První stadlery po DB si opraví ČD samy, nasadí je do Drahanovic
Cestující v Olomouckém kraji se měli původně už od nového jízdního řádu dočkat nasazení jednotek 646 Stadler GTW, nakonec je
Cestující v Olomouckém kraji se měli původně už od nového jízdního řádu dočkat nasazení jednotek 646 Stadler GTW, nakonec je využijí až příští rok. Důvodem je zrušená soutěž na jejich modernizaci, do které se nikdo nepřihlásil. Podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové se dopravce nakonec rozhodl část jednotek modernizovat a upravit pro provoz v Česku ve vlastní režii.
„Dvě jednotky řady 646 plánujeme uvést do provozu v prvním čtvrtletí 2020. Další 4 jednotky by pak měly vyjet na koleje v průběhu roku 2020,“ řekla Rajnochová. Podle ní aktuálně na jednotkách provádí úpravy, které se týkají zajištění funkčnosti základních konstrukčních celků. Jednotky dostanou i modrobílý korporátní lak. Jako první se objeví na trati Olomouc – Drahanovice.
České dráhy od zrušení soutěže na dodávku vozidel v létě nevypsaly nový tendr. „Aktuálně probíhá zapracování poznatků z předběžné tržní konzultace do nové upravené zadávací dokumentace. Následně plánujeme vypsání druhé veřejné zakázky,“ dodala Rajnochová.
České dráhy koupily celkem 12 jednotek loni v lednu. Do soutěže na modernizaci se ale nikdo nepřihlásil.
Dopravci za zpoždění nasazení lepších vlaků nehrozí žádné sankce. „Dopravce jako veřejný zadavatel je povinen opravy a dodavatele oprav soutěžit. Stejně jako v jiných odvětvích je i v tomto chování dodavatelů zcela nepředvídatelné. Z tohoto důvodu není v uzavřené smlouvě sjednána sankce, tato bude s dopravcem sjednána až po předložení harmonogramu nasazení vozidel, tento je možné sestavit až na základě úspěšně proběhlého výběrového řízení na opravárenskou společnost. Ani kraj a ani dopravce nemohou ovlivňovat průběh transparentního výběrového řízení,“ uvedla manažerka komunikace Olomouckého kraje Eva Knajblová.
Jednotky Stadler GTW chtěl původně koupit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. V rámci opravy měly dostat jednotky nejen české zabezpečovací zařízení, ale například i nové čalounění sedaček, informační systém, wi-fi nebo elektrické zásuvky. Jde o jednotky řady 646 se 119 sedačkami a místem pro 80 stojících, vyráběly se v letech 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované, jezdily původně na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.
Jednotky mají jezdit na trati z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 275,273). V kombinaci s motoráky 810 pak budou jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295).