První tramvaj do Středočeského kraje získala důležité razítko, stavba má začít za dva roky
Vizualizace tramvajové trati Kobylisy - Zdiby. Foto: Středočeský kraj![Vizualizace tramvajové trati Kobylisy - Zdiby. Foto: Středočeský kraj](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/476001343_1168817071910192_4083722188245971775_n.jpg)
![Vizualizace tramvajové trati Kobylisy - Zdiby. Foto: Středočeský kraj](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/476001343_1168817071910192_4083722188245971775_n.jpg)
Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru.
Trať bude dlouhá zhruba 5,2 kilometru.
Dolni Chabry blokuji vystavbu Prazskeho okruhu. Praha stavi do Dolnich Chaber tramvaj.Tady je neco spatne…
Bohužel to není pro nás ze Zdib, většina Zdib je mimo tuto trať a stejně budeme dojíždět auty …spíše pro okolní obce??? ale s dojížděním.
Za mne hloupost.
Přesně tak, má to vést podél dálnice a končit na Odolce někde v poli, takže pro Vodolské stejné jako pro Zdibské…
Mě to přijde jako dost vylepšení pro Zdiby, protože tam většinou začínají zácpy na příjezdu do Prahy. Takže místo současných třeba 20 minut autobusem pojedete nově 5 minut autobusem+10 minut tramvají. Tomu říkáte zhoršení?
Přijde mi to šílené vyhazování peněz teda..
Když by šli lidi rovnou do Prahy, tak jim to bude trvat zhruba stejně, jako se vyšplhat na tu rampu. Ale hlavně, že nikdo neomezí IAD, to je zjevně priorita.
Kratší a rychlejší schody pro 90 % zdravých jsou bohužel sprosté slovo
Úrovňový křížení by bylo omezení i pro MHD.
myslíte úrovňové křížení s dálnicí? Ten most a rampa je tam proto, že je to hned vedle dálnice, kterou je třeba mimoúrovňově překonat vrchem a je to v rovinaté krajině, tudíž jiná možnost není. Ještě by se mohl pod dálnicí postavit podjezd ale předpokládám že je to ta dražší varianta
Za mě je to navržené řešení s mosty taky logické. Jen reaguju na předchozí příspěvek.
Teda neříkejte mi, že místo toho hnusu nad kruhákem na titulním obrázku nelze vymyslet elegantnější řešení…
🤬
Vymyslet lze leccos, ale záleží na investorovi, co si poručí. Pokud investor nemá vůli etetiku řešit, dle mého by měla iniciativu převzít městská část, a investora k tomu dotlačit.
To je tak nebetyčná ptákovina, která jen lidem dojíždějícím do Prahy znepříjemní život. Přidá jeden přestup u Sedlece v polích, takže přibude čas nutný na přestup. A v tom obrovském množství množství lidí, co se denně valí na metro Kobylis, budou mít tramvaje co dělat aby stihly nahradit 5 linek autobusů….
A takový paradox – terminál bude u Sedlece, ale z něj se bude muset jet jednu stanici busem nebo šlapat za deště, mrazu, vedra atd. cca 1km po silnici..
Když něco zvládnou 370-374, zvládnou to i dvě tramvajové linky. To píšu jako místní, právě sedím v 371. Tenhle projekt je třeba brát jako první etapu tratí do OV a Líbeznic.
Ano, to, po čem obyvatelé Líbeznic jistě touží, je jet do Prahy stejně pomalu jako dnes, zato v dopravním prostředku s menším podílem sedaček a ještě linkou ovlivněnou prasknutím vody někde na Stírce.
Na Stírce denně praská voda?
Ne, ale v centru Prahy denně vznikají zpoždění, která ale v současném modelu neovlivňují dostupnost dopravy někde daleko v SČK.
Přímé napojení do vozovny Kobylisy a řidiči v záloze umožňují rychlé vypravení náhradního vlaku. Samotná vozovna je smyčka pro obrat do Zdib. Další možností je operativní odklon linky z Ďáblic, pokud by Stírka nečekaně rupla. A samozřejmě operativní prodloužení autobusových linek.
Co se týká rychlosti, tak nové tramvaje jsou na 70 km/h, pokud bude vhodný nekolizní úsek třeba mezi křižovatkama, tak může být tato rychlost povolena i v Chabrech.
Rychlejší to nebude, pro jistotu je oproti dnešním busům naplácáno pár zastávek navíc. Tedy vmax je irelevantní a autobusy jezdí už dnes stejně. Horší je, že dostupnost zastávek se zhorší, protože samozřejmě tramvaj v zástavbě zastavovat nebude. Dostupnost vozovny Kobylisy a operativní řízení je rovnák na vohejbák, který nedokonale řeší problém, jež dnes neexistuje a výstavbou trati se vytvoří. Jak často tam asi tramvaje budou jezdit mimo špičky a jaká bude v těch obdobích asi poptávka… Plus si dejte poměr sedících a stojících dnes a v návrhovém stavu a vyjde vám něco, co fakt nechcete. Wany a KT8 dle plánu… Číst vice »
No já nevím proč by to nemělo být rychlejší, když ráno stojí šňůra aut spolu s autobusy klidně až k vozovně, zatímco tramvaje mohou jet volnou Klapkovou.
Obecně souhlas, ale používat vozovnu Kobylisy jako dočasnou smyčku je k ničemu, chce to dojet až k metru. Nicméně celý šílený prostor dnešní smyčky Vozovna Kobylisy a přilehlých křižovatek dozná s výstavbou TT změn (a k horšímu už to být nemůže).
Hlavně ovšem nezapomeňte, že tam do VHD přibude frekvence z těch 800+ osobních aut zaparkovaných na parkovišti „P+R“: i když je odstavení tolika aut už před Prahou pro ni jen kapkou v moři, je to zřejmě ten hlacvní důvod, proč se ta TT prosadila – kvůli pouhým obyvatelům Zdib by ji rozhodně nikdo nestavěl, těm jenom „namazali med kolem huby“, jak to pro ně bude výhodné.
Kdo to vymýšlí . Trolejbusy v Praze křižují tramvajové tratě překáží a pletou se. A naopak tady se budou stavět koleje a přitom stačí postavit jen sloupy ne zavěšení troleje. Všechno naopak.
1. Nestačí postavit sloupy. Musela by se postavit samostatná silnice jen pro trolejbusy, případně aspoň buspruhy (se sledováním oprávněnosti provozu a postihováním neoprávněného užití), protože jinak by trolejbusy trčely v zácpě.
2. V podobných úsecích je tramvaj energeticky výhodnější než trolejbus.
3. Tramvaj je pohodlnější než trolejbus.
4. Trolejbusy (parciální, jiné se v Praze nezavádějí) mají smysl tam, kde je nevýhodné/komplikované stavět tramvajové tratě a kde jsou úseky, které se netrolejují (jízda na baterie). Tento úsek je zrovna výhodný z hlediska stavby tramvajové trati.
Bus pruhy víceméně jsou od Zdib do Kobylis, ale není to ono, nejsou průběžné protože křižovatky a přechody, takže to moc nefunguje. A jako bonus křižovatka Kobyliské náměstí, tam toho moc vymyslet nejde.
toť otázka. Kdyby se z Kobylis postavil ve stopě plánované tramvaje BRT koridor pro tříčlánkové trolejbusy s absolutní preferencí a co nejvíce odděleným provozem od IAD, tak by to možná nemuselo být tak nezajímavé, ale přineslo by to bohužel další přestup. Takhle ze Zdib mohou lidé jet tramvaji až na Palmovku nebo do Holešovic. Problém je v tom, že stejně jich většina v Kobylisích přestoupí jako nyní na metro, protože tramvaji až do centra nikdo hodinu nepojede. V tom vidím problém, že Praha nemá úplně ideální geografické podmínky pro fungování meziměstského spojení ve smysluplném pojetí. Kdyby se postavila tram z… Číst vice »
Do Zdib se dnes na kole da dojet pro odvazne po Ustecke. Neni to ideal, ale je tam opravdu siroky odstavny pruh, kde se da schovat. Jsem zvedav, jestli se situaci zlepsi.
Alternativni cesta je podel skladky, ale ta je rok od roku horsi a dnes uz je na terenni kolo
Pokud by to bylo na území HMP, tak určitě ne. Protože kde je DPP, tam je i big ignore (nebo možná i zášť) vůči cykodopravě. Přitom se obojí může skvěle doplňovat, ale my jsme holt v tomhle městě mentálně trochu pozadu.
Na rozdíl od autobusu vás třeba tramvaj odveze i s kolem až do Zdib.
Pane, na kole se jezdí, kolo se nevozí. Kde berete jistotu, že zrovna tady bude povolen převoz kol?
Tak to asi zakážeme nosiče kol na auta.
Na kole bych po Ústecké jel asi jen půl kilometru od Vozovny Kobylisy a pak celou cestu o ulici vedle (tj. Kobyliská, Na Šubě). Na rozhraní krajů je pak ta cesta docela ošklivá, ale to snad se spraví s výstavbou D0. Trochu lepší je to přes Dolní Chabry (tím myslím opravdu dolní Chabry), ale tam jsou dost brutální kopce. Každopádně by to chtělo i nějakou vhodnou cestu na kole i ve směru na Březiněves a Třeboradice, tam je to dost zanedbaná oblast.
Koukám, že soutěž o nejdelší lávku pro pěší se rozjíždí. Doteď jsem si myslel že je to lávka u Riviéry v Brně. Ale toto je také horký favorit…
Zajímalo by mě, proč by tramvaj nemohla rovnou zůstat na východní straně ulice. Odpadlo by dvojí křížení směru z města.
„Odklizení“ trati na bok má efekt, že trať nebude v kolizi s automobilovou dopravou na komunikaci s vyšší rychlostí a hlavně v křižovatce s D0. V zástavbě je ale lepší vedení uprostřed, protože na boku byste měl při vyjíždění z vedlejší větší šanci dostat ránu od tramvaje hned, jakmile vyjedete za úroveň plotů a chodníku. Auto na hlavní se vám ještě třeba dokáže vyhnout a má kratší brzdnou dráhu, ale tramvaj neuhne ani o centimetr. Pro řidiče tramvaje je lepší, když uvidí auto z vedlejší dříve a má čas reagovat. Při odbočování z hlavní vpravo přes koleje byste měl šanci,… Číst vice »
Jak jen to v té Vídni dělají, že se jim to nestává…
Mají na Ringu jednosměrku a druhý směr té dopravní stoky mají v ulici, kde byly tramvaje zrušeny a zakopány pod zem (dnes U2).
Tramvaj uprostřed je vhodná tam, kde je místo na nástupní ostrůvky a nevadí přechody nebo podchody. Když už místo není, tak bych se nebál vést ji kus po kraji a nastupovat přímo z chodníku. Ať už je to Ústecká, Budějovická anebo Václavák.
Jaký tam bude tarif? Normálně pásmo 1 nebo tramvaj bude mít výjimku a bude možné jezdit na pražské jízdenky?
Nevidím důvod, proč by tramvaje měly mít nějakou výjimku, když všude jinde a u všech dopravních prostředků se jezdí podle stávajících pásem 🙂
jen tam nebude nástup předními dveřmi.
Doufám, že tou dobou už nebude nástup předními dveřmi nikde 🙂
Ono to úplně všude není, i teď jsou případy, že se mimo Prahu jezdí na pražské jízdné (např. 303) nebo naopak na mimopražské v Praze (např. 346). Nelze tedy vyloučit, že tu bude platit výjimka a že bude mimopražský úsek patřit jak do pražského pásma (asi B), tak do mimopražského (1).
Díky, to jsem nevěděl. Čím jsou tyhle výjimky motivované, čím se ty linky liší od jiných? Každopádně na zdibských linkách je normální pásmo 1 🙂
V případě linky 303 je to proto, že linka jede z Horních Počernic do Klánovic přes Šestajovice a tedy by vnitropražští cestující museli platit za jízdu mimo Prahu, i když tam jet nechtějí (druhý mimopražský úsek této linky už tuto výjimku nemá). U té linky 346, případně dalších podobných linek (tak velký přehled zase nemám), bohužel netuším, proč je tam ta výjimka.
Málo betonu.
…čili to vypadá, že nebude etapizace a celá trať se postaví najednou. To je určitě plus. A co nejdřív pokračování do Líbeznice a Odolenky.
Nejsem si vědom, že by se tady plánovala nějaká etapizace. Spíš toto je samotná první etapa 🙂
Původně se plánovalo dočasné ukončení na jižním okraji Zdib i se smyčkou a malým P+R. A druhá etapa Sedlec.
Odolenka neexistuje, jen Odolka spolu s Vodolkou! Opravdu 😉
Ten devadesatkovy nadjezd s rampami je nádherný.
Devadesátkový? Spíš 60./70. léta, v Česku osmdesátky. Ale jinak úplný souhlas, dýchl na mě z toho duch KOMOKO.
Jak se spousta těchto staveb dostavovala v devadesátkách, tak mi to splývá.
Musím uznat, že tady se podařilo nejen prodloužit cestovní doby samotné a přidat přestup, ale těm bez přestupu se regulérně prodloužila vertikální i horizontální vzdálenost na nejbližší zastávku oproti busům okometricky tak trojnásobně. V téhle zemi je radost platit daně, když vidím ty smysluplné projekty 🙂
Od dob Y křižovatky s benzínkou uprostřed se to tam poněkud změnilo a ještě změní 🙂
Moc takové etapizaci nerozumím, parkoviště je fajn, ale nestálo by za to tlačit rovnou konečnou někde v zástavbě? Aby to nedopadlo jako metro C, které se ze skoro-Letňan desítky let nikam neprodlužuje, přestože je kousek velké sídliště či OC… A upřímně neumim si moc představit, že velké množství idí pojede autem, tramvají a pak metrem…
Možná by bylo příliš velké sousto připravit najednou TT až do Odolena Vody či Líbeznice. I tohle je na Prahu (a teď i okolí) dost velký průlom. Míra obsazení P+R v Sedlci bude záviset na aktuální dopravní situaci na vjezdu do Prahy.
Jako obyvatel města Mělník si to upřímně i docela umím představit. Vzhledem k aktuální dopravní situaci a spojení Mělníka s Prahou mi to vychází ve špičkách jako celkem zajímavá možnost. Jízda autem (konkrétně z části Slovany na Florenc) je v pracovní dny celkem slušný vabank, kdy cestu dveře – dveře můžete zvládnout za 40, ale i 80 minut. Využití vlaku je vzhledem k současnému stavu trati, vozidlovému parku, času jízdy a v neposlední řadě docházkové vzdálenosti nádraží bohužel dost nezajímavé a ne zcela komfortní. Nabídka autobusového spojení je poměrně široká a i celkem dostačující, ale pokud jedete do Prahy, tak… Číst vice »
Ano, jízda autem je vabank. Proto denně stojí kolony aut už od Klíčan až ke kruháku u motorestu Stará pošta. A tu si ty autobusy musí odčekat….takže tady je tramvaj až ze Sedlece naprosto k ničemu….aspoň na Odolku a nebo rovnou do Kralup. To by pak mělo smysl. Takhle je to akorát znepříjemnění života cestujích.
Jenže na tu Odolku je vedení té tratě naprosto nevhodné. Obratiště má končit někde na poli u benzínky. Pro lidi z horní Odolky asi ne úplně problém, když jsou zvyklá docházet Fajglovkou přes dálnici až do Aera, ale lidi ze spodní Odolky (nebo ze Zlatkova a Dolínku), že by chodili na tramvaj někam k benzínce… Kdyby někdo z vedení města myslel a místo staré cukrovarské vlečky neudělal cyklostezku, mohlo být vedení trati po této stopě a mohlo vést třeba až do Úžic… Pak je tady ještě vlečka, která vede z Kralup do AERA (kterou by šlo prodloužit třeba do Měšic… Číst vice »
Pokud nebudou mít v cíli své cesty kde zaparkovat auto, pojedou
Chaber, ne Chabrů.
Díky za upozornění.
Borecký jede!