První SMART zastávky na české železnici jsou hotové, začne pilotní provoz
Nový přístřešek SMART zastávky Louny střed. Foto: Město Louny
O dalších zastávkách bude rozhodnuto po zkušenostech s prvními.
O dalších zastávkách bude rozhodnuto po zkušenostech s prvními.
Tip pro místní diskutéry: Dohledejte si konkrétní osoby ve Vašem regionu v organizační struktuře SŽ, konkrétně „Správa pozemních staveb“ a slušně, neagresivně, věcně je se svým požadavkem nebo podnětem na opravu/zlepšení seznamte. https://www.spravazeleznic.cz/kontakty Bohužel SŽ velmi výrazně chybí zpětná vazba od cestujících. Dost možná se na Vás budou nejdřív koukat jako na UFO, ale i tak to má smysl. Když nezabere lokální úroveň, zapojte samosprávu, když nezabere ani to, tak jít výš v rámci struktur SŽ. Krůček po krůčku. Většina lidí v běžné populaci si ty věci chybně asiociuje s ČD, která to nemá šanci vyřešit, protože mají svých provozních… Číst vice »
Nejvíc smart by bylo doplnit zastávky o kryté parkovací místa na kola dle metodiky MDČR (viz.
https://mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Strategie/Mobilita/Cyklodoprava/Metodika-Cyklisticka-doprovodna-infraatruktura/Metodika_Cyklisticka_doprovodna_infrastruktura.pdf.aspx) a v souladu s interní směrnicí „SŽ PO-20/2019-GŘ Moderní design a architektura nádraží a zastávek ČR – Mobiliář“
A určitě by se za několik stovek nebo nižší tisíce hodil detektor cigarotového kouře s automatickou výzvou AI k ukončení tohoto protiprávního jednání.
A co vandalové?
Mají si kde hrát??
Vandalové jako i všude jinde,kde se mohou vyřádit, budou mít žně …
Podle mě to je nesmysl. Na málo používané zastávky dát plechovou boudu se světlem na fotobuňku napájený solárními panely. Jízdní řád tam jednou za rok přelepit.
Tam kde se to používá častěji něco pořádného. Ne s takto malým displejem.
Ty usb porty budou za chvíli nepoužitelné. To už je úplná ptátkovina.
Na lokálce musíte mít vlak co stojí 10-15x jako autobus, jezdí po kolejích (co vyžadují nejakou údržbu,) sám, maximálně se svozem palivového dříví/kovovým šrotem, a když už ty zastávky jsou daleko od těch vesnic někde v polích, tak tam musí být pořádna zastávka co odolá i orkány a koupíte si tam papírový lístek.
To vše samozřejmě z dotací, protože lístky za 20czk si na to vše jaksi nevyděláte.
Byl jsem se na to nedávno podívat v N.Hrozenkově, vypadá to pěkně, dali jí na panely imitaci dřeva, lavička dřevěná, nedotykový e-ink nebije do očí, mě se to líbí. Jen mě štve, že přitom mohli opravit i peron, udělat jej bezbariérový, osvětlit LEDkou atd., ale to ne, vyměnili jen budku v louce.
Akorát tu zásuvku na 230V jsem nenašel…
Za mne je to fajn věc a je dobře že se to vůbec zkusilo. I když bych vybral úplně jiné lokality upřímě.
Co je na tom SMART?
To, ze to dokazete vyfakturovat za 1.4mio a je tam zasuvka s usb portem, ktery tak do mesice nebudou fungovat.
Displej pod stříškou je celkem malý a má mizivé rozlišení, takže zobrazováný jízdní řád má nečitelné popisky.
Smart zastávka s kamerovým systémem. Takže předpokládám, že tam je SW, kterej rozpozná přítomnost čekajících osob a fíra už mí, jda musí nebo nemusí zastavit… Za 1,44 mil./kus je to snad jasný, ne?
Myslím že zastávky na znamení by šly radši implementovat někjaým návěstidlem přímo na trati.
Ještě tak upravit celou tu zastávku, třeba i posekat trávu, nejen tu budku.
Určitě už na to někdo vyvíjí aplikaci. Řekněme 13 mega.
Pche, aplikaci, ktera rekne na ktere zastavce se musi kdy sekat trava bych dokazal dodat SZ i za 50 mega!
No umím si představit, že by to reportoval strojvedoucí nebo průvodčí, ale ti už jsou z jiné společnosti, tak se s nimi SŽ bavit moc nebude.
Pohled pro bohy – peron nakřivo, koleje zarostlý, kryt lampy staženej isolepou, odpadkáč stojí šejdrem, kolem lavičky roste lebeda, k zastávce vede škvárou vysypané cosi.
A na tom SMART zastávka…
☝️😂😂😂
D‘ kántry fór d‘ fjůčr, voe! 😛
Dost věcí u SŽ funguje dobře, ale část „Správa pozemních staveb“ má mezery očividně napříč celou ČR. Zeshora mají kvalitně připravené metodické pokyny i interní směrnice. Bohužel jim asi chybí nějaký kontrolní orgán, který by nad tím držel ochrannou ruku. Shodou okolností na fotce je vidět, že tráva vedle jiného vlastníka je posekaná.
A tohle se děje v době, kdy má každý v kapse zařízení, které mu ty samé (a k tomu ještě mnohé další) informace ukáže taky.
Zdaleka ne každý a zázračná krabička se může i vybít. (Ne každý to umí používat, poznámky píše na papír, fotí.)
Takovému člověku ovšem těžko pomůže dotyková obrazovka na zastávce.
Do té boudy, by se vešla třikrát delší lavička! Proč je proboha, tak krátká???
Aby z toho byl co největší „vejvar“. Nic víc nic míň. Jedna zastávka vyjde na 1.44 milionů. Děs….
V přístřešku musí být místo pro vozíčkáře. (v Lounech teda nástupiště není bezbariérové, ale přístřešek je typový). Ale i tak by mohla být lavička delší, byť ne 3x.
Co se týká Dolní Lutyně na trati 320. Očekávali jsme že v rámci této stavby chytré zastávky tam bude i validátor. Ale nic. Jízdenky stále jen u průvodčího. Podstatná část tedy jede stále zdarma. Snad se Msk vzpamatuje a začne ty úniky tržeb řešit. Co vím tak poslední době zde byly dva články o krajích které se to snaží řešit. Jihomoravský a také i Zlínský. V tom našem Msk to zatím marně vyhlížíme. Instalovány jsou zatím pouze v Ostravici zastávce, Bocanovicích. A ještě tuším v zastávce Hrádek/Gródek…
Validátor je fajn, ale musí být vidět. V Mikulově, kde sice je pokladna, jsem si ho nevšiml, a jakmile jsem průvodčí řekl, že nejsme z Ostravy, tak to označila propiskou a jeli jsme bez pokuty.
Co je to teď za posedlost stavět naprosto nefunkční zastávky co neochrání před vlivem počasí a platí to jak pro dráhu, tak autobusy, nedávno jsem viděl v jisté vsi přístřešek jen krátká stříška, ale hlavně že to mělo na zadní straně cca metr nějakou uměleckou desku. Jinak nic.
Jistý předřečník tu kdysi argumentoval tím, že cestování má být dynamické a na vlak/bus máte přijít tak, abyste trávil na té zastávce co nejméně času. Jaksi už ale opomenul fakt mozneho zpoždění 😁.
Proč se rovnou neudělal i europeron 550 mm, byť by se sundaly ty desky, vypodložily se pražci z výzisku, dosypala se zemina a pak se desky daly zpátky. Vypadá to, že aspoň ty boky jsou ze skla, tak uvidíme jak moc antivandal to sklo bude.
Předpokládám, že zastávka bude umět všechno, jen ne schovat před nepřízní počasí…To zas navrhoval IT specialista , co vlakem nejezdí a na déšť má „aplikaci“
Jak moc se schovate před neprizni počasí na autobusové zastávce (stojan s jízdním řádem)?
Je 2024, můžete si naplánovat příchod podle meteoradaru a ohlášeného spojení.
A jak si naplánujete zpoždění spoje?
Já třeba použivám IDOS. Mrknu na aktuální odjezd …
Jenže se vám může stát (osobní zkušenost), že ten vlak může chytnout zpoždění ze sousední stanice. Tam už vám ten idos moc nepomůže.
Hmm, jo … a bude to hodina a nebo do 5-10 minut?
A cestou na tu zastavku nezmoknete? Nebo si pripade vetsiho deste podle aplikace naplanujete prichod na zastavku treba o 1-2h dopredu, aby to bylo suchou nohou?
Ne fakt nemusi byt kazda zastavka vetsi nez mistni skola a stat vic nez rekonstrukce mistniho zamku/hradu.
Tehdy jsem šel z výletu. Déšť me sice potkal po cestě, ale jen chvíli, navíc podél silnice byla alej stromů takže jsem se částečně ochránil. Ale na zastávce už to jelo. A zpoždění to mělo 20 minut. A tvrdit že si člověk může dle aplikace zjistit jak bude pršet je alibismus pro to, abychom byli schopni vybudovat zastávku, která je schopna víc čelit meteorologickým vlivům.
Zpoždění se může dynamicky měnit, což se také často děje… 😉🤷
V našich reáliích nelze moc očekávat dynamické snižování zpoždění, spíš zvyšování.
Snižování je docela běžné…
Lovosice zastávka? To prostě udělali celoroční wifi hotspot a zásuvky pro pokročilé bezdomovce či?😂
Já vím že jsem sto let za opicema. Ale místo informací které mám v mobilu jako odjezdy a polohy vlaků bych ocenil víc možnost koupit si aspoň bagetu nebo vodu a v zimě alespoň trochu vytopenou čekárnu. Takováhle Smart čekárny. I je k ničemu vše mám v mobilu.
Dneska na městě v Lounech, už tam chrápal bezdomovec…
Pardon, Louny střed.
Prostě SMART bezdomovec, ne obyčejný.
Bezdomovci na zastávkách jsou jen odrazem toho, jak se společnost skutečně zajímá sama o sebe.
Co víš, třeba to byl exemplárně potrestaný řidič…
pevný jízdný řád, odjezdy vlaku, aktuální informace hlásí reproduktor…. To zní jako kdyby SŽ znovuobjevila kolo. Pardon, chtěl jsem říct SMART kolo.
Jedna z nich máme i na trati 310, ve Velké Bystřici na zastávce. Moderní přístřešek v kombinaci s výškou nástupiště 250mm nad TK. Takže až se jednou bude to nástupiště upravovat na 550mm, tak jej asi zbourají, aby tam pak mohli vybudovat novej.
…anebo to tam osadili právě proto, že tam v dohledné době s peronem nic dělat nebudou.
Konečně průhledná pro strojvedoucí. Ty neprůhledné jsou zlo.
SŽ by v prvé řadě mělo pochopit, že železniční doprava je o cestování a ne o zastávkách. Jistě, nikomu se nechce čekat na rozpadající zastávce. Na druhou stranu, pokud je zastávka na úrovni 21. století, ale trať půl století pozadu, tak je něco hodně špatně.
Toto mi přijde jako falešné dilema.
Lepší tratě a lepší zastávky se vzájemně nevylučují a není pravda, že jedno je na úkor druhého.
Každé zlepšení služby pro cestující je objektivní plus.
Neřekl jsem, že se to vylučuje, ale že samotná trať má prokazatelně větší váhu, protože když rekonstruuji zastávku, jak to pomůže cestujícím v ostatních stanicích narozdíl od toho, když modernizuji celou trať? Rekonstrukce zastávek by měla jít ruku v ruce s modernizací tratě, poněvadž rekonstrukce některých zastávek na trati, která dávno zaspala dobu, dnes působí jako vyhozené peníze, které šli investovat mnohem lépe.
Tak si pojďme ty moudra vyzkoušet v praxi:
S jakým cílem a jak by se měla zrekonstruovat trať Dolní Lipka-Hanušovice, abychom na ní mohli s klidným srdcem opravit zastávky?
Jestli myslíte tu trať nad Šumperkem, tak co třeba ji trochu narovnat? Ani anakonda není tak zkroucená. Pak je ale zase problém na dané lokalitě, o kolik by to vlastně šlo zkrátit, kolik by to stále, jak dlouho by to trvalo a jestli by se to vůbec vyplatilo. To je však ale diskuze už o něčem jiném. A zapomněl jsem zmínit, že je dost podstatné, co na tratích jezdí za vlaky. Vím, že tohle SŽ neřeší, ale když musím jet v rachotině by ČD, tak člověka dost naštve, že SŽ za ty roky raději investovala do rekonstrukce zastávek než aby… Číst vice »
Reálně si spíš všimnete nových hezkých zasávek za 10 milionů, Než zrychlení jízdní doby o 3 minuty za 1 miliardu – a taky to (a ještě víc samotřejmě nové vlaky) přiláká víc cestujících než takové zrychlení – a pokud nevěříte mně, přečtěte si nějaké starší knihy Dana Arielyho, on píše proč zrychlení vlaků v Eurotunelu nepřineslo žádné nové zákazníky – ale podávání lepších jídel ano.
„ažbudeokruhismus“ v lokálkové verzi
Jn, super, ale to se bavíme o řádově jiných částkách i času realizace.
To, co tvrdíte, nikdo nezpochybňuje, ale nezlobte se, v kontextu zastávek je to jen prázdné remcání.
A proto se čekárna v nádražni budově zamkne v 20 hodin (o víkendu i dřiv) a stůj venku.
Vypadá to dobře. Vždy trpím a krvácí mi oči když vidím ten hnus typu provedení „antivandal“ (viz např. Praha – Kačerov).
Na Kačáku momentálně nic není. 😉
Golčův Jeníkov zastávka? Snad Golčův Jeníkov město.
Pro redakci (Jan Sůra):
Asi zase řádili redakční šotci. Perex je shodný, až na poslední chybějící slovo, s prvním odstavce. To asi nebyl úmysl. 🙂
Nechci být škodolibý, ale mám pocit, že i vám v tom příspěvku řádil nějaký zlý skřítek: Viz: „s prvním odstavce“. Píšu to jako srandu, ne kritiku.
Jo jo řádil. „v prvním odstavci“ samozřejmě.
Proč je na dráze (nejen u nás) taková všeobecná posedlost rozhlasem? Na takovéhle zastávce s informačními panely zobrazujícími informace v reálném čase rozhlas zbytečný a je to jen zdroj akustického smogu.
Na lidi s omezeným zrakem jste pomyslel. 😉
Lidé se zrakovým omezením nosí vysílačku, kterou si můžou pustit různé akustické majáky, nebo třeba hlášení u tramvaje i z venku. Ve větších stanicích už se rozhlas úplně utrhnul ze řetězu, třeba v Praze na hlavním nádraží jede v podstatě kontinuálně.
Jenže ta není univerzální. A ne všichni ji mají. 😉
Pokud ji potřebují, mohou si ji pořídit.
Jistě pro každou cestu jinou. A všechna vozidla jsou vybavena? Knížecí rady dáváte. Nic víc. 😉
Zrakové omezení může být i babička bez brejlí.
A co, když ta babička bude ještě navíc hluchá?
A co když… A co když jste prostě jenom troll. 😉
Babičky jsou obvykle více hluché než slepé….
A to mi píšete proč? 😉
Však to tam lze hlásit kulturně a přiměřeně nahlas velikosti zastávky. Není nutné, aby to tam řvalo, jako před 30 lety někde na seřaďovacím nádraží.
Hlavně v noci.