První soutěže na autobusové dopravce v PID. Největší balík míří po otevření obálek k Arrivě
Nové autobusy MAN pro Arriva City. Foto: PID
Autobusy v Pražské integrované dopravě poprvé přilákaly i firmu Daniela Křetínského.
Hlavně žádný ICOM
Pokud se dívám na účastníky tendrů, jsem mile překvapen rozvážností jednotlivých firem. Žádná z nich se nepřihlásila do všech oblastí. K těm dosavadním se přihlásili o několik sousedních. Čekal jsem veliký útok Transdevu, Arrivy a Umbrely. Zdá se, že podmínky smluv jsou natolik přísné, že nikdo neriskuje výhru např. ve 3/4 oblastí, které by musel najednou rozjezdit. Proto věřím, že noví dopravci nástup zvládnou spíš s menšími problémy.
Však Arriva (v nějaké formě) je všude. ČSAD MHD Kladno je Arriva….
Pokud se dívám na účastníky tendrů, jsem mile překvapen rozvážností jednotlivých firem. Žádná z
Škoda Buslinu.
prosím?
muzete se do jiznich cech prijit povozit sorkou, kdyz vam to tak chybi…
Nebo do Pardubic čekat 🙂
Proc se vse hodnoti jen dle ceny, ale kvalita vozoveho parku, predchozi vypadky v provozu ci celkova spokojenost v tomto vubec nerozhoduje.
To je zase výplod. Kvalita vozového parku je dána standardy PID. Jak předchozí výpadky může hrát roli u dopravce pana Křetínského nebo jiných dopravců, co nejsou v PID? Jak by se zadal kritéria u pojmu “celková spokojenost”? Kdyby výbeřka dělali lidi jako vy, to by si ÚHOS smlsl. Cena je opravdové jasné konkrétní kritérium. Představte si ty naštvané davy, co by volali, proč politici vybrali dražší nabídku? Vždyť to jsou peníze daňových poplatníků! Na takovém politikovi by si smlsli státní zástupci a média dřív než byste řekl Arriva.
Pokud se pamatuji, tak v jižních Čechách podala v oblastech Prachaticko, Strakonicko a Písecko nejnižší nabídku společnost ČSAD autobusy Plzeň. Pak zřejmě byla vyřazena a zůstal zde v regionech busem.
Ano, tehdy musela být nabídka ČSAD autobusy Plzeň vyřazena pro formální pochybení.
Jaké linky / výkony spadají do jednotlivých oblastí?
Zkuste zajít na profil zadavatele, tam je celá dokumentace.
No vybrat si Arrivu po zkušenostech z letošního roku, gratuluji. Standarty kvality dodrží, když nejezdí, nejsou porušeny 😀
A dopravce Martin Uher, toho je mi líto. Ale houska za 2,50 ze supermarketu taky bude vždy jen nejlevnější, ale nebude prostě dobrá.
Arriva ve Středních Čechách funguje dlouhá léta, pod různými značkami.
No právě. Tak dlouho už v PID působí, má neustále nějaké výpadky, technický stav vozů také nic moc a přesto se jí pořád věří. Ale mohlo to dopadnout i hůř, mohl vyhrát Busline. Proti tomu je Arriva pořád ještě zlatá.
Je to tak. Bohužel sankce za odříkání spojů či nedodržování Standardů kvality zřejmě nejsou dostatečně motivační. Podívejte se i na vlaky. City Elefanty jezdí věčně špinavé, posprejované, poničené, nikdo to asi už ani nedostraňuje (nebo ne v dostatečné míře), a jaké za to chodí dopravci sankce? Pokud by byly dostatečně motivační, již by se dávno zřejmě něco dělo…
No s těma sprejerama je to trochu těžší. Čd nemaji na to aby týden co týden čistili grafity na Elefantech. U nás prostě vandalismus je hodně rozšířený.
„Nemají“ na to protože pokuta za znečištěný vlak je menší než cena čištění.
To mate pravdu. Kolega jede rano do prace, autobus nejede. Odpoledne jede z prace, autobus opet nejede.
A jak pise veli.k, zrizovatel vas se stiznosti odkaze na lamparnu (Arrivu), i kdyz s ni vy, jakozto majitel predplaceneho kuponu, nemate absolutne nic do cineni.
Mně je Martina Uhra taky líto. Nicméně transparentnost VŘ je dobrá. A s M. Uhrem bych to tak špatně neviděl. V roce 2024 mu bude 62 a něco už vydělal. Zázemí v Mníšku může pronajímat ICOMu, může mu prodat i celé s.r.o., něčím jezdit ICOM musí a někdo to musí řídit. Další variantou jsou subdodávky, takže to klient nemusí ani nijak výrazně poznat apod. Samozřejmě ale velmi předbíhám a fabuluji.
Pokud se příhlásí pět firem, tak mám z principu šanci jedna ku pěti.
To že Uher neuspěl je daný prostě tím, že se nehlásil v pěti jiných oblastech, přičemž v jedný by třeba uspěl. Pokud se hlásím jen tam kde jezdím, tak to znamená jít jak zvíře na porážku.
A to že je někdo někomu sympatický – tak proč ten „sympaťák“ nanabídl za to samý nejnižší cenu, notabene když má vybudovaný zázemí??
třeba proto, že chce svým řidičům platit mzdy a ne kapesné?
Pokud si zákazník poručí jinou než základní housku, tak ji v obstojné kvalitě vyrobí i v3lko
tak doufam, ze benesovsko zustane tak, jak je, co nejdele. ne ze by to byl ideal, ale vymeny autobusovych dopravcu kde je jedine kriterium cena a vubec se nezohlednuje jejich historie, jsou k nicemu.
Navrhněte lepší a nezpochybnitelná kritéria
Vyhodnocení Standardů kvality PID za předcházející období? Alespoň pár procenty. To by ty nespolehlivé dopravce mohlo trochu posunout za ty, co sice stojí o pár korun více, ale mají vždy vše v pořádku.
A noví by utřeli nos. A výběrko by okamžitě skončilo u ÚOHS.
U nových by to bylo nedefinováno, čili pro sornvání se nepoužívala jako hodnotící kategorie.
Takže by vznikla Arriva New a přihlásila by se jako nový dopravce. A jsme kde? Na začátku.
To vyhodnocení dodržování standardů kvality PID z minulého období zní hezky. Není však reálné. Takto vypsaný tender by neumožnil vstup dopravců, kteří jezdí zatím mimo PID. Soud nebo ÚOHS by takový tendr zrušili.
Proč by to vyloučilo nováčky?
Já si dovedu představit, že do výběrka může firma, která a) minule nejezdila b) minule dodržovala standardy aspoň na x%.
Já považuji za hlavní věc, aby pokuta za „zaviněný“ výpadek spoje (+nezaplacené vozokm) vždycky byla větší, než cena za výjezd cizí zálohy.
Dopravce ví, že nemá řidiče a na zítřek chce odřeknout některé spoje? Levnější je, aby si místo toho sehnal subdodávku.
Dopravci nečekaně nepřišli řidiči(nečekaný úraz/nemoc) – místo těch midibusových spojů spojů si dopravce nechá celý vozák odjezdit sedmimístným taxikem, i tak je to levnější.
Hlavně si dopravci musí uvědomit, že prostě musí pár řidičů držet „na depu“ a platit jim ideálně > 70 % mzdy, nemůžou vypravovat „na krev“.
I v dobách kdy Arriva Praha rušila spoje, měla mít i operativní zálohy. Dopravce ví a má rozvrženo, jenže lidi nejsou.
Chtělo by to změnit hodnocení (platit i přestávky), lákat řidiče na kdeco.
Každý dopravce si bude pro nová území pořizovat převážně nové vozy ve standardech PID. Tak bych se vozidel v opravdu hrozném technickém stavu nebál. ČSAD Benešov pravděpodobně nakoupí pro Mníšek a okolí nové Setry. Je na tom něco špatně?
Ano, ten současný pro linky 317, 318, 320 dlouhobě pořizuje mnohem kapacitnější 18M Solarisy (poslední 17.10.22) a uvnitř vozidle je 2x více displejů než požadují standardy. Navíc v létě v nich řidiči smí pouštět klimatizaci na rozdíl od koncernu ICOM.
Nenapadlo Vás, že v požadavcích bude, aby Benešov jezdil s taky kapacitními kloubovými busy?
V požadavcích na vozový park jsou pro oblast Mníšku kloubové vozy i pro nového dopravce.
Na naše poměry neobvyklá transparentnost.
Taky to vítám. Vypadá to čistě a i pěkná doba do začátku. Dobrý vzor pro ostatní a zatím nic o odvolávání nebo rozporování výsledků. Tak ať všechno klapne.
Zatím žádné výsledky nejsou, takže není co rozporovat ani proč se odvolávat.
Ano a doufám, že tento postup bude inspirovat další zadavatele. Zhruba takto si představuji veřejnou soutěž.
Je to lepší než jinde, ale já mám trochu problém s tím rozpočítáváním nákladů na řidiče na kilometry a tím, že tato cena zůstává i při změnách jízdního řádu. Takže když ropid vymyslí oběhy s velkými prostoji na konečných, nebo víc kilometry odjetými v noci a o víkendu, bude mzdu za stání na konečné nebo příplatek za noční dopravce buď sanovat na úkor svého zisku, nebo to bude na úkor řidičů, což se obávám je pravděpodobnější. Resp. hraje to na mlýn praxi, že prostoje má řidič skoro neplacené.
Arriva, ktera nezvlada to co ma ma dostat dalsi oblasti? Cele PID jede cim dal tym vice do kopru..
tohle taky nechapu.
Fakt by to chtělo nechat doložit kolik z toho jde na platy řidičů. Jinak se zas dostanem do situace, kdy je podstřelená nabídka zapříčiněna nedostatečnou mzdou pro řidiče, kteří u dopravce dlouho nevydrží, pokud vůbec sežene dostatek. Ale snad je to ohlídané přes ty nové standardy PID, že se nevyplatí platit sankce za neodjeté spoje.
No tak plat řidičů je v tý nabídce zahrnut, ale bohužel v rozpočtu na kilometr, nikoli hodinu. Takže když ropid vymyslí oběhy s velkými prostoji, tak na tom řidiči prodělají.
a když vymyslí oběhy s malými prostoji, tak si zase počteme litanie že člověka sedřou, že…
Soutěž byla veřejná. Mohl se přihlásit klidně i dopravce „Paolo troll bus“.
To asi ne 🙂 Předpokládám, že tam byla nějaká kvalifikační kritéria, nějaké referenční zakázky.
Tak pan Paolo má jistě bohaté zkušenosti z oboru a reference
Za projev názoru na Arrivu nemusím být trol.Zkusenost dopravcem dlouhodobě zla a to ne jen z Prahy a SCK.Nemusite s ním názorem souhlasit ale že vzájemnou slušnosti alespoň respektovat.
no já misím říci, že jsem se Arrivy v PLK bál a po trpkém rozjezdu již spokojenost
A jaké další oblasti navíc myslíte? Naopak, Arriva Střední Čechy obhájila pouze jedinou oblast, tu nejlukrativnější naopak ztratila…
Má nejlepší cenu i na Kladensku a Hostivicku.
V rámci Kladenska a Hostivicka dnes již bez problémů jezdí…
To samé Hořovicko, naopak ztratili Mnichovohradištsko, takže suma sumárum Arriva je pořád -1 oblast. Kde tedy jsou ty oblasti navíc oproti dnešku?
A kde je v článku zmíněno, že Arriva má získat něco navíc oproti dnešku?
Mníšecko – takže z nejlépe hodnoceného dopravce PID lowcost. Děkujeme
Však ještě není rozhodnuto.
V to doufám. Uhra by byla škoda.
To souhlasím. Zrovna v tom „Mníšecku“ se všechny nabídkové ceny liší minimálně.
ted je otazka, jak to vyberko postavili. jestli jen na cenu, tak musi vybrat nejlevnejsiho, nebo to odpiskat.
I kdyby šlo jen o cenu, tak nikde není napsáno, že některé nabídky nebudou vyřazeny.
Bohužel to jen na cenu bylo.
To je pravda. A ČSAD BENEŠOV Ať táhne do háje s těma Setrama A Intourama
v jihoceskym kraji vymenili commett za cosi jinyho a jezdim tam krasnou, novotou vonici sorkou. 😀
Tak Intourům je pomalu u ČSAD Benešov konec a náhradou jsou setry, který jsou skvělý auta
Pro oblast Mníšku by dopravce v případě výtězství nakoupil Setry v nových standardech PID. Tak kde je problém?
Co je na nových Setrách, které koupí ve výbavě definované standardy PID horšího pro cestujícího než stejně vybavené Iveco Crosway nebo Sor?
Prosím o vysvětlení v čem jsou nové šedočervené Setry ČSAD Benešov horší než stejně vybavené vozy Martina Uhra. Nebo je nálepka „lowe coast“ pro ČSAD Benešov za něco jiného? A za co?
Rozdíl je asi hlavně přístupu dopravce.
Zatímco Martin Uher je srdcař, který stál u vniku Pražské integrované dopravy.
ČSAD Benešov = ICOM nechvalně známá společnost špatně se chovající k řidičům, mající kontraverzního majitele Kratochvíla, jenž se vyhnul vězení jen díky milosti prezidenta.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zden%C4%9Bk_Kratochv%C3%ADl_(podnikatel)
Takže když někdo stál u vzniku PID, tak mu proto budeme na základě toho bagrovat zakázky či co?
Pokud někdo stál u vzniku PIDu jako Uher, tak může dostat třeba Cenu Hejtmanky. To je fér. Ale zakázky za zásluhy, to by nebylo fér z veřejných peněz.
Bohužel vůbec nerozumíte co tím je myšleno.
Takže až ICOM nebude jezdit budete říkat také jak je to v pořádku?
Myslím že každý kdo nějak častěji jezdí, jak s Uhrem tak s koncernem ICOM, moc dobře chápe rozdíl v kvalitě těchto dopravců zejména v chování i spokojenosti řidičů.
No a lidsky Kratochvíl / Kratochvílová versus Uher, to ať si každý posoudí ve svém svědomí kdo je komu s\sympatický
Ten finanční rozdíl v nabídce není zas tak závratný.
Lidsky rozdíl mezi Icomem a Martinem chápe většina z nás. Při soukromé zakázce z vlastních peněz bych si raději pořídil službu/zboží od firmy, která se chová v souladu s mými vlastními etickými principy. Podle nich bych Buslinu, ICOMU a skupině Z-group nedal ani korunu. Při veřejných zakázkách by v ideálním světě účast těchto firem zakázal soud. V reálu lze nastavit pouze férové podmínky pro všechny a tvrdé smluvní podmínky, jejichž dodržování se bude vyžadovat. Ti co tu zdánlivě hájíme ICOM, stojíme spíš za férovou soutěží než za pochybnými subjekty.
Ten příběh samozřejmě znám. I mě je pan Uher stejně jako mnoha dalším čtenářům sympatický. Přesto je při pořizování služeb z erárního dohlédnout od emocí a vybrat standardy definovanou službu za co nejnižší cenu. Pokud dokáže velký koncern typu ICOM nebo Arriva srazit při nákupu stovek autobusů v požadované kvalitě, jejich cenu, nebo mít množstevní cenu na PHM, tak je v pořádku, pokud toho objednavatel využije a ušetří. Problematická je oblast chování k zaměstnancům. Pokud by kraj požadoval určitou výšku mzdy řidiče nebo certifikaci personálního menežmentu zrušil by tendr ÚOUS.
Já bych hlavně uvítal, aby si koncern ICOM koupil nějaké lepší kasy, než ten strašlivý přístroj z roku raz dva, který ty lítačky nečte do té doby, než mu to řidič nenařídí. Klasická situace u ČSAD Benešov, všichni lítačku plácnou na místo, kam se karty mají přikládat, kasa však nepřečte ani jednu, protože to řidič nezapnul. Lístek si pak koupí jen ten, kdo doopravdy chce.
Nechápu, že s tím ropid ještě něco neudělal.
ROPID s tím nic nedělá, jelikož je ICOM velká firma. A velké firmy získávají od ROPIDu všelijaké výjimky takřka na cokoliv.
Aneb všichni jsme si rovni, ale někteří z nás si jsou rovnější.
Ajeje, uplakánek je zase na světle. Nejdřív ti ROPID ubližoval když jsi nesměl jezdit linky s vozem certifikovaným pro NAD a když se výjimka udělila, moc jsi toho neodjel a raději jezdil NAD, za kterou bylo víc. Teď je po sezóně NAD a práce na linkách se zase bude hodit, tak co kdyby si přestal veřejně rejt a byl rád za nějakou práci?
Pokud bylo někomu ubližováno, tak leda tak cestujícím na zastávkách, kteří čekali na autobus, který nepřijel. Vytvoření výjimky nikdo neočekával, vznikla během cca týdne/dvou z iniciativy několika rozumných zaměstnanců ROPIDu (kteří ji měli problém vůbec prosadit). Výluky za vlaky jsou plánovány dlouho dopředu, nikoliv ze dne na den. Třeba ta aktuální má počátek dohody z června. A oběhy vozidel na výluku jsem měl v ruce ještě před vydáním nějaké výjimky na běžné linky. Nějak zjednodušeně řečeno – na vozy byla nasmlouvána práce ještě před udělením výjimky. A práce mám hodně, nepotřebuji kvůli nějaké někde brečet. Ale chápu, že pravda někdy… Číst vice »
Však se nebojte. Nové kasy budou dřív než si myslíte…v celém koncernu 🙂
A můžete naznačit víc? Mikroeletronika, telmax, nebo něco úplně jiného?