obnoveny

První rychlovlak přijede do Ostravy v polovině 30. let. SŽ ukázala vysokorychlostní Svinov

Nádraží Ostrava-Svinov po úpravách. Zdroj: SŽNádraží Ostrava-Svinov po úpravách. Zdroj: SŽ

Svinov odbaví oproti ostravskému hlavnímu nádraží už dnes dvojnásobek cestujících.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Nevěřím tomu. tahle vláda dle mě celé VRT zabije, nebude z toho nic. Ale snad se pletu

peter

Za 10 let? To je výkon. Jedno oko nezůstané suché. Poláci v tu dobu budou mít hotovo.

Zdeněk

a já myslel, že apríl je až v Dubnu …

Jirka Z

Jedním z problémů nádraží ve Svinově je dlouhý a nepříjemný přestup na tramvaj. Nebylo by vhodné postavit novou tramvajovou trať po tělese bývalé trati Svinov – Vítkovice? Tato nová tramvajová trať by pak mohla přemostit nádraží těsně vedle severního podchodu, kde by pak také bylo možné postavit zastávku s velmi krátkým přestupem na vlaky. A jako bonus by se tím o trochu zkrátila cesta na jižní ostravská sídliště a do oblasti Vítkovic.

Alfons

A kudyma jezdí vlaky směr Havířov.?
Nebo tam byla nějaká jiná vlečka?

Kryštof

Bylo myšleno toto
Zaniklá železniční trať Svinov – Vítkovice
https://mapy.com/s/gubatekoka

petrK

doufám, že se pochlapí i vlastníci pozemků mezi nádražím a mosty, protože teď je to neskutečný balkán a ostuda

Tomáš

Nedoufejte v zlepšení.
S dotyčným majitelem se nedá na ničem domluvit.
Kdysi před lety si v centru OV dokonce umístil vojenský tank( na svém pozemku), a dlouho bránil silniční rekonstrukci.
Dnes ve Svinově rarita. Nejbližší cirkus od vystoupení z vlaku. Jako fakt cirkus.

richmond

super, takže si sž zase postaví novej barák a pro starej se bude „jakože“ hledat komerční využití. A když se nenajde, tak se přece nic neděje, přece se snažili. Fakt by se občas mohli snažit nerozhazovat peníze jenom proto, že jim to projde.

NNp

A čo tak spraviť 1 a 2 prejazdnu bez peronov ako sa robí na Slovensku ?

Marťas

Tady ale staví všechny vlaky

Alibaba

A k čemu je to dobré, kromě toho, že to sežere zbytečně plochu, a musíte pitomě předělávat podchody?
Tady nějaká závratná rychlost nebude, aby to bylo potřebné kvůli bezpečnosti. A spousta vlaků by musela jezdit do odbočky.

KrizeVychodniSpolecnosti

Na Slovensku se toho robí, většina věci blbě teda, ale robí.

Petr

Zase jsem si poprskal klávesnici :-D.

Lokotomy

No vyborne, takze za 10 let bude VRT Prosenice – Ostrava, takze na svou maximalni rychlost budou v CR moci zrychlit i railejty a polska pendolina. A dal? Vypada to, ze jinde se jeste dlouho stavet nezacne. Jestli vubec, protoze zvysit dane kvuli financovani zeleznic je asi to posledni, co by si cesky politik troufnul navrhnout.

xyz

Ne, nominálně je zvyšovat nebude, ale zlepší jejich výběr díky EET. 😀

(ironie)

Už jsem tu psal k jinému článku, nicméně zde IMHO přísluší zopakovat – jsem zvědav na státní penzijní systém po roce 2040 (a zejména po 2045). Aby to nedopadlo tak, že pro financování penzí bude použito nejen sociální „pojištění“, ale i část vybraných daní.

A o to méně bude pro ostatní rozpočtové kapitoly vč. jakékoliv železniční infrastruktury.

Lokotomy

Naprosty souhlas. Ani nebude potreba cekat do roku 2040, na co se nenajdou investicni penize v tomto a pristim volebnim obdobi, uz nebude nikdy. Zvlast pokud pan B. splni co nasliboval.
Ze se z dani dotuje duchodovy ucet je v zahranici bezne, takze na to vemte jed. Mimochodem zdravotnictvi je v hlubokem minusu uz dnes a dal se rychle propada.

xyz

Tak v září jsem na různých (nejen) nádražích viděl na plakátech/displejích Babiše se slibem, že zkrátí čekací doby u doktorů.

Navzdory tzv. stárnutí populace… včetně těch doktorů. 🙂

Baraba

Stačí udělat skutečnou důchodovou reformu a ne jen úpravu parametrů =)

Každému kdo alespoň trochu přemýšlí je jasné, že průběžný systém je dlouhodobě neudržitelný, leda že by byla nějaká povinná maximální doba dožití.

Ano průběhový systém je „jednoduchý“, poměrně robustní, ale náchylný na demografické změny. A protože nikdo nemá křišťálovou kouli, neví jak bude po roce 2040 (a zejména po 2045) vypadat demografická situace u nás bylo by nejlepší přejít na kombinaci se státním kapitálovým systémem… Stačilo by postupně u nově narozených dětí… Ale to chce pořádné „koule“… Parametrická úprava současného systému vůbec nic neřeší.

Libor

A co Opava? Tam vrt nic? Co na to primátor?

peter

Ať jde ten ANO šmejd k šípku.

Karl vB.

Věta:
„Už dnes prochází Svinovem oproti hlavnímu nádraží dvojnásobek cestujících.“
velmi názorně ukazuje to, jak moc je stanice Ostrava – hlavní nádraží, reálně „hlavním“ nádražím. 🙂

Kicruj

Pro vrt to ale může být jinak, ten rozvoj nejde moc predikovat, do budoucna věřím víc hlavnímu.

MaC

Svinov měl a vždy mít bude strategictejsi pozici více uprostřed města. A kdyby se tady daly přistavit další 2 nástupiště a zvětšit vyprávní hala, tak už by to bylo plnohodnotné hl.n.

Ing. Milan Linhart

Sice by to znamenalo zásah do zastřešení „opavského“ nástupiště (jeho posun nebo ho nechat jak je, ale pak by zastřešení nezasahovalo k posunuté 12. koleji), ale pokud by se kusá 12. kolej posunula a napojila do 10. koleje (hned vedle budovy), tak by vznikla průjezdná nástupištní hrana cca 120 m dlouhá pro vlaky Opava – Ostrava Kunčice. Výhybku 20 a krajní kusou 18. kolej zrušit a místo ní udělat nové vnější nástupiště u 16. koleje přístupné přímo z ulice Peterkova. A pokud by se podařilo udělat schodiště ze Svinovských mostů do čela současného „opavského“ nástupiště, tak by se přestupní vzdálenost… Číst vice »

Tomáš

Dobrý den pane inženýre, takových nadčasových nápadů už tady bylo od r.1990 několik desítek. Všechno ve Svinově se nemůže posunout dále z jednoho důvodu. A to je vlastník strategických pozemků p.Šimek. Je to osoba velmi psychicky nevyrovnaná, ale o tom by vám mohli vyprávět radní města dlouhé a zajímavé příběhy. Tank v centru OV byl jen takovou sladkokyselou třešinkou na jeho nechutném dortu. V těchto dnech tady máme cirkus, vážně podnik který se nazývá cirkus. Sice bez zvířat, ale s klasickým stanem. S panem Šimkem nehnou ani nadnárodní společnosti. Dostal nabídky od Tesca, Kauflandu, Mc Donalds . A přesto neprodal.… Číst vice »

a8n

Zkuste se nejdřív podívat, kde se tady ty Šimkovy pozemky nacházejí.

a8n

Do rekonstrukce byly 10. a 12. jedna kolej, ale následně se zvedala niveleta hlavních kolejí a zároveň bylo nutné zachovat památkově chráněné opavské nástupiště, čímž to skončilo současnou podobou.

Zcarga@centrum.cz

Obrázkem nezarmoutíš. Jen pro cestující k ničemu

none

Tak jo. Přestanu si myslet, že se toho dožiju.
Naštěstí tu máme ty vizualizace.

N.N.

Pokud se jedná o rychlovlak samotný, tak ten už v Ostravě byl, Pendolino PKP. Otázkou zůstává, po čem přijede.

David

Rychlovlak předpokládám je 300 km/ h průměr a víc a ne 250 km/h maximum v nějakém kousku

Plecháč

300 průměr? Tímto měřítkem v Evropě žádné rychlovlaky nejsou, průměrnou rychlost 300 km/h prolomili snad jenom.v Číně na některých expresních spojích, které jedou 350 km/h stovky kilometrů bez zastavení…

Ic540

Ba právě naopak… Něž vzniknou plnohodnotné VRT. Tak v Polsku i u nás budou části tras na 200. Zcela rozumné a jednoduché mi to připadá… V ČR než vznikne VRT Haná na 320 se zatím opraví Přerov Brno na 200 co by v budoucnu regionální trať… V PL vznikne zatím úsek od ČR po Katowice na 200 neboť chtějí tento úsek mít se dvěma zastávkami do Katovic… V budoucnu lze dostavět jak VRT Haná tak polskou část na 320 a mít po roce 2050 a dále souvislé úseky na zmíněných 320… A třeba ty spojení z Pobaltí pak opravdu získají… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Ach ta fyzika a matematika. A vlastně i zeměpis. Aneb proč je dobré chodit do školy a dávat tam pozor.

Alibaba

Tak průměr mezi Prahou a Brnem bude při délce tratě cca 220 km a době jízdy 1 hodina právě těch cca 220 km/h, přičemž se počítá s maximální traťovou provozní rychlostí 320 km/h.

Lokotomy

A ackoliv je Koralmbahn postavena na 250km/h a railjety umi 230, projedou ji bez zastavky za 42 minut, tedy prumernou rychlosti „pouhych“ cca 180km/h

Argo

Tak tam to zpomalují i tunely, které jsou myslím jen na 200km/h z aerodynamických a cenových důvodů.

Igor

Napadlo někoho u SŽ že když přidají koleje bude třeba i mít nástupiště kde zastavovat? Už nyní Svinov kapacitně nestačí a často se stojí u vjezdu a čeká na volné nástupiště. Další koleje a více vlaku to pouze zhorší.

Tomáš

Naprostý souhlas.
Jestli mně paměť neklame, tak při první zmínce o zaústění VRT do Svinova bylo v plánu 5. nástupiště. Místa je tam dost.
Takhle to bude velká blamáž.

Karel

Také jsem čekal, že jedno nástupiště přibude a že severní podchod bude prodloužen až za dálnici. Prostor po bývalém dolu Šverma je docela osídlen firmami.
Co kvituji jsou rozšířené mosty přes Porubku a podchod místo přejezdu na jižním zhlaví. Ta cyklostezka je dost frekventovaná.

Alibaba

Akorát na tom Svinově nebude nic končit.

Igor

A to je problém? I průjezdný vlak může být přípoj a vyčkávat na věčně zpožděný R od Brna.

NightmareFreddy

Takže 2050…

Pezos

Nikoliv, opravdu v polovině 30. let. O století se zatím nebudeme bavit.

Jano

A ešte stále to budú mokré sny!😂

V. K.

Jestli to nakonec dopadne tak, že jediná VRT na našem území bude výběžek Polské vysokorychlostní sítě, tak to bude největší česká blamáž 21. století.

Marťas

Století teprve začíná…

duch

No, už jsme ve čtvrtině 🙂

Marťas

No vezměte si, co se stalo do konce 20.století od roku 1925…😛

jan.potucek.2831

Reálně cca 2 km od hranice do Dolní Lutyně a pak Krušnohorský tunel, který postaví Němci.

Adam Ř

Ten ale nemá být VRT, na to je tam moc nákladů

Lokotomy

Ono je hlavne otazka, co je to „VRT“. Mam pocit, ze jakasi definice rika zmodernizovane stare uz od 200km/h a novostavby uz od 230-250km/h. Cili VRT je treba i Koralmbahn a budou BBT a SBT, ackoliv jsou stavene z velke cesti pro naklady a tudiz na 250. To bude Krusnohorsky tunel taky.

Alibaba

Dle zákona o drahách ČR je VRT trať nad 200 km/h.

Lokotomy

„Vice nez“ nebo „alespon“?

Alibaba

Nad = více než.

Argo

Rekonstruovaná trať nad 200. Nová se bere opravdu až od 250.

Marian Kechlibar

Páté nástupiště nic?

Jinak ale největší problém Svinova je asi ten totálně zpustlý pozemek po bývalém platu. Tam to přímo křičí po zástavbě něčím, co by se podobalo Krakowiance v Krakově nebo Galerii Katowické v Katowicích.

Vizualizace takových záměrů vznikají už asi dvacet let (poprvé jsem viděl v roce 2007), ale k letošnímu roku jsme zatím dospěli jen k názoru, že EIA není potřeba.

http://filandr.cz/?revitalizece-prednadrazi,22

https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK2356?lang=cs

Tomáš

Pozemek nepatří městu ani státu.
Vlastník nespolupracuje.

Franta Jetel jr.

Trochu jsem doufal, že s příští modernizací dojde k posunu nástupišť až pod Svinovské mosty, aby se na peron člověk dostal přímo z tramvaje/autobusu a nemusel absolvovat ten otravný přechod vskutku krásnou, nezastřešenou částí svinovského přednádraží.

No nic, tak třeba za dalších 30 let. 🙂

Lukyn

Ono tam není zase tolik prostoru jak se může na první pohled zdát, poloměru oblouků by se musely zmenšit s tím pádem i rychlost, to stejné platí o výhybkách. Co by to chtělo je parkovací /obchodní dům s travelátorem jako na letišti, ideálně se zastřešením, tak abybse člověk dostal od podchodu k travelátoru a až na nástupiště bus/tram. Na hlavním nádraží je ta docházková doba taky relativně dlouhá (i když je tak jako na Svinově), jenom to člověku nepřijde protože jde celou dobu pod střechou.

Zlámalík

Místa je tam dost – pokud vytáhnu peróny k mostu, pak mám pořád dost prostoru na zhlaví, seskládané do oblouku severně od mostu. S tou obchodní galerií souhlas. Škoda tohle nevyužít. Zrovna tady, kde stanice stojí skoro na zelené louce.

Alibaba

Není tam místa dost, a dělat obloukové zhlaví je napytel, muselo by se zhlaví udělat až v přímých a rozšířit mosty přes Odru.

Kolejový doktor

Jak bude stanice po modernizaci vypadat, ukázala Správa železnic (SŽ) ve videu s vizualizací.
A tady bych asi skončil. Sny jsou moc hezké, ale to tak všechno. VRT nebude

Zapa

Třeba to spadne do modernizace těch asi 70 kilometrů sítě na 200…. 😛

Kolejový doktor

Ano přesně tak jsem to myslel. Byť náklady na 200km budou asi velmi podobné. Už jen v kvůli rušení všech přejezdů a dalších nutných bezpečnostních prvků

Punkz

Nechápu ty mínusy. VRT nebudou, prachy je potřeba použít na uplácení důchodců a slobobyslných.

Lukyn

Než se ti důchodci co volili dočkají nějakých peněz tak už se budou válet dva metry pod zemí.

Jaromír

Ta nová vláda tu stejně dlouho nevydrží, maximálně jedno volební období. Takže bych to neviděl tak tragicky, pokud je tedy nenapadne zastavit projektování a přípravy projektů.

FrenkyUL

Budou se snažit jako Orbán, ten měl taky jednu pauzu a potom už nikoho nepustil.

Jaromír

Vítězná strana z posledních voleb stojí a padá s jedním člověkem a panu B je 71 let. Maďarského scénáře bych se neobával.

Pavel

Každá poptávka si najde svou nabídku. I ta po autoritářském vůdci.

xyz

Sám hlásá, že věk odchodu do penze by se neměl navyšovat nad 65 let.

Nechápu, proč už tedy není 6 let v penzi.

a8n

To ještě aspoň další dva mandáty zvládne.

Lokotomy

Ono je naprojektovano a pripraveno – ale penize by marne hledala i „vlada zodpovednosti“, ktera to pripravila, i ona sekala hluboke deficity, jen uplacela jine. A zvysit dane je v CR smrtelny hrich – nedej boze kvuli financovani infrastruktury!

Alibaba

A proč by neměly být VRT?

Kolejový doktor

Protože peníze a že státní správa není svou práci dělat pořádně, takže jen výkup pozemků je u nás neřešitelný problém

Alibaba

Peněz na VRTky budou, státní správa si nedá ujít podojit dotace z EU a zaměstnat stavební firmy, když nebudou moci stavět dálnice (na které dotace nejsou).

Marťas

Budou součástí rekonstrukce i nějaká protipovodňová opatření? Aby to zase neplavalo jako teď…

Kolejový doktor

Tak koleje byly u nástupiště na suchu a zachránilo to myslím dva vlaky a zbytek je asi neřešitelný. To je jen můj osobní názor.

MaC

To je sice hezké, ale podchod byl zaplaveny až po strop.

Kolejový doktor

Psal jsem, že zbytek je asi neřešitelný….cca by se prostor celého nádraží, podchodu musel zvednout asi o 1.2m a to je opravdu neřešitelné

MaC

No i ta blbá přehrada tomu v konečném důsledku trošku může pomoct. Jsou systémy, které brání průniku vody do metra, třeba… Kupodivu to i funguje, většinou.

Lukyn

U Porubky tam to je přímo zmíněno, zbytek je na povodí Odry, nádraží už tomu moc nepomůže, retenční nádrž by tomu v tom místě taky už moc nepomohla.

Marťas

Já upřímně taky netuším, co by s tím šlo vyvádět… Co mě napadá – třeba to kolejiště zvednout na nějakém náspu třeba o půldruhého metru, to samé vstupy do podchodů, k nim udělat jak pár schůdků, tak nájezdy… Hala je asi dostupnými prostředky neřešitelná…

Roman

Ano, přehrada nové Heřminovy, bohužel její stavba se neustále odkládá

Jiří Schenk

Kolego, přehrad Heřminovy bude na řece Opavě asi 40-50 km od Ostravy-Svinova a zachrání tak akorát města Krnov a Opavu, také dobře, ale nepochopil jsem Vás, jak pomůže Svinovu? Ten je před soutokem Odra-Opava.

Alibaba

Tak z hydraulického hlediska nějaké zpomalení (menší objemy vody) Opavy pomoc může, zas tak daleko ten soutok od nádraží není.

Stráťa

Když plave město tak nádraží je ten poslední problém který je potřeba řešit…

Marťas

U města je potřeba vyřešit komplexní protipovodňovou ochranu, jako třeba v Praze… Nádraží se bude rekonstruovat TEĎ, takže by se to mělo sfouknout najednou. Ostatně platit by to měla SŽ a ne kraj…

MaC

No aspoň, že ty nemocnice jsou trochu vyvýšené. O teplárnách už se to říct úplně nedá.