První vlakotramvaj Škody. Nová vozidla pro tři německá města vyjedou příští rok

Tramvaj Škoda 36T. Foto: Škoda GroupTramvaj Škoda 36T. Foto: Škoda Group

Vozidla budou jezdit ve třech spolkových zemích, výroba nabrala dva roky zpoždění.

Je to tramvaj několika prvenství. První tramvaj, která vznikla ve spolupráci Škody a její dceřiné firmy Škody Transtech z Finska, a také první tramvaj, se kterou vstupuje Škoda Group do segmentu lehkých železničních vozidel označovaných také jako vlakotramvaj.

Škoda Group dnes na InnoTransu v Berlíně slavnostně představila novou tramvaj ForCity Smart 36T, která je pro ni současně jednou z největších zakázek pro německý trh. Dopravci Rhein Neckar Verkehr (rvn) provozující síť tramvajových linek v trojměstí Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg dodá 80 těchto vozidel.

Škoda dnes zdůraznila, že do Berlína nepřivezla tramvaj ze sériové výroby, ale první prototyp. Tramvaj vychází z modelu Artic vyráběný Transtechem, vzhledem k řadě požadavků zákazníka jde ale v podstatě o nový typ. „Je to tramvaj, jakou jsme ve Škodě dosud ještě neměli,“ řekl šéf Škody Didier Pfleger. Kromě provozu po městech zvládne i provoz na regionálních tratích ve třech spolkových republikách.

„Vozidla pro každého zákazníka samozřejmě ladíme do posledního detailu tak, aby vyhovovala místním podmínkám a vysokým nárokům cestujících. Jinak tomu nebylo ani v případě tramvají pro rnv, do kterých jsme navrhli zcela unikátní inovace. Součástí dodávky je i dosud nejdelší tramvaj na světě s délkou téměř 60 metrů,“ dodal Pfleger.

Šéf projektu nového vozidla Christopher Schreiner uvedl, že se při vývoji zaměřili na dlouhodobou udržitelnost, komfort cestujících a moderní design. Tramvaj je plně klimatizovaná a zajistí pohodlí cestujícím až do 50 stupňů Celsia. „Pro cestující s omezenou možností pohybu a orientace je zajištěna nástupní plošina a všechny důležité bezpečností a orientační prvky,“ vysvětluje Christopher Schreiner, Project Engineer ve Škoda Group.

Tři verze tramvají

Jedná se o obousměrnou nízkopodlažní tramvaj s otočnými podvozky, délkou 30,5 m, rozchodem 1 000 mm a maximální provozní rychlostí 80 km/h. Celkem pojme 178 osob a disponuje 72 místy k sezení. Tramvaj má nízkopodlažní vstup a bezbariérový prostor pro osoby s omezenou schopností pohybu i rodiče s dětskými kočárky. Široké dvoukřídlé dveře pak zajišťují rychlou výměnu cestujících na zastávkách, a tedy i vyšší efektivitu dopravy. Vybavena je rovněž nejnovějšími informačními systémy a kamerami. Poháněné jsou tři podvozky, při brždění má 100 % rekuperaci do baterií. Detailnější informace o tramvaji jsou k dispozici zde.

Technický ředitel rnv Martin In Der Beek uvedl, že nová tramvaj je budoucností nebo alespoň jedním ze základních kamenů budoucnosti dopravce. „Jsme přesvědčeni, že Rhein-Neckar-Tram neboli RNT, jak jí říkáme, je významným krokem k naplnění naší vize lepší veřejné dopravy. Nyní je důležité, abychom brzy obdrželi první vozidla a aby byl celý schvalovací proces brzy ukončen. Příští rok v dubnu bude Mannheim hostit Bundesgartenschau, největší zahradnickou výstavu na světě, což je pro náš region mimořádně důležitá událost. RNT má být výkladní skříní našeho moderního a sofistikovaného systému veřejné dopravy. Je pro nás tedy důležité, abychom jí do provozu uvedli co nejdříve,“ uvedl

Škoda Group dodá rnv celkem 80 vozidel – 31 kusů třicetimetrových tříčlánkových tramvají, 37 kusů čtyřicetimetrových čtyřčlánkových tramvají a 12 kusů šedesátimetrových tramvají. Celková hodnota kontraktu je 7 miliard korun. Součástí kontraktu je i opce na dalších 34 vozidel.

Vozidla budou provozována ve třech spolkových zemích Německa. Jedná se o Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc. Soutěž na tramvaje byla vypsána už v březnu 2017. Tendru se zúčastnili významní světoví výrobci kolejových vozidel.

Výroba nabrala dva roky zpoždění, první vozidla měla být dodána na počátku roku 2021. Zástupci rnv dnes vyjádřili naději, že Škoda dodávky urychlí. Součástí kontraktu je rovněž opce na dalších 34 vozidel.

 

Tramvaj Škoda 36T. Foto: Škoda GroupNová tramvaj Škoda 36T pro provoz pro dopravní svaz Rhein-Neckar Verkehr. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová tramvaj Škoda 36T pro provoz pro dopravní svaz Rhein-Neckar Verkehr. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová tramvaj Škoda 36T pro provoz pro dopravní svaz Rhein-Neckar Verkehr. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czInteriér tramvaje Škoda 36T. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czInteriér tramvaje Škoda 36T. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czInteriér tramvaje Škoda 36T. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPřeprava tramvaje 36T do Berlína. Foto: Škoda GroupPřeprava tramvaje 36T do Berlína. Foto: Škoda Group
Tagy Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) rnv Škoda 36T Škoda Group
104 komentářů