Slovensko řeší modernizaci trati Bratislava – Komárno, zvažuje zdvoukolejnění i PPP

Vrtulník ATE u slovenské trati 131. Zdroj: ATEVrtulník ATE u slovenské trati 131. Zdroj: ATE

Trať 131 je nejvytíženější na Slovensku, roční počet přepravených cestujících se na ní od roku 2011 zvýšil pětinásobně.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rušňovodič Peter

Zaujimavý fakt je, že cca od roku 1991 nepribudol na sieti ŽSR ani jeden kilometer druhej koľaje. Myslím že tato trať je najlepší adept na tento najvyšší stupeň modernizacie, akým bezpochyby zvýšenie počtu traťových koľají je. Minimálne medzi Podunajskými Biskupicami a Novými Kosariskami vidím pridanie 2.TK bezproblemové, našťastie v podjazde popod D4 je miesto hneď na tri koľaje. maozno sa traba ešte dohodnúť so Slovnaftom ktorý dodnes vlastní už nepouživané odovzdavkove koľajisko v blizkosti žst. Podunajské Biskupice.

Alibaba

Mám pocit, že se druhé koleje naopak papírově ruší, hlavně na jižním tahu se neobsazováním odboček (nejsou dálkově ovládané) nedají využít.

Horizon

Trochu mimo tému, ale myslím, že budúci týždeň to bude v médiách.
Na svete je grafikon 2024/2025:
https://idsvychod.sk/konecny-navrh-cestovneho-poriadku-gvd-2024-2025/

Zavádza sa hodinový takt rýchlikov medzi BA – KE a rušia sa ICčka.

Tomáš Záruba

S tím zdvoukolejněním navrhuju začít mezi BA hl.st. a BA-Nové Mesto. 🙂
Ideálně formou směrového zaústění, aby nákladní doprava od Břeclavi nemusela nic křížit: https://mapy.cz/s/jocugukeko

Patrick
optimista

Ten návrh ovšem není tím řešením, které navrhuje Záruba (nezkoumal jsem, zda je jeho návrh rozumně realizovatelný)

Antonín

Jestli to půjde tak rychle jako hlavní trať Žilina- Košice, resp. BA-ZI-KO, tak se toho možná dožijí moji vnuci, spíše pravnuci, ne-li prapra…

Roman

Tam je dvojkolejná trať minimálně 80 let

Antonín

To nikdo nezpochybňuje, jen, jak tam párkrát do roka jedu, tak třeba koridorový úsek Žilina-Vrútky (cca 20 km) dělají snad už 15 let a ještě není hotov, před tím začali úsek Púchov – PB – Žilina a také ještě dělají dodělávky, je rychlost proti ČR extrémně pomalá, o to mi šlo, tedy při zdvojkolejnění to při současné rychlosti bude trvat hodně dlouho.

Alibaba

Tím, že se tam už 80 let nic nedělo, to tam tak strašně vypadá, že je to zralé na generálku.

J.K.

Když jsme u intenzivní slovenské investiční činnosti na dráze 😀 – co jejich slavná akce Bratislava – Kúty, design and build?

Stále čekají na razítka , už asi 5 let ?

Tomáš Záruba

Nedávno se pomalá jízda v okolí hranice prodloužila až do Kút, pokrok by tu byl. 🙂

Horizon

Od Broského po Kúty aktuálne Zhotoviteľa odstraňuje železničný zvršok.

noerf

Plány na elektrifikaci celého úseku a přidání druhé koleje v úseku Bratislava – Dunajská Streda byli již někdy okolo roku 2018, když provozoval dopravu na trati Regiojet i s ohledem na potřeby nákladní dopravy. Bohužel uplynulo šest let a není ani dokumentace pro územní řízení a stavební povolení.

ICE_Laco

Vtedy sa cena odhadovala okolo 450 miliónov eur. Koľko to bude asi stáť teraz? Predpokladám že najmenej o 200 miliónov viac….

Jiří Kocurek

No vidíte, kolik práce jim ten Jančura přidělal, spolu s Bratislavským IDS. Předtím tam stačila jedna 810. Měli by zrušit kraje a Leoše s Jančurou odhalit jako američanskou firmu, volební téma pro Fica!

(bohužel, on je toho fakt schopný)

Jan

Cimrman, který maďarsky neuměl, měl k dispozici pouze jídelní lístek hotelu Petöfi a jízdní řád…

Flek

Takže podobně jako my s tratí do Kladna, jenom u mnohem vytíženější tratě, s mnohem více kolabujícími silnicemi v Blavě a se záměrem 30 let po nás..

Pezos

Tam je problém v tom, že teprve po roce 2010 tam udělali víceméně normální JŘ (proto taky tak hodně narostl počet cestujících) v rámci zadání provozu RegioJetu. Do té doby to byla šukafoniáda a mámvprdelizmus v podání ZSSK.
A když skončil Jančura, musel se pán ministr ukázat, že to se ZSSK nedopadne stejně špatně jako předtím, tak tam postahovali delfíny a šuplata od ÖBB, než to dali Leošovi.

Flek

Problém je v tom, jak to zjednodušujete na to, že tam někdo udělal nějaký JŘ nebo jezdil ten nebo ten dopravce. Ne na to, že narostla všechny města po trase, některé na dvakrát, jiné třeba čtyřikrát, vzrostl počet automobilů a vzdálenost kterou v těch vozech za cestou do Blavy lidé byli ochotní urazit, což podstatně zhoršilo situaci na silnicích ve městě a tak lidé začali hledat jiné možnosti dopravy.

Petr Herbrik

Bez kvalitního JŘ byste lidi do vlaku nedostal, i kdyby kolem ní byla kompletní zástavba s milionem obyvatel.

Petr Herbrik

Naprostý souhlas, tam ten JŘ býval katastrofický (přesně takový, jaký se dělá na trati, ze které chceme vyhnal lidi a zrušit ji). Tahle trať je další důkaz, že dobrý JŘ dělá dobré vytížení. A to samozřejmě platí všude.

Alibaba

Pro smysluplné příměsto jsou potřeba dvě koleje minimálně z Blavy do D.Stredy, dál si to nědovedu odhadnout, určitě by se tam i hodila nějaká výhybna navíc či dvoukolejná vložka.

ICE_Laco

V prvej etape treba dve koľaje do DS a jedna do Komárna na rýchlosť 140km/h a elektrifikovať….

A ešte v Kvetoslave treba vybudovať odstavné nástupište kde by končila časť vlakov z BA s tým, že prepravca by zabezpečoval k vlakom autobus do Šamorína…..

Ic540

Přesně tak. Občas se tam vyskytuji.
A řešení bych viděl velmi podobně. 👍

To jen u nás jsme se nepoučili v Msk.
Jednokolejná Opava dnes nestačí a kolabuje každou chvíli upřednostněním dálkovky a regionální doprava která má tendenci růst trpí…
A proto i Frýdlantu nad Ostravicí uděláme jen jednu kolej na 323. Dvě koleje mají být jen do Frýdek Místek…
Hlavně že plánují zahustit takt. Pak se tam rozhodne někdo zajíždět s dálkovou dopravou jak do Opavy a bude vymalováno…

Držím palce ať jim projdou dvě koleje.
Budou tam moct občas i něco odklonit…

optimista

Stopu bývalé lokálky do Šamorína by nějak využít nešlo? Posoudit to sám neumím, nestihl jsem ji, bohužel, před zrušením ani projet …

Tomáš Záruba

Konkrétně to Komárno by ale asi šlo bez problému řešit přes Nové Zámky, když už se tamní koridor nějak (u)dělá. Takže na trati 131 bych se s dvoukolejkou soustředil hlavně na první polovinu (plus nějaké ro rovnání oblouků hlavně po Meder).

Na druhou stranu, jak ta trať vypadá výškově? Třeba by se hodila díky něčemu takovému (https://mapy.cz/s/japafareru) i pro nákladní dopravu (jako alternativa k Rajce nebo Štúrovu).

ICE_Laco

Tam je to rovné, žiadne kopce a údolia…..

Elektrifikáciu je potrebné riešiť komplexne, čiže žiadne do DS a ďalej na DMU – rozbilo by sa celé rameno a boli by nutné prestupy….

Ľudia z Komárna ktorí sa potrebujú rýchlo dostať do BA aj tak využívajú trasu cez NZ, pretože vlaku KN – DS – BA to trvá 2h5minút, zatiaľ čo KN – NZ – BA je to aj s prestupom na EC vlak 1 hodina a17 minút…..

ICE_Laco

Na prípadné odklony nákladných vlakov z trate 130 cez Komárno by bolo nutné vybudovať spojku zo Štúrova smerom na Bajč, aby nebolo potrebné robiť úvrate. To by si ale vyžadovalo zdvojkoľajnenie NZ – KN…..

Petr Herbrik

Do Šamorína bych spíše viděl obnovit trať a v Kvetoslavove oddělit přímý spoj Blava – Šamorín než nutit lidi přestupovat do busů.

Z 074

Proč zrovna 140?

Alibaba

O rychlosti jsem vůbec nepsal, ale proč ne 160? Nutno zrušit přejezdy? Já si Slovenskou legislativu zas tak neuvědomuji.

A co takhle do Šamorína obnovit trať, aby to bylo bez přestupu (ale s úvratí)?

Rušňovodič Peter

Vznik pseudodvojkoľajneho useku bol planovaný zriadením odb. Ružinov. Ďalej sa hovorilo o vzniku novej vyhybne Okoč Mdzi Velkym Mederom a Dolným Štalom, zrušení samovratov v Mederi a Zlatnej na Ostrove a ešte rozdelenie medzistaničných usekov AH na najvyťazenejšej časti trati BNM-Kvetoslavov. S vynimkou prveho spomenutého sa o druhej koľaji nespomenulo nič, až toho času.