Škoda poslala do Pobaltí první jednotku pro Estonsko. Kvůli konfliktu musí po silnici

První jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda Group

První jednotka vyjede v Estonsku v létě.

Škoda Group včera ze svého závodu v Ostravě poslala do Pobaltí první elektrickou jednotku pro estonského státního dopravce Elron. Vyrazila částečně rozložená na kamionech do lotyšské Rigy. Zde proběhne její finální kompletace, v červnu by měla začít jezdit v Estonsku.

Škoda původně plánovala ještě v době získání zakázky přesun po železnici, napadení Ukrajiny Ruskem ale takový přesun znemožnilo. Proto musejí jednotky částečně rozložené putovat po kamionech. Stejnou přepravu využívá Škoda i pro transport jednotek pro Lotyšsko.

Škoda expeduje první jednotku do Lotyšska, rozebranou na kamionech

Estonský železniční dopravce Eesti Liinirongid (Elron) objednal první jednotky v roce 2020, loni v lednu využil opce na dalších deset jednotek. Celkem tak Škoda dodá do Estonska 16 nových jednotek za 147 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun).

Obrazem: Škoda dokončuje první elektrickou jednotku pro estonské dráhy

Nové jednotky vycházejí z řady Panterů. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50Hz. Zvládnou tak obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebím, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musejí odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.

Verze pro léto a zimu

Jednotky budou 85 metrů dlouhé. Nízkopodlažní jednotky mají prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelných, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více míst pro jízdní kola, v zimě naopak více prostoru pro cestující. Jednotky jsou klimatizované, mají moderní informační systém, wi-fi, zásuvky na 230 V a USB.

Jednotka je postavena na platformě RegioPanter (vlaky v Česku a Slovensku), která se využila i při návrhu vlaků do sousedního Lotyšska. S tím by se model pro Estonsko mohl srovnávat nejvíce, ale i tak jsou vlaky rozdílné dle specifikace zákazníků. Estonské vlaky disponují první třídou, některé vlaky mají i cateringový oddíl. Dokončení dodávek prvních šest vlaků je naplánováno na konec roku 2024.

Přeprava první jednotky pro estonského dopravce Elron z Ostravy. Foto: ElronPřeprava první jednotky pro estonského dopravce Elron z Ostravy. Foto: ElronPřeprava první jednotky pro estonského dopravce Elron z Ostravy. Foto: ElronPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda GroupPrvní jednotka pro estonské dráhy Elron. Foto: Škoda Group
Tagy Elron Škoda Group
39 komentářů