První kvatro má ETCS. Nového zabezpečovače se dočkala další vozidlová řada

Motorový vůz řady 842 po instalaci ETCS. Foto: ČMŽO-elektronikaMotorový vůz řady 842 po instalaci ETCS. Foto: ČMŽO-elektronika

Modernizací projde až 71 vozidel řad 842 a 954.

118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qwertz

Proč byla pro instalaci ETCS zvolena řada 842 místo koncepčně modernější 843?

Honnzok

Odhadnul bych to na toto: řada 843 nepodstoupila žádnou modernizaci jezdí v původním stavu například bez vakuových WC s původním již zašlým interiérem, jedná se technicky o jeden z nejsložitějších strojů jehož provoz není 2x bezproblémový. Elektrický přenos výkonu je relativně těžký proto řada 843 váží 62 tun, oproti třeba řadě 854 vážící 56t, motoráky 842 si nepamatuji ale jsou ještě lehčí než 854… Hydromechanický přenos výkonu je u těchto typů vozidel preferovaný… Více třeba přidají techničtí odborníci..

hank

842: 46 tun.

PvvS

Je jich o pár kousků víc, před pár lety dostaly poměrně drahou GO …

KocourM

Vozy 843 se nepovedly, sice jsou modernější, mělo jít o vylepšení 842, ale výsledek je horší než to původní. Proto také neprošly žádnou zásadní modernizací a objednatelé je nechtějí, viz ztráta mnoha linek, na které byly nasazeny. Navíc řada 843 má problém s vedením přípojných vozů. Když jede s 1× 043 jde to. Když jede s 1× 054 tak se to ještě dá, ale když už má mít 2× 043 i 054 už to moc nejede. Za 842 bez problémů 2× 054.

El Barto

Tak například ve ValMezu jezdily 842 se dvěma 054 na trati 323 a příliš jim to nesvědčilo – dlouhé jízdní doby, ne zrovna nejvyšší spolehlivost, občasné problémy s adhezí vyžadující mimo jiné na podzim nasazení 742 alespoň na první ranní vlaky. Nyní jezdí s jedním a spolehlivost se zvýšila. Na méně sklonově náročných tratích takový problém být samozřejmě nemusí.

Elb

Když by 842 jezdily s o něco méně těžkými vozy od 843, tak by to problém možná částečně vyřešilo.

Hajnej

Protože je relativně čerstvě po modernizaci, po které má hydromechanickou převodovku na úrovni doby, kdežto 843 má pohon ve stylu „co v ČKD vymetli z koutů“…

G-man

Mám takový laický dotaz. Kdysi se někde v souvislosti s montáží ETCS na vozidla psalo, že zařízení pod HV (tj. asi balízová anténa BA a Dopplerův radar DRU) musí mít nějakou maximální vzdálenost od čela vozidla – myslím že se psalo o 12 nebo 13 metrech. Jak je to řešeno u tohoto typu motorového vozu, který má přes 27 m? A co třeba Desiro?

Cézet

BA a radary jsou pod oběma stanovišti. Proto je hlavní rozvaděč ETCS v zavazadlovém oddílu a v malém oddílu pro cestující za 2. stanovištěm je místo jedné police na zavazadla druhý menší.

vbb

842 má DPN 25 200 mm.

Honnzok

Neměl by někdo tuchu, nejlépe i fotku, jak se to vyřešilo na stanovišti strojvedoucího? Tam moc místa není, pred strojvedoucím byly dva displeje MSV a moc místa navíc nikde. Zajimalo by mě tak kam se podařilo přidat celý ETCS výstup k firovi?

oce

Budu hádat. Stejně jako na 162 WTB. Oba dosavadní displeje se sloučí do jednoho (s jinou grafikou) a ten druhý bude pro ETCS, teda aktuálně zcela potmě… Jako perličku dodávám že nyní jediný displej na 162 WTB občas zamrzne, nebo zhasne… a máte problém.

Honnzok

Díky za zajímavou odpověď to mě fakt nenapadlo, že na 162 bude někdo postupovat takto. Tak nějak zcela bez rozmyslu se domníval (vzhledem k dostatku místa) že displeje rozhodí od sebe a do středu mezi ně přidají třetí:-)

Cézet

Na 842 se dva původní displeje posunuly doleva, spínače topení a větráku pod ně a napravo je třetí displej ETCS. Návěstní opakovač LS06 se přesunul na levý sloupek čelního skla. Na 954 je místo indikační jednotky tramexu displej ETCS, původní displej řídícího systému je nahrazen větším, zadávají se do něj nově data do tachografu a při izolovaném ETCS se na něm i zobrazuje rychlost. Displej informačního systému se přesunul do nového držáku napravo od pultu.

Honnzok

Děkuji za odpověď, zajímavé. IS na 954 tedy zůstal speciální „malý“ displejík? Tam jsem očekával, že ovládání IS přesunou do zobrazovače používaného vysílačkou jako to mají některé 814 v HK/Trutnove či ř. 854

Petr

My jsme fakt jelita… Montovat takhle drahej zabezpečovač do starýho motoráku. A ještě jsme nadšeni, jak je to vlastně levný. Za pár let tu bude článek, že se vyřazujou vozidla, do kterejch se namontovalo ETCS, ale v provozu ho nikdy nepoužily.

oce

Ano. Jeden kdysi nainstalovaný pokusný typ ETCS na řadě 471 se celou dobu jeho životnosti vozí jako balast.

Hajnej

Jestli ono to nebude tím, že úkolem té pilotní instalace ETCS bylo něco trochu jiného, než rovnýma nohama skočit do celoživotního používání…

vbb

Nikoliv. Asi dva – tři roky se používal. Dále viz Hajnej.
Totéž ETCS na 362 a 151.

999

842 Prosím.
Rakve jsou zatím out

Beny

„vozidla jsou určena pouze pro ČR“
Ty jo, nemontujeme drahej evropskej jednotnej zabezpečovač, kterej nakonec bude zase pro každej stát jinačí, že ne ?!

PvvS

Tak nebudou je schvalovat pro jiný státy, když tam reálně nemj šanci zajíždět .

Beny

Jo, to je mi jasný.

Y.K.

Zabezpečovač je jednotný, ale razítka jsou pořád všude místní. 🙂

Beny

Děkuji!

Pavel Skládaný

Samozřejmě, že i ETCS je pro každý stát fakticky jinačí, existuje spousta výjimek a národních špecifík. Pokrokem ovšem snad bude, že konečně budeme mít zabezpečovač, který bude schopen v případě omylu obsluhy samočinně zastavit vlak.

Ondra

Myslím si,že jim asi nic jiného nezbývá,na jižní Moravě těchto vozů jezdí hodně a museli by investovat do nových motoraku.Ale Břeclav-Znojmo převezme za chvíli Arriva tak se tam dočkají změny aspoň tam.Mě tyhle vlaky 842,843,954 osobně prakticky nevadí, možná bych to jen doplnil klimatizací,nebo někde novými většími záchody.

Zeryk

Břeclav – Znojmo se doufám zadratuje a nasadí pantery a ne Arriva šrot.

PvvS

Podle dokumentu k výběrku od 2024 tam moc tratí pro tyhle motoráky nezbývá…

Ondra

3 tratě minimálně, Brno směr Třebíč, Ivančice/Mor.Krumlov,Veselí nad Moravou

PvvS

Na Ivančice byla poptávka na ojetiny do pořízení hybridů, Veselí buď VP voyz do dodání hybridů, nebo NP ojetiny. Třebíč nemá JMK pod palcem.

Pavel Skládaný

Též Hrušovany nad Jevišovkou.

Maršál

Nevím no, mě 842 vždycky přišel jako dost sardinkárna, pocitově se v něm prostě necítím dobře, přestože má jinak fajn jízdní vlastnosti a je docela plynulý.

Jarda V.

Dá se někde zjistit zda i na dieselové řady lze čerpat dotace na instalaci ETCS, j aneb pro to aby se pak dala ta cena posoudit z pohledu toho co se bude opravdu platit.

Zeryk

To je na md

Petr Šimral

Samozřejmě, že i na dieselové řady lze čerpat dotaci na ETCS. Lokomotivy řady 742 ČDC, motorové vozy ČD atd.

Jarda

Pro jiné dopravce to neplatí? Budou davat do něčeho to etcs i jiní dopravci?

Apollo 17

Platí to pro všechny dopravce.

Petr Šimral

Jiní dopravci, například METRANS s ETCS jezdili už v dobách, kdy ČD a ČDC teprve vypisovaly výběrová řízení…
Rok 2017, první jízdy na infrastruktuře CZ ( v NL od roku 2010): https://youtu.be/8T4KJ9ZphKI

Johnny Cash

V NL není Metrans dopravcem.

Petr Šimral

A jaký má smysl Váš příspěvek?

Pavel Skládaný

Zatímco jiní dopravci (viz např. jižní Čechy) neměli zabezpečovač vůbec žádný, dokonce ani funkční českou TRS. Pak výpravčí dle svých slov jen bezmocně na kamerovém systému sledovala, jak plně obsazený osobní vlak po projetí „Stůj“ mizí v lese. Ale do roku 2037 prý bude líp.

Ondra

Však to jezdí i Brně, Brno-Ivančice/Moravský Krumlov,Brno-Zastavka u Brna,Brno-Kyjov,tady těch kvater a hyder máme spoustu,nic jiného tu nejezdís zapomněli v článku na Brno

David

ETCS má být povinné jen na koridorech a nově elekrizovaných tratích. Proto mi není jasné, kde vlastně ty motoráky budou ETCS potřebovat?

Georg

mozna to spocetli a zjistili, ze to vyjde levneji nez prestavba stanic na pozadovane oddeleni non-etcs provozu. 🙂

PepaM

Kde se furt bere tenhle nesmysl, že pro zapojení tratě bez výhradního provozu ETCS do ETCS-stanice jsou potřeba nějaké přestavby?
Oddělené obvody stanice jsou jedna z možností. Další je zajištění boční ochrany VC pro vlaky s oprávněním k jízdě při všech možných VC z „ne-ETCS“ tratě, přičemž toto lze řešit i výlukami současných cest, a nebo stačí pro vjezd vlaku bez MA vždy omezit rychlost na 40 km/h.
Čili tyhle „přestavby stanic“, kterými furt někdo straší a argumentuje proti ETCS, můžou klidně spočívat čistě v píchnutí rychlostníku 40 km/h k vjezdovému návěstidlu.

Georg

nemyslim si, ze je to az tak jednoduche jak pisete. nepotrebujete napr. odvrat? nebyla by vyluka soucasnych cest zasadni omezeni?

a druha vec je pak problematicky prevoz techto dhv pri presunech do depa, na soustruh atd.

PepaM

Je to tak jednoduché. Odvrat je jednou z možností boční ochrany VC. Výluka současných VC by samozřejmě určitým technologickým omezením byla, to je asi řešení spíš vhodné pro stanice s nepříliš hustým provozem, kde by se vlaky tak často vzájemně neomezovaly. Co se týče omezení na 40 km/h, vychází to z pravidel pro jízdu vlaku bez MA v dopravně s kolejovým rozvětvením, je to tedy stejné, jako by šlo o vlak, který v dopravně vznikl a rozjíždí se v módu SR. Ano, pro přesun vozidel nevybavených pro provoz ETCS po trati s výhradním provozem by byl samozřejmě potřeba přetah vybaveným… Číst vice »

PvvS

A třebas na Hlavní nádraží v Brně by se dostali jak ?

Zeryk

Přeskočí je 😀😀😀

PepaM

ETCS bude postupně povinné na celé síti SŽ do roku 2040, přičemž na většině už kolem roku 2030.
ČD s provozem těchto motoráků počítají – podle článku – na dalších 10 až 15 let.

David

Děkuji za odpověď. Už je mi to asi jasné. ETCS L2 bude teda jen na TEN-T, na zbytku sítě L1 nebo STOP, kde využije zabezpečovač i 842.

PepaM

No to úplně ne.

1) ETCS L2 bude implementován i na některých úsecích mimo TEN-T.
2) 842 s nejvyšší pravděpodobností nebudou jezdit jen na úsecích s L1 LS nebo L1 LS STOP, ale i s L2 (bez ohledu na to, jestli na tratích TEN-T, nebo ne).

Např. pokud by ve zmiňovaném KHK jezdily třeba na přímých Sp Hradec Králové – Letohrad, tak z HK do Týniště pojedou pod L2 na TEN-T, do Častolovic pod L2 mimo TEN-T (pocaď výhradní provoz 2028), a dále do Letohradu pod L1 LS (výhradní provoz 2032).

Ruzian1

Jen doplním, že v KHK kraji mají od 2028 zajistit obsluhu Os Chlumec – Městec místo Regionov.

bvovka

Nevíte kam se přemístí 842 a 843 až se v mnoha regionech nasadí 🦊? Mimochodem bych tyto 2 řady nevyrazoval. Hydry a regíny budiž, tak šlo o modernizaci a brzdy nás o jejich stáří přesvědčují. Škoda že nemám moc možností jak jet kvatrem.

Zeryk

Sak se nevyřazuje

Georg

kde s tema sunkama jezdej resp. kdo je jeste schopnej tohle objednavat? rychliky olomouc-krnov-svinov, vlara a frenstat-valmez?

Zeryk

Ti dám šunky

Georg

ha ha, urvanej linej kram co je ze tretiny hytlak. 🙂 takove vozidlo se opravdu vyplati a s etcs tuplem…

Zeryk

Víš co je vůbec hytlak? Ty odborníku

Georg

nevim, jsem z vesnice a mame okna jen do dvora.

Zeryk

Já sem taky z vesnice a co?

Granja

Takže na hnůj nevidíte?

Georg

i na kadibudku. proto mam tak v oblibe kvatra… 😀

Zeryk

Tak služební prostor v 842 Nezabira ani pětinu motoraku. Doporučujeme zajít na oční vyšetření.

JanM

Ostrava-Krnov-Olomouc jezdí 843. Ale jsou si podobné

Broge

Lituju lidí, co tímhle musí jezdit a ještě 10 let budou 🙁

Zeryk

Já lituji kraj co objedná vlaky od arrivy ,to je šrot.

Georg

zdalipak se mezi vas rezijkare uz doneslo, ze arriva ma i desira? 😀

Zeryk

Schválně kolik? 5

Granja

Sice nejsem režijkář, ale dovolím si dotaz: Kolik desir arriva v nejbližší době bude kupovat?

Zeryk

Nula..taky jak nemá nic nového.

Montano

ten kraj se nazývá Liberecký kraj a vede jej STAN pod hejtmanem Půta, který do Čech ten šrot smluvně z německých šrotišť Deutsche Bahn dováží cca 1 ks za 1 Euro

Jelen

Rozhodně lepší, než 845 (bez ohledu na dopravce).

PvvS

Kterej kraj by stál o to platit za velkej motorák, kterej má kapacitu 810 ?

Jarda Š.

843 jezdí zpravidla v soupravě a objednávky jsou na soupravy. Bez přípojných vozů ho sice provozovat lze, ale z hlediska ekonomiky provozu by to opravdu byl nesmysl.

PvvS

Ale bohužel za to není co přivěsit, tak aby vznikla alespoň částečně NP souprava. V tom má navrch i Regionova.

Mirek

Mohu se zeptat, plánuje se něco i pro řadu 854 CATrová hydra, především se ptám na ty pražské

Ondra K.

Je to zmíněno v článku. 854 čeká postupný konec.

Zeryk

Tak divoké to nebude.. musí být náhrada za 854… Královéhradecký má nové saryky co přijdou .Praha taky ale třeba Brno?nic

PvvS

Brno podle plánu bude požadovat ve výběrku většinou NP vozy, i ojetý s klimou, nebo si skusí pořídit nový hybridy. Taky 854 zmizí rychle. Když je nevyštípeů výběrko, tak ETCS určitě.

Kování

Brno bude mít minimálně pro začátek volné 843 z Hradce. Jinak Brně se většina tratí kde jezdí má elektrifikovat – Brno – Veselí, Znojmo – Břeclav, Tišnov – Žďár i Brno – Ivančice/Krumlov. Jde jen o to aby se stát trochu snažil a přestal peníze do železnic blokovat.

Ondra K.

Celý ŽUB by hlavně měl mít do roku 2030 ETCS.

PvvS

Tlumačov

Mirek

Děláš si srandu? Když Staňura nedá prachy na nákup nových vozidel, tak se má dělat co, nebo zastáváš názor pana Petra Boreckého, té dopavní ***** že STANu?

Georg

vem si prasek…

Zeryk

V čem jako?

ksz

Jak dlouho ještě ty rozzuřené vysavače budou jezdit, že se do nich takhle šíleně investuje ?

Zeryk

Když si správa zeleznic vymyslela etcs.. zase odborník že? Ne odporník.

Lomb

Díky bohu za nějaký zabezpečovač, ty odborníku.

Mirek

Teď budou muset vydržet min. 30 let, aby se tahle investice vyplatila

Georg

nebojte se, pridejte 🙂

Nejdřív klima a pak etsc

Pokud tam dají klimu tak pak klidně i etsc ale bez klimy to je fakt blbost

Lomb

Prej si máte otevřít okno.

Granja

No jó, ale to co říká stará Blažková není relevantní.

Georg

jeste to ma jako bonus wc „ve stanici nelze“…

První

Asi těžko. WC je v kvatru vakuové, ty odborníku.

Modré zábradlí

A důchodci a maminy s kočárky si rádi vyšplhají do schodů.

David

Vysokopodlažní vozy by se měly vyřadit a ne modernizovat. Rozumím, že je to v téměř všech parametrech lepší jak RegioNova, ale ta bezbariérovost je celkem zásadní pro velkou skupinu cestujících. Ať už jde o rodiče s kočárky, cyklisty, vozíčkáře, staré lidi, atd.

Jiří Kocurek

Jenže nasaď Regionovu na rychlík/spěšňák jedoucí hrubě přes hodinu. Nenasadíš. A pokud ano, tak na Arrivu nezapráskáš…

… předpokládám, že ty motoráky mají plošinu.

Lomb

Nemají plošinu.

Joe

Jestli se nepletu, plošinu měly/mají 843. A ty ETCS nedostanou.

Litovel

Plošinu mají spíše 843

Zeryk

Ano 843 plošinu má.

JanM

Když jedu s kolem tak mi plošina moc nepomůže. Ale výškou podlahy je 843 pořád lepší než třeba 460 nebo Bdtee

Zeryk

460 už končí ..jako bdtee. Většinou pomůžou vlakosi

Jiří Kocurek

Tak to je pro mnohé postižené blbá volba: Regionovou, nebo nijak.

Georg

no davat etcs do regionovy je priblizne podobna kravina.
kdyz uz, tak skoupit vsechny regioshuttly a desira, co skoupit jdou a dat ty etcs moduly tam. zaprve to bude levnejsi, zadruhe ty vozidla ma smysl provozovat a rekonstruovat.

Pavel

Plošinu nemají, ale často jezdí s 954 a ty plošinu mají.

kix

37ks 842 a 34ks 954 dostanou etcs..už jen z těhle čísel je patrné jaké budou výsledné soupravy, takže absence plošiny u 842 nebude tak zásadní věc. Proč padla volba právě takto je asi jasné z toho, že 842 jsou po nedávných modernizacích, kdežto 843 nikoliv ačkoliv jsou o něco modernější a 954 jsou „novější“ a je jich hlavně dostatečný počet narozdíl od 943

Zeryk

Já radši tohle než reginu nebo ty krámy od arrivy

Georg

kvatro je sice nepatrne horsi, ale zase, ogari: plati v tom rezijka!

Zeryk

Tak popelnice od arrivy řady 845 je děs.

kix

845 má dvě zásadní vady, mizerná spolehlivost a absence klimatizace či pořádných oken..nebýt toho, tak je to celkem pohodové vozidlo do nekopcovitých tratí..do kopců je dvoumotorová verze, které má jen gw train. Jinak samotná jízda je tam pohodlnější jak v 842. Ale 842 má dva motory, takže vyšší pravděpodobnost dojezdu do cíle a dají se tam otevřít okna, v 845 se v létě za teplých dnů cestovat nedá ať si každej říká co chce

Elb

842 mají větší prostor pro nohy i lepší sedadla než 845..

Mirek

Pokud vím, tak se píše také o řídícících vozech řady 954, tedy Bfbrdtn a ABfbrdtn a ty plošiny mají, tak se nevstejejte na dopravce, ale jděte namlárit někomu na MF a MD, pokud se vám ten stav nelíbí, páni Žák, Ťok a Havlíček hýbali se SŽ a infrastrukturou

sedlj

Jen bych rád upozornil autora, máte několikrát zmíněno radu 843 místo řady 842.