První lednové pondělí se na rok uzavřou hned dvě stanice metra. Vlaky jimi budou jen projíždět
Vizualizace stanice metra B Českomoravská po rekonstrukci. Zdroj: DPP
Blíží se rekonstrukce stanic metra Českomoravská a Pankrác, nahradí je hlavně tramvaje.
Příští rok také začne rekonstrukce stanice Flora, ale dočetl jsem se, že uzavřena bude až v r. 2026. Vlastně to odložení dává docela smysl, zavření 3,5 stanic najednou (k Floře by to byla Pankrác, Českomoravská a polovina Radlické) by asi bylo trochu moc.
U Flory očekávám, že hlavním limitem bude získání všech povolení na výtah a rekonstrukci stanice a uzavření výběrového řízení na zhotovitele.
Moc? Se ty stanice nějak navzájem ovlivňují? Dokonce je každá na jiné lince.
Pražské metro má aktuálně celkem 61 stanic. Kdyby bylo možné pro větší rekonstrukci (většinou výměna eskalátorů, někde třeba i dostavba výtahu) zavřít vždycky najednou jen jednu stanici, tak to bude trvat 61 let, než se rekonstruují všechny a může se pak asi začít hned znovu…
A opravdu je nutné kvůli výměně eskalátorů (a dalších obměn technologií jako je vzduchotechnika, kamerové systémy a podobně) zavřít stanici na celý rok?
Tak pokud byste byl pravidelný čtenář tohoto serveru, tak byste věděl, že výměna eskalátorů je docela náročná věc ve stísněných podmínkách se tam víc techniky/lidí prostě nevejde, abyste to nějak urychlil. Náročné je jak rozebrání stávajících eskalátorů a strojovny, tak montáž nových. Odvoz původních dílů a navážení nových se dá dělat jen když není metro v noci v provozu a to zase tolik hodin není. Prostě jednoduché to není a asi o moc méně než za tři čtvrtě roku se to zvládnout nedá (tak to trvalo třeba na Andělu), zkuste si ty starší články dohledat.
No je škoda, že se třeba nedá měnit jeden eskalátor, zatímco další dva jsou v provozu.
Hlavně by pro toto mohly být dva vestibule, že.
Kdyby to nutné nebylo, tak by se to tak nejspíš nedělalo, nemyslíte ?
Zapomínáte na uzavřenou polovinu Florence, možná proto, že už to dělají tak dlouho…
Tak zase pro spoustu lidí je pořád „napůl uzavřená stanice“ přeci jen o něco lepší a funkčnější než „úplně uzavřená stanice“, byť opruz to třeba při každodenních cestách být může…
A ještě Hradčanská 🙆
Nás, kteří pamatujeme povodně v roce 2002, uzavření několika stanic zároveň tolik nevzrušuje.
No, radost z toho nemám, na Pankráci pracuji, ale udělat se to holt musí. Oceňuji, že budou posilovat tramvajové linky, že to najednou jde. Bydlím na Jiřího z Poděbrad, a když byla tady skoro celý loňský rok zavřená stanice metra, tak nejen že nezkrátili interval 11 a 13 ani ve špičce, dokonce ani na 13 nenasadili 2 vagóny/vícečlánkové tramvaje. A to teda lecky bylo šílené, jak praskaly ve švech.
Jedenáctka myslím jezdila navíc z hřbitovů na Zvonarku, ale to bylo jenom dočasně.
Ano, skutečně jezdili posilové vozy v tomto úseku ve špičce. O dva bloky dál je pak ještě k dispozici dvojice linek 10 a 16.
No to jo, ale je potřeba počítat s tím, že jsou lidi líní, a kdo by se obětoval za těch 250 metrů, aby ostatním se ulevilo?
Právě naopak – byl posílený provoz mezi Olšanskými hřbitovy a Zvonařkou.
Ale až potom, co lidi začli řvát.
Chápete někdo, proč DPP vůbec nemluví o náhradní dopravě od jihu/Budějovické?
Protože ODS na Praze 4.
Jakože ty autobusy nechcou platit?
Protože žádná nebude. Buď se lidi nacpou do 134, nebo budou muset jít pěšky. ROPID na to dá akorát doporučení jet až na PP a pak se vracet tramvají, což nikdo dělat nebude.
Proč by k tomu měl někdo víc mluvit ? Náhradní doprava je daná…
Pro lidi jedoucí od od jihu/Budějovické se mi žádnou náhradní dopravdu dohledat nepodařilo. Na stránce výluky není žádné doporučení. Ale samozřejmě spousta lidí zvládne jít pěšky. Linka 134 má od 1.1.2025 výrazně omezený jízdní řád. Netuším na jak dlouho.
Včera jsem stanici prošel a natočil, takže kdo chce vidět aktuální stav před rekonstrukcí, koukněte sem https://www.youtube.com/watch?v=bLzdk0Ef3f8
Těch původně postsovětských eskalátorů bude na Českomoravské škoda kvůli rychlosti. Nevím, zda ty v současnosti montované loudavé splňují bůhví jaké normy či nařízení bůhví koho, nebo je to s ohledem na hůře pohyblivé osoby. I když pro ně tam bude jistě zřízený výtah.
Někde jsem četl že výtah teď při rekonstrukci Českomoravské nebude. Možná někdy později….
Ty normy stanovují maximálí rychlost eskalátorů právě s ohledem na hůře pohyblivé osoby.
Někde se ještě používala nižší rychlost, než povoluje norma, kvůli nižší spotřebě – ale nevím, zda je to případ pražského metra (a případně kde konkrétně to tak je).
Norma povoluje 0,75 m/s, ale eskalátory v metru jsou až na výjimky pomalejší. Píše se o tom na Wikipedii: https://cs.wikipedia.org/wiki/Eskal%C3%A1tory_v_pra%C5%BEsk%C3%A9m_metru#Rychlost
Norma povoluje 0,75, ruské eskalátory dosahovaly na výjimku až 0,9, zatímco nové mají většinou 0,65 a 0,75.
Norma povoluje 0,75, ruské eskalátory dosahovaly na výjimku až 0,9, zatímco nové mají většinou 0,65 a 0,75.
Ta rychlost je možná asi jediná výhoda, které ty staré eskalátory mají (tedy pokud nejste hůře pohyblivá osoba, která může mít při nástupu a výstupu problém). Modernější typy eskalátorů mají oproti starým typů několik provozních výhod. Kromě již zmiňovaného splnění rychlostní normy, jejíž hlavní účelem je vyšší bezpečnost cestujících, především těch hůře pohyblivých, jsou to například: nižší provozní náklady (jednak díky nižší rychlosti ,ale také díky modernějším a úspornějším technologiím) nebo jednodušší a rychlejší údržba. Nové typy eskalátorů jsou totiž menší, hlavně ta strojová část, kterou cestující nevid, a dost výrazně. Vzhledem k tomu, že staré eskalátory jsou vměstnané dost… Číst vice »
Marně pátrám, jak bude postavena náhradní doprava od Budějovické. Pokud jedu tam někam k Arkádám, jedu odspodu. 134 by mohla být, alespoň v některá období, zahuštěna, ale nebude. Procházka samozřejmě když tak neuškodí, možná to při svižnější chůzi bude rychlejší než jet k náměstí Hrdinů a pak vracečka posílenou devatenáctkou. Cestou aspoň bude k vidění velkorysá městská třída, kde je 2+2 pro nevysoké intenzity provozu a uprostřed dvojřadé šikmé parkování na tělese bývalé tramvajové trati, která se snad horko těžko někdy v budoucnu vlastně obnoví. Kdyby se chtělo, parkování může jít k chodníkům (podélné), tramvajové koleje zpátky, jednopruhové uspořádání pro… Číst vice »
Celou dobu to bylo plánováno tak, že bude na Budějovickou jezdit tramvaj. Praha 4 to odmítla, s tím, že mimo jiné je tramvaj zbytečná, když pod ní je metro. Takže náhradní doprava z Budějovické na Pankrác je přestup na Pražského povstání.
No a tam výtah měl být už pět roku…
Už aby vedlo na Budějovickou metro, nad ním tramvaj a vedle tramvaje trolejbusová linka. Konečně pak budou dojížděči do kanclíků spokojení a možná tam přestanou jezdit autem.
Zapomněl jste na krytou vyhřívanou cyklostezku.
Teď hlavně, aby stanici Pankrác při té rekonstrukci nezmršili, jak bývá u DPP zvykem. Snad si teď budou do budoucna brát příklad z Jiřího z Poděbrad a ne třeba z Můstku.
Co je na Můstku špatně?
U té Českomoravské doporučuji využít sdílená kola, v okolí je jich po celém údolí spousta a tam i zpět se to dá odjet na lítačku zdarma.
Nerealizovatelné:
-na kole neumím
-vezu plný tašky
-jak dámy v sukních?
-v zimě/dešti nevhodné
Norberte, vy jste dáma v sukni?
A než mi namítnete, že vy ne, ale někdo jiný jo: MP22 nepsal o systematickém řešení, psal radu, která se může někomu hodit
Děkujeme, že jste nám sdělil, že jste dáma v sukni s plnými taškami, která se nenaučila jezdit na kole. A že třeba Berlín a Amsterdam existují jen v pohádkách.
To, že vy něco neumíte, neznamená, že je to nerealizovatelné. Mimochodem, dámy v sukních na kole jezdit umí.
Tak to budete dost výjimka, na kole prý pravidelně jezdí přes 80 % obyvatel ČR. S taškami se nejezdí vždy, ale jedna taška se u těchto kol dá připnout do košíku vepředu (Rekola), nebo na takovou plošinu, co košík nahrazuje (Nextbike). Také po městě vídám docela dost lidí s batohem. Jak přesně sukně brání jízdě na kole? Oba zmíněné typy kol mají rám, kde je jen jedna trubka dole, takže ani nastupování není problém. Déšť může nepříjemný, ale jak přesně má vadit ta zima? A jak velká zima už je zima? Dnů, kdy v Praze opravdu fest mrzne je rok… Číst vice »
Českomoravská podle mě nebolí lidí jako pankrác, ano hůř se dostaneme k O2 aréně, ale dovezou nás sem 3 autobusové linky 151, 152 a 375
Českomoravská bude bolet hlavně při ukončení akce v aréně. Těch pár spojů třeba po 21 hodině to nepoberou.
Si dojdou na Vysočanskou, aspoň se to trochu rozloží, ten nápor.
Doprava po akcích bude samozřejmě posílená a pokud si Arena zaplatí, tak ještě navíc…
Když nebude Českomoravská, tak odvoz návštěvníků od O2 na metro by mohla dělat posilová tramvaj jedoucí v trase Smyčka Harfa – Palmovka Na Žertvách – Palmovka Zenklova – Palmovka Sokolovská – Smyčka Harfa
Hlavně všude kolem jezdi tramvaje, ty to zvládnou v pohodě.
Kdyby pořadatel chtěl, tak si může k akci objednat posilový pendl v úseku Palmovka – Nádraží Libeň a bude mít obslouženo jak metro tak vlaky a navazující autobusy.
Někde jsem četl že po dobu rekonstrukce metra bude v O2 uzavřený vstup a výstup z té strany aby tam nevznikali zbytečné tlačenice ale co je na tom pravdy nevím. Ono by se to dalo odvozit ty lidi i busem nějaký pendl třeba na Palmovku nebo Vysočanskou ale je tam problém v tom že ty busy by se z toho obratiště špatně dostávali a i zpět by najížděli obtížně. Problém je ten přechod od haly k obratišti pamatuju si že kdykoli tam byla nějaká akce tak tam museli bejt policajti který doslova museli ten proud lidí na přechodu přehradit aby… Číst vice »
Jelikož součástí rekonstrukce bude i obratiště bus, tak by se to odváželo dost špatně.
Pokud míníte ironicky, tak ok. Samozřejmě, že to je bez šance. I na metro se (po některých akcích) po určitou dobu stály fronty. Bude tlak, aby pořadatel zajistil tramvajové pendly, v podobě jedna za druhou, ale proč by to pořadatel dělal. On stanici metra neuzavřel. Budou husí pochody na Vysočanskou (DPP bude muset posilové vlaky obracet až na ČM), v lepším případě na Palmovku, mnozí půjdou na vlak, ale taky si nejsem jistý, co to udělá se spojem S1 v podobě elefantí jednotky, co ten nával zrovna trefí. Bude se to ale muset zvládnout, rekonstrukce stanice je nevyhnutelná. Ale bude… Číst vice »
Dobře. V pohodě bylo trochu moc. Ale reálně prostě lidi půjdou na Vysočanskou. Je to 10 minut chůze. A spíše se lidi rozutečou právě na ten vlak, nebo do tramvají/busů v okolí. Takže ve výsladku se stane víte co? Metro bude tu akci zvládat lépe.
Tam v tom případě zde máme exemplář dorpavní redukce a stanice by tak mohla zůstat uzavřená trvale. (sarkasmus)
V tomhle případě by se toho zase tolik nestalo. Pražské metro je postavené s velkorysou hustotou stanic, a tahle oblast je zároveň obsloužená tramvajemi.
Stadion Sparty na Letné má téměř stejnou kapacitu jako O2 aréna, metro tam není, a přesto nevím o tom, že by tam pravidelně nastávaly nějaké dopravní apokalypsy.
Souhlas, ono jsem byl i na zápase Slavia – Schalke 04 kdysi na stadionu Evžena Rošického a taky se lidi rozešli na všechny strany kopce. Část davu šla na Malovanku, část na Stadion Strahov, někdo šel přes Petřín až na Újezd, někdo jel autama. Ze Sparty to je podobné. Podle potřeby se dojde klidně až na Hradčanskou, Vltavskou nebo na Náměstí Republiky, někdo čeká na tramvaj. Slávisti se taky na pochod srocují někde v centru na Staroměstském náměstí a jdou na Letnou pěšky.
V docházkové vzdálenosti jsou dvě nádraží bohatě pokrytá spoji železničních linek S a R PID + dálkovými spoji.