede jen francouzština, v Londýně jen angličtina , v Barceloně španělšina , v Římě italština … jsou to šovinisté ?
V Barceloně je to ještě horší, někdy to je jen Katalánština. To je prvotřídní prasárna.
Jak webová, tak mobilní aplikace DB mají základní funkce v i v češtině.
Asi proto, že je to v turistickém centruna z turismu nejen Praha žije?
A víte, že nemáte pravdu – v Německu i Rakousku je obvyklá i angličtina a světe div se v příhraničí i čeština – zrovna nedávno jsem se toulal po Pirně a v okolí zámku je dost cedulí o historii města i místa – a ne moc příjemné (2. světová a místo vražd postižených lidí), kouknu na ceduli – vidím na začátku němčinu, na konci angličtinu, tu, bohužel, neumím, tak se vrátím k němčině a když ji dočtu, zjistím, že uprostřed je totéž v češtině a není to jediné místo. V Bavorsku na Šumavě je to také dost často i v… Číst vice »
Tak ona Pirna je vlastně Perná (tak nějak to čte hlas ve vlaku), tam se češtině zase tak nedivím. 🙂 A pokud i jinde bylo kdysi osídlení promíchané, nebo se prostě jen ti lidé potkávali, je to milé.
Já se teda v Rakousku a Německu dost často setkávám s DE/ENG nápisy
Ano, to je to nejdůležitější. Hlavně že Praha stojí v zácpách a úroveň MHD se blíží rozvojovému světu.
V Praze jsou zácpy mnohem menší než ve srovnatelných městech východní Evropy a o nic moc jiné než v té západní, prostě klasika každé metropole na světě, jinak to nebude. MHD je na světové úrovni a je jedno z top evropských. Tak ale hlavně je důležité si zanadávat!
Kolony v Evropě: 10 nejvíce ucpaných měst za rok 2024
https://eurozpravy.cz/cestovani/kolony-v-evrope-10-nejvice-ucpanych-mest-za-rok-2024.0slgb7fm
No vidíte, kdyby víc lidí (nejen turistů) chodilo po Praze pěšky, nemuseli by stát v zácpách…
A víte, že pražská MHD patří dle hodnocení mezi 4 nejlepší na světě! A zácpy? Koukněte se, jak vypadá Paříž, Řím a další, to je pak Praha zatím zcela rychle průjezdné město. Nojo, jako za Bolševika už to naštěstí nikdy nebude, tehdy aut bylo násobně méně, neb na auto mnoho lidí nemělo peníze.
Zrovna v tomhle bych „naštěstí“ zaměnil spíše za „bohužel“, aneb zahazovat to málo dobrého, co v tom obecně špatném bylo, považuji prostě za chybu – a to ještě jen kvůli té či oné ideologii…
Za rudých byly zácpy také a cestování autem i MHD bylo pomalejší.
Hodnocení, které dá pražskou MHD mezi 4 nejlepší na světě je hodnocení, které se nedá brát vážně. Ona je hodně používaná a samozřejmě se často hodí zaměňovat používanost a kvalitu. Jenže to fakt nejsou synonyma. Jo, nějaká souvislost tam je, ale rozhodně se to nedá zaměňovat. Pražská MHD je kvalitní a silná v některých směrech. V jiných je zase zoufalá až nepoužitelná. Její nejvýraznější charakteristika je nevyrovnanost. A když zmiňujete Paříž, máte na mysli Paříž před deseti lety nebo Paříž dnes? To jsou totiž co se týče zácp dvě hodně rozdílná města. A z tý dnešní Paříže by se Praha… Číst vice »
Co kdyby ten obelisk po drobné úpravě použil i DPP na označníky svých zastávek?
Ta současná lidová tvořivost má kořeny asi z konce 60. let 20. stol. a osobně si myslím, že už dělá městu docela ostudu…
https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_QJ_q/fbFSgT.jpeg?fl=res,2200,2200,1
Kdybyste si článek přečetl, nemusel byste se takhle ptát.
Mohl byste mi prosím ocitoval větu z textu článku, ve které je uvedeno, že DPP použije obelisk na označníky svých zastávek? Děkuji
„Navigace nese jméno Pražský chodec a je součástí projektu Čitelná Praha. Kromě usnadnění orientace by měla podle Ropidu, TSK či IPRu také kultivovat veřejný prostor.“
Proč by se na tom podílel ROPID, kdyby se to netýkalo i MHD?
Detaily o projektu Čitelná Praha e dozvíte třeba zde: https://pid.cz/citelna-praha-o-projektu/
Lidová tvořivost jsou tyhle černé příšery. Zastávkové sloupky byly podle promyšleného celostátního standardu.
😁😁
Mně se ta černá taky nelíbí, ale pokud se podíváte na současný stav a počet různých vývojových verzí těch označníků (jenom v Praze), stojících třeba vedle nového přístřešku, případně i nového zábradlí, tak je to, jako pěst na oko. Úzká verze obelisku by se na to, po zakomponování modrobílé značky „zastávka“, dala docela dobře využít.
V současné době stejně nějaký celostátní standard už neexistuje a každý IDS má svůj vlastní provinční výtvor, o kterém je přesvědčen, že to je to nejlepší pod sluncem.
https://www.google.com/search?q=ozna%C4%8Dn%C3%ADk+zast%C3%A1vky+ids&client=firefox-b-d&udm=2&oq=ozna%C4%8Dn%C3%ADk+zast%C3%A1vky+ids
Mně příjde moc fajn že jsou zastávkové sloupky křiklavě červené. Zastávky jsou dost důležité “stavby“, které ovšem nejsou samy o sobě moc výrazné. Co jiného by mělo být hnedka vidět z druhé strany ulice než zastávka?
Souhlasím s vámi, že zastávka by měla upoutat na první pohled. Nepatřím mšzi zastánce „černé Prahy“.
Měl jsem na mysli především konstrukci, ten obelisk se mi zdá vcelku vkusný a odolný počasí i vandalismu.
Mě tedy přijde, že ve městě je označník ta poslední část zastávky, které si všimnu. Přístřešky, zálivy nebo jiný povrch u těch autobusových, případně vodorovné značení ve vozovce mi přijdou daleko nápadnější. Označník pak jen potvrdí, že je to skutečně aktuálně využívaná zastávka. Samotnej označník se v husté zástavbě docela ztrácí.
Může magistrát přijmout nějaké usnesení nebo tak něco, které zaručí že design obelisků nebude možné příštích 50 let změnit, ani kdyby třeba budoucí zastupitelstvo chtělo?
Čekám, že nemůže, protože ať vydá cokoliv, následující magistrát může vydat něco se stejnou sílou, co to předchozí anuluje.
Podle mně by měl existovat nějaký institut nezrušitelného zákona či nařízení (buď navždy, nebo na nějakou dobu).
Dost nebezpečný institut.
Když jsem byl malý, na jednom paneláku u nás (pražské sídliště Lehovec) byl nápis: Se Sovětským svazem na věčné časy. Takže fakt s tou definitivností, věčností, nezrušitelnistí, pouze velmi opatrně 🙂
Chápu, že zde by se hodila, ale obecně to je skoro tootéž jako už nikdy nevolit vládu a jiné naše zástupce znovu. Stačí, aby všechny „důležité“ zákony, vyhlášky, … takhle zamkli a i když si za pár let zvolíme zástupce jiné, nebudou moct vůbec nic dělat, vše, co se stane už bude nalajnované od jejich předchůdců a oni budou moct jen bezmocně přihlížet.
Přohlížet, jak se most řítí do řeky, čimž porušuje vyhlášku, která mu zřícení zakazuje.
Bože muj… Jak byste chtěl vést dělicí čáru mezi tím, co se smí průběžně vyvíjet a co musí 50 let zůstat neměnné? A kdo by o tom rozhodoval? To by s tomu zasedal parlament, nebo nějaké grémium na hradě, nebo by to rozhodoval spolek za starou Prahu? Takže např.: – autobus Škoda 706 RTO v MHD Praha od roku 1956 až do roku 2006 a nějaký novější model až od roku 2007? – tramvaj T3 v MHD Praha od roku 1962 do roku 2012? – budete do vašich 50. narozen lpět na svých dětinských názorech a druhý cyklus vašeho myšlenkového… Číst vice »
Na ústavním právu nám říkali: „Hodně ústav v sobě mělo klauzuli nezrušitelnosti, většina už byla zrušena.“ 🙂
Jmenuje se to Ústava a i ta kde změnit, ale jen širší většinou. Takže něco podobného na komunální úrovni. Vlastně proč ne.
Ministerstvo dopravy vydalo celostátní vyhlášku, jak má vypadat směrové dopravní značení. Bylo by absurdní, kdyby své lokální výstřelky chtěl navěky zabetonovat někdo, kdo skutečné jednotné standardy ignoruje.
Asi to myslíte dobře, ale dopadlo by to jako vždycky. A možná ještě hůř. Kdo by zaručil, že by na příštích 50 let neuzamkli napojení na konkrétní firmu, dodavatele, kmotra? To by bylo horší než ty resty, co nám zůstaly z devadesátek.