První prototyp pendolina s ETCS je hotov, čeká ho testování na okruhu
Příjezd první jednotky pendolino s ETCS do Velimi. Foto: VUZ
V přepočtu na jedno vozidlo je pořízení ETCS do pendolin bezkonkurečně nejdražší.
V přepočtu na jedno vozidlo je pořízení ETCS do pendolin bezkonkurečně nejdražší.
ETCS drážní úřad do roku 2025 neschválí jsou tam neustále chyby👎
Nadčasový design. Jízda s Peďákem je vždy radost
V loni z dvou hodinovým zpozděním v Praze konečná!!
Tak tomu nerozumím. V letech 2009-2017 jsem je řídil, a zkoušeli jsme v noci ETCS mezi Poříčany a Velimí. Vždy ale bezúspěšně. Tak to byl Level 1?
Jaké Pendolino ? České ? Řada 680 ? To mělo ETCS Level 2 z výroby.
…a víte v jaké verzi?
No pokud jste si to ve Velimi jenom sám zapnul, tak se nedivte, že se nic nedělo.
V pilotním projektu žádné pendolíno zahrnuté nebylo, jen 362.166, 151.008 a 471/971.042.
Tak a teď uz je jen rychle nasadit na čtvrtý koridor směr ČB, aby konečně ty vlaky mohly začít jezdit alespoň těch 200 a byl po 20 letech využít jejich potenciál…
Fajn, jeden úsek na 200 km/h měří 8,8 km, druhý 19,9 km a zdůrazňuji – nenavazují na sebe. Tak si vezměte kalkulačku a vypočítejte si, kolik desítek sekund ta dvoustovka oproti stošedesátce na těchto úsecích ušetří. A spočítejte si to pěkně poctivě i se zrychlením na začátku a brzděním na konci. Fyzika, 1. ročník střední školy. Úloha 2: spočítejte si, jak dlouhý by musel být souvislý usek na 200 km/h, aby časová úspora oproti 160 km/h byla aspoň (například) 4 minuty.
Vůbec si nic počítat nemusím-neříkal jsem ani, že bude citelně zkrácena doba jizdy. Ovšem pokud tu máme 20 let vlaky, které se kupovaly na to, aby jezdili 230 km/h a bylo za ne utraceno nesmyslně moc peněz a zároveň se tu postavila nová trať, která má Vmax nastavenou na 200 pouze pro Pendolina (která se již ani jinde nepoužívají), tak proč je sakra nenasadit na tuto trať?? Proč se teda ta trať vůbec na tu rychlost stavěla a proč se kupovala ta Pendolina? Dejme cestujícím alespoň ten pocit, že jejich dane nebyly zcela vyhozené oknem. Krom toho, že se bude… Číst vice »
Tady evidentně někdo neví, proč se ty Pendolina kdysi kupovaly. Jak moc se změnila za tu dobu ona doba samotná, a… Obecně chybí vám nějaký širší kontext. Ze všeho nejdůležitější ale je pro tento moment asi zkrátka to, že lidé jsou už na Pendolina na trase Ostrava-Praha zvyklí, a evidentně i docela alespoň trochu svým způsobem výdělečná. Jasně. Pendolina by možná mohla mít větší smysl i v rámci tratě Brno-Praha. Ale… Nevím, zda by České Budějovice bylo město, které by bylo pro Pendolino z hlediska nějaké ekonomické návratnosti lepší. To Pendolino je na trati Praha-Ostrava dnes z nějakého důvodu… A… Číst vice »
A prodloužení nebo propojení těch úseků s 200km/h se na té trase neplánuje?
Ano, už to nemá cenu.🙂
Nebylo by levnější je vyřadit? Nebo prodat mimo dosah Bruselu? 5-6 jednotek? Historický omyl. Pachatel neznámý. Tečka.
Jak jsou na tom Polské pendolina?
Ty mají etcsz výroby, nebo se tam budou/nebudou dodělával?
Mluvilo se,že budou jezdit do Prahy, Vídně, dokonce i nějaké testy proběhli a potom to nějak utichlo. Nevíte někdo něco?
Mají ETCS že výroby
Level 1 v CZ nepoužitelný:-))
EDIT: po pídění se po detailnějších informacích by tam měla být nakonec dvoufázová homologace, napřed Level 1 a následně Level 2, ale mluví se o Polsku, nikoliv ČR nebo dalších zemích.
Polské Pendolina diky dotáciám z EU fondov ešte nejaký čas musia jazdiť výhradne v Poľsku. Dodávateľ je zaviazaný do určitého času mať jednotky schválené aj v iných krajinách, preto tie jazdy v ČR, DE a AT. Až príde čas, prídu aj do ČR.
Tak tady bych se jistě nebál, že by se tento systém nezaplatil. Ano, jak někdo píše, dalších 20 let….
Budou jezdit pokud je nezastaví nějaký kamion
Nechápu, že na těch úsecích neodstraní všechny přejezdy. Povinně nadjezd nebo podjezd bez výjimek!
Dovedu si maximálně představit výjimky na silnicích 3.třídy, kde nejezdí resp. nesmí kamiony, ale jezdí převážně jen místní.
Ta běžná cena 10-20 milionů je za jednu instalaci. Na takto dlouhou jednotku potřebuji dva komplety.
Protože dát na řidící vozy čtečku balíz a doprostřed jednotky centrálu by bylo proti paragrafu jedna. Co kdyby někoho napadlo rozposunovat to na různě dlouhé jednotky.
A dáte ruku do ohně za to, že to technicky jde? Asi ne, co.
Jaký je vlastně výhled životního cyklu Pendolín? Až Škodovka se Siemensem zbouchá všechny objednané Comfortjety, přijdou na Ostravu nově nepotřebné Railjety? A pendolíno půjde do důchodu, nebo ještě na nějaký jiný výkon?
Dalších 20 let bez problémů.
Spíš kde budou mít výkony. Odhaduji, že s náhradou RailJetů a klasických souprav z EX 3, dojde na „modernizaci“ EX 1, kde přijdou místo 680 RailJety a zbylých do teď nemodernizovaných linek (R11, R12, R20…) vozy z EX 3. Kam pak s 680/RailJety?
Úplně si nemyslím, že by 20 Comfortjetů pokrylo Berlín, Vídeň i Budapešť. Podle mě bude muset část že 7 RJ zůstat tam, kde je…
To by asi Rakušák neskousnul. Ale myslím si, že 20 ComfortJetů pokryje Berlín a Vídeň včetně nějakého rozšíření provozu a rameno na Bratislavu a Budapešť si vlaky na 230 nezaslouží. Přebylé Railjety pak mají víc rozumných možností. třeba celodenní Brněnské draky, Ostravany zahušťující na úplný hodinový takt, Linec…
Jako komerční spoje, Praha Bohumín, stejně jako teď.
Čistě teoreticky máte pravdu v tom, že všechny přicházející …jety, jsou rychlostně i komfortem srovnatelné, ale Pendolino může jezdit třeba ještě 20 let a vzhledem k tomu, že ho stále ČD marketingově velmi tlačí a instalují ETCS, tak bych úplné vyřazení nečekal. Snad jen z důvodů nějakých nehod a díky tomu, velmi nízkým počtem.
Mně by se třeba líbilo, kdyby místo té divné kombinace barev dostal nový nátěr odpovídající zbytku flotily.
On Patrik není moc populární designér, ale mě se ten jeho nátěr na pendolínech (a vlastně i řešení interiéru) velmi líbilo a bylo mi vlastně celkem sympatické, že se tehdejší vedení drah rozhodlo ho jako nějakou anomálii nechat (jestli jim Patrik v pozadí hrozil žalobou za zneuctění jeho autorského díla samozřejmě netuším:-) Asi by nebyl problém to převést do slušivého Najbrta, docela dobrou příležitostí k tomu byla nedávná „modernizace“ jednotek. No nakonec je to ale jedno, na nátěru to, narozdíl od zabezpečovače, nejezí(nestojí?). Jinak mě osobně přijde líto, že ČD zřejmě neuvažují o dalším rozvoji značky Supercity: Dovedl bych si… Číst vice »
p. Kotas není špatný, koukněte se na YouTube na film sen o rychlovlaku, myslím, že vám pak spadne brada a jednu nejmenovanou stranu s p. prof. začnete pěkně proklínat
První jednotka přišla v červnu 2003, životnost má být 40 let upřímně Zátopci v počtu 20 ks jsou levnější, horší to je s jednotkami Railjet, kterých je taky sedm
Pendolina půjdou na čtvrtý koridor kde po rozsáhlé rekonstrukci mohou jezdit 200
Kdyby nebyli dopravci tak pitomí, a celé to slavné ETCS omlátili Bruselu o hlavu. Nejenže by ušetřili stovky miliard, a hlavně by nemuseli řešit nějaký problém s instalaci nesmyslu, a vyřazovat starší vozidla!!!
Hols blbost evropou vládne.
Blbost Evropy je jednotný zabezpečovací systém?
Opravdu půjde s jednou OBU ETCS projet např. z Košic do Oostende? Mám pocit, že už teď je více verzí ETCS a nevím, jak moc jsou mezi sebou kompatibilní. A pravděpodobně budou vznikat další, jak se bude ETCS vyvíjet. Takže s tím jednotným zabezpečovačem to asi tak horké nebude… 🤔
Kdyby byl dobrý, tak by to blbost nebyla.
Blbost je hlavně jezdit bez zabezpečovače, jen na nějaký barvičkovač, co funguje jen tu a tam.
Tak hlavně že to iniciovala mezinárodní železniční unie (UIC) s cílem odstranit problémy v interoperabilitě vy Brusele.
Že by byl vlakový zabezpečovač nesmysl, je dost odvážné tvrzení.
A proč obdobný systém tedy zavádí v Číně?
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Train_Control_System
Vysoká škola života, fakulta dopravní, katedra zabezpečovací techniky. Žatecký absolvoval na červený diplom.
Dneska zruší ETCS, zítra blokovou podmínku. Je to génius.
Dneska navrhuje stávkující německé strojvedoucí „odejít“ s tím, že „Na úřadu práce čeká stovka dalších na jeden flek.“. Opravdu génuis.
A k věci bys tam něco neměl kádrováku? 😉
Říká někdo, kdo už odtud několikrát letěl za neustálé urážky, a nebýt amnestie, tak si tady už ani neškrtnul? 🙂 nebuďte směšný.
Nevím proč,ale pokud něco začíná slovem Evropské, Evropský ( řešení, spřáhlo, zabezpečovač atd.) ,je to takřka synonymem pro předražené a za h….o stojící.
🤣🤣🤣🤣
Asi jsem divnej ale 59milionu za jedno ETCS do Pendolina… Nový Vectron vyjde na kolik? 100 milionů? Jako tady se svět zbláznil
opravdu porovnáváte lokomotivu a 7 vozovou soupravu? 😀 možná si udělejte rozdíl vectronu + 7 nových vozů např typu InterJet a 7 vozové Pendolino a teprv můžete srovnávat.
On srovnává lokomotivu (tuším že včetně ETCS už z výroby) s jen dodáním ETCS do současných jednotek.
No právě, protože schválení a zkoušky ETCS se u té nové mašiny rozložily do 1000 kusů a navíc se nemusí nic překopávat, překreslovat atp.
To je kámen úrazu malých sérií, kde jsou enormní náklady na další práce a schvalování, než jen nainstalovat ty krabice.
K tomu Větroni připočtěme jeden Interjet (kapacita srovnatelná s Pendolínem, RIP #diningcar) a rázem jsme na 400 milionech za nahrazení dopravní kapacity jedné jednotky. To je najednou těch 59 milionů za šest a třičtvrtě jednotky vlastně skoro zadarmo, ne?
Skoro zadarmo to není, protože to je 59 mio za každou jednotku a v polovině životnosti. Pořád se to ale dost vyplatí.
Máte pravdu a já se nehezky přehlédl:)
V polovině? Vždyť je tomu 20 let…kdo s tím bude chtít jezdit za dalších 20 let?
Tak třeba ICE 1 jezdí od roku 89 a taky je zatím nikdo nenahrazuje. Údajně mají jezdit minimálně do roku 2030. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=6yi-NJCN1jE
Je pravda, že pendolinum se odebírá možnost jezdit na německé střídavě soustavě?
Pokud ano, nemá to žádný význam.
Tím by se nic moc nevyřešilo, trafo na střídavinu tam bude muset zůstat tak jak tak.
Ale zajímalo by mě, v jakém stavu je zabezpečovač PZB. Docela pochybyju, že má platnou revizi. Bude vůbec PZB integrované v ETCS jako národní modul nebo se to v rámci tohoto projektu zruší?
Je to pravda, protože s ETCS bude vozidlo nově schválené pouze v CZ a SK, čili jízda v D nebo A nebude nově možná z důvodu neschválení ETCS v těchto zemích – tak jednoduché to je.
Jak jako „neschválení ETCS v těchto zemích“ – ETCS nemá schválení „univerzální“, když je to celoevropské?
Celoevropské neceloevropské, kromě zkušebního provozu nemá schválení zatím ani u nás, ne?
Pak je tu ještě to téma – národnostné špecifiká, co si všelijaké země přidaly.
Ne
A co v PL po CMK?
Ne
Jízda na 15kV je normalně funkční. Co se týká provozu v zahraničí, tak na vozidle zůstala SIFA jako kontrola bdělosti, PZB šlo pryč. Pokud by se do budoucna chtělo jet např do Rakouska, tak by se muselo schvalovat ETCS tam a jízda pod plným dohledem ETCS by byla možná ( kontrola bdělosti je zachována).
Teď jsem se na tu fotku podíval pořádně, a vypadá to, že čtečka PZB magnetů tam opravdu už není.
Uz aby to bylo. Nabidka spojeni SC na Prahu je z Ostravy smutna. Drive co hodinu a dnes? Rano a pak odpoledne….
Vzpoměňte si na nabídku spojení z roku 88 a jízdní dobu Ex Košičan a bude Vám líp..
Když se podívám na současnou nabídku spojení a jeho jízdní dobu která je rok od roku delší, tak se mi chce zvracet. Kde jsou ty časy kdy jízdní doba Pendolina atakovala 2:50. A to, čím ČD nahradili ranní spoj Pendolina v 7:15 z Ostravy (rozuměj IC 512 Ostravan) to už fakt nevím jestli se mám smát a nebo brečet a když ještě mrknu na cenu která je skoro 600 Kč na takový vlak, tak pěkně děkuju, auto v tuto chvíli jasně vyhrává. Jsem z Ostravy a pro cesty do Prahy jsem prioritně volil vždy když to šlo Pendolino a teď… Číst vice »
Jakože… Zatím jsem s tím vlakem moc nejel. A asi souhlasím. Ovšem, záleží. Jestli jsou v tom vlaku řazené i modernizované kupé vozy Bmz232, tak si myslím, že to docela jde… Jedná se díky modernizaci o jedny z nejlepších možných kupé vozů u nás.
Víte že máme rok 2024? 🙂
Dobrý den,
souhlasím, řada lidí přesedlala zpět do auta. Byly zvyklý na Pendolina…
Tak zrovna do Ostravy přesedla ať do auta mi přijde jako velmi nepravděpodobné. Ještě tak kdyby to mělo být Brno to bych asi pochopil. Ale z Prahy do Ostravy, spodem přes Brno, nebo vrchem přes Hradec mi přijde velmi nešťastné. Ten vlak je tam furt za nějaký 3 až 3,5h. A to je někdy tak čas dojezdu z centra Prahy do centra Brna.
Pardon do auta s řidičem. Víte kolik lidí přetáhlo Pendolina z s class, bmw 7 apod? víte kolik lidí si zamilovalo pendolino mezi lidmi co dělají byznys? České Dráhy si od letošního GVD slušně kopou hrob….
Stojím si za tím, že produkt SC Pendolino byl a je revoluce na české železnici. Lidé kteří by normálně o vlak ani nezavadili najednou dobrovolně a rádi šli do vlaku.
No jo, ale to, že ČD o 2 Pendolina (byť o 1 dočasně) přišly nijak neobelstí (1 montáž ETCS, 1 nehoda).
Nahraďte „Pendolino“ za „Vlak na úrovni 21. století, působící high-tech“ (aspoň tedy v rámci ČR). Úplně stejný efekt by měly třeba Railjety, kdyby tehdy byly.
Jenže na to by musel být nejen srovnatelný „hardvér“ (moderní lak), ale i „softvér“ – domnívám se, že jeden z důvodů obliby Pendolin i u klientely, o které píše předřečník, je povinná rezervace. Díky ní má cestující jistotu, že ani v pátek nebo v neděli odpoledne nebo v pondělí ráno nebude vlak tak narvaný, že si nebude moct dojít ani na záchod, natož do jídeláku. Žádný stojící mu taky celou cestu nečumí do notebooku ani se mu nehoupe na opěradle. A není potřeba se s nikým dohadovat, že když má na tohle místo místenku, tak si na něj sedne, i… Číst vice »
Oprava: ne “ (moderní lak)“, ale samozřejmě (moderní vlak).
Pod tento příspěvek se mohu jen podepsat, souhlasím se vším co zde píšete. Jsem jeden z těch který do Prahy využíval pouze služeb SC Pendolino a nic jiného mě na té trase nezajímalo. V současné době je však prakticky nemožné v normální časy jet Pendolinem neboť jsou nahrazeny jinou soupravou a proto jsem nucen ač nerad jezdit autem. Pokud mám málo jednotek Pendolino, stáhnu je z mezinárodního provozu na Slovensko a nabízím prioritně v rámci vnitrostátní přepravy, stojím si za tím, že se stále jedná o nejlepší produkt na české železnici a jejich provoz směr východ Slovenska je škoda.
Je to tak, jsem z Olomouce, vždy jsem do Prahy jezdil Pendolinem jedničkou, už zase jezdím autem přes HK…. I kousek dálnice zrychluje cestu.
Vzpomínám moc rád na dobu, když jezdil ještě SC Manažer. Takový vlak by se nemusel stydět ani v dnešní době. Každopádně máte se vším pravdu.
Pendolina se už do Ostravy vracet nebudou. Budou jezdit do Budějovic, kde jako na jediném koridoru v ČR mohou využít téměř plné své rychlosti
Ale furt s tím… Běž někam. Není to pravda. A nic takového se minimálně prozatím (naštěstí) neplánuje.