První město jde do vlastního systému sdílených kol. V Plzni je propojí s MHD
Elektrokola pro Plzeň. Foto: Plzen.eu

Plzeň je největším městem v Česku, které bikesharing dosud nemá.
Plzeň je největším městem v Česku, které bikesharing dosud nemá.
Obecně vzato bylo by mi milejší, kdyby město Praha vůbec nepovolilo kočovnickým sdíleným systémům samostatnou činnost a stáhlo si tento mód přepravy pod sebe. ( rekola jiste prominou) V těch 20 miliardách ročně které město Praha sype do MHD jako dotaci by to „nevážilo skoro nic “ a místo obsluhy centra by se to dalo navázat treba na stanice metra, vlaků a někde i zastávek autobusů. Typicky me napadají jako příklad vlak Klánovice, Uhrineves metro Černý Most nebo Hostivař autobus treba Dubeč nebo Kolodeje , jistě se takových případů najde víc. Navíc by se nemusely stavět cykloparkoviste, protože se kradou… Číst vice »
Zvláštní, že jdou cestou pouze elektrokol.
Zajímavé. Jen úplně nevim, proč se ten pujčovací systém neintegruje do VPK, když to má být součástí dopravního systému a dělá se na to další nová apka.
Co je VPK?
Virtuální Plzeňská Karta
Aha. Dík.
České Budějovice jdou stejnou cestou. Bikesharing v příštích letech převezme Dopravní podnik.
Vždyť bikesharing Plzeň má a už dost dlouho viz kolemplzne.cz
To je ale myslim nezavisla iniciativa bez podpory mesta, ne?
Město jim pokud vím každý rok přispívalo na provoz.
Tak proč jim nepřispěje více? Byli to na jejich vkus „moc garážisti“?
Ano, v Plzni se to vždy dělá jinak, no comment
Počítal jsem dobře, že aby systém byl v černé nule, tak musí každé kolo ujet denně za plný tarif cca 76 km ?
Pokud předpokládáte kilometr za minutu, tak ano. Troufám si říct, že nejde o realistický předpoklad. 🙂
25.000.000 Kč děleno 3 roky děleno 300 kol děleno 365 dny
Mea culpa, už to vídím – musí být v provozu 76 minut 🙂
Ale jako kdekoliv jinde bude většina lidí jezdit právě na tu „socku“ takže tu hodinu a čtvrt denně těžko dosáhnou.
Většinou se uvádí čísla jako že 90% nebo víc jízd je v tom bezplatném pásmu. Lidi to používají, právě protože je to zadarmo (teda pro mě ne, musel bych si pořídit nejdřív ten šmatlafoun, ten nějak živit….).
„černá nula“ je poměrně zcestnej údaj v prostředí, kde je dotovaná v podstatě veškerá doprava na vzdálenosti delší, než je pohodlnej akční rádius chůze. MHD (obecněji VHD) i IAD. Zajímavá (ale samozřejmě výrazně složitejší) otázka je jaká musí být využívanost, aby přínosy převážily náklady. Přímý tržby jsou u takových systémů spíš nezajímavý.
Zkoušel jsem sdílená kola ve mnoha Evropských městech a můžu konstatovat, že vlastní řešení (Gdaňsk, Lublaň, Amsterdam) je vždycky horší než Nextbike. Někdy i z pohledu místního
Hlavně jako si kvůli jedno dnu/vilendu všude možně instalovat lokální appku a studovat místní zvyklosti?
Jako díky bohu za easypark, který funguje všude možně v Evropě.
Bohužel to stejně přijde když si chci koupit jízdenku na MHD či krajskou dopravu, vidět jízdní řády a ideálně i polohy spojů. Právě proto dává smysl mít to v jedné aplikaci dohromady.
V Paříži je to podobné. Samotná kola fungují bez problémů, ale nainstalovat a správně nastavit aplikaci je dost náročné.
Opravdu? Já znám jenom systém v Madridu, kde jsou po městě stovky stanic s elektrokoly: https://www.bicimad.com/en/map, půjčení je za 0,50 eura za půl hodiny. K tomu má cokoliv v Praze dost daleko.