První dobíječky pro vlaky. Jedna vyjde na 30 milionů korun, SŽ je postaví na třech stanicích

Nová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda Group

Náklady na zavedení bateriových jednotek vycházejí v Moravskoslezském kraji na více než půl miliardy korun.

Správa železnic (SŽ) vybrala dodavatele prvních dobíjecích stanic pro nové akutrolejové jednotky (BEMU) v Moravskoslezském kraji.

Zakázku na instalaci dobíječek získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). V soutěži na instalaci tří kontejnerů na dobíjení nabídla cenu 91,86 milionu korun. V tendru podle písemné zprávy zadavatele porazila společnost OHLA ŽS. Nabíjecí infrastruktura vyjde levněji, než Správa železnic čekala. Odhadovaná cena byla 120 milionů korun.

Nové dobíjecí stanice budou ve Štramberku, Krnově a Budišově nad Budišovkou. Technologie bude v kontejnerech standardizovaných rozměrů pro jejich možnou přemístitelnost. Dobíjení má probíhat v systému 1 × 25 kV AC 50 Hz. Technologie musí umožňovat dálkovou signalizaci vybraných stavů a parametrů včetně dálkového ovládání.

Náklady nejen na dobíječky

Nejde přitom o jediné náklady související se zavedením provozu BEMU jednotek v Moravskoslezském kraji. Ten má začít již v prosinci. Správa železnic letos oznámila, že úpravy infrastruktury pro provoz jednotek BEMU vyjdou v Moravskoslezském kraji na 550 milionů korun. Kromě dobíječek ve třech výše uvedených stanicích půjde o zařízení pro odstavování BEMU ve Frýdku-Místku nebo také vybudování nástupiště pro soupravy BEMU a další úpravy v Suchdole nad Odrou.

15 miliard do nových vlaků. Stát vypsal rekordní dotační program, podpoří jen osobní dopravu

Musí také dojít k zesílení trakčního vedení pro potřeby odstavování souprav BEMU. Půjde o úseky stanic Český Těšín, Ostrava-Svinov, Suchdol nad Odrou a Opava-východ. „S krajem a dopravcem jsme se zároveň dohodli na společné revizi nákladů a požadavků. Nelze tedy vyloučit, že provozní koncept ještě dozná nějakých úprav a nebude potřeba zrealizovat všechny investice v nyní zamýšleném rozsahu,“ řekl před časem mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

I přes zavedení provozu BEMU jednotek počítá Správa železnic s elektrizací některých úseků. Součástí plánované modernizace úseku Krnov – Opava – Ostrava bude do roku 2030 podle plánů Správy železnic i elektrizace úseku z Krnova do Opavy. „Počítáme rovněž s prostou elektrizací trati mezi Olomoucí a Krnovem – zde předpokládáme elektrizaci vybraných úseků, která umožní provoz jednotek BEMU,“ dodal Gavenda.

Podle něj Správa železnic nasazení BEMU jednotek na vybraných tratích vnímá jako první postupový krok k dokončení elektrizace železniční sítě. „Tyto jednotky umožní bezemisní provoz realizovat dříve, s využitím částečně elektrizovaných úseků, a následně může být postupně dokončena elektrizace celé trati,“ upřesnil Gavenda. Podobné investice do provozu BEMU chystá také v Jihomoravském kraji.

Tagy BEMU dobíjecí infrastruktura pro vlaky Elektrizace železnic (EŽ) Správa železnic
146 komentářů