První tři měsíce provozu akutrolejových jednotek. Vlakem jezdí o 15 % více cestujících, hlásí ČD

Akutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhyAkutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhy

Efektivitě provozu pomáhá rekuperace při brzdění.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
graylag

Výborně. A teď by se měl honem přestavět Suchdol. Že Nový Jičín nemá přímé spojení s Ostravou je vyloženě ostuda.

Žuwač Hôrny

Pane Sůro, zapoměl jste zezelenat vrchni pruh u tohoto clanku. (Asi tedy… klidne smazte tento koment, jestli se mylim)

JirkaJJ

Já to stejně nechápu to zezeleňovaní. To jako akutrolejové jednotky jsou jako víc eko než elektrické?

Kubrt

Jsou (přinejmenším potenciálně) víc eko, než dieselové, které nahrazují.

Tomáš

V regionu východních Čech by tohle dávalo smysl například v relaci Chrudim – Hradec Králové, kde spousta lidí jezdí z Chrudimi do Hradce, ale přestupování / čekání v Rosicích to dost prodlužuje a zneefektivňuje. Nejlepší by bylo kdyby jednotka od Havl Brodu se v Rosicích napojila na jednotku od Pardubic a opačně zase v Rosicích odpojila.

Jan

Většině zákazníků je úplně jedno jestli jsou ekologické a řeší maximálně těch pár minut ušetřených na přestupu…

Michal M

A taky to, že to není smradlavý předpotopní regiošuk.

El Barto

Kdyby regiošuk, zatím bateriové pantery nahradily hlavně 811 a odpovídající přípojné vozy.

JirkaJJ

Většině zákazníků je úplně jedno jestli jsou ekologické, ale řeší pár minut ušetřené na přestupu a také pohodlí ve vlaku, které jim 810 nebo jiný „motoráček“ nenabídne… Ale jako jo, kdyby jen udělali přímou linku a poslali tam regiofoxy, tak by to asi vyšlo na stejno…

Jan Hřebíček

A pročpak to pořád ještě nezajíždí těch 20 min do Meziříčí, nevíte někdo? Původně to měl být plán, že to nastane.

182-097

Protože to neumožňuje zabezpečovací zařízení ve Veřovicích

Chronosphere

Takový plán v realitě nikdy neexistoval.
Šotosny.

Žaty

Tady Vás musím poopravit. Prodloužení z Veřovic až do ValMezu je v plánu MSK i ZK. Bohužel to kvůli návěstidlu ve Veřovicích zatím nejde

Žaty

Protože ve Veřovicích je na Štramberské koleji pouze posunovací návěstidlo směrem na ValMez. SŽ plánuje výměnu….ale kdy toť otázka.

Michal M

Neuvěřitelný skanzen. Dávno tam měl být DOZ a posun do normálního standardu…

Matt

hlavně odpadá přestup ve Studénce což taky přispívá k nárustu cestujících(krom některých spojů)

Frantisek X

Nebo naopak přestávají ‚růst‘ z možnosti ujetí přípoje. 🙂 Což je dobře, musely by být nasazovány čím dál vyšší vozy. 😉 Otázkou je, zda současně ubývají počty cestujících po silnici, nebo rostou i tam, a jak mnoho. Podstatný je podíl vlaků na celkových počtech.

Matt

primárně jezdí lidi Ostrava-Veřovice
to že baterka selže nebo se stane jiny průser a nestihnou připoj na hranicky osobak je už jiné,stejnak přestup Studénka/Hranice je minimální,výjimku tvoří školní vlaky kde jen přestup kolem 15-20 lidi to samé Veřovice/Frenštát,Veřovice/ValMez
a kapacitně pojme baterka ve špičce dostatek cestujících

jan táborský

Se zmiňovanou rekuperací bych to zase nepřeháněl.

Kubrt

Proč?

Honza1

Máte vlastní výpočet?

Apollo 17

Pantery v Děčíně na linkách do Kadaně a Litvínova narekuperují zpátky asi 17 procent odebrané el. energie. Jenže na stejnosměru není vždy možnost odběru a proto se pálí tato energie v brzdovém odporníku. U bateriového vozidla by to mohlo být ještě větší procento, protože nabíjet při brzdění půjde téměř vždy.

Michal M

To je otázka, přece jen do těch drátů – když to není stejnosměr – pošlete celý výkon a nějak se to vstřebá.
Baterie asi nemá předřazený nějaký kondenzátor a její nabíjecí charakteristika nemusí být schopná pojmout všechno.

Kicruj

Mají k tomu docela dobré data, vidí, kolik mají energie v akumulátorech ve veřovicích a kolik pak, když dorazí do studénky. Je tam docela převýšení.
Myslím, že první ohlasy jsou docela pozitivní ze všech stran, tohle bude pro Škodu dobrá reference.

Žaty

Data ukazují následující: Vlak do Veřovic příjede s cca 45-50% baterky. Díky tomu, že to je do Studénky prakticky z kopce, dokáže Panter rekuperovat tak, že ve Studénce má 60% baterky. Toto jsou přímo data od ČD.

Michal M

A co je důležité je že to jsou data ze zimního provozu.
Teda -30 nebylo, ale -10 věřím, že pár dní ano.

mic

Nemělo to mít dojezd 80km?

El Barto

Ano, což při započítání nutnosti překonat stoupání do Veřovic odpovídá.

Dave

Konečně i dobrá zpráva o železnici v poslední době. A je vidět, že kvalita dopravního spojení a vozidel samotných, přilákat cestující umí.

Frantisek X

Ano, kvalita spojení jako celku (tratě, návaznosti a příjemná vozidla dohromady). Teď ještě, aby to nebyly jen úplně nové přepravy.

Jan

Na trati Praha – Vrané – Čerčany by zájem vzrostl ještě víc počítám a hlavně kdyby konečně zkrátili jízdní doby a odstranili nesmyslná čekání

Z. Lapil

Jenže tam to nemáte kde nabíjet. Na čerčanské straně dráty nejsou vůbec a za těch pár kilometrů v Praze se toho moc nestihne.
Takže píšete o docela velké rekonstrukci trati plus částečném zadrátovaní.

Grossák

Se kterým se počítá. Mimochodem na čerčanské straně lze dobíjet v Čerčanech.

Leinad

Pokud bude mít smysl dlouhý pobyt v Čerčanech.

platamond

Dlouhý pobyt v Čerčanech budete mít až bude výhybna Svárov, do té doby si to odstojí v Týnci. Současné „powebanky“ to sjedou, ale pro turnus jich potřebujete (právě díky neexistenci Svárova) o 2 více než motoráků

Michal M

Nedal by to elektrický a plně nízkopodlažní vlak rychleji než líné regiošuky, do kterých se pomalu nastupuje?

Bez přezdívky

Škoda že se to muselo provést tou černotou při nákupu. Byl bych daleko raději, kdyby byly akutrolejové jednotky férově vysoutěženy.

Vesper

Baterky dobré, ale za cenu nižší flexibility. Chystá se výluka na dva týdny mezi Sedlenicemi a Příborem a předpokládám že úsek za výlukou se bude muset jezdit v dieselu, protože BEMU to pouze s jednou nabíječkou ve Štramberku nezvládnou. A pokud by dopravce diesely k dispozici neměl, skončí to NAD v celé délce.

Kubrt

S tímhle přístupem by se vlastně nemuselo nic elektrifikovat, protože vozidla závislé trakce jsou vždy – závislá a nějak omezená. Přínosy BEMU pro tenhle typ vozebních ramen jednoznačně převažují jejich omezení (pokud na straně infrastruktury se nedá čekat – z jakéhokoliv důvodu – v dohledné době kompletní elektrifikace).

Vesper

A nebo naopak elektrizovat (skoro) všechno. Elektrizace by na železnici měla být defualtní stav a ne něco extra.

Kubrt

Jistě. To ovšem naráží na řadu limitů – ekonomických (kolik km se v ČR ročně elektrifikuje?), technických, kapacitních.

Motýl Emanuel

Tak všechno nemusí být hned. A kolik se elektrifovalo v minulosti kje taky irelevantní, většinou je to přímé úměře stim kolik se toho připravuje.

Twix

Naopak, spíš bych řekl že s rozvojem BEMU přestává budoucí elektrizace mnoha tratí dávat smysl. Určitě je toho i tak ještě dost potřeba zadrátovat, ale vidíme jak dlouho to celé trvá, a to i v jiných zemích. Zatímco o nasazení BEMU se tu rozhodlo „včera“ a už tady máme 15% nárůst.

Motýl Emanuel

Nemyslím si v dlouhodobém horizontu se v naprosté většině vyplatí elektrizace. Od nižší nákupní ceny , přes levnější údržbu a provoz, kratší životnost. Jakmile je tam celodenní a celotydennni provoz, tak se elektrizace vyplatí.

Twix

A než ten dlouhodobý horizont nastane (kromě Švýcarska k tomu mají i všichni ostatní dost daleko), můžeme na vhodných relacích z fleku nahrazovat diesely baterkami.

Vesper

A elektrická vozidla by nebyla v takovém případě tolik omezující. U baterií je problém že infrastruktura i vozidla musí být na míru pro konkrétní linku. To platí i pro elektrobusy.

182-097

A ono už je ve Štramberku nějaký nabíjecí bod postavený? Nedávno jsem tam byl, ale ničeho podobného jsem si zatím nevšiml.

Michal M

To je vážně míněný příspěvek? Co z toho plyne?
Že tam měly dál jezdit diesely a měly se honit po hlavní trati do Ostravy?

Matt

v případě výluk dráhy nasadí regíny

J.K.

Kdyby nebyla nekompatibilita spřáhla, tak vlastně bateriové jednotky i v tomto případě – výluky napájení, by mohly být super v tom, že by se mohly zapojit za dieselovou lokomotivu a i tak mít výhodu v možnosti rekuperace, spotřeby paliva, lepší dynamiky a adheze, a vyššího komfortu oproti lokomotivě s vagony

Motýl Emanuel

V předchozích letech to končilo NAD v celém úseku, předpokládám že to dopadne stejně na tom typ vozidla nehraje roli. Každý přestup navíc je opruz pro cestujícího a zbytečné náklady pro dopravce.

Pavel

A proč stojí celý den dvě Regíny ve Studénce? Jako záloha?
Kolik by jinde nasazením místo 810 potěšily cestujících. Další tři čekají jako náhrada až vypadne Push-pul. Ostravsko je příklad špatného hospodaření s nízkopodlažníma Regionovama.

Igor

Noční spoje, kdy ještě není hotová dobíjecí stanice ve Štramberku a nemohou tam BEMU nocovat a záloha na Bílovec protože není od ledna jednoduché poslat další regionovu po koridoru kvůli ETCS.