„Tunel vede náročnými geologickými a hydrogeologickými podmínkami od čtvrtohorních hornin a usazenin po pískovce a vápence.“
Wow, tak to jim držím palce. V tomto kopci je také spoustu vody a jestli se jim to „vyleje“ do stavby, tak by se mohlo stát, že budeme mít další stanici metra…
Jiřik
4 měsíců
Z toho panoramatického snímku se ani nezdá, že ta výsledná tunelová část bude dlouhá přes 500 m.
lvy
4 měsíců
Pokud se to nepropadne, tak ne. 🙂
Václav
4 měsíců
Zase ten zkorumpovaný Metrostav.Jak daleko už mohl tunel být?Pro zakázku je schopen udělat vše.Tak třeba Kralovec- Trutnov.Uvidíme o kolik to tam bude stát víc a o kolik měsíců se to protáhne.
Kolik dáváte procent, že tunel dopadne jako necelých 10 km vzdálený železniční tunel Choceň a udělá se z něj nakonec hluboký zářez? Tunel Choceň měl nadloží až 30 m, tento má maximálně 24 m. Nebylo ekonomičtější udělat rovnou hluboký zářez s širokým zeleným mostem?
Něco takového se nazývá hloubeným tunelem. Tipnul bych si, že prováděcí firma si umí vybrat metodu, které je ekonomicky nejvýhodnější, aby se splnily požadavky projektu.
Ten železniční u Chocně odstřelili ustupující Němci, odpálili v něm vagon s municí. Sice se nepropadl, ale poškození bylo příliš velké.
Říkejme tomu, jak chceme. Faktem je, že pokud bychom v daném místě zvedli nivelitu dálnice o přibližně 5 m, což bylo zajisté možné, stačil by nám 300 metrový hloubený tunel/zelený most. Ušetřila by se tím odhadem miliarda Kč, zvýšila bezpečnost a snížily náklady na údržbu. A uvidíme, zda výsledný stav bude za ty vynaložené investiční a provozní peníze vůbec lepší, protože z hlediska ochrany přírody stále v tomto místě zůstane frekventovaná I/17 akorát s o 250 m delším tunelem nad D35.
Výška nadloží až 24 merů, tak by bylo „jen“ 19 metrů. To by se ve vašem návrhu muselo odkopat a nejsem si jist, zda by to stěny otevřeného výkopu udržely a nepřišla by na řadu tak jako tak ražba.
Cena by o 1 mld nižší nebyla, ani když to vezmu trojčlenkou.
Dost záleží na geologických podmínkách v místě. V Chocni je skála a zářez má prakticky kolmé stěny. Ovšem když by zářez byl zbudován v zeminách, musel by mít podstatně větší šířku, což je problém z hlediska krajiny. Tady navíc je kopec Homole, takže je otázka, zda by i ten nepadnul za oběť, což už by bylo asi nepřijatelné.
Samozřejmě samotná dálnice taky narušuje krajinu, ale má své přínosy, tak se to nějak vyvažuje. Široký zářez proti tunelu už z hlediska krajiny žádnou výhodu nemá. Projektanti určitě zvážili pro a proti obou možných řešení.
Ražený tunel je to z ekologických důvodů, jelikož prochází důležitý biokoridor. Realizace hloubeného tunelu byla již před lety bohužel zamítnuta, přitom by byla jednodušší a zřejmě levnější…
Jak široký je ve skutečnosti potřebný ten biokoridor? Je-li právě ten jediným nebo hlavním důvodem pro stavbu tunelu, připadá mi délka tunelu přes půl kilometru opravdu zbytečně příliš velká a úpravou nivelety dálnice by se jistě dala významně zkrátit a stavba zlevnit.
Jo biokoridor… hlavně, že ten tunel je pod stávajíci silnici na Chrudim. To se jako ty stáda zvířat teď dostávají před tu silnici, aby je jako nikdo mimo ekologů neviděl?
Možná, až někdy vykouknete do přírody, projdete se krajinou a zjistíte, jaký je stavebnětechnický rozdíl mezi silnicí I. třídy o šířce vozovky 10,5 m a oplocenou dálnicí o šířce 22,5 m. A možná že si tu první zkusíte i sám volným tempem přejít.
Vladimír
4 měsíců
Dela mi radost jezdit kolem. Sice se jezdi krokem, vecne tam nekdo boura ale posuny jsou vylozene skokove. Dokonce jsem uz videl finischer.
Rozhodně je to lepší pohled, než na rozkopanou D1 u Brna, nebo neexistující Pražský okruh. Taky mě to dělá radost. Ještě raději bych byl, kdyby se stavěly i ty poslední 2 úseky do Mohelnice.
To by byla extraliga. Tady ta priorita jaksi pokulhává..
JirkaK
4 měsíců
Tak držím palce a doufám že to skutečně koncem roku 2026 bude a nedojde k nějakým velkým problémům a posunům termínu.
Ondra
4 měsíců
Vzdy kdyz jedu kolem si rikam, proc tam ten tunel vubec je, dalnice by Homoli mohla vcelku pohodlne obkrouzit od severu bez nutnosti stavby tunelu. Nevite nekdo proc tomu tak je?
Odhaduji, že by to pak vedlo příliš natěsno k vesnici a navíc by místo mostu museli možná dělat estakádu nad mokřadem nebo jina složitá opatření… (alespoň to tak odhaduji z turistické mapy)
To napadne skoro každého při prozkoumání mapy a výškových poměrů. Prý se to dělá (bez záruky) kvůli tomu, aby aspoň nějaké průchody zbyly pro migrující zvířata. Což prý je dostatečný důvod pro prodražení stavby, jinak jsou skoro všude dálnice zadrátované nebo zabetonované ohradami, čili pro zvěř neprůchodné…
„Tunel vede náročnými geologickými a hydrogeologickými podmínkami od čtvrtohorních hornin a usazenin po pískovce a vápence.“
Wow, tak to jim držím palce. V tomto kopci je také spoustu vody a jestli se jim to „vyleje“ do stavby, tak by se mohlo stát, že budeme mít další stanici metra…
Z toho panoramatického snímku se ani nezdá, že ta výsledná tunelová část bude dlouhá přes 500 m.
Pokud se to nepropadne, tak ne. 🙂
Zase ten zkorumpovaný Metrostav.Jak daleko už mohl tunel být?Pro zakázku je schopen udělat vše.Tak třeba Kralovec- Trutnov.Uvidíme o kolik to tam bude stát víc a o kolik měsíců se to protáhne.
Oni vyhrali zaskazku? Vsak tam vysi napisy Doprastav.
Doprastav a Metrostav tam tvoří sdružení.
rozhodně visí..
Kolik dáváte procent, že tunel dopadne jako necelých 10 km vzdálený železniční tunel Choceň a udělá se z něj nakonec hluboký zářez? Tunel Choceň měl nadloží až 30 m, tento má maximálně 24 m. Nebylo ekonomičtější udělat rovnou hluboký zářez s širokým zeleným mostem?
„hluboký zářez s širokým zeleným mostem“
Něco takového se nazývá hloubeným tunelem. Tipnul bych si, že prováděcí firma si umí vybrat metodu, které je ekonomicky nejvýhodnější, aby se splnily požadavky projektu.
Ten železniční u Chocně odstřelili ustupující Němci, odpálili v něm vagon s municí. Sice se nepropadl, ale poškození bylo příliš velké.
Říkejme tomu, jak chceme. Faktem je, že pokud bychom v daném místě zvedli nivelitu dálnice o přibližně 5 m, což bylo zajisté možné, stačil by nám 300 metrový hloubený tunel/zelený most. Ušetřila by se tím odhadem miliarda Kč, zvýšila bezpečnost a snížily náklady na údržbu. A uvidíme, zda výsledný stav bude za ty vynaložené investiční a provozní peníze vůbec lepší, protože z hlediska ochrany přírody stále v tomto místě zůstane frekventovaná I/17 akorát s o 250 m delším tunelem nad D35.
Výška nadloží až 24 merů, tak by bylo „jen“ 19 metrů. To by se ve vašem návrhu muselo odkopat a nejsem si jist, zda by to stěny otevřeného výkopu udržely a nepřišla by na řadu tak jako tak ražba.
Cena by o 1 mld nižší nebyla, ani když to vezmu trojčlenkou.
Jako že by hloubení a trvalé (!) pažení téměř 20 m hlubokého a skoro 600 m dlouhého zářezu vyšlo jen na 750 mil. Kč? Tomu ani sám nemůžete věřit.
Dost záleží na geologických podmínkách v místě. V Chocni je skála a zářez má prakticky kolmé stěny. Ovšem když by zářez byl zbudován v zeminách, musel by mít podstatně větší šířku, což je problém z hlediska krajiny. Tady navíc je kopec Homole, takže je otázka, zda by i ten nepadnul za oběť, což už by bylo asi nepřijatelné.
Samozřejmě samotná dálnice taky narušuje krajinu, ale má své přínosy, tak se to nějak vyvažuje. Široký zářez proti tunelu už z hlediska krajiny žádnou výhodu nemá. Projektanti určitě zvážili pro a proti obou možných řešení.
Jo, korečkový rypadlo by tu trasu pro oba tunely asi dalo rychleji než za rok a pak už objekty a zasypat…
Rostlou skálu nezvládne, jen usazené horniny. Na skálu je potřeba fréza: https://www.apb-plzen.cz/odfrezovani-skalniho-masivu-horazdovice
Ražený tunel je to z ekologických důvodů, jelikož prochází důležitý biokoridor. Realizace hloubeného tunelu byla již před lety bohužel zamítnuta, přitom by byla jednodušší a zřejmě levnější…
Jak široký je ve skutečnosti potřebný ten biokoridor? Je-li právě ten jediným nebo hlavním důvodem pro stavbu tunelu, připadá mi délka tunelu přes půl kilometru opravdu zbytečně příliš velká a úpravou nivelety dálnice by se jistě dala významně zkrátit a stavba zlevnit.
Jo biokoridor… hlavně, že ten tunel je pod stávajíci silnici na Chrudim. To se jako ty stáda zvířat teď dostávají před tu silnici, aby je jako nikdo mimo ekologů neviděl?
Možná, až někdy vykouknete do přírody, projdete se krajinou a zjistíte, jaký je stavebnětechnický rozdíl mezi silnicí I. třídy o šířce vozovky 10,5 m a oplocenou dálnicí o šířce 22,5 m. A možná že si tu první zkusíte i sám volným tempem přejít.
Dela mi radost jezdit kolem. Sice se jezdi krokem, vecne tam nekdo boura ale posuny jsou vylozene skokove. Dokonce jsem uz videl finischer.
Videl – ve snu?
To klidně mohlo být. Dělá se tam přeložka silnice na Malejov.
Urcite se bude cast cesty prekladat do noveho profilu aby se udelal prostor
Rozhodně je to lepší pohled, než na rozkopanou D1 u Brna, nebo neexistující Pražský okruh. Taky mě to dělá radost. Ještě raději bych byl, kdyby se stavěly i ty poslední 2 úseky do Mohelnice.
To by byla extraliga. Tady ta priorita jaksi pokulhává..
Tak držím palce a doufám že to skutečně koncem roku 2026 bude a nedojde k nějakým velkým problémům a posunům termínu.
Vzdy kdyz jedu kolem si rikam, proc tam ten tunel vubec je, dalnice by Homoli mohla vcelku pohodlne obkrouzit od severu bez nutnosti stavby tunelu. Nevite nekdo proc tomu tak je?
Odhaduji, že by to pak vedlo příliš natěsno k vesnici a navíc by místo mostu museli možná dělat estakádu nad mokřadem nebo jina složitá opatření… (alespoň to tak odhaduji z turistické mapy)
taky plácám … místo tunelu ne mostu… Ale jiné alternativy možná existují jen jak to tak bývá každá má své proti…
Mám pocit, že trasa vede skrz kopec kvůli projektu DOL, který měl vést nedaleko.
https://www.d-o-l.cz/index.php/cs/kestazeni/category/14-?download=43%3A
Přesně v souběhu s dálnicí…
To napadne skoro každého při prozkoumání mapy a výškových poměrů. Prý se to dělá (bez záruky) kvůli tomu, aby aspoň nějaké průchody zbyly pro migrující zvířata. Což prý je dostatečný důvod pro prodražení stavby, jinak jsou skoro všude dálnice zadrátované nebo zabetonované ohradami, čili pro zvěř neprůchodné…
Koukám, že trend budování biokoridorů vás v posledních 20 letech míjel.
Například tam vede VTL plynovod… Který má, dle zákona, ochranné pásmo 30 metrů na každou stranu. A to už Vám moc nevyjde.