První statistiky neomezené jízdenky za 49 eur. V Německu si ji koupilo za měsíc 10 milionů lidí
Jednotka Coradia Continental pro dopravce ENNO ve Wolfsburgu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Zhruba polovina zákazníků si poprvé koupila časovou jízdenku do veřejné dopravy.
Podobně, jako Německo, nebo Rakousko, postupuje ve zvýhodňování VHD i Slovinsko.
Tam od 1.6.2023 stojí měsíční lístek na veškerou slovinskou VHD, 70€ (přenosná 90€). Zatím je to bez MHD, která by měla být do konce roku také integrována.
Jsou zavedeny i denní – 15€ , třídenní – 20€ , týdenní – 35€ a roční – 560€ jízdenky (přenosná 720€).
https://www.gov.si/novice/2023-05-16-uvedba-enotne-vozovnice-slovenija-za-vse-uporabnike/
Jak to ti Slovinci , dělají, že na to mají?
Výkonově se jedná o zhruba stejnou ekonomiku, jako je ta naše. Slovinské HDP na obyvatele (dle parity kupní síly) dosahuje zhruba 44.2 tis.$ a Česko 45,1 tis.$, tedy srovnatelné údaje.
Byl jsem ve Slovinsku loni. Úroveň železnice i dálkových autobusů je výrazně horší než u nás. Vlaků jezdí i z Ljubljany málo – tamní hlavní nádraží má dvě nástupiště a intenzitu provozu srovnatelnou, no, s naším Jeseníkem? Hlavní trať na Maribor se místy modernizuje, ale na jiných místech se ploužíte padesátkou a vlak se přitom klepe. Ljubljana samotná nemá tramvaje ani trolejbusy, jen autobusy. U nás bychom asi třísettisícové město bez drážní dopravy neakceptovali. Dálkové autobusy jezdí často a tvoří skutečnou páteř hromadné dopravy, ale vozový park je výrazně starší než u nás. Zase, hlavní autobusové nádraží v Ljubljaně je… Číst vice »
Přiznám se, že jste mně docela zaskočil.
Se Slovinskem mně donedávna pojila pouze pračka Gorenje.
Předppokládal jsem, že vzhledem k jejich tehdejší „měkčí“ verzi socialismu a jejich neúčasti ve válce v 90. letech, budou poněkud dál.
Koukal jsem do fotomap a v okolí nádraží mně upoutaly značně rozlehlé parkovací plochy pro osobní auta.
To může dokladovat vaše tvrzení o rychlosti tamních vlaků
https://mapy.cz/zakladni?l=0&q=ljjubljana%20busterminal&source=osm&id=45353&ds=1&x=14.5124546&y=46.0589823&z=17&base=ophoto
A přitom čeština má krásné slovo Lublaň. Z Lublaně, v Lublani… Jednoduché a libozvučné.
Vzhledem k tomu, co za tu částku cestující dostane, je slovinská nabídka výrazně méně atraktivní, než ta německá/rakouská. Tak uvidíme, kolik lidí přetáhne do VHD a nakolik zatíží jejich státní rozpočet.
„Jízdenka neplatí v dálkových vlacích (až na pár výjimek).“
Tuší tady někdo, jak těch pár dálkových vlaků, na které to platí zjistit, či dokonce, které to jsou?
zatrhnete ve vyhledávači „nur nahverkehr“
Zpravidla neplatí ve všech vlacích kategorií IC, EC a ICE.
Hádám že to budou vlaky RE (regionální expres). V létě jsem jedním takovým na 9€ jel, jel z Berchtesgadenu až do Hannoveru, tedy skoro přes celé Německo.
RE se v Německu neberou jako dálkové vlaky (i když některé linky tak vypadají).
Jízdenka neplatí v IC, EC, ICE a TGV. Nicméně je vidět, že Němci „sockovatí“. Místo aby preferovali rychlost a komfort dálkových vlaků, tak se na některých linkách nebo úsecích masově stěhují do regionálních spojů. Za poslední měsíc se některá ICE značně vylidnila a nyní poskytují v učité hodiny komfort „téměř soukormých“ vozů. Inflace zkrátka drtí německou společnost. Mzdy se navyšují, ale pouze u velkých nadnárodních korporací nebo polostátních akciovek. Živnostníci (řemeslníci) brutálně zvedli ceny a ten zbytek, tedy většina společnosti, která pracuje u malých soukromníků, co zaměstnávají do 10 nebo 20 lidí, tak ti si mohou o nějakém navyšování nechat… Číst vice »
No sockovatí… ono se tou regionálkou dalo vždycky cestovat slušně i na delších relacích, má síťový charakter, přípoje… akorát před 9. ranní nebylo moc na co jet, nějaké opravdu celodenní jízdenky typu ČD denní tam nejsou, resp. jen o víkendu. A klasický tarif na regio se od ceny jízdenky na IC pro ty středně dlouhé relace nemusel ani moc lišit. Není divu že teď se misky vah pohly.
https://www.bahn.de/faq/deutschlandticket-verkehrsmittel-deutschland
Naopak neplatí ve vlacích RE, které provozuje DB Fernverkehr (jsou poznat podle toho, že mají lomené označení a číslo (např. IC 2432 a v úseku Chotěbuz – Postupim i RE 62432).
No me přijd eže ten dokument právě vyjmenová na které dálkové vlaky lze DT použít? DB Fernverkehr AG
Rostock Hbf – Stralsund Hbf
Stuttgart Hbf – Singen /
Konstanz
Westerland – Niebüll (nur IC
2075, nur werktags außer
samstags)
Bremen Hbf – Norddeich
Mole/Emden Außenhafen
Erfurt – Gera
Freilassing – Berchtesgaden
IC-/ICE-Züge
(ggf. mit REZugnummer
Asi jsem to nenapsal nejšťastněji.
Ano, v uvedeném odkazu jsou dálkové vlaky, v nichž DT platí. Pro úplnost jsem doplnil, že existují také vlaky RE, v nichž naopak DT neplatí
Fíha, neomezený tarif … A že jako nejsou potřeba nějaký zóny a že v tom vlaku můžou být jak dlouho chtějí. To by ve středočeském kraji neprošlo.
Ten Středočeský kraj, který má normálně svůj neomezený tarif na 24 hodin PID? Dokonce i variantu společnou s Prahou 😁
Kolik % rozpočtu Sředočeského kraje byste tak byl ochoten obětovat za levnější jízdné? Momentálně stojí neomezená jízdenka 22 195,- a kraj vydává nějakých 40% veškerého rozpočtu na hromadnou dopravu. Pokud chcete zlevnit na polovinu, nejspíš vám to číslo dost naroste. Co pak omezit, nemocnice, školy, infrastrukturu?
V Praze nemají městské části peníze na stavbu škol, kdyby se zvýšila roční jízdenka v Praze na trojnásobek, tedy z 3 650 Kč na 10 950 Kč, znamenalo by to denní cenu jedné jednosměrné jízdenky, což je pořád velmi výhodné (cena hodiny parkování) a cca pět – šest miliard Kč ročně, které by magistrát mohl věnovat na stavbu nových škol (tedy čtyři nové školy ročně).
V tom případě by to lidi nekoupili, protože při počtu přepravních kontrol by se vyplatilo jezdit načerno. Takže by se ten příjem moc nezvýšil.
Reálně ta lítačka stála před 20 lety daleko víc. Kolem roku 2000 byla asi za 4 tisíce, kdyby se zvyšovala jen o inflaci, tak stojí asi 8 tisíc nyní a taky to šlo.
Tenkrát mne při koupi nové štvalo jenom to, že jsem to nechal na poslední chvíli na Silvestra :), to už si dnes taky nikdo nedovede představit.
Jenom by se tím snížil schodek v rozpočtu DPP. Žádný peníze do rozpočtu Prahy by nepřitekly.
Cože? Z čeho je asi tak financován ten „schodek DPP“?
Co omezit? Soukromé aktivity soukromých osob, aby měly menší zisk, platily menší daně a méně jezdily… no a ne, přece?
A nebo zvýšit daně z nemovitostí, aby bylo na levnější ježdění. Nájem se přece o zvýšenou daň nezvedne, že ne?
Když je to zdarma, tak jezdí to především ti, co by jinak nikam nejeli. Stačí je přepočítat tady v diskuzi – jedou tam jenom proto.
A co je zdarma? Vy jste zase úplně mimo…
Takže 50 euro při kurzu 25 Kč = 1 euro dělá na české 1250… Hmm za to v Čechach nekoupíte ani dálniční známku, natož pak nějakou roční jízdenku na MHD…
Myslím že měsíční za tolik peněz seženete bez problémů.
49 € * 12 = 588 € = 14000 Kč
Kde stojí roční MHD přes 10000 Kč?
Pokud potřebujete více pásem, tak se přes 10k dostanete dost rychle.
Mluvilo se o MHD…
Niektoré firmy v Nemecku toto využili ako benefit pre zamestnancov a odratali ďalšie eura. V mojej firme platíme 10e mesačne za túto jizdenku. Za 120e ročne môžem cestovať po celom Nemecku.
Takže 50 euro při kurzu 25 Kč = 1 euro dělá na české 1250… Hmm za to v Čechach nekoupíte ani dálniční známku, natož pak nějakou roční jízdenku na MHD
A spotřební koš ti nic neříká?
Je to měsíční jízdenka.
Kurs už taky není 25, ale tím si tu hezkou anekdotu nebudeme kazit.
Kdo chce neomezenou jízdenku za 49 ojro, tak ať se odstěhuje do Německa. Protože on je rozdíl mezi Německem a Českou republikou. Úsměvné je foto nádraží ve Wolfsburgu, které leží na trase Berlin-Hannover. ČR si může dát fotku mladoboleslavského nádraží na trase Praha-MB. Ve zmíněných městech se nachází automobilky společnosti Volkswagen. Tím veškerá podobnost končí a připouštím, že srovnání je to velmi troufalé…
Jediné co tomu je vážně konkurent v České republice je lítačka V Praze za 3650 za rok. Ale jak brblaji v Prezleticich, Úvalech, Cernosicich Ricanech víme všichni. I když v busech se načerno jezdí blbě.
Až na Přezletice dost lidí používá vlak s tím, že mají jenom pražskou a jedou až/už do/z Úval třeba.
Taková jízdenka by byla dobrá i v Česku. Klidně kdyby to byl ten OneTicket za 28 tisíc, pokud platil kromě vlaků i na všechny příměstské autobusy a MHD. Ale je mi jasno že na rozdíl od bohatého Německa na tohle chudé Česko nemá.
To není bohaté Německo a chudá ČR to je neschopná ČR protože tohle to je jediný trend jak řešit klimatickou změnu, přeplněné silnice, chybějící parkovací místa, kolony. A vyjde to 10x levněji a není to přírodu, jako další výstavba betonu v krajině.
Existují nějaká data ukazující, že tenhle typ jízdenek převádí lidi z IAD do VHD?
Tak třeba v článku máte, kolik lidí si ji koupilo a nemělo předtím žádnou.
A 49 euro za měsíc není málo ani pro Němce, zbytečně ji kupovat nebudou.
Z čehož ovšem neplyne, že ti lidé přejdou z aut do VHD.
Jistě, předtím chodili pěšky nebo jezdili na kole, až tato jízdenka je přesvědčila o výhodách veřejné dopravy!
Možná ano, možná ne. Mě by zkrátka zajímala nějaká tvrdší data k tomuto problému. Zatím se všichni pohybujeme pouze v oblasti nějakých vlastních přání, názorů, zkušeností. Chápu, že to chce nějaký čas.
Tak ta tvrdá data nezískáte jinak, než že se to zkusí a pak vyhodnotí.
Mohou to být i lidé, kteří předtím jezdili vlakem (i ICE) za jednorázové jízdné a teď chtějí ušetřit, ano. I těmi RE se dá dojet daleko, případně s přestupem a je v tom MHD v cíli.
IAD VHD? Nějaká nová letiště?
v situaci, kdy babisem zhuntovany rozpocet mele z posledniho, je vyhodit par miliard z okna asi to posledni, co bychom meli chtit.
Máte tam chybu. Rozpočet byl-stejně jako v celé Evropě zhuntován pandemí Covid 19.
No, ten s tím začal. Ale babišovo helicopter money to pěkně načalo (no , a pak ruskej fašounek to dorazil definitivně).
Čím? Sankcemi, na které doplácíme, neomezenou pomocí státu, do kterého nám nic není…
Ale je. a to velmi.
Hybaj do Kremlu.
Ohladne zhuntovaneho rozpoctu.
Akurat som cital clanok. Deficit rozpoctu za 5 mesiacov tohto roka 271,4 miliard Kc. Planovany deficit rozpoctu na cely rok 295 miliard Kc.
Aby som nebol zly na vas Cechov, Slovensko je na tom horsie. Odhad deficitu vo verejnych financiach podla Europske komisie. Nemecko -2.3% Česko -3,6% a Slovensko suverenne najhorsie 6.1% HDP.
No na Slovensku mame na jesen parlamentne volby.
No ten odhad pro ČR vychází z toho plánu rozpočtu a schodku 295 miliard, ale už nyní je jasné, že bude daleko vyšší… Těch 5-6 % HDP budeme atakovat také.
Ale pokus jde o slevy pro studenty, tak těm to pořádně osolit, aby nezabírali místo ve vlaku.
Přičemž bez kapacitních kolejí na ně převede leda tak prd. Ale to by nesměli stávkovat, když se jim zruší Regionova na koridoru …
Když máme na trať z Plzně do Domažlic a Němci ne resp. raději nic nedělají tak asi ta chyba bude jinde. 🤣
A kdy skončí skanzen jménem ČR a zavedeme to taky ? Rakousko víc jak rok permice na všechno za 999EUR (snad promo cena) za rok, teď Němci za 588 EUR ( cca 13900 ročně ).
Nejdřív musíme nějak konsolidovat veřejné rozpočty.
proč my? mam pocit že cely život něco konsoliduju. nejdřív jsem byl odpovědnej za světový mír , pak mě okradl klaus o úspory , následovala rozkrádačky fialový sak , opoziční smlouva kdy nešlo nic , pet let naděje a krize , že prej se musím uskromnit , opet pár let nadejí a pocitu že bude dobře a opet průser . ať si konsoliduje kdo chce , ja chci obyčejně žít. tyhle uvědomělé kecy si strčte za klobouk . stejná agitka jak za komárů jen v jiném balení
Hm, tak schválně, kolik let vydržíte obyčejně žít, když každý rok utratíte o pár % víc, než vyděláte.
Podle mínusování se ani nedivím, že 10 % české populace žije v exekuci a mít insolvenci není žádná ostuda.
Rozdíl je v tom, že stát si může natisknout peníze, ale občan ne.
Ono i u toho státu je to dost s otazníkem.
Ovšem to lze aplikovat jen do jisté míry a jen u ekonomicky silných států.
Teoreticky zajiste. Praxe ukazuje opak.
zaplatite to ze sveho?
je to jen levny zeleny populismus. ty vlaky zadarmo nejezdi. a dotace v miste A znamena, ze vam stat neco vezme v bode “B”.
V Rakousku je to za 3€ za den, t.z. 1095€ za rok s tím, že pri zavádění měli ca. 10% slevu. Letos měli kvůli inflaci zas akci, že to platí 13 měsíců místo 12. Podstatný rozdíl je ale v tom, že v Rakousku to platí i v dálkové dopravě, v Německu ne. To je dané jednak velikostí Německa (síťová jízdenka, co by platila i dálkové dopravě by byla mnohem dražší) a hlavně trochu jinačí cílovou skupinou. Rakouský Klimaticket má být kompletní alternativou k autu, zatímco německý lístek řeší hlavně dojíždění do práce (na to jsou v Rakousku levnější regionální jizdenky).… Číst vice »
tady bych trochu oponoval, některé Německé Rex linky budou srovnatelné s Rakouskem a jejich IC, má osobní zkušenost, trasa Leipzig – Cottbus bych klidně srovnal s trasou Vídeň – Salzburg / Graz a to se najdou i delší sice ne tak rychlý max. 160 oproti 230 ale zastávek taky jen pár.
Proč nutně přebírat jeden či druhý, ono by stačilo aby existoval třeba jen takový systém který by prostě dovolil koupit jízdenku na veškerou hromadnou dopravu, jako je to ve Švýcarsku, klidně za „komerční“ cenu, i.e., ~25k. Náklady pro státní rozpočet by byly minimální a benefit pro cestující maximální.
Já bych byl rozhodně pro všechnu dopravu, kterou je možné mezi startem a cílem použít, tedy u vzdálenějších cílů i dálkovku.
A udělal bych nějaké zónové varianty pro zvolené bydliště, s různou cenou pochopitelně. Něco jako (v případě Pražáka) celostátní; PID; PID P-5; PID P-B. Ale ne tak, aby se to vyplatilo až pro pravidelné dojíždění, ale i pro občasné cestující. Třeba 5000(místo 3650), 10000, 15000, 20000.
Stačilo by one ticket rozšířit i na busy a MHD.