První hybridní lokomotiva od CZ LOKO. Hlavní jsou baterie, diesel jen jako záloha

Lokomotiva HybridShunter 400. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraLokomotiva HybridShunter 400. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Czech Raildays svoji první hybridní lokomotivu. Jde zatím o prototyp, který má být základem

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hajnej

Ad JS „CZ LOKO dosud s alternativními pohony experimentovala pouze s CNG (stlačený zemním plyn), tato cesta se ale ukázala spíše jako slepá“ – tady asi někomu unikla TEM 35 v Brjansku, na které se CZL docela významně podílelo… Ad PŠ „A taktéž není zmíněna dynamická brzda. Aby to nebyla podobná hrůza se zelenou nálepkou, jako je Alstom“ Rekuperační EDB to mít bude. Pokud něco baterka nepobere, půjde to do odporníku. Ad Kubrt „Dieselový motor jako záloha na velmi krátký dojezd – snad naopak, ne?“ Pravděpodobně je míněno použití pouze dieselu při odpojené baterii (ať už při poruše, nebo při… Číst vice »

honza

Opravdu to je první hybridní lokomotiva. Myslím že ne. Co tak TA436.0501

Vbb

Název článku je „První hybridní lokomotiva od CZ LOKO“, nikoliv „První hybridní lokomotiva (na světě a v přilehlém vesmíru, nebo aspoň v ČR)“

nototo

Jakým způsobem a jak dlouho se to dobíjí ?

Majkl

Jen tak dál. Pokračovat a investovat ve vývoji těchto strojů a i třeba se sběračem. Ideální pro posun na spádovištích i jiných vlakotvorných stanicích. O pauze a mimo službu dobíjet z trolejivého ať už průběžného vedení nebo někde ve šturcu jen pro mašinku. Takové lokomotivy už tu měli být dávno.

Ondra

Podle mě lokomotiva pojede čistě na baterie jen při potřebě velmi malého výkonu, jinak se zapne diesel. Přesně jako fungují hybridní auta – provoz na baterie jen pro popojíždění nebo velmi pomalou jízdu, jinak naskočí spalovák, který ale může běžet v optimálních provozních podmínkách. Kapacita baterií proto není až tak důležitá. Určitě se nepočítá, že na baterie potáhne lokomotiva zmíněný 1200t vlak.

Y.K.

Lépe než “podle mě” je číst. Výkon motoru 444 kW je opravdu málo na loko, takže baterie jsou zjevně hlavní. Navíc ne každý hybridní pohon musí být jako auto.

Ondra

Pro posunovací službu, tedy pro nízké rychlosti nepotřebujete nějak extra velký výkon, pokud má pohonné ústrojí vhodný převod. Jinými slovy, výkon spalovacího motoru kolem 400kW je dostatečný, příklad z historie https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_720

Ondra

Tak se opravuji: dívám se, že 444kW je zřejmě celkový výkon a diesel má kolem 100kW. Tak baterie budou pro dodání špičkového výkonu a dobíjet se budou průběžně 100kW dieselem.

Kubrt

Při vší úctě, s tím čtením začněte u sebe. Výkon 444 kW se netýká „motoru“, ale trakčních motorů. Výkon instalovaného spalovacího motoru je cca 100 kW. Pokud by to byl čistý diesel, tak 400 kW spalovák na dvounápravovou posunovací loko je OK, nikoliv „opravdu málo“. Jak dlouho tato hybridní lokomotiva vydrží mít na háku těch 400 kW je otázka, na kterou bohužel ty výrobcem prezentované údaje neodpovídají. Vidím to jako Ondra – dominantní nasazení na posunu s malým výkonem z baterie, dobíjení „brumláním“ dieselu při pauzách (o plug-in se výrobce nezmiňuje), v případě potřeby většího výkonu (nebo potřebě výkonu po… Číst vice »

Jiří Kocurek

Spíš bych tipnul, že při práci na spádovišti diesel pojede prakticky neustále a bude dodávat cca 100 kW výkonu. Pokud těch 100 kW nebude stačit (typicky při rozjezdu), tak si lokomotiva dobere z baterií až do výkonu 440 kW. Půl minuty plného výkonu a diesel bude dobíjet jeden a půl minuty to, co si lokomotiva vzala z baterií. Samozřejmě, až když nějaká ta elektřina pro dobíjení zbyde.

Kubrt

Moc nerozumím větám „Lokomotiva má jezdit hlavně na baterie, které se dobíjí. Dieselový motor je pouze jako záloha na velmi krátký dojezd.“
Baterie bude možno dobíjet i ze sítě, nebo jen z dieselu (a EDB)? Dieselový motor jako záloha na velmi krátký dojezd – snad naopak, ne? Baterky jako hlavní zdroj při posunu, diesel na delší přesuny nebo traťovou službu. Nebo?

Vladimír Bílý

Někteří čtenářové by rádi věděli nejen, jakou má lokomotiva barvu, ale taky, jak třeba funguje, jaké má parametry. Výrobce něco napsal na „áčko“ u lokomotivy, škoda, že se to nepodařilo dát do článku nebo alespoň to áčko ofotit.

Martin V.

Ten odkaz na specifikaci výrobce je fajn. Dočetl jsem se, že objem palivové nádrže je 570 litrů, jmenovitý výkon 444 kW a maximální tažná síla 147 kN, ale výrobce nezmiňuje kapacitu baterií. Pak se nelze ubránit pocitu, že na včerejší jízlivé poznámce Petra Šimrala, že lokomotiva dokáže na baterie 48 hodin stát, něco bude. 🙂

ythomas_ct

No a když se koukneme třeba do sborníku z konference „Současné problémy v kolejových vozidlech 2017“, tak se tam hned ve dvou příspěvcích kolegů z CZ LOKO a z DFJP Univerzity Pardubice k dané lokomotivě dočteme, že spalovací motor CAT C4.4 má jmenovitý výkon 129,5 kW nebo že jsou použity akumulátory o hmotnosti asi 3/4 tuny, které pojmou 114 kWh a je možné z nich „ždímat“ výkon cca 350 kW. Jestli se za poslední dva roky něco v projektu ještě změnilo, to ale nevím… 😉

Petr Šimral

Pravděpodobně nezměnilo.
Otázkou je, proč v základních technických podmínkách není například výkonnost baterie. A taktéž není zmíněna dynamická brzda. Aby to nebyla podobná hrůza se zelenou nálepkou, jako je Alstom 🙁

Odpadlik

Mno pokud je to pravda, tak s sebou určitě netáhne olovo.