První město jde do vlastního systému sdílených kol. V Plzni je propojí s MHD

Elektrokola pro Plzeň. Foto: Plzen.euElektrokola pro Plzeň. Foto: Plzen.eu

Plzeň je největším městem v Česku, které bikesharing dosud nemá.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frank

Obecně vzato bylo by mi milejší, kdyby město Praha vůbec nepovolilo kočovnickým sdíleným systémům samostatnou činnost a stáhlo si tento mód přepravy pod sebe. ( rekola jiste prominou) V těch 20 miliardách ročně které město Praha sype do MHD jako dotaci by to „nevážilo skoro nic “ a místo obsluhy centra by se to dalo navázat treba na stanice metra, vlaků a někde i zastávek autobusů. Typicky me napadají jako příklad vlak Klánovice, Uhrineves metro Černý Most nebo Hostivař autobus treba Dubeč nebo Kolodeje , jistě se takových případů najde víc. Navíc by se nemusely stavět cykloparkoviste, protože se kradou… Číst vice »

jkk

Zvláštní, že jdou cestou pouze elektrokol.

Tomáš K

Zajímavé. Jen úplně nevim, proč se ten pujčovací systém neintegruje do VPK, když to má být součástí dopravního systému a dělá se na to další nová apka.

Jerry

Co je VPK?

Ondřej

Virtuální Plzeňská Karta

Jerry

Aha. Dík.

Vasek

České Budějovice jdou stejnou cestou. Bikesharing v příštích letech převezme Dopravní podnik.

Ondřej

Vždyť bikesharing Plzeň má a už dost dlouho viz kolemplzne.cz

Jakub P

To je ale myslim nezavisla iniciativa bez podpory mesta, ne?

Petr Suchý

Město jim pokud vím každý rok přispívalo na provoz.

jkk

Tak proč jim nepřispěje více? Byli to na jejich vkus „moc garážisti“?

pepa

Ano, v Plzni se to vždy dělá jinak, no comment

BND30

Počítal jsem dobře, že aby systém byl v černé nule, tak musí každé kolo ujet denně za plný tarif cca 76 km ?

Bobek

Pokud předpokládáte kilometr za minutu, tak ano. Troufám si říct, že nejde o realistický předpoklad. 🙂

BND30

25.000.000 Kč děleno 3 roky děleno 300 kol děleno 365 dny

BND30

Mea culpa, už to vídím – musí být v provozu 76 minut 🙂

Petr

Ale jako kdekoliv jinde bude většina lidí jezdit právě na tu „socku“ takže tu hodinu a čtvrt denně těžko dosáhnou.
Většinou se uvádí čísla jako že 90% nebo víc jízd je v tom bezplatném pásmu. Lidi to používají, právě protože je to zadarmo (teda pro mě ne, musel bych si pořídit nejdřív ten šmatlafoun, ten nějak živit….).

Jakub P

„černá nula“ je poměrně zcestnej údaj v prostředí, kde je dotovaná v podstatě veškerá doprava na vzdálenosti delší, než je pohodlnej akční rádius chůze. MHD (obecněji VHD) i IAD. Zajímavá (ale samozřejmě výrazně složitejší) otázka je jaká musí být využívanost, aby přínosy převážily náklady. Přímý tržby jsou u takových systémů spíš nezajímavý.

Clovek

Zkoušel jsem sdílená kola ve mnoha Evropských městech a můžu konstatovat, že vlastní řešení (Gdaňsk, Lublaň, Amsterdam) je vždycky horší než Nextbike. Někdy i z pohledu místního

David

Hlavně jako si kvůli jedno dnu/vilendu všude možně instalovat lokální appku a studovat místní zvyklosti?

Jako díky bohu za easypark, který funguje všude možně v Evropě.

Jan Tichavský

Bohužel to stejně přijde když si chci koupit jízdenku na MHD či krajskou dopravu, vidět jízdní řády a ideálně i polohy spojů. Právě proto dává smysl mít to v jedné aplikaci dohromady.

jkjk

V Paříži je to podobné. Samotná kola fungují bez problémů, ale nainstalovat a správně nastavit aplikaci je dost náročné.

john334

Opravdu? Já znám jenom systém v Madridu, kde jsou po městě stovky stanic s elektrokoly: https://www.bicimad.com/en/map, půjčení je za 0,50 eura za půl hodiny. K tomu má cokoliv v Praze dost daleko.