Obrazem: První tramvaj Škoda ForCity Smart 45T dorazila do Brna
První tramvaj ForCity Smart 45T dorazila do Brna. Foto: DPMB
Tramvaj se má dostat do provozu s cestujícími ještě letos.
Tramvaj se má dostat do provozu s cestujícími ještě letos.
No konečně máme pořádného krtka.
To není žádný krtek, ale tramvaj!
😀
To není žádná tramvaj, ale šalina! 🙂
No konečně máme krtka.
To už spíš budou v KLDR svobodné volby, než v Brně metro…
UF , to je ale bachratej hnus…. ale v Brně jsme na zbytečnosti machři
Taky se mi nelíbí, je to takovej mishmash 13T a EVO
Souhlasím. Ale cena necelých 60 mil. Kč za jednu tramvaj není tak špatná…
Nátěr nic moc, tramvaje pro Plzeň a Ostravu se mi líbí o dost víc. Nicméně, kdyby Brno nakonec nemohlo odebrat všechny, v Praze by se nám docela hodily. 🙂
To hodily…ale ty KT8, které se jim v Brně úvolní…
Pořád si myslím, že ten nátěr je hnusnej, ale už si za poslední roky zvykám a jsem ve fázi :“Existují i města, kde mají ještě hnusnější barevná schémata, buďme rádi“…možná za pár let do toho i dospěju a bude se mi to líbit 😀
…barevne schema neni zrovna extra, ale osklive vyslovene neni. To do ceho ted „prevlikaj“ v praze to je humus.
Navíc, to se dá kdykoliv napravit… POKUD se najde schéma které se bude líbit (skoro) všem.
Na lak to nejezdí, a pokud není vysloveně odporný tak o nic nejde…
Docela pěkná tramvaj 👍
Zajímavé, jak si v Brně na rozdíl od Plzně nenechali nadiktovat od Škodovky zvýšení ceny. Jen pro srovnání cena obousmerné tram pro Plzeň 68 mil vs 59 pro Brno.
To jako v Plzni fakt? To je celkem darda rozdíl za ks. Plzní jen projíždím autem 5x do roka, proto se ptám. Je to stejnej typ tramvají?
Co do koncepce podvozků je stejná ale liší se v délce a šířce dveří u kabin což umožňuje že jsou dveře v jedné rovině a čelo vozu je širší.
*délce vozů
Neradoval bych se předčasně, z opce ještě nebylo nic podepsáno.
A kdo ví, jestli bude. Už je po volbách, tak to už nikoho zajímat nebude 🙁
NEpodepsat aspoň (fakt minimálně) 5 dalších (lépe 10) je vyslovená hloupost. Jestli celých 40 to už je trochu jiná, ale pokud se vyzkouší a nebudou závažné problémy, tak proč ne? Jezdit „zbytečně“ na jednosměrných tratích klidně může (trochu míň sedaček, zato víc místa na kočárky/stání) zatímco naopak jednosměrná na osmičce jet nemůže, a i pro úseky při opravách jsou často potřeba…
Pamatuje si někdo na slova z DPMB (cca před deseti lety) jak budou při rekonstrukcích dávat infopanely s číslem linky na levou stranu vozů?? Zatím to mají z nových vozů trolejbusy, autobusy a tramvaj 45T (protože je obousměrná). Drak jako relativně nový to nemá. Reko poršat taky nic. T6A5 z Prahy taky nic. Jen jestli si někdo pamatuje.
Je pravda, že alespoň u těch Draků to být mohlo. Jinak na 13T se dělá pouze prostá VP, o žádnou rekonstrukci, či modernizaci se nejedná.
Viac ako 5 ich tak skoro nebude ak vôbec. Vaňková jasne odmietla dať na ďalšie šaliny peniaze.
Ale zato našla 4,5 mld na novú hokejovú halu.
Překvapuje mě, že vás na Slovensku zajímá. :-/
Asi že bychom tím překonali tu Stodolu Ondreja Nepelu, a to se neodpouští
Víte, kolik žije v Brně Slováků? Možná je jedním z nich.
V životě sem ve štalu neviděl jedinou tramvaj a aji tohle je šmirgl. Tramvaje ať si cajzli nechajó v Práglu
Opravdu vás to ještě baví? Proč máte potřebu se tahle ztrapňovat?
To to trvalo, ale zase se jeden našel co. Chjo.
Tak proč ty pražské tramvaje T6A5 kupujete? 🙂
Protože jsou v dobrém stavu a slušně udržované 🙂 Můj dobrý kamarád pracuje ve vozovně Medlánky a pražské tramvaje chválí.
Ale kamarád s nimi nejezdí že? Tím vůbec neříkám že jsou špatné a neudržované, ale řidiči dost nadávají na chybějící klimu v kabině.
Chybějící klimatizace v kabině je relativní maličkost…
A cestující zase nadávají na horolezecký nástup. Jako absolutní minimum by to chtělo aspoň čelní vůz nízkopodlažní, ale nejspíš se to nedá s ničím spojovat, bohužel… 🙁
Doufám že byly skoro zadara, jinak je to danajský dar.
Je to únavné a otravné to věčné opravování na „šaliny“. V Brně jezdí tramvaje, šaliny a starší generace říkala…“pojedeme elektrikou“
Jo, jo. Moje babička, rodilá Brňačka, by v životě šalina neřekla. Vždycky jenom elektrika.
Kde jste to vzal? Na webu Dopravního podniku Brna píšou jen o tramvajích 😛 😀
To je jazyková verze pro cizince 🙂 🙂
Vyradené KT8 skončia v Prahe? Zo šalín tramvaje? Keď z tramvají mohli byť šaliny (T6A5).
snad ne
Do Prahe šly z Miškolce.
Vzhledem k zrezlosti skříní bych si tipl kovošrot. Povídá se, že byl pokus nabídnout do Prahy 1706, ale nebyl zájem právě kvůli stavu skříní.
Ve šrotu
Hlavně ty 3 z Košic. Z východu na západ 🙂 Košice – Brno – Praha 🙂
Jsem zvědavý, jak moc se osvědčí technicky, ale designově jsem teda vyloženě nadšený. Trochu mi asi hlavně díky nátěru připomíná nejnovější tramvaje v Torontu. Obecně design nových tramvají od Škody považuji za mnohem zdařilejší, než když dřív spolupracovali s „velkými“ jmény.
Není to špatné, ale oproti takové ostravské 39T IMHO krok zpět. Proč se vůbec v tak krátkém sledu design u ForCity Smart mění?
Protože 39T i 40T má dvoudílně přední dveře = čelo je delší a musí tak být více zúžené. 45T má jednodílné dveře a širší čelo a tím pádem i jiný design.
45T má také ve spodní části zalomenou bočnici a čelo je počítané na jiný crash.
Pokud je to tak jak to bývalo dřív, tak každému městu se do tendru nabízejí 3 různé designy čela.
A to už pak záleží, jestli si zástupci toho města vyberou nějaký svůj specifický, nebo nějaký, který je použit už jinde.
Proč ne? Bombardier, CAF a jiní dělají extra design pro každé město. Kastle je stejná, čela se dělají unikátní.
Já se víc vyznám v letadlech, ale není tato řada 39,40,41 a 45 nová konstrukce původně vyrobena ve Finsku? ŠT před několika lety koupila výrobce ve Finsku. Jeden z prvních kontraktu byla dodávka tramvaji nové řady do Bonnu.
39, 40 a 45T jsou sice prodávány jako řada Smart, ale technicky je to platforma FCX. Ta byla vyvinuta nezávisle na finském Transtechu. Je pravda, že některé věci byly přejaté, ale to se děje u každého projektu. Z každého se vyzobe co je vhodné. Za mnohem větší ,,dítě Transtechu“ považuji 36, 37 a 38T, protože část se tam i vyrábí.
Súhlasím, dizajn 45T je pekný. Aj 29T/30T sa mi páčia.
Dobrá zpráva pro Vás je že 29T3 a 30T3 budou mít vnější i vnitřní design téměř totožný s původní dodávkou. Uvnitř je asi nejzásadnější viditelná změna jiný poměr stojících a sedících na základě úprav v rozmístění sedadel, které si vyžádalo DPB. 29T má 69 sedadel kdežto 29T3 63. Celkový počet míst je 29T 241 cestujících, 29T3 250.
Aj poťah sedadiel bude iný. Ale ináč som rád že vozy budú vzhľadovo identické. Unifikácia je iba jedna vec. Vydarený dizajn, ktorý by som nemenil, druhá.
Ano potahy také. Ale pokud vím je to také přání DPB. Chtěli, aby lidé poznali novou sérii od staré.
Za 10 let to klidně můžou zunifikovat… to už si na nějaké rozlišování nikdo ani nevzpomene…
Je to uplne stejny dily jen mensi upravy,uz na tom v praci makam delam prvni dily
Ano, některé sestavy jsou i totožné s původní sérií, ale celek je po technické stránce docela odlišný. Dost s tím zahýbala změna požárních norem, to že někteří dodavatelé mezitím zanikli, zapracování úprav na základě zkušeností z provozu a podobně.
Fakt? Mne ten barevny vizual prijde slabounkej.. takovy 90s vibe..
Vzkaz pro vedení DPO: Takhle vypadá velkokapacitní tramvaj.
Tak zkus si srovnat parametry Ostrava vs Brno + cenu…a až takový zázrak ti nevznikne
Zas tak obrovský to není
Velkokapacitní tramvaj má minimálně 37m.
No to je dogma čemu řekneme „velko-„…
Ale 37m je hodně šaliny, a zkrátit to nejde, takže bych se trochu bál kde (všude) se to může „vejít“ a „uživit“.
To si spíše představím něco co má alespoň 40m.
Nebo co při 2+1 pojme 100< sedících cestujících.
Sice formálně 100% nízkopodlažní, ale sedačky v rovině podlahy nejsou, jsou na podsetách. 15T je v tomto ohledu nepřekonatelná.
Což je paradoxně pohodlnější na sednutí i sesednutí, nemusíte tolik ohýbat kolena. A když to koleno bolí nebo už nemůže a člověk tak potřebuje hole…
Zase to má asi tak stonásobně lepší chodový vlastnosti a tak.
A je o pár desítek milionů levnější…
Polovina sedaček v rovině podlahy je, schůdek k druhé polovině sedaček je nepatrný. Stadler Tina se bez schůdků obejde, ale je skoro o polovinu dražší.
Stadler Tina bez schůdku také není, jen ten schůdek je na celé místo nad podvozkem. Tam je nízkopodlažní pouze část u dveří, ale schod je do uličky mezi sedadla.
Je to otázka požadavků – tato koncepce je mnohem levnější, konstrukčně jednodušší (a tady spolehlivější), ale daní jsou sedačky na podestách nad podvozky.
Také umožňuje udělat velké orůchody mezi vozy, což dopravci často požadují.
Koncepce 15T (nebo třeba ULF) je víc high-tech, ale mnohem dražší, problematičtější a má úzké průchody mezi články.
Překonatelná určitě je – tím že někdo udělá sedadla jako na 15T, ale zlepší její horší vlatsnosti.
Snad…to ale cenou taky… 🙁
Opravdu někdo věří, že to Schade dodá za loňské ceny ?
Říká se tomu smlouva milý Jirko. Tam se píše kdo, kdy, co a za kolik, víš?
A víš, že existuje případ jménem 40T milý Martine? Tam škodovka zvedla cenu tramvaje
Tak to by asi dovyráběla…po Plzni na***t Brno…
Asi záleží jak kdo má dobře napsanou smlouvu, ochotu se soudit a dobré právníky… Ale jedno je víceméně jisté – pokud zvednou cenu, klesne výrazně počet objednaných kusů. Takže taky ztráta, a kromě toho ztráta (už teď všelijaké) pověsti.
Nevíte kdo se ještě tehdy přihlásil do soutěže? Byla to jen Škoda, nebo se opravdu soutěžilo? V tiskovce to tenkrát DPMB neuvedl.
Nikdo jiný
https://www.cs-dopravak.cz/do-brna-dorazila-prvni-nova-tramvaj-skoda-45t/
Díky, takže jako vždycky. Škoda, že Škoda neumí vyhrát nic férově.
Tři měsíce pro podávání nabídek se vám zdá neférové? Škoda nemůže za to, že nikdo jiný se neozval.
Paráda, snad se jich pořídí co nejvíc! Staré Kačeny slouží dobře, ale už by to chtělo náhradu.
Nka ještě dobrý, ale původní provedení už fakt dožívá
Mám pocit N jsou všechny. Předělaný původní provedení myslím RN2. To ale samozřejmě nemění nic na tom, že N by mohli ještě posloužit a RN2 vyměnit za 45T.
Brno ma 25 rekonstruovanych KT8D5R.N2. Keby sa kupilo vsetkych 40 vysutazenych 45T, tak by sa dali nahradit vsetky + by sa mohlo vyradit aj par dalsich vozov.
Len neviem co by prislo potom na odstrel, ci KT8D5N, supravy T3 alebo mozno K3R-N?
Počkal bych, jestli DPMB koupí alespoň těch 25 kusů 45T. Pak se můžem hádat, jak dlouho bude ještě K3R-N šmirglovat koleje.
Chce to pořídit jich aspoň těch 25 jako náhrada za RN2. Jinak bude zase větší různorodost vozového parku. Ale jestli má 45T místa pro kočárky a vozíčky v prostředním článku, je jedno jestli přijede KT8 nebo 45T.
Prostřední článek má podvozky, nad kterými musí být zvýšená podlaha (a místa k sezení). Na vozíky nebo kočárky tam místo nebude. Spíš bych čekal, že místo na kočárky bude prostor mezi 2. dveřmi a kloubem v obou krajních článcích.
Jasně to je fakt. To pak ale opravdu radši postupně vyřadit všechy KT8 a nahrazovat je 45T. Má to plošinu výklopnou nebo výsuvnou?
No, bude místo v prostoru těch „opačných“ dveří ne? Pokud se nebudou při jízdě jedním směrem střídat nastupy z obou stran (což doposud není?) tak by to mělo fungovat… pokud tam do toho prostoru nedají nějaký nevhodný „klacek“…
Ještě sehnat náhradu za T3, T6 a Anitry
Za Anitry EVO, neboli Drak.
Tak napřed za K2, těch rachotin je taky ještě docela dost…
K2 momentálně 12ks a z toho jeden myslím je ta pojízdná hospoda. Draci je postupně vytlačují.
EVO, neboli Drak nahrazuje K2. Anitry tu ještě nějakej čas budou.
Nicméně po dodání všech EVO bude vozů v kategorii 20 m přebytek, Anitry už by mělo nahrazovat něco většího.