První ostrá data o pádu veřejné dopravy. Cestující ubývali rychleji, než výdaje za slevy

Cestující v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czCestující v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

Tuzemská osobní železniční doprava se svým výkonem propadla za první čtvrtletí o čtyři roky zpátky, v počtu cestujících dosáhla za

Tuzemská osobní železniční doprava se svým výkonem propadla za první čtvrtletí o čtyři roky zpátky, v počtu cestujících dosáhla za 1. čtvrtletí dokonce nejhoršího výsledku za posledních 18 let. Počty cestujících v autobusech spadly za první tři měsíce o pětinu.

Jde o první data o počtech cestujících ve veřejné dopravě, do kterých zasáhla pandemie koronaviru a vyhlášení nouzového stavu. Ministerstvo dopravy je zveřejnilo na svých stránkách. Do čtvrtletních čísel se přitom promítla epidemie a nouzový stav naplno jen v březnu.

Za první čtvrtletí tak vymizel dlouholetý růst obliby veřejné dopravy v Česku, zejména u vlaků. Počet cestujících ve vlacích za první čtvrtletí klesl na 38,99 milionu cestujících, což je meziroční pokles o 17,3 %. Přepravní výkon, tedy počet cestujících násobený počtem ujetých kilometrů, klesl na 2,054 milionu osobokilometrů, v meziročním srovnání o 13 %.

Podle čtvrtletních statistik zveřejňovaných od roku 2002 nikdy česká železnice v prvním čtvrtletí nepřepravila za první tři měsíce roku tak málo cestujících jako letos. Přepravní výkon je nejnižší od roku 2016. To potvrzuje dlouhodobý trend, že vlakem se v Česku jezdí čím dál častěji hlavně na delší vzdálenosti.

Ještě větší pokles zaznamenala autobusová doprava: 76,88 milionu přepravených cestujících znamená propad o 19 % v porovnání s loňským prvním čtvrtletím. Přepravní výkon spadl na 1,931 miliardy osobokilometrů, tedy o 22 % méně než loni ve stejném obdobím.

Zajímavé přitom je i meziroční porovnání výdajů na kompenzace za státem nařízené slevy. Za první tři měsíce proplatil stát za levnější cestování vybraných skupin pasažérů 1,149 miliardy korun. Meziročně jde o pokles o 12,5 %. V praxi tak výdaje na slevy klesly pomaleji, než ubylo cestujících.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky nižší pokles kompenzací než počtu cestujících způsobe i tím, že velká část kryje cesty v integrovaných dopravních systémech. „Prodané časové jízdenky samozřejmě platily celý březen a některé i v následujících měsících), takže zde k žádnému poklesu dojít nemohlo. Vypadly tak jen jízdenky na jednotlivou jízdu,“ vysvětlil Jemelka.

Tagy Ministerstvo dopravy počty cestujících statistiky dopravy Top
43 komentářů