První tři měsíce provozu akutrolejových jednotek. Vlakem jezdí o 15 % více cestujících, hlásí ČD

Akutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhyAkutrolejová jednotka 690.2 RegioPanter (BEMU) v Příboře. Foto: České dráhy

Efektivitě provozu pomáhá rekuperace při brzdění.

Zavedení přímých vlaků z Veřovic do Ostravy bez nutnosti přestupování ve Studénce díky nasazení nových akutrolejových jednotek RegioPanter přineslo větší zájem o cestování vlakem na této trase.

V tiskové zprávě po čtvrt roce provozu to oznámily České dráhy. „Vlaky RegioPanter jsou ekologické a zákazníkům přinesly na kolejích Moravskoslezského kraje větší komfort nejen v podobě nových souprav, ale i pohodlnějšího cestování bez přestupů. Aktuálně tak na trati z Ostravy do Veřovic sledujeme zhruba patnáctiprocentní nárůst počtu cestujících,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Dojezd 80 kilometrů, cena 152 milionů. V Česku poprvé vyráží s cestujícími akutrolejové jednotky

Moravskoslezský kraj je prvním regionem v Česku, který akutrolejové jednotky začal využívat. Jejich nasazení umožnilo přímé spojení i s obcemi a městy na neelektrifikované trati, aniž by cestující museli přestupovat.

Každý den na trať vyjíždí tři jednotky ze čtyř, jedna vždy slouží jako záložní. České dráhy je koupily bez soutěže, nákup stále řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Za první čtvrtrok provozu jednotky najely 170 tisíc kilometrů, zhruba polovinu čistě v bateriovém režimu. Škoda Group jako výrobce uvádí roční úsporu nafty na 200 tisíc litrů a 500 tun emisí CO2.

Nabíjení i při brzdění

Jednotka se nabíjí během jízdy nebo při stání pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku. Účinnost pohonného řetězce může být u bateriových vozidel oproti motorovým až více než dvojnásobná.

Díky bateriovým vlakům získáváme první velmi cenné zkušenosti, které nám pomáhají provoz jednotek optimalizovat tak, aby byl co nejvíce efektivní. Jak z pohledu spotřeby energie a jejího dobíjení, tak kapacity baterií a dojezdu vlaku. Bez zajímavosti není například účinnost rekuperace, která díky energii získané z brzdění vlaku dokáže na některých úsecích, například při jízdě z Veřovic do Studénky, do baterií dodat zpět nemalé množství elektrické energie, kterou motorový vlak získat zpět neumí,“ přibližuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Upozornil, že vlaky jsou také oproti dieselovým tišší.

Tagy 690.2 BEMU České dráhy Moravskoslezský kraj RegioPanter
24 komentářů