První tramvaj do Středočeského kraje získala důležité razítko, stavba má začít za dva roky
Vizualizace tramvajové trati Kobylisy - Zdiby. Foto: Středočeský kraj

Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru.
Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru.
Když to porovnám s plány ŘSD, tak je možné, že za pár let dojedeme tramvají až do Mělníka nebo na Mácháč. Byl/a jsem v Benidormu, takže vím o čem mluvím.
Starší vizualizace přestavby MÚK Zdiby, v druhé polovině je i tramvajová trať v koncovém úseku.
https://www.youtube.com/watch?v=ez3ND4pYV4Q
Městské tramvaje by podle mého názoru neměly běžně jezdit příměsto z těchto důvodů: 1, budou přenášet nepravidelnosti ven. 2, příměstské tramky by měly mít jinou konfiguraci interiéru, tedy židle 2+2 a pochopitelně nepotřebují tolik dveří. 3, potřebou vesničanů je spolehlivé spojení k metru, které zamýšlený koncept ruší. V prostoru severně od Prahy by byl možná vhodnější koncept parciálních trolejbusů, které by lidi z vesnic dovezly rovnou k metru, tak jako dnes. Kolony by se daly vyřešit vlastním pruhem. Když už tramvaj, tak pracovat s konceptem tramvaje do nějakých větších obcí (Neratovice, Kralupy). Zvolit tramku jako rychlou magistrálu s tím, že… Číst vice »
Městské tramvaje a příměsto? A nepřeceňujete trochu tu dávno nefunkční administrativní hranici Prahy z roku 1974?
Nejde o hranici. Jde o délku jízdy. U autobusů je rozdílné uspořádání běžné. Na kolejích je to úplně stejné.
Jízda ze Sedlce do Kobylis podle mne nepotrva ani čtvrt hodiny. Čili nejedná se o žádnou dlouhou jízdu. Jízda z Libuše ke stanici metra Karlovo náměstí je mnohem delší.
Ze Sedlce k vozovně Kobylisy 8 zastávek, v denním provozu by mělo stačit 8 minut s využitím vyšší provozní rychlosti, některé zastávky asi nebudou příliš využité a můžou být na znamení, v polonočním provozu by mohlo stačit i 7 minut, tedy že se někde na začátku nastaví nulová jízdní doba mezi dvě blízké zastávky. Na zastávkový jízdní řád se dává pro denní linky jen ta denní od 6:30 do 19:30 Od vozovny k metru 4 minuty. Jezdíme v toleranci 0-179 s, takže jízdní doba se nastavuje tak, abysme jeli pořád trochu ve zpoždění a nepředjížděli jízdní řád. Před konečnou se… Číst vice »
Já myslel, že chceme přetáhnout lidi z aut. Takže nejsem nadšen ze zhoršení oproti dtávajícímu stavu. Tedy přestup navíc a ještě ve stoje.
Pokud bych jel autem po dálnici od severu třeba do Libně, tak varianta P+R hned u sjezdu a s přímou tramvají do města bude zajímavá. P+R s odvozem autobusem do Kobylis a nuceným přestupem na metro nebo tramvaj už tolik zajímavá není. Jízdní doba tramvaje ze Sedlece k metru vychází cca na 12 minut, ale jede hned dál. Existence trati ještě nemusí znamenat, že nepojedou k metru žádné autobusy, které sváží lidi z jiných směrů. V ranní špičce by měla být frekvence spojů Zdiby-Kobylisy přibližně stejná, ale tramvaj je větší než autobus. Jeden příklad přímo z práce, v úseku Nádraží… Číst vice »
Tramvaje jsou pomalejší než regionální vlaky, a proto snad mají význam jen pro nejbližší okolí Prahy. Do Kralup jezdí dobře vlaky, tam by bylo dost náročné vést tramvaj. Pokud se týká Neratovic, tam by mohla vést také rychlá železniční doprava, kdyby se trať z Prahy do Vsetat zmodernizovala, tzn zdvoukolejnila a elektrizovala, přičemž já se domnívám, že by bylo vhodné odstranit zajíždku do Satalice, a vytvořit tunelovou spojku mezi mosty u Balabenky s Čakovicemi. Tramvaje do Sedlce přes Zdiby budou sloužit především k cestam ke stanici metra Kobylisy, i když někteří cestující pojedou ve směru Trojské, popř předsednou na tramvaje… Číst vice »
Regionální tramvaj může být stejně rychlá jako regionální vlak. Jen je tam všechno jednodušší.
V Kralupech je potenciál do Prahy ještě velký. Stačí se podívat, jak se půl města ráno stěhuje auty na D8 a večer zpět.
Co se Neratovic týče, rychlá železnice tam asi nikdy nepovede. Rychlá tramvaj k metru by ale pomohla.
Kralupy nad Vltavou leží v údolí. Jsou sice nějaké úmysly protáhnout tramvaj že Suchdola až do Velkých Prilepami, ale pak by mohla vést trať mezi poli až do Kralup. Ale doba jizdy od stanice metra Dejvicka by byla strašná. Např po vybudování tramvajové tratě z Dejvic do Bohnic předpokládám že v ulici Jugoslavskych partyzánu povedou nejméně 4 linky, které budou muset stavět ve všech zastávkách. Takže taková tramvaj by byla časově nekonkurenceschopna v porovnání s vlakem.
Záleží na četnosti zastávek. Pokud ta tramvaj staví u každého patníku, těžko může být tak rychlá jako vlak, který má zastávky po několika kilometrech. I když by tedy v Praze pomohlo zavést to, co je třeba v Brně, tedy plnotučné projíždění zastávek na znamení, kde nikdo nedá znamení, ani nikdo na zastávce nestojí (pražské tramvaje musí zpomalovat, tuším na 15 km/h).
Nenapadlo vás když tady používáte termín „Příměstské“ že ve velice blízké budoucnosti ten vámi užitý termín na 5km kolejí z Kobylis do Zdib už moc hodit nebude? Město roste vědí a sakra rychle.
Pochybuji, že se Praha bude jako město administrativně rozrůstat. Ty obce hned za čárou kraje jsou bohaté a mají nárok na dotace EU, viz třeba Dolní Břežany. Srovnání s tím, jak příšerně vypadá okraj Prahy, by každého ze slučování odradilo.
Na západě je běžný model, kdy hranice města vede souvislou zástavbou.
I Praha má už někde souvislou zástavbu s okolím, například na rozhraní Klánovice/Šestajovice už není poznat, kudy vede hranice.
Na druhou stranu, pokud by se to ukázalo jako opravdu velký problém, tak Praha bude muset v blízké budoucnosti nakoupit ještě nemálo tramvají jak pro zvětšování sítě, tak pro náhradu těch nejhorších z vozového parku. Doufejme, že konečně opravdu povedených. Dostat mezi ně v případě potřeby objednávku na jednu sérii příměstského modelu s trochu jiným uspořádáním interiéru by zdaleka nebyl ten největší problém…
Je zajížďka sotva 3 km za hranice Prahy přes jednu obec ke křižovatce D8 a I/9 na P+R skutečně příměsto? Předpoklad v technické zprávě byl celodenně linka 10 a ve špičkách 27 (polovina linky 17). Vozy 52T mají 70 míst k sezení, 15T 60 míst. Opce u 52T je na dalších 160 kusů s dodávkami do roku 2032. Dělat atypické uspořádání interiéru je nesmysl, když časově budou mimo Prahu ani ne desetinu své trasy.
Do toho terminálu souhlasím, že to smysl nemá, to až v případě, že by se ta trať prodlužovala. dál mimo Prahu. Což je samozřejmě zároveň horizont, kdy už ani těch 160 52T (pokud se osvědčej) z opce nejspíš nebude stačit.
V hlavní moravské dědině tramvaje (šaliny) taky jezdí, a žádný problém.
Úplný okraj obce Zdiby, kde projíždí denně několik příměstských linek, nic nevyřeší. Obyvatelé dále od tratě – Zdiby-Veltěž, Brnky, Zlatý kopec apod budou dále jezdit auty.
Ono to má nalákat řidiče z aut, aby auto odstavili, a tramvaj přece jen působí jinak než autobus, který dál než k metru nejede a na silnici si sotva všimnete, kde je vůbec zastávka. Samotná trať je dost výrazný orientační prvek. Oproti nynějšímu provozu to nabídne kratší intervaly i s jednou linkou mimo špičku, ve špičkách i druhou linku. Pro toho, kdo se ráno sune v kolonách třeba směr Palmovka to může být motivující, když od velkého parkoviště bude moct jet bez přestupu do města. A může to být někdo, kdo dojíždí třeba od Roudnice nebo od Mělníka. Smyčka Sedlec… Číst vice »
A nechají ho na tom terminálu pro 800 aut!
Ti všichni mají i bus 411 do Kobylis. Jednou si možná všimnou.
Takový plán by mi daval větší smysl, kdyby po Praze tramvaje jezdily po vlastních rychlých tělesech jako třeba v Brně nebo Bratislavě, ne 20 kmph brusky kolejí v prudkých uličních zatáčkách.
Bratislava je vesnice, těžko ji lze srovnávat s Prahou, kde jsou městské ulice.
Tak tady jde spíš o to, že Praha má atypický profil kolejí, který prostě vede k zvýšenému opotřebení a nekonečným opravám a výlukám.
Praha má úplně běžný profil kolejnic a i ten profil kola, který způsobuje to, o čem mluvíš, se vyvíjí pozitivně.
Vyvíjí se pozitivně, čo také si pod tým, Kefalín, máme predstaviť? 😂😂
I v Praze máme tratě na nezávislém tělese, kupříkladu Výtoň (respektive Přístaviště) –Sidliste Libus , či Hlubočepy – Slivenec.
Jen jich je o něco míň, protože nám tu tramvaj neslouží jako páteř dopravy. Od toho tu máme metro
Je to tak. Ovšem v oblastech u okraje Prahy, které nejsou tak silné, aby tam byla skutečně páteřní doprava (metro, příměstský vlak), tuhle roli může částečně převzít. Samozřejmě by tu jela rychleji, než když se mrcasí v uličkách centra, kde dělá plošné pokrytí.
Kdo se o to zajímá ví, že nové pražské tramvaje mají konstrukčně 80 km/h.
Máte pravdu, ale on tím myslel reálnou rychlost v centru, kde pak nabírají zpoždění.
Chudáci v Odolena vodě. Dojíždění do Prahy tramvají bude peklo. Zlaté přímé autobusy až na Kobylisy.
Aspoň nebudou trčet v kolonách.
Tak udělat tam odbočku metra z Kobylis by možná bylo lepší. Ale samozřejmě náklady by byly řádově jinde.
z Kobylis ne, z Ládví
a dotáhnout to k budoucí křižovatce okruhu, tzn. k Březiněvsi
odtud by to i do Libeznic bylo blíž
jenže pánové si dosud neumí představit, že by krtek vykoukl na světlo i s cestujícími…
Ano! Chce to, aby metro v okrajových částech Prahy vyjelo na povrch a fungovalo jako rychlodráha (S-bahn v Berlíně) nebo jako v New Yorku na estakádách nad ulicí!
Trasy metra už pokud možno neprodlužovat, nebo prodlužovat jen málo, nebo se zadrhnou. Už takhle se toho v nočních přestávkách moc nestihne. Nebo chcete časté víkendové výluky?
Když chcete vlak, nekažte kvůli tomu metro. Nebo jeho efektivitu a cenu chcete dál zatížit topením, klimatizaci + méně účinným větráním?
To asi nebude možné, protože se u vozů s tím od začátku nepočítalo. Ale i zastřešená trasa na periferii bude myslím o dost levnější než ražba v centru…
Opravdu si myslíte, že pro Kobylisy – Ládví – Terminál Sever bude navždy stačit dvojnásobný interval?
Tak myslím, že tam jsou dost velké rezervy dané zabezpečovacím systémem. Pokud by se zmodernizoval, intervaly by šlo nejspíš o dost stáhnout.
Naprosto se ztotožňuji. Nejen Odolena Voda, ale i Klecany (kam dojíždím do práce) zaznamenají podstatné zhoršení. Trčení v kolonách je samozřejmě lehce řešitelné bus pruhem, když je celý ten dotčený úsek v režimu 2+2 pruhy. Ta tramvaj povede jednoznačně ke zhoršení obsluhy díky přidání přestupu navíc. Reálně ta tramvaj pomůže akorát těm Chabrům.
Dolni Chabry blokuji vystavbu Prazskeho okruhu. Praha stavi do Dolnich Chaber tramvaj.Tady je neco spatne…
Stavět to nebude jen Praha, ale i Středočeský kraj. A není to trať do Dolních Chaber, ale do Zdib. Časem snad i dál. Přes Dolní Chabry to jen náhodou vede.
Ale samozřejmě, ze to je do Chaber, nebo tam snad nebude zastávka? 😀
I kdyby dávalo smysl mstít se Chabrům, to mají být potrestané i ty obce za nimi? Nebo se trať má Chabrům obloukem vyhnout?
No přeci projíždět bez zastavení, a ideálně u toho pořádně zvonit 😛
Bohužel to není pro nás ze Zdib, většina Zdib je mimo tuto trať a stejně budeme dojíždět auty …spíše pro okolní obce??? ale s dojížděním.
Za mne hloupost.
Přesně tak, má to vést podél dálnice a končit na Odolce někde v poli, takže pro Vodolské stejné jako pro Zdibské…
Jasně, pokud nemám zastávku hned u zadku, je to k ničemu… jsou lidi, co i po Praze jezdí autem. Pro ty to není…
Mě to přijde jako dost vylepšení pro Zdiby, protože tam většinou začínají zácpy na příjezdu do Prahy. Takže místo současných třeba 20 minut autobusem pojedete nově 5 minut autobusem+10 minut tramvají. Tomu říkáte zhoršení?
A co čas na přestup? Návaznost spojů? Při zpoždění to je kapitola sama pro sebe.
Ono se ještě nekoplo a vy už víte, že bude návaznost špatně? Jste normální?
Stačí když se tramvaj zasekne někde v centru a máš smůlu.
A musí všechny tramvaje jezdit ze Zdib až do centra? Pokud má tramvaj primárně sloužit jako spojení na metro, může klidně část spojů končit v Ďáblicích, aby se právě předešlo přenášení zpoždění vzniklého v centru. Teoreticky by stačilo ukončení i na Březiněveské, ale na výjezdu ze smyčky chybí oblouk pro jízdu zpět směrem z centra.
V technické zprávě (odkaz je v článku) je v plánu celodenně linka 10 a ve špičkách 27, v sedle má končit u vozovny. Pokud by neprojela ani jedna, tak je tu vozovna Kobylisy. Vypravení záložního vlaku je otázka max 20 minut i s celou přípravou vozu, ale dá se to udělat i mnohem rychleji, když bude vůz částečně připraven předem, stačí nahodit, nastavit vysílačku a je venku za 5 minut. Pokud by neprojela 10, tak v sedle se protáhne 27. Pravděpodobnost, že by nejela ani jedna je dost malá. Tramvaj má končit u křižovatky D8 a I/9 na P+R, takže… Číst vice »
Známe PID a jeho nenavaznosti u MHD.
Zácpy začínají směrem do Práglu u kruháčů se sklady před obcí Zdiby, takže mi není jasné, jak po zavedení tramvaje tyto zácpy zmizí. Myslím že to je nesmysl. Na trase dlouhé x kilometrů Zdiby – Odolka je jen pidiobec Klíčany, tak nevím pro koho se to staví.
Samozřejmě nezmizí, ale budou se zhoršovat pomaleji. To bude velké vítězství v rámci možností.
Založení bus pruhu by tento potenciální problém zcela vyřešilo a mnohem lépe a levněji, než tramvaj. Komunikace jsou 2+2, takže s tím absolutně není problém. Tramvaj může dávat smysl pouze pro Chabry, malou část Zdib a všechny, co nechají auto na K+R v Sedlci. Pro téměř všechny ostatní (které tramvaj nebudou mít v docházkové vzdálenosti) povede ke zhoršení.
Smyčka bude až za křižovatkou D8 a I/9, P+R pro 800 aut. Takže pro ty, co jedou do Prahy po dálnici nebo od Mělníka. Tramvaj projede mimo komunikaci až před Chabry a pak středem. Bude mít víc zastávek a máte možnost dojet mnohem dál bez přestupu v Kobylisích. Úbytek až o 800 aut může znamenat velkou změnu, ale odstavit někde auto a popojíždět v koloně autobusem k metru nebo tramvaji asi nikoho nenaláká…
A tratě mají velmi štědré dotace, klidně i 80% nákladů.
Hloupost je jezdit dál autem.
A kde třeba ve Zdibech chcete zaparkovat stovky aut, která tam projíždí?
Standard docházkové vzdálenosti v nízké zástavbě je do 800 m a na kraj Zdib (Formanská), jestli správně koukám, je to právě cca 800 m.
O dojíždění auty se nemusíte bát, to se bude pořád zhoršovat. Ale zavede se mýto, aby projel aspoň někdo.
Přijde mi to šílené vyhazování peněz teda..
Nějak se začít musí. Když se podíváte na tramvajové tratě okolo Basileje, tak je dneska v úctyhodném rozsahu. Ale to všechno nebylo lusknutím prstů.
Ale ty tramvajové tratě jsou relativně rychlé, nemají zastávky na každém rohu, staví v centru zástavby těch vesnic/předměstí apod. Žádná nevede na pole a vzhledem k velikosti města jste v centru za chvíli. Praha je velikostně úplně jinde.
Bych tak řekl, že ta tramvajová trať bude sloužit hlavně pro dojíždění k metru a nikoliv k cestování do centra.
Ta pole asi nebudou věčně pole. S tramvají pod oknem se rychle zastavějí.
Vezměte si nějaký plán Prahy z roku cca 1920. Budete překvapen, jak málo bylo tehdy osídleno okolí tramvajových tratí vybíhajících z města. Samozřejmě, dneska jsou uvnitř města. To tak chodívá.
Překvapen nebudu, protože o tom vím. A víte vy, proč se tak stalo? Protože tramvaj zkrátila mimo jiné dojížďku do „Prahy“ velmi podstatným způsobem třeba na polovinu a navíc celková vzdálenost a čas jízdy byly velmi malé vzhledem k blízkosti centra. Tento efekt při konstantní rychlosti daného dopravního systému nebude trvat při jakékoliv cestovní době, zde dojde k naopak k jejímu prodloužení. Navíc je potřeba si uvědomit, že odkazované čtvrti měly také postupně zázemí v městě samotném, nešlo o izolované suburby jako tady. Rozhodně generálně neplatí, že jakékoliv vyvedení dopravy „do polí“ indukuje výstavbu, zvlášť ne tehdy, když Praha samotná… Číst vice »
Praha i s okolím je na evropské metropolitní poměry pořád ještě celkem malá.
Dojíždění z Klíčan do Holešovic tramvají se dá časově srovnat s dojížděním po Madridu metrem.
Hustota zalidnění Prahy a charakter zástavby se s Madridem srovnat nedá, zvláště z hlediska rozmístění zdrojů a cílů včetně koncentrace jednoúčelových nocleháren po Praze i za jejími hranicemi. V tomto je Madrid mnohem dál a díky tomu je také možné dosáhnout příznivějších dojezdových dob, pokud máme po městě rozmístěné polyfunkční struktury.
Treba jako Letnany a metro? 🙂
Když by šli lidi rovnou do Prahy, tak jim to bude trvat zhruba stejně, jako se vyšplhat na tu rampu. Ale hlavně, že nikdo neomezí IAD, to je zjevně priorita.
Kratší a rychlejší schody pro 90 % zdravých jsou bohužel sprosté slovo
Protože sami brusselští socialističtí byrokrati chodí pomalu a kdyžtak jezdí autem. Pro důchodce by měly být v každé stanici výtahy!!!
Mimochodem původní londýnské metro bylo vybavené pouze výtahy. Jezdící schody přišly až později z Ameriky.
Úrovňový křížení by bylo omezení i pro MHD.
myslíte úrovňové křížení s dálnicí? Ten most a rampa je tam proto, že je to hned vedle dálnice, kterou je třeba mimoúrovňově překonat vrchem a je to v rovinaté krajině, tudíž jiná možnost není. Ještě by se mohl pod dálnicí postavit podjezd ale předpokládám že je to ta dražší varianta
Za mě je to navržené řešení s mosty taky logické. Jen reaguju na předchozí příspěvek.
Teda neříkejte mi, že místo toho hnusu nad kruhákem na titulním obrázku nelze vymyslet elegantnější řešení…
🤬
Vymyslet lze leccos, ale záleží na investorovi, co si poručí. Pokud investor nemá vůli etetiku řešit, dle mého by měla iniciativu převzít městská část, a investora k tomu dotlačit.
To je tak nebetyčná ptákovina, která jen lidem dojíždějícím do Prahy znepříjemní život. Přidá jeden přestup u Sedlece v polích, takže přibude čas nutný na přestup. A v tom obrovském množství množství lidí, co se denně valí na metro Kobylis, budou mít tramvaje co dělat aby stihly nahradit 5 linek autobusů….
A takový paradox – terminál bude u Sedlece, ale z něj se bude muset jet jednu stanici busem nebo šlapat za deště, mrazu, vedra atd. cca 1km po silnici..
Když něco zvládnou 370-374, zvládnou to i dvě tramvajové linky. To píšu jako místní, právě sedím v 371. Tenhle projekt je třeba brát jako první etapu tratí do OV a Líbeznic.
Ano, to, po čem obyvatelé Líbeznic jistě touží, je jet do Prahy stejně pomalu jako dnes, zato v dopravním prostředku s menším podílem sedaček a ještě linkou ovlivněnou prasknutím vody někde na Stírce.
Na Stírce denně praská voda?
Ne, ale v centru Prahy denně vznikají zpoždění, která ale v současném modelu neovlivňují dostupnost dopravy někde daleko v SČK.
To je otázka linkového vedení. Samozřejmě linka napříč Prahou může mít výpadky na okraji, druhá linka může být kratší, např. při spojení s tratí do Bohnic by mohla spojit dvě ramena Zdiby-Kobylisy a Kobylisy-Bohnice a nebyla by ovlivňována provozem někde v centru…. To je ale hlavně téma pro Ropid a městské části, aby existovala linka, která zajistí jistější dopravu k prvnímu metru.
Tak se můžete podívat do projektu, co je navrhované, a také se podívat, kde je možné napaječovou linku po dosažení prvního metra ukončit (nápověda: plán je diametrální linka zpomalovaná nábřežím a kongescemi, resp. linka zpomalovaná dopravou v horní Libni, první možnost obratu po Kobylisích je Výstaviště a Palmovka).
Nejblíž Sídliště Ďáblice, což by byla taky možnost v nouzi, ale to by chtělo občasnou zastávku aspoň hned u křižovatky, jinak je docházka na Střelničnou nebo Březiněveskou už dost dlouhá. Plán je jedna věc a pokud by to dělalo problémy, tak se může udělat změna, aby aspoň něco jezdilo jak má. Nějaký příklad z minulosti by se našel, třeba linka 13 v trase Smíchovské nádraží-Sídliště Barrandov, jezdila v sóle a jen ve špičkách, ale někdy se stalo, že třeba kvůli nehodě, to byla jediná linka, která od metra na Barrandov jela. Takže pokud by spojení dlouhou linkou bylo nespolehlivé, tak… Číst vice »
OK, takže opět zhoršení nového stavu oproti starému, zato složitější a dražší…
Přímé napojení do vozovny Kobylisy a řidiči v záloze umožňují rychlé vypravení náhradního vlaku. Samotná vozovna je smyčka pro obrat do Zdib. Další možností je operativní odklon linky z Ďáblic, pokud by Stírka nečekaně rupla. A samozřejmě operativní prodloužení autobusových linek.
Co se týká rychlosti, tak nové tramvaje jsou na 70 km/h, pokud bude vhodný nekolizní úsek třeba mezi křižovatkama, tak může být tato rychlost povolena i v Chabrech.
Rychlejší to nebude, pro jistotu je oproti dnešním busům naplácáno pár zastávek navíc. Tedy vmax je irelevantní a autobusy jezdí už dnes stejně. Horší je, že dostupnost zastávek se zhorší, protože samozřejmě tramvaj v zástavbě zastavovat nebude. Dostupnost vozovny Kobylisy a operativní řízení je rovnák na vohejbák, který nedokonale řeší problém, jež dnes neexistuje a výstavbou trati se vytvoří. Jak často tam asi tramvaje budou jezdit mimo špičky a jaká bude v těch obdobích asi poptávka… Plus si dejte poměr sedících a stojících dnes a v návrhovém stavu a vyjde vám něco, co fakt nechcete. Wany a KT8 dle plánu… Číst vice »
No já nevím proč by to nemělo být rychlejší, když ráno stojí šňůra aut spolu s autobusy klidně až k vozovně, zatímco tramvaje mohou jet volnou Klapkovou.
Toto se řeší buspruhem, ne tramvajovou tratí a estakádou. Existují důvody, proč se tramvajové tratě nestaví primárně do polí, ale do osídlených oblastí – protože provoz kapacitní tramvajové dopravy musí být častý, aby se vyplatil, a generovat tak pokud možno stále zatížení, ne že 4 hodiny denně je to plné a po zbytek dne a týdne prázdné. Takové relace se drahou kolejovou dopravou řešit nemohou. Kolik to vygeneruje lidí o víkendu, v sedle? Kolik tam jezdí dnes busů v tato období? To je fakt na tramvaj? Ty provozní náklady vám už zůstanou…
Jsem potěšen, že už konečně dochází i někomu dalšímu, že v době existence moderních nekolejových vozidel pro VHD není třeba zavádět tramvaje do každé vesnice, kde skutečně využité budou maximálně několik málo hodin v pracovních dnech: byť sám jsem zastáncem kolejové dopravy, všechno má své meze. A to platí nejen v případě Zdib, ale třeba i v případě drahé TT do Suchdola, resp. přesněji na Výhledy, e bude stejně třeba přestupovat na nějaké místní midibusy, protože vlastní Suchdol ta TT sama stejně neobslouží.
Mimo špičku,pokud tam budou jezdit dvě linky,bude souhrnný interval 5 minut,jelikož každá by jela jako na území Prahy v intervalu 10 minut.
Fajn, kolik že je současná přepravní nabídka busy? Opravdu je to cca 2400 lidí za hodinu, resp. je tam tento potenciál? Těžko. Tramvaje jsou skvělý dopravní prostředek, ale úkolem dopravního plánovače není honit kilometry tratí, nýbrž vybírat vhodné aplikace, kde tramvaj osvědčí své výhody bez limitů jejímu nevýhodami. A to Zdiby nejsou.
Obecně souhlas, ale používat vozovnu Kobylisy jako dočasnou smyčku je k ničemu, chce to dojet až k metru. Nicméně celý šílený prostor dnešní smyčky Vozovna Kobylisy a přilehlých křižovatek dozná s výstavbou TT změn (a k horšímu už to být nemůže).
Vozovna je jako smyčka pro mimořádné stavy a samozřejmě je žádoucí dojezd aspoň k metru. To byla jen varianta ke zmíněné Stírce, kdy by z města nic neprojelo a Kobylisy a Ďáblice by zůstaly odříznuté od zbytku sítě.
Zatímco v Ostravě mají tramvaje a tram. tratě na některých místech 80 km/h,
Buďme rádi, že jsme se dopracovali aspoň na těch 70 km/h, protože mimo 52T a jednoho upraveného 14T na tuhle rychlosti nic nemáme.
Mezizastávkový úsek ostravských parametrů (tedy hlavně délky v území nikoho) se v Praze nikde nenachází a plánovaná trať do Zdib není výjimkou. Vmax je při malé vzdálenosti zastávek irelevantní, v Ostravě i tak šetří spíše sekundy, ale alespoň jsou to dlouhé souvislé úseky.
Pokud vyjdou při té rychlosti hlukové limity.
Hlavně ovšem nezapomeňte, že tam do VHD přibude frekvence z těch 800+ osobních aut zaparkovaných na parkovišti „P+R“: i když je odstavení tolika aut už před Prahou pro ni jen kapkou v moři, je to zřejmě ten hlacvní důvod, proč se ta TT prosadila – kvůli pouhým obyvatelům Zdib by ji rozhodně nikdo nestavěl, těm jenom „namazali med kolem huby“, jak to pro ně bude výhodné.
Kdo to vymýšlí . Trolejbusy v Praze křižují tramvajové tratě překáží a pletou se. A naopak tady se budou stavět koleje a přitom stačí postavit jen sloupy ne zavěšení troleje. Všechno naopak.
1. Nestačí postavit sloupy. Musela by se postavit samostatná silnice jen pro trolejbusy, případně aspoň buspruhy (se sledováním oprávněnosti provozu a postihováním neoprávněného užití), protože jinak by trolejbusy trčely v zácpě.
2. V podobných úsecích je tramvaj energeticky výhodnější než trolejbus.
3. Tramvaj je pohodlnější než trolejbus.
4. Trolejbusy (parciální, jiné se v Praze nezavádějí) mají smysl tam, kde je nevýhodné/komplikované stavět tramvajové tratě a kde jsou úseky, které se netrolejují (jízda na baterie). Tento úsek je zrovna výhodný z hlediska stavby tramvajové trati.
Bus pruhy víceméně jsou od Zdib do Kobylis, ale není to ono, nejsou průběžné protože křižovatky a přechody, takže to moc nefunguje. A jako bonus křižovatka Kobyliské náměstí, tam toho moc vymyslet nejde.
toť otázka. Kdyby se z Kobylis postavil ve stopě plánované tramvaje BRT koridor pro tříčlánkové trolejbusy s absolutní preferencí a co nejvíce odděleným provozem od IAD, tak by to možná nemuselo být tak nezajímavé, ale přineslo by to bohužel další přestup. Takhle ze Zdib mohou lidé jet tramvaji až na Palmovku nebo do Holešovic. Problém je v tom, že stejně jich většina v Kobylisích přestoupí jako nyní na metro, protože tramvaji až do centra nikdo hodinu nepojede. V tom vidím problém, že Praha nemá úplně ideální geografické podmínky pro fungování meziměstského spojení ve smysluplném pojetí. Kdyby se postavila tram z… Číst vice »
„Takhle ze Zdib mohou lidé jet tramvaji až na Palmovku nebo do Holešovic.“
Kvůli tomu ovšem není třeba stavět do Zdib TT – taková (přímá) spojení by přece klidně mohly zajišťovat i ty (parciální) trolejbusy a při tom třeba navíc i obsloužit nějaké atraktivní území, kam tou tramvají možné stejně dojet nebude.
Překáží? Pletou se? Stačí jen sloupy? Člověče, vy jste mimo a nevíte, o čem píšete.
Začněte tím, že si nastudujete rozdíl mezi tramvají a trolejbusem.
Do Zdib se dnes na kole da dojet pro odvazne po Ustecke. Neni to ideal, ale je tam opravdu siroky odstavny pruh, kde se da schovat. Jsem zvedav, jestli se situaci zlepsi.
Alternativni cesta je podel skladky, ale ta je rok od roku horsi a dnes uz je na terenni kolo
Pokud by to bylo na území HMP, tak určitě ne. Protože kde je DPP, tam je i big ignore (nebo možná i zášť) vůči cykodopravě. Přitom se obojí může skvěle doplňovat, ale my jsme holt v tomhle městě mentálně trochu pozadu.
Na rozdíl od autobusu vás třeba tramvaj odveze i s kolem až do Zdib.
Pane, na kole se jezdí, kolo se nevozí. Kde berete jistotu, že zrovna tady bude povolen převoz kol?
Tak to asi zakážeme nosiče kol na auta.
Kola v autě nikoho neobtěžují a je trochu rozdíl vézt auto desítky km v autě nebo vlaku oproti pár km v tramvaji.
Přeprava kol je zjednodušeně řečeno povolena od posledního přestupu z metra na konečnou do kopce, což by úsek Kobylisy-Zdiby splňovat měl. A jako řidič cyklistu nevyhazuju ani jinde, pokud jsou okolnosti k přepravě i s kolem… třeba když má defekt, prasklý řetěz a nebo když se přijde rodič zeptat, zda je vezmu i s dítětem a kolama, protože zrovna prší a nebo že dítě někde spadlo a rozbilo si kolo nebo má úraz. A je i jeden úsek, kde mám občas v tramvaji třeba i 6 kol, pokud je pro ně místo a nikoho z dalších cestujících to neohrozí.
No jo, jenže co pak zpátky z kopce, kde už přeprava kol povolená není? A třeba pojede míň vstřícnej kolega než vy. Reálnej problém cyklodopravy v Praze nejsou kopce, ale mít kudy aspoň relativně bezpečně projet. Což možnost popovézt tím úsekem kolo tramvají jednosměrně řeší doslova „tak napůl“. Plus je tam úplně stejnej problém jako s přepravou kol metrem – kapacita. Je fajn, že ta možnost je, může se hodit třeba při nějakém větším defektu (sám jsem takto už párkrát použil a byl za to moc rád). Pokud by se to rozšířilo a začalo to být využíváno běžně, ani omylem… Číst vice »
Většinou je povolen převoz kol jen někde do kopce a mimo špičku.
podle přepravních podmínek od metra na konečnou, ale pokud se vejdou, tak to moc neřeším ani v jiných úsecích, třeba když někdo píchne.
Na kole bych po Ústecké jel asi jen půl kilometru od Vozovny Kobylisy a pak celou cestu o ulici vedle (tj. Kobyliská, Na Šubě). Na rozhraní krajů je pak ta cesta docela ošklivá, ale to snad se spraví s výstavbou D0. Trochu lepší je to přes Dolní Chabry (tím myslím opravdu dolní Chabry), ale tam jsou dost brutální kopce. Každopádně by to chtělo i nějakou vhodnou cestu na kole i ve směru na Březiněves a Třeboradice, tam je to dost zanedbaná oblast.
Koukám, že soutěž o nejdelší lávku pro pěší se rozjíždí. Doteď jsem si myslel že je to lávka u Riviéry v Brně. Ale toto je také horký favorit…
Hlavně ta spirála tam vypadá úplně nemístně, jenom prodlouží cestu.
Prodloužení cesty je na místě, pokud by bez něj vycházel příliš velkej sklon.
Zajímalo by mě, proč by tramvaj nemohla rovnou zůstat na východní straně ulice. Odpadlo by dvojí křížení směru z města.
„Odklizení“ trati na bok má efekt, že trať nebude v kolizi s automobilovou dopravou na komunikaci s vyšší rychlostí a hlavně v křižovatce s D0. V zástavbě je ale lepší vedení uprostřed, protože na boku byste měl při vyjíždění z vedlejší větší šanci dostat ránu od tramvaje hned, jakmile vyjedete za úroveň plotů a chodníku. Auto na hlavní se vám ještě třeba dokáže vyhnout a má kratší brzdnou dráhu, ale tramvaj neuhne ani o centimetr. Pro řidiče tramvaje je lepší, když uvidí auto z vedlejší dříve a má čas reagovat. Při odbočování z hlavní vpravo přes koleje byste měl šanci,… Číst vice »
Jak jen to v té Vídni dělají, že se jim to nestává…
Mají na Ringu jednosměrku a druhý směr té dopravní stoky mají v ulici, kde byly tramvaje zrušeny a zakopány pod zem (dnes U2).
Tramvaj uprostřed je vhodná tam, kde je místo na nástupní ostrůvky a nevadí přechody nebo podchody. Když už místo není, tak bych se nebál vést ji kus po kraji a nastupovat přímo z chodníku. Ať už je to Ústecká, Budějovická anebo Václavák.
V Dolních Chabrech je velké množství sjezdů k domům v řadě, to by přes tramvajovou trať nešlo. Dvojí křížení v místech, kde stejně bude světelná křižovatka, zas tak nevadí.
Jaký tam bude tarif? Normálně pásmo 1 nebo tramvaj bude mít výjimku a bude možné jezdit na pražské jízdenky?
Nevidím důvod, proč by tramvaje měly mít nějakou výjimku, když všude jinde a u všech dopravních prostředků se jezdí podle stávajících pásem 🙂
jen tam nebude nástup předními dveřmi.
Doufám, že tou dobou už nebude nástup předními dveřmi nikde 🙂
Ono to úplně všude není, i teď jsou případy, že se mimo Prahu jezdí na pražské jízdné (např. 303) nebo naopak na mimopražské v Praze (např. 346). Nelze tedy vyloučit, že tu bude platit výjimka a že bude mimopražský úsek patřit jak do pražského pásma (asi B), tak do mimopražského (1).
Díky, to jsem nevěděl. Čím jsou tyhle výjimky motivované, čím se ty linky liší od jiných? Každopádně na zdibských linkách je normální pásmo 1 🙂
V případě linky 303 je to proto, že linka jede z Horních Počernic do Klánovic přes Šestajovice a tedy by vnitropražští cestující museli platit za jízdu mimo Prahu, i když tam jet nechtějí (druhý mimopražský úsek této linky už tuto výjimku nemá). U té linky 346, případně dalších podobných linek (tak velký přehled zase nemám), bohužel netuším, proč je tam ta výjimka.
Málo betonu.
…čili to vypadá, že nebude etapizace a celá trať se postaví najednou. To je určitě plus. A co nejdřív pokračování do Líbeznice a Odolenky.
Nejsem si vědom, že by se tady plánovala nějaká etapizace. Spíš toto je samotná první etapa 🙂
Původně se plánovalo dočasné ukončení na jižním okraji Zdib i se smyčkou a malým P+R. A druhá etapa Sedlec.
Odolenka neexistuje, jen Odolka spolu s Vodolkou! Opravdu 😉
Jo, nejdřív Odolka, pak Vodolka. Tak se správně čistí zuby 🙂
Ten devadesatkovy nadjezd s rampami je nádherný.
Devadesátkový? Spíš 60./70. léta, v Česku osmdesátky. Ale jinak úplný souhlas, dýchl na mě z toho duch KOMOKO.
Jak se spousta těchto staveb dostavovala v devadesátkách, tak mi to splývá.
Musím uznat, že tady se podařilo nejen prodloužit cestovní doby samotné a přidat přestup, ale těm bez přestupu se regulérně prodloužila vertikální i horizontální vzdálenost na nejbližší zastávku oproti busům okometricky tak trojnásobně. V téhle zemi je radost platit daně, když vidím ty smysluplné projekty 🙂
Od dob Y křižovatky s benzínkou uprostřed se to tam poněkud změnilo a ještě změní 🙂
Moc takové etapizaci nerozumím, parkoviště je fajn, ale nestálo by za to tlačit rovnou konečnou někde v zástavbě? Aby to nedopadlo jako metro C, které se ze skoro-Letňan desítky let nikam neprodlužuje, přestože je kousek velké sídliště či OC… A upřímně neumim si moc představit, že velké množství idí pojede autem, tramvají a pak metrem…
Možná by bylo příliš velké sousto připravit najednou TT až do Odolena Vody či Líbeznice. I tohle je na Prahu (a teď i okolí) dost velký průlom. Míra obsazení P+R v Sedlci bude záviset na aktuální dopravní situaci na vjezdu do Prahy.
Jako obyvatel města Mělník si to upřímně i docela umím představit. Vzhledem k aktuální dopravní situaci a spojení Mělníka s Prahou mi to vychází ve špičkách jako celkem zajímavá možnost. Jízda autem (konkrétně z části Slovany na Florenc) je v pracovní dny celkem slušný vabank, kdy cestu dveře – dveře můžete zvládnout za 40, ale i 80 minut. Využití vlaku je vzhledem k současnému stavu trati, vozidlovému parku, času jízdy a v neposlední řadě docházkové vzdálenosti nádraží bohužel dost nezajímavé a ne zcela komfortní. Nabídka autobusového spojení je poměrně široká a i celkem dostačující, ale pokud jedete do Prahy, tak… Číst vice »
Ano, jízda autem je vabank. Proto denně stojí kolony aut už od Klíčan až ke kruháku u motorestu Stará pošta. A tu si ty autobusy musí odčekat….takže tady je tramvaj až ze Sedlece naprosto k ničemu….aspoň na Odolku a nebo rovnou do Kralup. To by pak mělo smysl. Takhle je to akorát znepříjemnění života cestujích.
Jenže na tu Odolku je vedení té tratě naprosto nevhodné. Obratiště má končit někde na poli u benzínky. Pro lidi z horní Odolky asi ne úplně problém, když jsou zvyklá docházet Fajglovkou přes dálnici až do Aera, ale lidi ze spodní Odolky (nebo ze Zlatkova a Dolínku), že by chodili na tramvaj někam k benzínce… Kdyby někdo z vedení města myslel a místo staré cukrovarské vlečky neudělal cyklostezku, mohlo být vedení trati po této stopě a mohlo vést třeba až do Úžic… Pak je tady ještě vlečka, která vede z Kralup do AERA (kterou by šlo prodloužit třeba do Měšic… Číst vice »
To není pravda, konečná tram na Vodolce má být v lokalitě Horního náměstí v místech, kde je Penny Market.
Odolena voda ano, Ale z Kralup máte přímé vlaky do centra. To už by byl docela přepych dublovat železnici tramvají po pravém břehu Vltavy!
Pokud nebudou mít v cíli své cesty kde zaparkovat auto, pojedou
Chaber, ne Chabrů.
Díky za upozornění.
Borecký jede!