První stavební tendr k rychlé trati Brno – Přerov. Limit pro napájecí stanici je 1,3 miliardy
Trať Brno - Přerov, Nezamyslice. Pramen: Správa železnic
Nová trakční napájecí stanice má vzniknou v místě přerovského zhlaví železniční stanice Nezamyslice.
Ostuda, ostuda, ostuda.
Když jsem si přečetl ty termíny staveb na konci článku. Nic jiného nejde konstatovat. Tahle stavba podle původních plánů měla už být postavena.
Žijeme v ČR, tady vše trvá dlouho
Už jste někdy viděl, že by se v téhle republice něco stavělo podle původních plánů? Na druhou stranu, na této trati aspoň jezdí normální vlaky. PS. Závidím
Ještě před 10 lety nebylo jasné jak má stavba vypadat (ta diskuse byla velmi chaotická) a řešilo se, že v žádné variantě nevychází.
Úplně první stavební akce v úseku Nezamyslice – Kojetín už probíhá. Jedná se o vložení nového podpůrného stožáru v trase VN 110 KV v místě křížení s novou tratí u Víceměřic:
https://youtu.be/oKpIm-MHFjA
I ten snímek stanice Nezamyslice je poměrně historický (i když poměrně čerstvě). Vozový park se nám trochu obměnil:
https://youtu.be/1Uo1m18pTgU
Mě by také zajímalo, jaký bude limit pro napájecí stanici, ale v Ampérech.
To bude nejspíše měničová napájecí stanice. Takže 3x 110 kV se transformuje tak aby po usměrění byl výstup 6,5 kV aby to zvládly GTO nebo IGBT polovodiče rozkmitat jako jednofázový střídavý proud a pak se to jednofázovými trafy zvedne na 25 kV.
Nějak takto to je popsáno v ZD, je tam celej dokument s požadavkama, jen si nejsem jisteje těma 6,5kV to je ponecháno na výrobce celé technologie
Technická, dneska se na toto ještě používají GTO? Myslel jsem že IGBT nebo IGCT. Ne že by to lokomotiva nějak poznala, jde jen o řešení té stanice.
Co je to na Vyškovském zhlaví ŽST Nezamyslice? Myslel jsem za to, že také napájecí stanice. To bude za tu miliardu jen rozšíření? Nebo bude stavba na jiném místě?
Na vyškovském zhlaví je TNS a měnírna ale do těch míst bude přeložena stanice jako součást narovnání trati.
Až se to postaví tak se to „jen“ přehodí z jedné TNS na druhou
Když už to povede takový kousek od letiště tak tam tu zastávku udělat mohli…
Zastavka tam bude, viz leták SŽ
Proč tenhle úsek nebude regulérní VRT, ale jenom 200km/h, když leží na plánované trati VRT Praha – Brno – Ostrava?
Protože SUDOP neumí nakreslit VRT…
No, právě že neleží, plnohodnotná VRT navazující na Moravskou bránu výhledově bude v jiné stopě. Přes Nezamyslice to bude stále konvenční trať využitelná i pro náklady a regionální osobku.
Protože aktuálně tam chybí jakákoli slušná trať, kam by se vešla hustá meziregionální (R8, R12), regionální i nákladní doprava. VRT dvě z těchto tří věcí neřeší.
Ono pokud budou hotové VRT Praha-Brno a Hranice-Ostrava, tak toto zpomalení na 200 zase až takový problém není. A VRT Haná se může dostavět kdykoli v budoucnu, ale určitě to není prioritní záležitost.
Pro úplnost, ono to bude zpomalení na 60 km/h (Přerov).
Tam všechny ty vlaky ale budou stavět. Zpomalit musí stejně…😉
Jinak souhlas, pokud je to možné, je třeba dělat průjezdné koleje přes nádraží alespoň na 100kmh, ať nemusí brzdit náklady.
I náklad?
No zatím asi stavět budou, ale při „pravém“ VRT provozu by mezi Brnem a Ostravou měla být na nejrychlejší vrstvě jediná zastávka – Olomouc…
Nejrychlejší vrstva by měla jezdit z Ostravy do Brna bez zastávky.
Olomouc právě ne. Do Olomouce se totiž bude zajíždět. A to rozhodně nebude dělat každý ani každý druhý vlak.
Meziregionální doprava mezi Brnem (Blažovicemi/Holubicemi) a Vyškovem nikde zastavovat nebude. Tam jen čisté příměsto vymetáky.
Ano, ale musí se to všechno na tu trať vejít. Právě proto ty vymetáky dnes do Vyškova nejezdí.
Trať se projektuje douho, zjednoduseňe je to lepší koridor.
VRT bude ješté další trať z přerova do brna takže to teď bude mezistupeň mezi tím co tam je teď a VRT
VRT nebude, to se nebojte
Bohužel, ta „díky“ tomuto projektu bude tak nejdřív za 50 let…
Protoze ve smeru Brno – Ostrava hlavne v useku u Brna neni pouzitelna trat pro nakladni dopravu. VRT by nic neresila z hlediska nakladu.
V úseku Brno-Blažovice se v rámci této akce nebude „nic dít“ tam je to o uzlu…
Já jsem se s tím psychicky srovnal tak, že tohle je prostě „odbočka z VRT v Brně“ ve směru Zlín. Ten kus z Kojetína už je jedno, a vlastně to pro „nižší“ segment řeší napojení Přerova. „Echt VRT“ pak může jet prostě co nejkratší trasou směr OL, OV.
Vlastně proč ne, dálnice jsou v tom území taky dvě.
Odbočka z VRT má být „až“ před Nezamyslicema, tedy dle posledních návrhů, takže by se courat z Brna nemuselo a o 80km bližší Zlín než Ostrava mohl být v bájné budoucnosti dosažitelný v podobné jízdní době, jakkoli to zní absurdně.
To je ale budoucnost které se nikdo z nás nedožije 🙁
Protože je to modernizace konvenční tratě.
VRT by měla být v další etapě, pokud tato trať nebude stíhat a budou postaveny více-méně všechny důležitější VRT okolo a jinde.
Tenhle úsek nebude nikdy nic. Protože v ČR se maká jen hubou…tedy ústy.
Protože VRT by kvůli potřebným poloměrům musela jít zcela mimo současnou trasu a současné stanice, takže mezi Brnem a Přerovem by to zůstalo bez obsluhy.
Ne že bez obsluhy, ta současná trať by zůstala. Samozřejmě by se musela opravit, a s drobnými přeložkami dostat někam na 120-140kmh. Nejspíš i jeden mezistaniční úsek dvojkolejný kvůli letmému křižování.
Drobné přeložky na 120-140? Jinak současná trať sice slouží obsluze, ale stěží pro rychlíkovou vrstvu – nevejde se tam ani regionální ani expresní, ačkoliv zavedení obou je velmi žádoucí. Proto ta dvoukolejka.
Protože vznikne přestavbou aktuální trati… kdyby to byla VRT, tak tam „nezbude“ nic pro klasické pomalejší vlaky a pro náklady. Já osobně jsem hodně zde argumentoval proti této formě (minimálně na úseku Holubice – Vyškov to měla být novostavba VRT podél dálnice) ale zvítězilo přání obcí u aktuální jednokolejky že „nutně potřebují“ opravu a rozšíření na dvoukolejku a to se zároveň se stavbou VRT ve stejném směru neslučovalo… ona tam ve výhledu zůstane ale přesune se někdy tak na konec století, a doufejme že tohoto. Takže budeme mít kompromis, který samozřejmě i tak bude lepší než co je teď ale… Číst vice »
Aspoň, že o R8 SŽ jeví zájem a jsem za to rád. Kéž by byl aspoň poloviční o S6, ale ta už je asi ukradená absolutně všem.
Já se těch bagrů u nové trati snad i dožiju….
A taky přerušení provozu na jednokolejce…
Když to porovnám se stavbami ŘSD. Tam by za to byly 2 km dálnice vč. mostů a křižovatek. A tady jedno trafo. Si děláte už z nás kozy, ne? Nebo spíše OVCE.
https://mapy.cz/s/cutobumoku
Proč jsou tam dneska DVĚ trafa, když kdejaké Pako ví, že stačí jedno?
Ovce je snad nejvíce nadužívané slovo na internetu poslední doby, a to především lidmi, kteří ve všem vidí konspirace a spiknutí.
Těch 1,3 mld. Kč je samozřejmě hodně. Ale chtělo by to srovnávat srovnatelné, dálnice je úplně jiný druh stavby, než trafostanice.
A bude ta napájecí stanice mít aspoň přípravu na jednotnou fázi?
Za ty peníze by se tam dala postavit elektrárna potřebného výkonu.
Ještě doplním, že trafo 110/25 kV, 50 MVA stojí méně, než 100 mil.
Bude, v ZD je celej dokument popisující všemožný parametry včetňe toho že to bude schopný spolopracovat s černovicema a řikovicema kde taky jsou a nebo budou střídače
A co je tedy na této trafostanici tak drahého?
1.3mld mi přijde fakt hodně.
Mně subjektivně také. Ale nevím, kolik by byla odpovídající suma, kolik podobné stavby stály doposud u nás nebo kolik stojí v zahraničí. Jen mi přišlo nešťastné to srovnání s dálnicí, jelikož je to prostě něco jiného.
V zadávací dokumentaci bývá položkový rozpočet, tam to lze zjistit.
Plánuje se z této TNS v budoucnu napájet i rameno do Olomouce?
ano, TNS bude napájet trať do olomouce, bude tam dočasne kontejnerová měnírna
Stará TNS pode k zemi, na jejím místě bude kolejiště.
Mám pocit ze konverze je plánovaná 2029
1,3 miliardy čeho? Doufám, že třeba jenů. Za miliardu korun se ještě nedávno dal modernizovat celý uzel včetně navazujících traťových úseků.
Treba uzel Pacejov?
Třeba Česká Lípa.
To nejsou moc velké stanice Pačejov má 4 koleje, Česká Lípa 6
Myslím, že je to 1,3 mld. Kč
Za miliardu se toho dá třeba i dost postavit…https://zdopravy.cz/nejdrazsi-silnice-jihomoravskeho-kraje-miliardovy-obchvat-bluciny-propoji-d2-a-d52-219277/
4.5km, 5 mostů…
Do ty železnice fakt padají peníze jak kdyby už jsme nevěděli za co ještě utrácet.
Třeba 150 domů.
https://www.energomag.cz/novinky/ceps-dokoncil-rekonstrukci-transformovny-kocin
4 miliardy za rozvodnu VVN/VN. Trafo pro tyhle výkony fakt není levná věc.
hm, nechápem ten mínus …
možno by chcelo pripomenúť nielen „tyhle výkony“, ale aj približné čísla
– 25 kV výstup
– len pre napájanie jednoho Vectrona si to šupne tak 200 A … a takých to bude napájať niekoľko naraz, už len pri 10-tich to bude 2000A
Vectron si vezme 200 A jen při rozjezdu nebo do kopce, které ovšem v okolí Nezamyslic jaksi nejsou. A na napájeném úseku několika desítek km se zcela určitě nebude najednou rozjíždět 10 Vectronů.
Skleník z Hornabachu je taky o dost levnější nez výkonný notebook.
Srovnáváte nesrovnatelné. V Kočíně se přidávalo 6 polí 400 kV a 4 pole 110 kV a přidával se transformační výkon 700 MVA na 400/110 kV. Nezamyslice budou mít asi dvě pole 110 kV na přívodu, dvě trafa 110/6,5 kV, dvě pole 6,5 kV, dva střídače a dvě jednofázová trafa 6,5/25 kV po 20-50 MVA. To je fakt nákladově úplně jinde.
Nově je to cena za dvě nádraží… (Chrastava, Hrádek).
No tak aspoň trochu se to posunuje…
Vypadá to tak. Ale papír toho snese…