První kvatro má ETCS. Nového zabezpečovače se dočkala další vozidlová řada
Motorový vůz řady 842 po instalaci ETCS. Foto: ČMŽO-elektronika
Modernizací projde až 71 vozidel řad 842 a 954.
Modernizací projde až 71 vozidel řad 842 a 954.
Proč byla pro instalaci ETCS zvolena řada 842 místo koncepčně modernější 843?
Odhadnul bych to na toto: řada 843 nepodstoupila žádnou modernizaci jezdí v původním stavu například bez vakuových WC s původním již zašlým interiérem, jedná se technicky o jeden z nejsložitějších strojů jehož provoz není 2x bezproblémový. Elektrický přenos výkonu je relativně těžký proto řada 843 váží 62 tun, oproti třeba řadě 854 vážící 56t, motoráky 842 si nepamatuji ale jsou ještě lehčí než 854… Hydromechanický přenos výkonu je u těchto typů vozidel preferovaný… Více třeba přidají techničtí odborníci..
842: 46 tun.
Je jich o pár kousků víc, před pár lety dostaly poměrně drahou GO …
Vozy 843 se nepovedly, sice jsou modernější, mělo jít o vylepšení 842, ale výsledek je horší než to původní. Proto také neprošly žádnou zásadní modernizací a objednatelé je nechtějí, viz ztráta mnoha linek, na které byly nasazeny. Navíc řada 843 má problém s vedením přípojných vozů. Když jede s 1× 043 jde to. Když jede s 1× 054 tak se to ještě dá, ale když už má mít 2× 043 i 054 už to moc nejede. Za 842 bez problémů 2× 054.
Tak například ve ValMezu jezdily 842 se dvěma 054 na trati 323 a příliš jim to nesvědčilo – dlouhé jízdní doby, ne zrovna nejvyšší spolehlivost, občasné problémy s adhezí vyžadující mimo jiné na podzim nasazení 742 alespoň na první ranní vlaky. Nyní jezdí s jedním a spolehlivost se zvýšila. Na méně sklonově náročných tratích takový problém být samozřejmě nemusí.
Když by 842 jezdily s o něco méně těžkými vozy od 843, tak by to problém možná částečně vyřešilo.
Protože je relativně čerstvě po modernizaci, po které má hydromechanickou převodovku na úrovni doby, kdežto 843 má pohon ve stylu „co v ČKD vymetli z koutů“…
Mám takový laický dotaz. Kdysi se někde v souvislosti s montáží ETCS na vozidla psalo, že zařízení pod HV (tj. asi balízová anténa BA a Dopplerův radar DRU) musí mít nějakou maximální vzdálenost od čela vozidla – myslím že se psalo o 12 nebo 13 metrech. Jak je to řešeno u tohoto typu motorového vozu, který má přes 27 m? A co třeba Desiro?
BA a radary jsou pod oběma stanovišti. Proto je hlavní rozvaděč ETCS v zavazadlovém oddílu a v malém oddílu pro cestující za 2. stanovištěm je místo jedné police na zavazadla druhý menší.
842 má DPN 25 200 mm.
Neměl by někdo tuchu, nejlépe i fotku, jak se to vyřešilo na stanovišti strojvedoucího? Tam moc místa není, pred strojvedoucím byly dva displeje MSV a moc místa navíc nikde. Zajimalo by mě tak kam se podařilo přidat celý ETCS výstup k firovi?
Budu hádat. Stejně jako na 162 WTB. Oba dosavadní displeje se sloučí do jednoho (s jinou grafikou) a ten druhý bude pro ETCS, teda aktuálně zcela potmě… Jako perličku dodávám že nyní jediný displej na 162 WTB občas zamrzne, nebo zhasne… a máte problém.
Díky za zajímavou odpověď to mě fakt nenapadlo, že na 162 bude někdo postupovat takto. Tak nějak zcela bez rozmyslu se domníval (vzhledem k dostatku místa) že displeje rozhodí od sebe a do středu mezi ně přidají třetí:-)
Na 842 se dva původní displeje posunuly doleva, spínače topení a větráku pod ně a napravo je třetí displej ETCS. Návěstní opakovač LS06 se přesunul na levý sloupek čelního skla. Na 954 je místo indikační jednotky tramexu displej ETCS, původní displej řídícího systému je nahrazen větším, zadávají se do něj nově data do tachografu a při izolovaném ETCS se na něm i zobrazuje rychlost. Displej informačního systému se přesunul do nového držáku napravo od pultu.
Děkuji za odpověď, zajímavé. IS na 954 tedy zůstal speciální „malý“ displejík? Tam jsem očekával, že ovládání IS přesunou do zobrazovače používaného vysílačkou jako to mají některé 814 v HK/Trutnove či ř. 854
My jsme fakt jelita… Montovat takhle drahej zabezpečovač do starýho motoráku. A ještě jsme nadšeni, jak je to vlastně levný. Za pár let tu bude článek, že se vyřazujou vozidla, do kterejch se namontovalo ETCS, ale v provozu ho nikdy nepoužily.
Ano. Jeden kdysi nainstalovaný pokusný typ ETCS na řadě 471 se celou dobu jeho životnosti vozí jako balast.
Jestli ono to nebude tím, že úkolem té pilotní instalace ETCS bylo něco trochu jiného, než rovnýma nohama skočit do celoživotního používání…
Nikoliv. Asi dva – tři roky se používal. Dále viz Hajnej.
Totéž ETCS na 362 a 151.
842 Prosím.
Rakve jsou zatím out
„vozidla jsou určena pouze pro ČR“
Ty jo, nemontujeme drahej evropskej jednotnej zabezpečovač, kterej nakonec bude zase pro každej stát jinačí, že ne ?!
Tak nebudou je schvalovat pro jiný státy, když tam reálně nemj šanci zajíždět .
Jo, to je mi jasný.
Zabezpečovač je jednotný, ale razítka jsou pořád všude místní. 🙂
Děkuji!
Samozřejmě, že i ETCS je pro každý stát fakticky jinačí, existuje spousta výjimek a národních špecifík. Pokrokem ovšem snad bude, že konečně budeme mít zabezpečovač, který bude schopen v případě omylu obsluhy samočinně zastavit vlak.
Myslím si,že jim asi nic jiného nezbývá,na jižní Moravě těchto vozů jezdí hodně a museli by investovat do nových motoraku.Ale Břeclav-Znojmo převezme za chvíli Arriva tak se tam dočkají změny aspoň tam.Mě tyhle vlaky 842,843,954 osobně prakticky nevadí, možná bych to jen doplnil klimatizací,nebo někde novými většími záchody.
Břeclav – Znojmo se doufám zadratuje a nasadí pantery a ne Arriva šrot.
Podle dokumentu k výběrku od 2024 tam moc tratí pro tyhle motoráky nezbývá…
3 tratě minimálně, Brno směr Třebíč, Ivančice/Mor.Krumlov,Veselí nad Moravou
Na Ivančice byla poptávka na ojetiny do pořízení hybridů, Veselí buď VP voyz do dodání hybridů, nebo NP ojetiny. Třebíč nemá JMK pod palcem.
Též Hrušovany nad Jevišovkou.
Nevím no, mě 842 vždycky přišel jako dost sardinkárna, pocitově se v něm prostě necítím dobře, přestože má jinak fajn jízdní vlastnosti a je docela plynulý.
Dá se někde zjistit zda i na dieselové řady lze čerpat dotace na instalaci ETCS, j aneb pro to aby se pak dala ta cena posoudit z pohledu toho co se bude opravdu platit.
To je na md
Samozřejmě, že i na dieselové řady lze čerpat dotaci na ETCS. Lokomotivy řady 742 ČDC, motorové vozy ČD atd.
Pro jiné dopravce to neplatí? Budou davat do něčeho to etcs i jiní dopravci?
Platí to pro všechny dopravce.
Jiní dopravci, například METRANS s ETCS jezdili už v dobách, kdy ČD a ČDC teprve vypisovaly výběrová řízení…
Rok 2017, první jízdy na infrastruktuře CZ ( v NL od roku 2010): https://youtu.be/8T4KJ9ZphKI
V NL není Metrans dopravcem.
A jaký má smysl Váš příspěvek?
Zatímco jiní dopravci (viz např. jižní Čechy) neměli zabezpečovač vůbec žádný, dokonce ani funkční českou TRS. Pak výpravčí dle svých slov jen bezmocně na kamerovém systému sledovala, jak plně obsazený osobní vlak po projetí „Stůj“ mizí v lese. Ale do roku 2037 prý bude líp.
Však to jezdí i Brně, Brno-Ivančice/Moravský Krumlov,Brno-Zastavka u Brna,Brno-Kyjov,tady těch kvater a hyder máme spoustu,nic jiného tu nejezdís zapomněli v článku na Brno
ETCS má být povinné jen na koridorech a nově elekrizovaných tratích. Proto mi není jasné, kde vlastně ty motoráky budou ETCS potřebovat?
mozna to spocetli a zjistili, ze to vyjde levneji nez prestavba stanic na pozadovane oddeleni non-etcs provozu. 🙂
Kde se furt bere tenhle nesmysl, že pro zapojení tratě bez výhradního provozu ETCS do ETCS-stanice jsou potřeba nějaké přestavby?
Oddělené obvody stanice jsou jedna z možností. Další je zajištění boční ochrany VC pro vlaky s oprávněním k jízdě při všech možných VC z „ne-ETCS“ tratě, přičemž toto lze řešit i výlukami současných cest, a nebo stačí pro vjezd vlaku bez MA vždy omezit rychlost na 40 km/h.
Čili tyhle „přestavby stanic“, kterými furt někdo straší a argumentuje proti ETCS, můžou klidně spočívat čistě v píchnutí rychlostníku 40 km/h k vjezdovému návěstidlu.
nemyslim si, ze je to az tak jednoduche jak pisete. nepotrebujete napr. odvrat? nebyla by vyluka soucasnych cest zasadni omezeni?
a druha vec je pak problematicky prevoz techto dhv pri presunech do depa, na soustruh atd.
Je to tak jednoduché. Odvrat je jednou z možností boční ochrany VC. Výluka současných VC by samozřejmě určitým technologickým omezením byla, to je asi řešení spíš vhodné pro stanice s nepříliš hustým provozem, kde by se vlaky tak často vzájemně neomezovaly. Co se týče omezení na 40 km/h, vychází to z pravidel pro jízdu vlaku bez MA v dopravně s kolejovým rozvětvením, je to tedy stejné, jako by šlo o vlak, který v dopravně vznikl a rozjíždí se v módu SR. Ano, pro přesun vozidel nevybavených pro provoz ETCS po trati s výhradním provozem by byl samozřejmě potřeba přetah vybaveným… Číst vice »
A třebas na Hlavní nádraží v Brně by se dostali jak ?
Přeskočí je 😀😀😀
ETCS bude postupně povinné na celé síti SŽ do roku 2040, přičemž na většině už kolem roku 2030.
ČD s provozem těchto motoráků počítají – podle článku – na dalších 10 až 15 let.
Děkuji za odpověď. Už je mi to asi jasné. ETCS L2 bude teda jen na TEN-T, na zbytku sítě L1 nebo STOP, kde využije zabezpečovač i 842.
No to úplně ne.
1) ETCS L2 bude implementován i na některých úsecích mimo TEN-T.
2) 842 s nejvyšší pravděpodobností nebudou jezdit jen na úsecích s L1 LS nebo L1 LS STOP, ale i s L2 (bez ohledu na to, jestli na tratích TEN-T, nebo ne).
Např. pokud by ve zmiňovaném KHK jezdily třeba na přímých Sp Hradec Králové – Letohrad, tak z HK do Týniště pojedou pod L2 na TEN-T, do Častolovic pod L2 mimo TEN-T (pocaď výhradní provoz 2028), a dále do Letohradu pod L1 LS (výhradní provoz 2032).
Jen doplním, že v KHK kraji mají od 2028 zajistit obsluhu Os Chlumec – Městec místo Regionov.
Nevíte kam se přemístí 842 a 843 až se v mnoha regionech nasadí 🦊? Mimochodem bych tyto 2 řady nevyrazoval. Hydry a regíny budiž, tak šlo o modernizaci a brzdy nás o jejich stáří přesvědčují. Škoda že nemám moc možností jak jet kvatrem.
Sak se nevyřazuje
kde s tema sunkama jezdej resp. kdo je jeste schopnej tohle objednavat? rychliky olomouc-krnov-svinov, vlara a frenstat-valmez?
Ti dám šunky
ha ha, urvanej linej kram co je ze tretiny hytlak. 🙂 takove vozidlo se opravdu vyplati a s etcs tuplem…
Víš co je vůbec hytlak? Ty odborníku
nevim, jsem z vesnice a mame okna jen do dvora.
Já sem taky z vesnice a co?
Takže na hnůj nevidíte?
i na kadibudku. proto mam tak v oblibe kvatra… 😀
Tak služební prostor v 842 Nezabira ani pětinu motoraku. Doporučujeme zajít na oční vyšetření.
Ostrava-Krnov-Olomouc jezdí 843. Ale jsou si podobné
Lituju lidí, co tímhle musí jezdit a ještě 10 let budou 🙁
Já lituji kraj co objedná vlaky od arrivy ,to je šrot.
zdalipak se mezi vas rezijkare uz doneslo, ze arriva ma i desira? 😀
Schválně kolik? 5
Sice nejsem režijkář, ale dovolím si dotaz: Kolik desir arriva v nejbližší době bude kupovat?
Nula..taky jak nemá nic nového.
ten kraj se nazývá Liberecký kraj a vede jej STAN pod hejtmanem Půta, který do Čech ten šrot smluvně z německých šrotišť Deutsche Bahn dováží cca 1 ks za 1 Euro
Rozhodně lepší, než 845 (bez ohledu na dopravce).
Kterej kraj by stál o to platit za velkej motorák, kterej má kapacitu 810 ?
843 jezdí zpravidla v soupravě a objednávky jsou na soupravy. Bez přípojných vozů ho sice provozovat lze, ale z hlediska ekonomiky provozu by to opravdu byl nesmysl.
Ale bohužel za to není co přivěsit, tak aby vznikla alespoň částečně NP souprava. V tom má navrch i Regionova.
Mohu se zeptat, plánuje se něco i pro řadu 854 CATrová hydra, především se ptám na ty pražské
Je to zmíněno v článku. 854 čeká postupný konec.
Tak divoké to nebude.. musí být náhrada za 854… Královéhradecký má nové saryky co přijdou .Praha taky ale třeba Brno?nic
Brno podle plánu bude požadovat ve výběrku většinou NP vozy, i ojetý s klimou, nebo si skusí pořídit nový hybridy. Taky 854 zmizí rychle. Když je nevyštípeů výběrko, tak ETCS určitě.
Brno bude mít minimálně pro začátek volné 843 z Hradce. Jinak Brně se většina tratí kde jezdí má elektrifikovat – Brno – Veselí, Znojmo – Břeclav, Tišnov – Žďár i Brno – Ivančice/Krumlov. Jde jen o to aby se stát trochu snažil a přestal peníze do železnic blokovat.
Celý ŽUB by hlavně měl mít do roku 2030 ETCS.
Tlumačov
Děláš si srandu? Když Staňura nedá prachy na nákup nových vozidel, tak se má dělat co, nebo zastáváš názor pana Petra Boreckého, té dopavní ***** že STANu?
vem si prasek…
V čem jako?
Jak dlouho ještě ty rozzuřené vysavače budou jezdit, že se do nich takhle šíleně investuje ?
Když si správa zeleznic vymyslela etcs.. zase odborník že? Ne odporník.
Díky bohu za nějaký zabezpečovač, ty odborníku.
Teď budou muset vydržet min. 30 let, aby se tahle investice vyplatila
nebojte se, pridejte 🙂
Pokud tam dají klimu tak pak klidně i etsc ale bez klimy to je fakt blbost
Prej si máte otevřít okno.
No jó, ale to co říká stará Blažková není relevantní.
jeste to ma jako bonus wc „ve stanici nelze“…
Asi těžko. WC je v kvatru vakuové, ty odborníku.
A důchodci a maminy s kočárky si rádi vyšplhají do schodů.
Vysokopodlažní vozy by se měly vyřadit a ne modernizovat. Rozumím, že je to v téměř všech parametrech lepší jak RegioNova, ale ta bezbariérovost je celkem zásadní pro velkou skupinu cestujících. Ať už jde o rodiče s kočárky, cyklisty, vozíčkáře, staré lidi, atd.
Jenže nasaď Regionovu na rychlík/spěšňák jedoucí hrubě přes hodinu. Nenasadíš. A pokud ano, tak na Arrivu nezapráskáš…
… předpokládám, že ty motoráky mají plošinu.
Nemají plošinu.
Jestli se nepletu, plošinu měly/mají 843. A ty ETCS nedostanou.
Plošinu mají spíše 843
Ano 843 plošinu má.
Když jedu s kolem tak mi plošina moc nepomůže. Ale výškou podlahy je 843 pořád lepší než třeba 460 nebo Bdtee
460 už končí ..jako bdtee. Většinou pomůžou vlakosi
Tak to je pro mnohé postižené blbá volba: Regionovou, nebo nijak.
no davat etcs do regionovy je priblizne podobna kravina.
kdyz uz, tak skoupit vsechny regioshuttly a desira, co skoupit jdou a dat ty etcs moduly tam. zaprve to bude levnejsi, zadruhe ty vozidla ma smysl provozovat a rekonstruovat.
Plošinu nemají, ale často jezdí s 954 a ty plošinu mají.
37ks 842 a 34ks 954 dostanou etcs..už jen z těhle čísel je patrné jaké budou výsledné soupravy, takže absence plošiny u 842 nebude tak zásadní věc. Proč padla volba právě takto je asi jasné z toho, že 842 jsou po nedávných modernizacích, kdežto 843 nikoliv ačkoliv jsou o něco modernější a 954 jsou „novější“ a je jich hlavně dostatečný počet narozdíl od 943
Já radši tohle než reginu nebo ty krámy od arrivy
kvatro je sice nepatrne horsi, ale zase, ogari: plati v tom rezijka!
Tak popelnice od arrivy řady 845 je děs.
845 má dvě zásadní vady, mizerná spolehlivost a absence klimatizace či pořádných oken..nebýt toho, tak je to celkem pohodové vozidlo do nekopcovitých tratí..do kopců je dvoumotorová verze, které má jen gw train. Jinak samotná jízda je tam pohodlnější jak v 842. Ale 842 má dva motory, takže vyšší pravděpodobnost dojezdu do cíle a dají se tam otevřít okna, v 845 se v létě za teplých dnů cestovat nedá ať si každej říká co chce
842 mají větší prostor pro nohy i lepší sedadla než 845..
Pokud vím, tak se píše také o řídícících vozech řady 954, tedy Bfbrdtn a ABfbrdtn a ty plošiny mají, tak se nevstejejte na dopravce, ale jděte namlárit někomu na MF a MD, pokud se vám ten stav nelíbí, páni Žák, Ťok a Havlíček hýbali se SŽ a infrastrukturou
Jen bych rád upozornil autora, máte několikrát zmíněno radu 843 místo řady 842.