První nádražní dřevostavba v Česku. V Kladně začalo budování nové výpravní budovy

Samotná budova nádraží vyjde na 150 milionů korun.
„Pergola“ pražského hlavního nádraží nebude první velkou drážní dřevostavbou v Česku. Tou se stane už za rok nová budova kladenského nádraží, jejíž stavba ve středu oficiálně začala.
Návrhu předcházela vyhrocená diskuze o demolici původní historické budovy, která se měla podle plánů rekonstruovat. Nakonec rozhodly argumenty ohledně vysoké spodní vody a špatného stavu zdiva a výpravní budovu tak loni srovnaly se zemí bagry.
„Bylo kolem ní spoustu emotivních témat. Nakonec došlo ke shodě s vedením města, ač tu dnes od nich nikdo není,“ uvedl na zahájení stavby nové moderní bezbariérové budovy generální ředitel Jiří Svoboda.
Nová budova bude podle něj zprovozněna už příští rok na začátku září, aby mohli školáci vysedat z vlaků do nové budovy již bezbariérově. Budovu zaplní obchody, výdejní boxy a další služby. Bude stát nad novým podchodem, ze kterého do ní povede eskalátor. Původně měl vést na nástupiště před budovou, projekt se však upravil.
Podle Miroslava Trnky ze zhotovitelské společnosti Eurovia půjde o moderní stavbu, kterou označil za „architektonický skvost“. Má kombinovat beton, skleněný plášť a zelenou střechu.
Autor návrhu architekt Jakub Cigler však připomněl, že půjde především o pravděpodobně první dřevostavbu nádraží v Česku. Vyzdvihl to, že budova nejen že spojí Prahu s Kladnem, ale hlavně naváže podchody na nadzemní částí a poté i na navazující developerskou výstavbou, kterou u vyústění cesty od nástupišť chystají kladenští politici.
Výstavba nové budovy je jednou z posledních etap celkové modernizace trati do Kladna-Ostrovce, která začala v závěru roku 2022. Stavbaři celý úsek zdvoukolejnili a vybudovali moderní nástupiště jak ve stanicích Kladno a Kladno-Ostrovec, tak i na zastávce Kladno město.
Kladno má v Ostrovci nový podchod pod stanicí. Začne stavba terminálu místo zbouraného nádraží
Ta se nově stala přestupním terminálem mezi vlaky a MHD. Hotový je už silniční podjezd v ulici Petra Bezruče, další se buduje ve Wolkerově ulici. Vzniká také podchod u Sletiště.
Předpokládané náklady na celou tuto stavbu dosahují 4,6 miliardy korun. Samotná budova nádraží vyjde na 150 milionů korun.
Probíhající stavba je součástí projektu železničního spojení Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Ještě letos by Správa železnic měla zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. Ta by měla podle Jiřího Svobody probíhat za provozu, jen s krátkodobými výlukami.