První pokuta za sledování filmu při řízení vlaku. Platit musí dopravce

Jednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD PrahaJednotka RegioSprinter na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha

Strojvedoucí při výkonu své činnosti ohrozil provozování dráhy a drážní dopravy, konstatoval úřad.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Ahoj , měl sem jízdenku na léto od ČD a byl sem též svědkem jak strojvedoucí drží před sebou mobil náš vlak předjížděl pomalejší bylo to u Prahy škoda neměl sem při ruce mobil jako zrovna strojvedoucí vedlejšího vlaku abych ho vyfotil.Co je pokuta 40 000😐. Vidět to příjemné to nebylo.Používat handsfree. Zavést náhodné kontroly bezpečnostními pracovníky a kontrola pracoviště kabiny při jízdě pomocí kamery.
Bezpečnost na 1 místě 🍀

Noname

Jak víte, že neřešil něco důležitého např. s výpravčím nebo někým jiným?

koloťuk

Mám k dispozici fotografii,na které strojvedoucí Arrivy na stanovišti strojvedoucího místo sledování tratě chatuje počas řízení vlaku v mobilu.Evidentně při zoomu záběru je patrné že se nejedná ani o TTP ani o jízdní řád vlaku v elektronické podobě.Ptám se ironicky proto všech odpůrců legislativy, drážního úřadu a podobných institucí,je to podle vás normální že? podotýkám, že dotyčný fíra měl tu smělost vždy po rozjezdu ze stanice neustále s někým vypisovat a vůbec ho netrápilo,že je hezky na něj vidět z místa představku pro cestující.

Practicus

někteří si prostě nedají říct, dokud nedostanou přes držku

Michal

No Tak dřív se poslouchala rádia že jo, to už dnes se nesmí protože by ještě dopravce platil za rádia koncesionářské poplatky.
A přímo koukal na ten film ten fíra, nebo jenom poslouchal něco co mu běželo na mobilním telefonu.
Taky při řízení auta potřebuji poslouchat hudbu, nebo něco 😱.

Peter

Dělal jsem fíru do října roku 1991. Nesměli jsme mít ani tranzistor. Kdyby ho u mne instruktor našel, tak průser.

Practicus

samozřejmě, protože přes to rádio neslyšíte zvukové návěsti

jarmil

Řešení je jednoduché. Kamera na stanovišti. Ala ta být nesmí, protože nesmím nahrávat někoho při práci… Proč? Kluci ruku na srdce, čumíte do mobilu při řízení, že? Já se obávám, že k tomu jednoduše směřujeme a bude to muset být. Jen mě mrzí, že se vždy najdou ovce, které brojí proti tomu… Proč? Že už nebudete moc na stanovišti vozit kámoše, svěřovat jim řízení? Dloubat se v nose, škrábat na koulích, nebo dokonce masturbovat, že vedete oblíbený stroj? Já to fakt nechápu. Tak budu mít nad hlavou kameru, která bude ukládat záznam – ať má k němu přístup pouze DI,… Číst vice »

Radúz Dostal

Nahrávat se může, jestliže k tomu má zaměstnavatel závažný důvod spočívající ve zvláštní povaze činnosti zaměstnavatele, viz § 316 odst. 2 zákoníku price

Happy

To je pokutička, ta AŽD zabolí. Za kolik pak sekund to ta firma dokáže vydělat?

Petr

No delaji to i ridici autobusů 🙁 je to nehorazne hazardovani.

richmond

nebojte, oni se ažd v pozor vlak zase propagandisticky svoje jednání obhájí a vychválí, vždyt přece bude automatický vlak.

Radek

koukat na film nemůže ale tv poplatky platit musí……( no holt ve sněmovně mají jiný názor než drážní úřad ) samozřejmě souhlasím že sledovat film ne.

SpitiPater

Jsme holt bonzácký národ.

Filip Jirsák

Kdyby vás někdo vykradl a někdo ty zloděje poznal a nahlásil je, také budete tvrdit, že to bylo bonzování? Chránit v demokracii ty, kteří porušují zákon, je pěkná hloupost. A takový člověk je sám proti sobě. Příště v tom vlaku můžete sedět vy a ten strojvedoucí může kvůli sledování filmu projet stůj a srazit se s protijedoucím vlakem. Těšíte se na to? Protože jestli ne, tak je ve vašem zájmu, aby strojvedoucí sledoval trať a ne film.

Honza

SpitiPeter pouze nepochopil, že demokracie není anarchie…

SpitiPater

V žádném případě jednání dotyčného neschvaluji, ba odsuzuji. Pokud někdo něco způsobí (vykrade byt apod…) pak je to skutečná újma. Tady se ale nic nestalo. Mně spíš příjde úsměvné, že si dovolil sledovat film. Mně by to teda ani nenapadlo. Hlavně, si myslím, že ve 160 bych stejně z toho filmu ( nebo řízení?) nic neměl. Ale vážně. V provozu na jiných tratích a vlacích to ani není možné. Tady jde o kozí štreku. Tam se může asi potkat tak leda se zajícem. Jde o to, že tato záležitost vzbudí na veřejnosti dojem, že všichni strojvedoucí jsou lempli, bez ohledu… Číst vice »

kubisek

jako, že se mají věci řešit, až když se něco stane. Kdy už to nejde vrátit. Kdy jsou škody na majetku a třeba zdraví i životech. Sami fírové chcete, aby se těmto událostem předcházelo, aby to nebylo jen na vás. A pak vyblejete toto. BTW A není to Kozí, nýbrž Švesková dráha. Tam se fakt nemusí nutně srazit jen se zajícem.

Bon bon

Jak může někdo takhle závažnou věc bagatelizovat? „Maximálně se zajícem“ – co to hergot je? Takže když budu řídit jiný dopravní prostředek, tak na místní silnici je taky v pořádku, když budu sledovat filmy?

Y.K.

Je to člověk s odpvědností, je za to placený, má vykonávat práci nějakým způsobem, je logické vyžadovat aby to dělal a nevěnoval se zábavě.

Nemyslím si, že jsou všichni fírové lepmli jak říkáte, ale na ty co mezi nimi jsou, patří bič a ne shovívavost. Je to cesta k průseru a kazí to pověst těch pečlivých.

SpitiPater

Já to nechci bagatelizovat. Vždyť máte pravdu. Právě, že jde o to, že to kazí čest všech.

Filip Jirsák

Nejen že to bagatelizujete, ale ještě urážíte toho, kdo na to nepřípustné jednání upozornil.

Filip Jirsák

Že se nic nestalo je ale jen věc náhody. To jako chcete nebezpečné jednání trestat až tehdy, když se opravdu něco stane?

Jesenik

Na tyhle trati se s žádným vlakem nemůže srazit.

petr

To už nemá obdoby,fira vždycky musel a musí hlavně čumět dopředu!!!a do na film

Komik

Je jiná doba,s ETCS bude fíra čumět do monitoru na DMI.

FP1

S ETCS lze v pohodě stíhat sledovat trať, to jen zlí jazykové tvrdí, jak se furt čumí na DMI.

Komik

Dřív platilo NESPOUŠTĚJ OČI Z TRATI

Mig

Jo ale dneska musí obsluhovat vysílačku, služební tablet a služební mobil. Hold doba kdy měl údaje na papíře se změnila.

kubisek

tak zvládá u toho ještě sledovat film, takže asi zlepšení?

Jeffer

A pri tom celú dobu čumel na budíky tlaku pary, hladiny vody v kotli a x ďalších, naviac cez kotol aj tak na trať skoro nevidel.

SpitiPater

Souhlasím. Obojí se dá stíhat a sladit, je to o zvyku. Jsou situace, kdy potřebuju víc čumět do DMI a jindy zas před sebe…

SpitiPater

Je jiná doba,s ETCS bude fíra čumět do monitoru na DMI a ještě na trať.

omar

Těch 40k pokuty pro dopravce…. To je fakt síla… AŽD by to mohlo položit.

Practicus

myslíte si, že to dopravce nebude vymáhat po svém zaměstnanci?

peter.hudec88

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/policie-prestupky-dalnice-pokuta.A250813_114843_domaci_row?galerie
Akurát dnes článok na podobnú tému, názor nech si utvorí každý sám…

víta Klozík

At se pak nedivi záclonkam na stanoviště

Y.K.

Přitom je to věc přístupu zaměstnavatele. Je to placená profese, ne volnočasová aktivita, fíra má v rukou životy a zdraví lidí, takže mírný přehled nad tím co se děje na stanovišti není nic proti ničemu. Stačí se podívat jak to vypadá s pečlivostí vykonávání práce čet v Japonsku, kde je vidět skoro do každé kabiny (vyjma specifických). V tramvajích v praze také byli jedinci co si na skleněnou zástěnu natáhli oponu a pak surfovali telefon (což nelze přehlédnout z venku, že se řidič nedívá na cestu ale kamsi do klína, dokonce ani v zrcátkách v oblouku). Naštěstí se tomu zatl… Číst vice »

Karel Vomáčka

Zatažená záclona se ale automaticky nerovná tomu, že strojvedoucí kouká na film nebo jí nebo spí nebo já nevím co. Záclonu si zatáhnu čistě proto, že nejsem žádná opička v zoo abych neustále cítil za zády pohledy cestujících a toleroval, že si mě třeba i natáčí.

JAJV

A já zase roletky vytahuji 😀 já se za svou práci nestydím a ani za to, že jsem v práci

Y.K.

Neříkám že se to rovná, ale ve skutečnosti dost záleží na jedincích. Pokud může být spatřen že dělá něco co dělat nemá, tak si to méně odpovědný jedinec rozmyslí.

Dominik

A zase ta tupá argumentace nějakým Japonskem. Jste úplně mimo. Kdyby měl Japonec jezdit v mašich podmínkách, tak do dvou dnů dá výpověď.

JAJV

Záclony v tramvaji se vozí stále, taky si ji tam většinou dávám, ale ne proto, abych nebyl vidět, ale kvůli světlu v kabině večer, rád řídím ve tmě. A jinak třeba na 814 když jedu z ŘV tedy z 914 tak často roletky zvedám, aby se děti a kdokoliv mohl dívat nejen na práci, ale i na trať z pohledu fíry 😉

Lukáš

A říkalo něco dotyčnému GDPR? Bez souhlasu dotčené osoby nemůžete vůbec nic a nedivím se, že na hodně vlacích jsou zatmavené skla na stanovišti strojvedoucího.

omar

Takže správně by bylo nechat to být, ať se klidně koukají na film, aby si tam nedali záclonky? Chápu Vás správně?

SaulGoodman

To je fakt neuvěřitelný uvažování. Týpek potenciálně ohrozil životy cestujících tím, že čumí na film, dopravce za to dostal směšnou pokutu, ale vy si z toho odnesete, že ho chudáka někdo natočil. V autobusu, kde by řidič sledoval film, byste se taky cítil bezpečně?

Dominik

A jak víš, že čuměl na film? Viděl jsi to video, nebo vycházíš z toho co ouředníček, který rozumí dráze jak koza petrželi, říká.

Honza

Nebuďte trapný. Opravdu si myslíte, že za AŽD stojí právnické lamy a zrovna tohle by nenamítali?

petr

Ty jsou tam hlavně proto aby za tmy viděli dopředu

petr

Záclonky tam jsou kvůli tomu aby v noci viděl na trať!zkuste si v autě rozsvítit,co uvidíte?

Frantisek X

V noci to snad nikoho neuráží, to je jasné (zvláště, pokud není sklo zatmavené). Zčásti by se to dalo řešit ztlumením osvětlení salonu, což by bylo i pro lidi příjemnější, ale vymyslelo se už množství důvodů, proč máme ve všech oblastech svítit stále více a více, až do oslepnutí. 🙂

Karel Mio

Vždyť AŽD testuje autonomní provoz bez strojvedoucích, tak šel s dobou.

Hans N.

Třeba Jura D. odpoví na dotaz přímo v rubrice Expres, aneb co je nového na železnici. Pokutu dopravci za takové porušení by neměl ignorovat 😀

dzejejc

Ámen. 🙂

Kolejový doktor

Tak poprosím firmu, aby mi od 1.1. 2026 místo elektronický písemných rozkazů dávala raději papírový. Ušetří všichni. Ano vím u tohoto případu je jasné, že sledoval film

V. K.

Drážní úřad nikoho nepokutuje na základě domněnek, ale na základě důkazů. Takže se nemáte čeho obávat.

Karel Vomáčka

Cestující ale nebude řešit, jestli čtete TTPčka nebo zrovna zdopravy.cz. Pro něj prostě máte před očima telefon a jste zločinec.

Petr

Za jízdy není. Vyjde to nastejno.

SpitiPater

To máte pravdu. Ale? Výsledek je stejný. Nesledování děje filmu „Co je v jízdní cestě před vlakem“. Já se Vám někdy do těch tétépéček tak začtu, že to vydá za krátkou televizní inscenaci… Ale teď vážně. S těma TTP, to je takové klišé, taková hloupá výmluva. Který strojvedoucí bude za jízdy něco horlivě studovat v takovém dokumentu, jako jsou TTP? Třeba, že by někde zabloudil? Nebo se octl náhodou po pěti letech na odklonové trase která prošla rekonstrukcí? V TTP můžu studovat, když si chci něco ověřit, zjistit, před jízdou po jízdě, za stání, ale né, když valím stošede a… Číst vice »

Filip Jirsák

O vině a trestu ovšem nerozhodují cestující, nýbrž Drážní úřad.

Jen soud

Myslím že nikoliv, záležitost skončí u u soudu a ten rozhodne. Pokud nemáte nahrávku, kde je zřejmé, že oči dotyčného spočinuli na obrazovce s filmem, prakticky důkaz nemáte, máte pouze domněnku. Slyšitelné návěstí jsou dnes spíše přežitek, buď je neslyšite v hluku, nebo naopak v tlakotěsné kabině. S příjemnou hudbou, každému dle gusta, stoupá dojivost. Místo monotónního zvuku hučení klimatizace, nebo proudění vzduchu podél soupravy když je otevřené okno si také rád něco poslechnu. Navíc vážení, tady jsou koleje, nenabouráte na křižovatce, nesjedete do protisměru, nebo škarpy… Řidič kamionů poslouchat může a stačí drcnout do volantu a je průser. Tak… Číst vice »

Filip Jirsák

Proč myslíte, že to AŽD bude dávat k soudu? Aby se to ještě víc rozmazávalo?

Žádnou nahrávku očí fakt nepotřebujete. Že jsou tam koleje je jedno. Pořád tam může být spadlý strom, šutr, auto na přejezdu, cokoli.

Neřeší se poslech rádia, ale sledování filmu. Pokud nechápete rozdíl, doufám, že se ať na silnici nebo na kolejích vždy vozíte jen jako pasažér.

Honza

Twl jste osel… To je jako argumentovat, že chodci nebudou řešit, že si řidič telefonuje za jízdy, ale policie ho zrovna buzeruje…

Dálnice

Tak nejen kamioňáci…

Jan Sova

cihla na plyn, nohy na volant a obýváková atmosféra je v kompletu….

Tonda Sehnal

Kamarád si při tom zvládl udělat míchaná vajíčka. 🤷

Dálnice

Nemám nejmenší iluze, jak to funguje. Stačí jedna cesta busem na Oktoberfest. Člověk kouká těm točvolantům do kvartýrů a řídí z nich tak třetina…

N.N.

To bych se ozval, vy ne?

Filip Jirsák

Myšleni byli jistě řidiči kamionů. Ozývat se ve vedle jedoucím autobuse by bylo kontraproduktivní.

omar

To jako, že se mu zamíchala ta jeho?

Martin Pražák

Míchaná vajíčka? Svoje, nebo slepičí? (Smějící se smajlík).

David

Akorat kamiony, ktery potkavate na silnicich maji adaptivni tempomat co reaguje i na dopravni znacky, maji asistent jizdy v pruhu a predjizdeni ci automaticke nouzove brzdeni.

Dálnice

A nebo taky nemají.

Jan

a že tam ty řidiče vůbec ještě dávají když vlastně nemůže bourat

N.N.

Na tu část mimo dálnici ještě nic lepšího není než člověk. Narozdíl od výtahu, lanovky či metra.