První soutěž na dopravce s akutrolejovými vlaky. Jihomoravský kraj je nasadí od prosince 2029

Jednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: NAH-SHJednotka Stadler FLIRT Akku pro Šlesvicko-Holštýnsko. Foto: NAH-SH

Kraj zvlášť soutěží dopravce a výrobce vozidel.

Jihomoravský kraj začal jako první v zemi hledat dopravce, který od prosince 2029 zajistí na několika tratích v regionu provoz takzvaných hybridních akutrolejových jednotek. Ty budou kombinovat jízdu pod trakčním vedením s pohonem na baterie, označují se také jako BEMU.

Odhadovaná cena zakázky je 2,355 miliardy korun na čtyři roky, má jít o provoz 3,9 milionu vlakokilometrů ročně. Vítěz získá smlouvu na 15 let, tedy až do prosince 2044. Nabídkové řízení zveřejnil kraj na svém profilu zadavatele, termín pro podání nabídek do kvalifikace je 12. srpna. Vítěz nabídkového řízení by tak měl mít v případě hladkého průběhu soutěže pět let na to se připravit na start provozu s novými vlaky.

Nové jednotky mají jezdit na spojích Brno – Zastávka u Brna – Třebíč, Brno – Ivančice/Moravský Krumlov – Miroslav, Brno – Kyjov– Staré Město u Uh. Hradiště, Bzenec – Moravský Písek. Kraj současně nevylučuje, že od roku 2034 by se mohly stejné jednotky objevit na tratích Břeclav – Znojmo, Zaječí – Hodonín, Břeclav – Hodonín a Hodonín – Vrbovce – Myjava.

Vypsání soutěže předcházely předběžné tržní konzultace jak s dopravci, tak s výrobci vozidel. Konzultací se za dopravce zúčastnily České dráhy, Leo Express a Arriva vlaky, za výrobce Škoda Transportation, Alstom, Siemens a Stadler Rail.

Jihomoravský kraj začal řešit provoz bateriových vlaků, pozval si výrobce

Výrobce určí dopravci soutěž kraje

Soutěž probíhá na tuzemském poměry neobvyklým způsobem. Kraj odděleně vybírá dopravce a výrobce. Soutěž na dodavatele vozidel zatím ale ještě nevypsal. Kraj nové jednotky nepořídí do svého vlastnictví, ale vítězi soutěže na dopravce určí, od koho a za jakou cenu je odebere. „K uvedenému postupu zadavatel plánuje přistoupit jednak proto, aby nákup hybridních akutrolejových jednotek mohl být (spolu)financován prostřednictvím některého z dotačních titulů, a jednak proto, aby každý z potenciálních dopravců nemusel provádět zadávací řízení na nákup předmětných hybridních akutrolejových jednotek,“ uvedl kraj.

První akutrolejové jednotky v Česku mají jezdit od prosince letošního roku v Moravskoslezském kraji. Ten zvolil pro jejich nasazení odlišnou způsob výběru. Zadal zakázku přímo bez soutěže Českým drahám, které si pak bez soutěže vybraly jako dodavatele prvních čtyř jednotek Škodu. Teprve poté České dráhy vypsaly soutěž na dodávku jednotek typu BEMU.

Bateriový experiment začíná. Přinese půlmiliardové náklady navíc, o kterých se zatím nemluvilo

 

Tagy akutrolejové vlaky BEMU IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK
120 komentářů