První dreamlinery končí ve šrotu na náhradní díly

Boeing 787 společnosti Norwegian Air Shuttle. Foto: Jørgen SyversenBoeing 787 společnosti Norwegian Air Shuttle. Foto: Jørgen Syversen

Na rozebrání na náhradní díly míří deset let stará letadla.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Csabo

Jen pro zajimavost tak tohle nebudou první sešrotované B787. První byl N787FT který byl sešrotován v roce 2018, ale byl to jen testovací Dreamliner

J.D.

Někdy je zde diskuze opravdu fascinující. Na jednu stranu relativně odborné a logické argumenty… a pak lidi, kteří snad kdyby neměli zlou eu, tak by si jí museli vymyslet. Prostě se jen pořád cítit jako ublížená oběť. No – každému co jeho jest.

Jakub

A přísluší vám to nějak komentovat? Co z toho máte?

MildaIV

První kusy jsou vždycky značně atypické se spoustou dodatečných servisních opatření a kolikrát i s výraznou váhou na víc. Jejich údržba je tak výrazně dražší, než u pozdějších sériových kusú. Proto není nic neobvyklého, že nepřežijí první D-check.

Ala

V Rusku by to koupili komplet.

Uvědomělý občan

K čemu by to měli?

Ficus

Že by neopravitelné uhlíkové novoty?
To nám ten ekologickej pokrok pěkně začíná…

David

A hlavne, jak si hrajeme na ekologii, uhlikovou stopu a podobne nesmysly. 10 let stary dreamliner skonci na kusy.

Ivan_pha

Přesně! K čemu pak EU řeší každý gram emisí (s čímž v zásadě souhlasím, ale jen z principu, ne způsobu), když neřeší životnost výrobků. Výroba letadla stojí dost energie a po deseti letech do šrotu? V cca třetině životnosti? No fuj

Jiří Kocurek

Být to osobní automobil, tak kdekdo bude požadovat jeho seštrotování po 10 létech provozu, aby se nedal prodat zájemci o ojetinu.

Jouda

Nemějte strach. Však oni nám tuhle ekologickou zhýralost vynahradí třeba zákazem plastových brček !! Nebo upozorněním v bankomatu, že pokud nebudeme chtít vytisknout lístek 7x7cm, chráníme planetu. Ach jo….

Ivan_pha

Přesně to je ono. Řeší se blbosti, místo zásadních věci.

David

Přesně tak, sice je to nerentabilní revizovat apod, ale ekologie jde v tomto případě stranou – peníze především. EU by si opravdu už měla klepat na čelo.

A plastová brčka a ostatní věci, kterými se tak chlubí se řeší v Evropě, ale jeďte se podívat do USA nebo kamkoli na světe, kde to neřeší.

Hlavně, že vám po jízdě Uberem přijde zpráva, že jízda byla uhlíkově neutrální, přitom je to holý nesmysl.

Fakt opravdu čistý rozum se z Evropy vytrácí.

Y.K.

No, jenom aby jen těch brček za 10 let nebylo poněkud neuvěřitelně více než je materiálu z letadla, ze kterého se stejně většina dílů vytěží na další použití. V Evropě prý to bylo 3,5 milionu brček denně. Vy to totiž vidíte jedno brčko vs jedno velký letadlo, ale to je pokřivené měřítko.

Samozřejmě by bylo lepší kdyby sloužilo déle, ale věci co slouží 10 let, to není ještě plně špatné, lidi vyhazují mobily po roce, dvou.

A když to nikdo nechce tak co s tím? Vystavit?

Pavel

Po deseti letech?

Ufff …

Jakub

Říkám si, že to není zrovna příliš úspěšná konstrukce a kvalita.

Y.K.

Proč? Jsou mnohem starší Dreamlinery a létají.

Pájin

Do šrotu. Už jsem slyšel, že nějaké firmy stahují ze vzduchu uhlík a kamsi ho ukládají 🙂

Zlámalík

Vyrábějí z něj grafen 😀

Jiří Kocurek

Jo, jednu dobu to byl obrovský hit, oxid vápenatý pohlcuje CO2 za vzniku CaCO3, stačí jen zadotovat výrobu CaO pro záchranu planety. Bohužel bylo příliš mnoho technicky vzdělaných lidí, kteří věděli, že CaO se prostě jen tak nevezme.

Jarda

Zajímavé, že letouny klasické konstrukce (nikoliv bakeliťáky) jsou v provozu skoro třicet let … stačí se podívat na věk některých B747 nebo A340 u Lufthansy …

Y.K.

Ono to nějak nesouvisí s těmi vašimi bakeliťáky (třeba A380 je dural a taky končí i po 10 letech), ale zjevně není zájem o letadlo vyrobené pro Norwegian. Možná mají motory co se nehodí do jiné flotily, asi budou i dolétané do velké revize, jako základ malé flotily někoho malého je B787 zase provozně dost drahá sranda (není to takový artikl jako 737 nebo A320). Na nákladní se nehodí, alespoň zatím ještě žádná přestavba nadesignovaná není.

Jiří Kocurek

A 2 ks z 1000 vyrobených jsou statisticky významné, nebo se jedná o statistickou výjimku?

Conti777

Docela zajímavá situace, kdy někteří dopravci čekají na zpožděné dodávky objednaných nových Dreamlinerů roky a tyto kusy míří do šrotu.

Mad_Majk

Jsou to letadla před tězkou údržbou, D-check, jehož cena je zřejmě dále naprosto nerentabilní ve srovnání s pořízením nového stroje 🤷🏻‍♂️. Řekl bych , že to ukazuje na diskontní prodejní ceny nových letadel, které se od těch ceníkových diametrálně liší více, než si asi kdokoliv z nás dokáže představit.

Tomáš

A další věc k diskuzi, jakým způsobem se bude lišit D-check dreamlineru, a A350 vzhledem k jejich konstrukčním materialům.

Sch

Myslíte, že může také hrát roli nedostatek dílů na trhu? Tedy že než platit D-check a mít 10 let staré letadlo, tak ho rozebereme a za díly utržíme víc, protože rozsypané dodavatelské řetězce zvyšují cenu a zhoršují dostupnost nových.

J.D.

Nemáte k tomu rozdílu ceníkových a skutečných cen nějaké další informace nebo odkazy? Díky moc.

Jakub

To napřímo nezjistíte, ale proslýchá se že až o 2/3 níž :-O (také se mi tomu nechce věřit)

Jakub

Asi s tím moc mlátili.

Jakub

Slyšel jsem, že je šrotují kvůli potřebě náhradních dílů pro ostatní B787, která budou procházet velkou opravou.
Boeing asi nabídl přemrštěné ceny nebo nereálné termíny, tak si pomůžou sami.
Mimochodem, budou je rozebírat na letišti, kde rozebrali i první A380.

Jakub

Sami výrobci omlouvají zpoždění dodávek letadel nedostatkem komponentů k montáži, tak logicky chybí i jako náhradní díly.