První město jde do vlastního systému sdílených kol. V Plzni je propojí s MHD

Plzeň je největším městem v Česku, které bikesharing dosud nemá.
Plzeň bude od příštího roku prvním městem v Česku, které vybuduje vlastní systém sdílených kol bez zapojení soukromých firem. Celkem 300 kol pořídí Plzeňské městské dopravní podniky.
O zadání bikesharingové zakázky rozhodli plzeňští radní poté, co ve veřejné soutěži dvakrát nevybrali žádného provozovatele tzv. bikesharingu. Plzeň je aktuálně největším městem v zemi, kde systém sdílených kol neexistuje.
Nová kola pořídí PMDP. Půjde o celkem 300 elektrokol od společnosti Freebike. PMDP kola pořizují na operativní leasing, malý servis budou dělat PMDP, velký dodavatel kol. Podle textu smlouvy jsou PMDP spíše jen zprostředkovatelem, Freebike zajistí i dodání aplikace na půjčování kol. Podle textu smlouvy má dodat Freebike 320 kol, tisková zpráva města uvádí 300 kol.
Nový systém zahájí provoz 1. března příštího roku, město pro něj hledá ještě název. Smlouva s PMDP je na tři roky. Zvýhodněni při půjčování kol budou předplatitelé městské hromadné dopravy (MHD) a Integrované dopravy Plzeňského kraje (IDPK), dvakrát denně na 15 minut budou mít jízdu zdarma. Ostatní bude stát jízda korunu za minutu.
Město vypsalo dvě soutěže na bikesharing. „První byla zrušeno z důvodu překročení stanovené maximální nabídkové ceny a druhá proto, že v něm nebyla podána žádná nabídka. Z toho důvodu jsme schválili letos v únoru záměr zadat provozování systému v takzvaném in house režimu naší městské společnosti PMDP, jež zajištuje přepravu cestujících v Plzni,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar.
Zájem o využití bikesharingového modelu projevil také Plzeňský kraj. Sdílená elektrokola se tak stanou i součástí systému Integrované dopravy Plzeňského kraje, kdy jej budou moci využívat zdarma všichni předplatitelé s minimálně měsíčním předplatným.
Plzeň za kompletní tříletý provoz systému zaplatí PMDP 25 milionů korun včetně DPH, přičemž 5 milionů korun z této částky bude činit příspěvek Plzeňského kraje.
Stanice pro výpůjčku a vrácení elektrokol vzniknou na území celé západočeské metropole, a to včetně menších městských obvodů. Celkem jich je v systému aktuálně navrženo 156.